Tukiperhetoiminta

Ano
Heippa!

Olen nyt reilun vuoden päivät pyöritellyt ajatusta tukiperheeksi ryhtymisestä. Itselläni on yksi lapsi ja olen yksinhuoltaja, vielä ainakin vuosi tarkoitus olla kotona ja käydä opintoni loppuun, joita ei ole paljoakaan jäljellä. Eli kevyellä tahdilla mennään ja aikaa kyllä riittäisi.

Onko täällä tukiperheitä paikalla? Minkälaista se on? Mihin varautua? Mitä ajatella näin etukäteen? Olen toki selvitellyt ja lueskellut aiheesta, mutta olisi mukava kuulla henkilökohtaisia kokemuksia.

Minkälaisia ajatuksia asia herättää muissa?

Olen kuitenkin tavallaan vielä aika nuori ja haluan varmistua, että olen tosiaan ajatellut asiaa joka kantilta enkä hyppää suin päin tuntemattomaan ymmärtämättä mihin ryhdyn, niin etten tule tehneeksi itse asiassa hallaa kellekään.
 
"mii"
eli opiskeleva yh aikoo pistää rahoiksi ryhtymällä kaitsemaan toisten lapsia, sossun palkalla? joo en usko että hyväksyvät sua tukiperheeksi, koska: a) olet yh, B)sinulla ei ole säännöllisiä palkkatuloja ja c) näkevät rahastusyrityksesi...
 
[QUOTE="mii";27461789]eli opiskeleva yh aikoo pistää rahoiksi ryhtymällä kaitsemaan toisten lapsia, sossun palkalla? joo en usko että hyväksyvät sua tukiperheeksi, koska: a) olet yh, B)sinulla ei ole säännöllisiä palkkatuloja ja c) näkevät rahastusyrityksesi...[/QUOTE]

Rahastus? Onko sulla mitään tietoa/ymmärrystä tukiperhetoiminnasta?

Ap:lle sanoisin, että ota yhteyttä siihen tahoon, jonka kautta ajattelit tukiperheeksi ryhtyä (PeLa, sossu, mikälie) ja kysy heiltä. Palstan vastausten tason huomaat jo ensimmäisestä vastauksesta... :rolleyes:
 
"mii"
Rahastus? Onko sulla mitään tietoa/ymmärrystä tukiperhetoiminnasta?

Ap:lle sanoisin, että ota yhteyttä siihen tahoon, jonka kautta ajattelit tukiperheeksi ryhtyä (PeLa, sossu, mikälie) ja kysy heiltä. Palstan vastausten tason huomaat jo ensimmäisestä vastauksesta... :rolleyes:
kyllä on, ja kysehän on suurimmassa määrin bisneksestä, sattuneesta syystä tiedän mikä tukiperheeksi ryhtyneen vuorokausikorvaus on /lapsi, eikä se ole mikään ihan pieni summa! Siksi valitsevatki tukperheet tarkaan, katsoen mm. taloudellisen tilanteen, ettei kukaan harkitse ryhtyvänsä tukiperheeksi vain sen rahan vuoksi, mitä varmaan 80% tekee..
 
Ano
En elä sosiaalituen rahoilla (itse asiassa en edes varmaan saisi sieltä mitään, kun tulee osaketuloja) :) Siksi lisäksi maksut tukiperhetoiminnasta ovat yhtä tyhjän kanssa. Enkä ole pääsääntöinen opiskelija.
Yksinhuoltaja voi hyvin alkaa tukiperheeksi. Kuka tahansa tasapainoista elämää viettävä voi. :)
 
Ano
[QUOTE="mii";27461828]kyllä on, ja kysehän on suurimmassa määrin bisneksestä, sattuneesta syystä tiedän mikä tukiperheeksi ryhtyneen vuorokausikorvaus on /lapsi, eikä se ole mikään ihan pieni summa! Siksi valitsevatki tukperheet tarkaan, katsoen mm. taloudellisen tilanteen, ettei kukaan harkitse ryhtyvänsä tukiperheeksi vain sen rahan vuoksi, mitä varmaan 80% tekee..[/QUOTE]

Siis vuorokausi maksuhan on vajaa 30€ MAKSIMISSAAN. Sehän on ihan yhtä tyhjän kanssa, kun otetaan huomioon ettei lapsi ole tukiperheessä kuin yhden tai kaksi kertaa kuussa viikonloppuja. En ymmärrä rahastusajatustasi?
 
[QUOTE="mii";27461828]kyllä on, ja kysehän on suurimmassa määrin bisneksestä, sattuneesta syystä tiedän mikä tukiperheeksi ryhtyneen vuorokausikorvaus on /lapsi, eikä se ole mikään ihan pieni summa! Siksi valitsevatki tukperheet tarkaan, katsoen mm. taloudellisen tilanteen, ettei kukaan harkitse ryhtyvänsä tukiperheeksi vain sen rahan vuoksi, mitä varmaan 80% tekee..[/QUOTE]

Meneekö sulla nyt sijaisperhe ja tukiperhe sekaisin? Tukiperhetoiminta on vapaaehtoistoimintaa, jossa saa vain kulukorvaukset.
 
[QUOTE="mii";27461828]kyllä on, ja kysehän on suurimmassa määrin bisneksestä, sattuneesta syystä tiedän mikä tukiperheeksi ryhtyneen vuorokausikorvaus on /lapsi, eikä se ole mikään ihan pieni summa! Siksi valitsevatki tukperheet tarkaan, katsoen mm. taloudellisen tilanteen, ettei kukaan harkitse ryhtyvänsä tukiperheeksi vain sen rahan vuoksi, mitä varmaan 80% tekee..[/QUOTE]
Sinulla taitaa nyt mennä tukiperhetoiminta ja ammatillinen sijaisperhetoiminta sekaisin, viimeksi muutama vuosi sitten katsoin niin tukiperhe sai n.50-100e viikonloppu eli jos viikonloppuja on se 1 tai 2 /kk niin ei paljoa juhlita, varsinkin kun se lapsi tarvitsee ruokkia ja voi käydä vaikka uimassa yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27461848:
Sinulla taitaa nyt mennä tukiperhetoiminta ja ammatillinen sijaisperhetoiminta sekaisin, viimeksi muutama vuosi sitten katsoin niin tukiperhe sai n.50-100e viikonloppu eli jos viikonloppuja on se 1 tai 2 /kk niin ei paljoa juhlita, varsinkin kun se lapsi tarvitsee ruokkia ja voi käydä vaikka uimassa yms.
Näinpä. Lainaus PeLan sivuilta:

"Lapsen hoidosta maksetaan tukiperheelle kulukorvausta hoidon tarpeen mukaan. Tukiperheessä olevasta lapsesta maksetaan kulukorvausta vuonna 2012 22 € - 28 € /pv/lapsi hoidon vaativuudesta riippuen. Kulukorvaus kattaa lapsen ruoka- ja hygieniakulut. Se suoritetaan kuukausittain jälkikäteen niiltä päiviltä, jotka lapsi on viettänyt tukiperheessä. Pääsääntöisesti vanhemmat kuljettavat lapsensa tukiperheeseen. Tukiperheille mahdollisesti aiheutuvista kuljetuskustannuksista maksetaan korvausta 0,35 €/km. Matkakustannuksista ja muista mahdollisista kuluista sovitaan aina erikseen."
Tukiperheeksi hakeminen - Pelastakaa Lapset ry

Lomalapsitoiminnassa on muistaakseni samansuuntaiset kulukorvaukset, eikä niistä kyllä tulonlähteeksi ollut edes yli viikon mittaisilta vierailuilta.
 

Yhteistyössä