Tuli sieppaus-ketjusta mieleen: Kuinka moni tuntee huostaanotettuja lapsia/heidän perheitään?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mikä oli syynä vai oliko syytä?

Tuntuu siltä, että huostaanottoja tapahtuu ihan koko ajan ja usein syyttä, niin katsotaan nyt, miten on...

Itse en tunne perheitä, joissa huostaanotto olisi tapahtunut. Tiedän yhden huostaanotetun lapsen, joka sittemmin adoptoitiin huostaanottoperheeseensä. Vanhemmat olivat alkoholisteja ja antoivat lapsensa mielellään adoptioon.
 
Lähipiiristä löytyy äiti, jonka lapsi otettiin huostaan vajaa 1v iässä. Eikä ollut turha, vaan tarpeellinen, sillä äiti oli narkki. Lapsi oli huostassa kunnes täytti 18v.

Ja entiseltä naapurilta vietiin lapset. Ja myöhemmin koira. Olivat narkkeja.

Tämän lisäksi tunnen useita lapsia ja nuoria, jotka ovat huostassa. Tämä siksi, että olen itse asunut lastenkodissa ja kaveerannut muiden lastenkotien kersojen kanssa.

YKSIKÄÄN näistä huostaanotoista ei ole ollut turha, eli kyllä kaikkiin on syynsä ollut.

Lisäksi sitten oli vielä nämä lastensuojelun tukitoimenpide-nimikkeellä sijoitetut lapset...vaikka he eivät olleet huostassa, ei YKSIKÄÄN palannut takaisin kotiin, vaan kaikki muuttivat sitten aikoinaan omilleen, kun ikä riitti.

Näiden lasten ja nuorten perheitä ei kaikkia tunne, mutta tarinat tiedän. Ja niiden perusteella mun on syytä uskoa, että lapset olivat siellä kaikki ihan syystä. Omalla kohdallani sitä paisti oli ihan jopa helvetin hankalaa päästä pois kotoota...tästäkin syystä uskoni siihen on vähän hatara, että turhia huostaanottoja olisi tosiaan siinä määrin, mitä väitetään.

VARMASTI niitä on, mutta ei TODELLAKAAN siinä määrin, mitä luullaan.
 
  • Tykkää
Reactions: waninka
"Freefall"
Työssä monesti auttanut sossua suorittamaan huostaanottoa,ainuttakaan turhaa tai huolimattomasti harkittua päätöstä he eivät ole tehneet. Melkeinpä toisin päin, liian myöhässä otetaan järeät keinot käyttöön ja liian pitkään vain "seurataan tilannetta"..
 
Silja.S
En varsinaisesti tunne huostaanotettua, mutta tiedän perheen, jossa vanhin vanhin lapsi on siirretty äidin suostumuksella sijaiskotiin, koska ei tullut toimeen muun perheen kanssa. Eroperhe taustalla, nainen uusissa naimisissa. Äiti ei ollut mikään tasapainoisin ihminen, näin olen ymmärtänyt, muttei myöskään pahoinpidellyt lapsia tms. Oli kyllä turhan huoleton ja voisi melkein sanoa, että välinpitämätön lapsiaan kohtaan, ja muuten elämässään aika holtiton tapaus. Lapsia neljä entiselle miehelle ja yksi tai kaksi uudelle (jostain kuulin, että olisi toisen tälle uudelle miehelle jo synnyttänyt, varma en ole). Minulle jäi sellainen mielikuva, että haali lisää lapsia, vaikkei selvinnyt entistenkään kanssa. Miksi? Sitä en tiedä.
 
"vieras"
Tunnen monia. Oon itekin asunut lastenkodissa. Huostaanottojen syitä on ollut monia. Olin 13v kun muutin lastenkotiin ja suurimmalla osalle nuorista syynä oli kouluongelmat. Kahdelta oli vanhemmat kuolleet, kolmella oli huumeongelmaa ja moni oli ryöstellyt ym. Sitten oli lapsia joiden vanhemmilla oli päihdeongelmaa, mielenterveysongelmia ym. Sitten oli vaikeastivammaisia lapsia (joiden paikka ei mun mielestä ole lastenkoti missä on "ongelmanuoria") ja aina välillä oli vauvoja jotka tuli suoraan laitokselta odottamaan pääsyä uuteen perheeseen.

Vois sanoa että yleisin syy oli nuorten kouluongelmat, vaikea murrosikä jne.

Mulle ei ole vielä tänä päivänäkään selvinnyt miksi mut sinne lastenkotiin laitettiin, mut ennen sinne muuttoa oli nuorten psykiatrisella. Olin yrittänyt itsemurhaa, mulla oli anoreksia ja psykoottisuutta, koulu meni päin helvettiä ja äiti sairastui. Lapsuudessa oon kokenut seksuaalista hyväksikäyttöä, väkivaltaa ja suoraan sanottuna ihmiskauppaa ja äiti oli psykoosissa yrittänyt tappaa mut. Joka kerta kun kysyin syytä lastenkotiin muutolle, mulle vastattiin: "Sä tiedät kyllä itekin".
 
:))
Tunnen yhden, lapsi otettiin huostaan äidin vakavan masennuksen vuoksi, isä oli muuten vaan epäsopiva huoltajaksi. Äiti toipunut täysin nyt, saanut lapsiakin lisää ja nyt käynnissä prosessi saada vanhin lapsikin kotiin.
 
mylk
Mut on nuorena sijoitettu kiireellisesti huumeidenkäytön takia ja mun perhe kuitenkin oli suht normaali, ei täydellinen tietenkään mutta ei se niiden syytä ollut :)
Muut huostaanotot mitä tiedän on aiheellisia olleet myös, liikaa tapahtuu sitäkin että annetaan lasten olla huonoissa oloissa vaikka tilanne tiedossa sossuilla. Ainoastaan yhden tapauksen tiedän missä sossut ylireagoinut, että kyllä sitäKIN tapahtuu mutta ei tosiaan niin paljon kuin jotkut antavat ymmärtää.
 
"Nana"
Tiedän tapauksia, joissa lapsi on otettu huostaan. Lapsen äiti on aina ollut sitä mieltä että huostaanotto on turha, häntä vainotaan ja että kyse on sosiaalitanttojen mielivallasta. Ulkopuolisen silmin taas syytä huostaanotolle on ollut enemmän kuin kylliksi. On ollut päihdeongelmia, kykenemättömyyttä huolehtia taloudesta tai raha-asioista (yleensä rahat on ryypätty ja sitten huudeltu joka suuntaan ettei ole mitään millä maksaa vuokraa tai lapselle ruokaa ja jos rahaa on lisää jostain saanut niin sekin on ryypätty heti kun tilille tuli), pelottavaa agressiivisuutta (pienelle vauvalle huudettu pää punaisena, pahoinpidelty perheen lemmikkieläimiä kiukuspäissään, heitelty lasta tavaroilla jne jne, myöskin taaperoikäisen tukistamista, raahaamista hyvin rajusti tms) ja heitteillejättöä (äiti lähtenyt baariin ja jättänyt parikuisen vauvan kotiin yksin koko yöksi, korkeintaan sopinut että joku kaveri käväisee omalla ryyppyreissullaan sitä vilkaisemassa puolen yön aikoihin)

Ja silti ne huostaanotot oli hirveää hyysäystä. Ja sitten on uhkailtu että tapetaan itsensä jos lasta ei saa takaisin ihan justiinsa, tai sitten äiti on lähtenyt teille tiettymättömille holtittomalle monen viikon bilereissulle "selvittääkseen päätään", on myös uhkailtu niitä "moraalittomia sosiaalitanttapaskiaisia horonpenikoita" teräaseilla ynnä muuta mukavaa joka heidän mielestään on ihan normaalia arkea ja ovathan he parhaita äitejä lapsilleen. Not.

Ja kyllä, kehtaavat ulista isoon ääneen suomen huostaanottobisneksestä, jolla vaan tahkotaan rahaa ja viedään viattomilta ihmisiltä lapset pelkkää julmuuttaan.
 
ttt
En varsinaisesti. Yläasteen luokkakavereissa/rinnakkaisluokalla on pari teiniäiti joilta jossain kohtaa otettiin lapset pois. Jossain 2-kympin tienoilla olivat molemmat. Ei sopinut teinivanhemmuus heille.
 
"hippula"
[QUOTE="Freefall";26496784]Työssä monesti auttanut sossua suorittamaan huostaanottoa,ainuttakaan turhaa tai huolimattomasti harkittua päätöstä he eivät ole tehneet. Melkeinpä toisin päin, liian myöhässä otetaan järeät keinot käyttöön ja liian pitkään vain "seurataan tilannetta"..[/QUOTE]

ai kerro lisää.

Mä oon nähnyt montakin turhaa huostaanottoa.. viimesin purkautu tässä kuussa.


Mut hei kun kerran avustat sossua sun täytyy olla joko poliisi tai sosionomi. Kerroppa miksi sellasiin ei puututa kun lähes kaikilla juoksee 4-5vuotiaat yksin ulkona... monella jopa 3vuotiaat. Eikö tuo ois huostaanototn paikka? eikä esim se että oksennustaudissa ei tehä ruokaa.
 
"vieras"
Tunnen äidin jonka kaikki kolme lasta on huostaanotettu. Äidin mielestä täysin ilman syytä ja siksi, että hän kerran osti 3 olutta.. Mielestäni lapset olisi pitänyt ottaa huostaan paljon aiemmin. Äidillä masennusta, alkoholi ja huumeongelmaa, talousvaikeuksia, epävakaa elämä, jossa isiehdokkaat lapsille vaihtuivat viikoittain lisäksi äiti antoi aina kenelle vaan lapset hoitoon, että ite sai ryypätä (siis ihan kenelle vaan, kyseli ympäriinsä, että tietääkö kukaan ketään joka vois ottaa lapset pariks päivää. Ei välittänyt vaikkei itse tuntenut ks hoitjia, eikä tajunnut yhtään, että tällainen käytös lisää lasten mahdollisuutta joutua hyväksikäytön uhreiksi....)

Tiedän myös yhden perheen, johon on sijoitettu huostaanotetut veljekset. Pojille lottovoitto päästä siihen perheeseen :)
 
[QUOTE="hippula";26497329]ai kerro lisää.

Mä oon nähnyt montakin turhaa huostaanottoa.. viimesin purkautu tässä kuussa.


Mut hei kun kerran avustat sossua sun täytyy olla joko poliisi tai sosionomi. Kerroppa miksi sellasiin ei puututa kun lähes kaikilla juoksee 4-5vuotiaat yksin ulkona... monella jopa 3vuotiaat. Eikö tuo ois huostaanototn paikka? eikä esim se että oksennustaudissa ei tehä ruokaa.[/QUOTE]

MIksi 4-5 vuotias ei saisi olla yksin pihalla jos puitteet on turvalliset ja lapsi on sellanen ns järkevä? :O
 
"Petunia"
Talousvaikeudet eikä edes asunottomuus ole laillinen huostaanotto peruste.

Silti koska ystäväni mies lähti ja hän oli kotona 3 pienen kanssa, 2 viikkoinen vauva ja iso asuntolaina. Hänen soittaessa sossuun ja pyytäessä ruokarahaa-kaikki huostaanotettiin.
Älkää länkyttäkö paskaa ettei turhia muka ole.
 

Yhteistyössä