Tunnin työhaastattelu, vinkkejä!

Mieti etukäteen mitä haluat itsestä kertoa: koulutuksesta, työkokemuksesta, osaamisesta, harrastuksista, luonteesta, toiveista jne.

Ota myös selville mitä tyonantaja tekee ja mieti hieman etukäteen miten oma osaamisesi voiis auttaa heitä. Ja keksi joku fiksu kysymys loppuun :)

Onnea. Ole vaan oma itsesi niin hyvin menee.
 
Jos haluat paikan, niin toimi kuten miehet eli anna itsestäsi rento ja itsevarma kuva, sellainen, että luotat omiin kykyihisi ja että yritykselle on kannattavaa palkata juuri sinut. Älä missään nimessä vähättele itseäsi tai näytä epävarmuuttasi.

Tunnin haastattelussa sinua ehkä pyydetään täyttämään jotain rasti-ruutuun lomakkeita. Haastattelija tarkkailee samalla sinua ja kyselee lopuksi, miksi vastasit siten kuin vastasit. Ole valmis selittämään kantasi, jos jossain ilmenee ristiriitoja. Tee mahdolliset tehtävät reippaasti ja varmalla otteella.
 
Varaudu jokusella omalla kysymyksellä, huonot puolet(itse olen kysynyt sen),miksi olet paras valinta?
Enemmän vaikuttaa ulkoinen olemus: rentous, positiivisuus... Joku on kertonut saaneensa paikan kun kysyi että koska voin aloittaa...
tässä jotain, toivottavasti on apuja. onnea
 
stidi harmaana
minä olen saanut aina työhaastattelussa kulumaan aikaa tuon tunnin, olen sitten varmaan lörpöttelijä kun niin kauan haastatteluissa viihdyn, tosin välillä puheet on menny ihan asian vierestä haastattelijallakin.
 
Kyllä tunti kuluu nopeasti keskustellessa. En välttämättä sanoisi, että siihen on ympätty jotain testejäkin mukaan.

Ota huolella selvää, mitä paikkaa olet hakemassa ja mistä firmasta. Voit näppärästi osoittaa tuntemuksesi heittämällä sopivaan sivulauseeseen jotakin tyyliin " kun teilläkin on juuri valittu se uusi tj, niin..." tms. mikä nyt tilanteessa luontevasti kävisi.

Itse menetin yhden työpaikan a tein itsestäni täyden tollon haastattelussa, kun en osannut kertoa, millaiseksi olin kuvitellut hakmani paikan :headwall: Jälkeenpäin se harmittaa edellee, sillä miten voisin olla työänantajan näkökulmasta tosissaan kinnostunut työstä, jos en osaa kunnolla kuvailla millaista se olisi.

Jotkut haastattelut ovat enemmänkin luentoja, joissa tönantaja/haastattelija kertoo vuolaasti firmasta ja työstä. Joten pelkästään siihenkin voi kulua tunnista suurin osa.

Tsemppä! Mutta älä luota onneen kokonaan, vaan harjoittele etukäteen. Esim. netistä löytyy monia listoja ns. tavallisimmista työhaastattelukysymyksistä, joihin voi jo etukäteen miettiä omaa vastausta.

 

Yhteistyössä