Tulevalle äidille apua!

Hei!
Ajattelin kysäistä että mitä mieltä olette jos vauvan alottaisi heti synnystyssairaalalta päästyään nukuttamaan pinnasänkyyn? Ensimmäinen lapseni syntyy syyskuussa joten itse olen aika kokematon vielä.. Olen todella levoton nukkuja joten mietimme mieheni kanssa että nukutettaisiin lapsi sitten omaan sänkyynsä ihan heti alusta asti. Tiedän kyllä että uni muuttuu verkkaisemmaksi kun pieni lapsi on talossa eikä tule välttämättä pyörittyä niin paljoa. Mutta tarvitsen todella paljon tilaa nukkuakseni ja olen kirjaimellisesti yrittänyt kuristaa unissani mieheni joten oisihan se vauvan vieressä nukkuminen aika suuri riski..
 
Eihän sille mitään estettä ole, että vauva pinniksessä nukkuu heti. Niin moni tekee. Toiset tosin vain haaveilee, että saisi vauvan edes nukahtamaan sänkyyn. Meillä esikoinen oli niin koliikkinen, että nukkui milloin missäkin, mihin vain saatiin nukahtamaan. Sitteriin, vaunuihin, ym, ym...Vasta joskus 6kk:n iässä taisi nukkua ensimmäisiä kertoja yön sängyssä.:D
Kakkonen onkin sitten vähän helpompi tapaus ja nukkuu vieressäni. Mies on ajatunut, jostain kumman syystä lattialle patjan kanssa, vaikka sänky 180cm leveä..:saint:
 
Meillä poika on alusta asti suurimmaksi osaksi nukunut omassa sängyssä. Poikkeuksena rokotusten jälkeiset yöt, jolloin ei rauhoittunut muualle kuin ihan kylkeen kiinni. Joskus saattaa jäädä viereen nukumaan jos herää syömään aamuyöstä ja itse nukahdan välillä
 
Moi,

meillä muksu laitettiin nukkumaan heti alusta asti pinnikseen, joka oli ihan meidän sängyn vieressä. Siitä oli yöllä ihan kätevä nostaa syömään, kun pinnasängyn laita oli laskettuna alas. Puolen vuoden ikäisenä pinnasänky siirrettiin vähän kauemmaksi, kun ei tarvinnut enää öisin imettää ja kahdeksankuisena tyttö muutti pinnasänkyineen omaan huoneeseen.
 
Äitiyspakkauslaatikko on myös hyvä ensisänky, kunnes alkaa enemmän liikkumaan... jos oma sänky iso niin laatikko sänkyyn, niin ei tarvitse pelätä pyörähtämistä vauvan päälle, mutta on siinä vieressä... tai kova vaununkoppakin käy...
 
Laitoin alusta asti omaan sänkyyn. Tosin siirtyi alle 2kk iässä viereeni, koska oli helpompi hyssytellä siinä. Koliikki kun vaivasi ja nukuttiin millon missäkin. Nyt on 6kk ja nukkuu kolmatta yötä moneen kuukauteen omassa sängyssään :p
 
Näissä asioissa ei ole muuta sääntöä kuin että teette miten teille parhaiten sopii. Tekstistäsi arvaan, että teille sopisi pinnasänkyyn nukuttaminen, joten se on varmasti paras ratkaisu!

Meidän vauva nukkui pinnasängyssä alusta asti, ensin meidän sängyn päÄdyssä ja sitten omassa huoneessa. Se oli silloin se meille sopivin ratkaisu.
 
no varmaan kannattaa nukuttaa pinnikseen jos viereen nukuttaminen on vaaraksi lapselle! Meidänkin piti nukuttaa omaan sänkyynsä ku mäkin oon herkkäuninen ja tarvin normaalioloissa tilaa mut saatiin tommonen tapaus mikä heräs ekan vuoden kahden tunnin välein syömään niin lopulta olin niin väsynyt etten olis huomannu vaikka sängyssä olis ollu kymmenen vauvaa. Mutta tää on niin yksilöllistä. Eikä kannata olla itselleen liian ankara jos asiat ei mee niinku olis itse suunnitellut.
 
Meillä poika on alusta asti nukkunut omassa sängyssään eikä mitään ongelmia ole ollut. Ihan vauvana
heräsi kahdesti yössä syömään, ja nyt reilu 3kk:n iässä ei enää heräile öisin eli
nukkuu ilmeisen hyvät unet omassa pinniksessään :)
 
Siis tuntuu ihan käsittämättömältä että jonkun vauva voi nukkua noin paljon ja pitkään...

Meillä 3kk ikäinen vauva syö noin 2-2,5 tunnin välein yöllä, joskus harvoin voi nukkua 3h putkeen. Hänelläkin ollut koliikkia, joten ihan suosiolla on saanut nukkua meidän vieressä. Aluksi laitoin pinnikseen, mutta jatkuvan syöttämisen jälkeen olin niin väsynyt että nukahdin usein sänkyyn vauva kyljessäni...

Nyt pinnis on meidän sängyssä kiinni (ilman laitaa välissä) ja laitan vauvan sinne illalla nukkumaan, mutta ihan helpolla hän ei edelleenkään iltaisin nukahda vaan itkeskelee välillä aika pitkäänkin ennen kuin saa nukahdettua. Ja tosiaan syö monta kertaa yöllä, jolloin saattaa taas nukahtaa meidän sänkyyn enkä jaksa siirtää...
 
Tottakai se kannattaa heti laittaa nukkumaan pinnikseen, jos se onnistuu! Mutta ei sitä ennen vauvan syntymää voi tietää, mikä on omalle perheelle paras ratkaisu. Mulla oli ennen esikoisen syntymää suunnitelma, että se nukkuisi parisängyssä kiinni olevassa pinniksessä laita alas laskettuna. No ei ole koskaan nukkunut niin. Tyttö heräsi aina, jos sitä yritti nostaa nukkuvana pinnikseen ja itse ei siellä nukahtanut (ehkä pitkällisen huudon saattelemana olisi lopulta nukahtanut, mutta en tykännyt huudattaa). Tyttö nukkui vieressä kunnes 7 kk iässä alkoi nukkumaan riittävän sikeästi, jotta hänet pystyi nostamaan nukkuvana pinnikseen. Siitä lähtien nukkunut pinniksessä. Itse myös olen ollut todella sikeäuninen ennen äitiyttä ja ajattelin olevan kovinkin vaarallista nukkua vauvan vieressä, mutta nyt tiedän, että jos on vauva vieressä, niin en syvimmässäkään unessa tee mitään liikettä, mikä olisi vauvalle vaaraksi. Uni todellakin muuttuu ihan erilaiseksi, kun tulee äidiksi.
 

Yhteistyössä