Tuliko jälkivuoto teille yllätyksenä?

  • Viestiketjun aloittaja "melissa"
  • Ensimmäinen viesti
"melissa"
Minä luin tästä jälkivuodosta vasta pari kuukautta ennen synnytystä. Ihan käsittämätöntä, ettei asiaa mainittu neuvolassa. Ei voinut myöskään kukaan sukulainen tai tuttu kertoa, vaikka aika moni lapsen saanutkin. Eikä tätä kerrottu koulussa terveysopin tunneilla.

No kyllähän sen fiksuna voi päätellä, että synnytyksessä tulee verta enemmän tai vähemmän. Itselläni enemmän, koska repesin. Jälkivuotoa kesti kuitenkin ainakin kuusi viikkoa, mikä tuntui varsinkin alkuun todella hankalalta. Ylivuotoa oli usein vaatteilla, siteitä oli hankala vaihtaa tahrimatta lattiaa tms., siteitä oli vaikea hankkia ja ne olivat hirveän kalliita (piti olla ihan apteekista, ei riittäny mitkään kaupan hepposet siteet). Ja jokaikisen vessakerran jälkeen piti käydä suihkuttamassa. Hankalaa sinäänsä, kun meillä ei ole vessassa käsisuihkua, vaan piti mennä ihan kylpyhuoneeseen saakka (muita yksityiskohtia mainitsematta).

Tuo jälkivuoto oli minun mielestä todella hankalaa aikaa, kun olin todella kipeä muutenkin. Jouduin syömään särkylääkkeitä paljon, jotta kivut pysyivät loitolla. Olin todella heikko ja pystyin tuskin kävelemään. Vauvaakin hoidin enkä nukkunut öisin. Ihme etten sairastunut siihen synnytyksen jälkimasennukseen. Sen minä vaan sanon, että MINÄ AION TODELLAKIN KERTOA tästä ystävilleni joko kaunistellen tai rehellisesti, ettei heille tule yllätyksenä. Minusta olisi ainakin ollut hienoa tietää, millaista tuo jälkivuoto voisi olla, niin olisin voinut suhtautua siihen paremmin. Tuskin nyt kukaan jälkivuota niin kovasti pelästyy, että jättää lapset kokonaan hankkimatta.
 
Tuokin on ihan ihmiskohtaista millainen vuoto tulee. Itsellä väheni menkkamaiseksi jo siinä vaiheessa kun tulin sairaalasta kotiin. Se kesti kyllä kuukauden, mutta itselleni sillä ei ollut väliä silloin.
 
6xäiti
Jälkivuoto ei tullut yllätyksenä, mutta se oli ,että imetys ei välttämättä ole ihanaa äidin ja vauvan yhteise-eloa, vaan voi olla yhtä taistelua ja sattuu ihan oikeasti ja enemmän kuin synnytys konsanaan..aluksi siis.
 
gji
Niii.. se kyllä on asia minkä tiedän monelle tulleen yllätyksenä. Sarjassamme asioita joita ei tule kerrottua.

Itsellä hätäsektio, ja sain leikkauksen yhteydessä jotain kohtua supistavaa lääkettä. Kiitos edes siitä armollisuudesta, ei tarvinnu kärsiä jälkisupistuksista, ja oletan että tuon takia jälkivuotokin on todella inhimillistä.
 
dkk
Kyllä minäkin jostain kirjasta luin alkuraskauden aikana. Ekassa kesti suht runsaana kuukauden verran ja kuopuksen jälkeen viikon. Esikoisen syntymän jälkeen en tuntenut yhtään jälkisupistusta mistä isosiskoni varoitteli, että ne ovat ihan kauheita. Kuopuksen syntymän jälkeen taas.... Voi hyvä jumala miten kauheita ne voivat olla!! Jokainen imetyskerta oli yhtä helvettiä ekan viikon ajan niiden jälkisupistusten vuoksi.. Imetys itsessään ei ollut edes haastavaa vaikka sekin kipeätä alkuun teki ennen kuin oikea imetysasento löytyi ja nännit tottuivat käyttöön. Ehkä noiden jälkisupistusten vuoksi jälkivuoto oli jo viikon jälkeen jo olematonta? Esikoisen vauva-ajasta yllättävimpänä ja vaikeimpana muistan imetyksen, jota itkien suoritettiin pari ensimmäistä viikkoa ennen kuin se lähti sujumaan eikä tehnyt enää kipeää.. Täysimetyksellä mentiin 6 kk ikään ja osittaisella yli vuoden ikään.
 
"Mammeli"
Ei tullut yllätyksenä. Kesti Molemmilla kerroilla viisi viikkoa. Ostin kaupoista paksuja yösiteitä. Sai vaihtaa usein aluksi, mutta riittivät kuitenkin. Ymmärtääkseni vuoto tulee siitä kohdasta, missä istukka on ollut kiinni, ei repeämäkohdista.

Kannattaa syödä rautaa Runsaan vuodon vuoksi ja tarkistuttaa hb neuvolassa lapsen kanssa siellä käydessä. Näin tein itsekin. Koska hb oli huono synnytyksessä menetetyn 2,4 litran vuoksi, kehoitti neuvolalääkäri syömään rautaa puolen vuoden ajan synnytyksestä.
 
Tuli yllätyksenä se että se voi olla niin niukkaa ja lähes olematonta. Molemmat tosin sektiolapsia joten ei kokemusta onko erilaista jos alateitse synnyttää. En ole myöskään tunnistanut mitään jäkisupistuksia.

Kyllähän jälkivuoto mainitaan joka paikassa että kuuluu synnyttämisen jälkeisiin asioihin ettei se nyt pitäisi yllätyksenä tulla.
 
[QUOTE="melissa";29545964]Minä luin tästä jälkivuodosta vasta pari kuukautta ennen synnytystä. Ihan käsittämätöntä, ettei asiaa mainittu neuvolassa. [/QUOTE]

Kuinka paljon ennen synnytystä sinun olisi siitä pitänyt tietää että olisit ollut tyytyväinen?
 
vie ras
Ei tullut, olin kyllä lukenut asiasta. Mulla on kaksi lasta ja molemmilla kerroilla jälkivuoto oli ihan ok, kaupan paksuilla siteillä pärjäsin. Noin 5 viikkoa kesti ekalla kerralla, toisella pari viikkoa.

Se mikä tuli yllätyksenä oli vessassakäynnin kivuliaisuus kaikkien repeämien ja episiotomian takia. Itkien kävin vessassa ensimmäisen kuukauden ja käytin kaikki mahdolliset laksatiivit. Oli tosi kivaa kun joka kerta tuntui että paikat repeää uudestaan. Mulla oli siis iso repeämä ja iso episiotomia ekalla kerralla, tikkejä melkein sata. Siitä ois voinu joku varottaa etukäteen!
 
vie ras
Ei tullut, olin kyllä lukenut asiasta. Mulla on kaksi lasta ja molemmilla kerroilla jälkivuoto oli ihan ok, kaupan paksuilla siteillä pärjäsin. Noin 5 viikkoa kesti ekalla kerralla, toisella pari viikkoa.

Se mikä tuli yllätyksenä oli vessassakäynnin kivuliaisuus kaikkien repeämien ja episiotomian takia. Itkien kävin vessassa ensimmäisen kuukauden ja käytin kaikki mahdolliset laksatiivit. Oli tosi kivaa kun joka kerta tuntui että paikat repeää uudestaan. Mulla oli siis iso repeämä ja iso episiotomia ekalla kerralla, tikkejä melkein sata. Siitä ois voinu joku varottaa etukäteen!
Niin ja jälkisupistuksia mulla ei ollut kummallakaan kerralla, niistä en tiedä mitään.
 
Mulla tuli 1. Synnytyksen jälkeen täytenä yllätyksenä. Olen kertonutvtästä avoimesti ystävilleni jotka ovat ensimmäisiä lapsia saaneet, hekään eivät olisi tienneet muuten. Minulla 1. Kesti 5,5vk ja toisessa n. 4vk. Olin meidän ystäväpiirissä ensimmäinen lapsia saanut joten aika moni asia oli uutta ja yllättävää :)
 
"bumba"
Mullakaan ei ollut minkäänlaisia jälkisupistuksia ja jälkivuoto kesti jonkun kuusi viikkoa ja niillä kaupan paksuilla yösiteillä pärjäsin itsekkin.Repeämiä tuli ja viidellä tikillä selvisin.
 
jeplis
Ei ollut yllätys, siteitä hankin monta pakettia etukäteen. Alatiesynnytyksen jälkeen vuoto kesti viikkotolkulla, sektion jälkeen oli tosi vähäistä ja suurimmaksi osaksi ohi parissa päivässä, vaaleahko vuotokin loppui viikossa.
 
tavis***
Jälkivuoto ei tullut yllätyksenä, siitä kerrottiin neuvolassa ja synnärillä sanottiin että ota noita paksuja siteitä kotiin mukaan ekoiksi päiviksi.

Yllärinä tuli jälkisupistukset joiden kipu oli järkyttävä.
Iski kahdesti yöimetyksen aikaan ihan yllättäen ja se kipu oli ihan lamaannuttavan voimakas,
ja kesti pitkään, itkin olohuoneen lattialla n. 1,5h ennenkuin helpotti,
mies oli jo kuskaamassa päivystykseen..
 
"Vierailija"
Ei tullut yllätyksenä. Yleensä ihmiset tutustuvat aiheeseen tullessaan raskaaksi, tarviiko siitä sitä ennen niin yksityiskohtaisesti tietääkään.

Tiesin, että kohdussa on istukka, joka irtoaa (-> suuri haava), joten mielestäni on enemmän kuin loogista, että se vuotaa. Joten miksipä olisi tullut yllätyksenä.
 
"emma"
Ekasta jälkivuotoa tuli niukasti, kesti ehkä pari viikkoa, ei hankaloittanut mitenkään elämää. Menkat alkoi kuusi viikkoa synnytyksestä, huolimatta täysimetyksestä!
Toisen lapsen jälkeen vuotoa tuli runsaammin ja pidempään, mutta kaupan siteillä pärjäsin (paljon vaihtoja ja pesuja). Vuoto lisääntyi, kun pääsin vauvan kanssa kotiin ja oli välillä todella runsasta. Lopulta vuodon mukana tuli kiinteämpiä "riekaleita", sen jälkeen vuoto loppui nopeasti. Terkkari totesi, että onneksi ei tullut tulehdusta, vaikka oli jäänyt "tavaraa sisään".
Jälkivuoto ei sinänsä tullut yllätyksenä, kaverit olivat jo kertoneet.
 

Yhteistyössä