tuntuu, että hormoonikierukka vanhenee O_o lisääntyneet päänsäryt ja menkkakivut...

  • Viestiketjun aloittaja "auts"
  • Ensimmäinen viesti
"auts"
onko kellään tämmösestä kokemusta.. hormoonikierukka on ollut noin 4-5v, lääkärin mielestä ei tartte vielä vaihtaa kun menkkoja ei tule... mutta en tuntenut tällä ajalla ovulaatiokipuja ja nyt ne on ruvenneet tuntumaan kovina niinkuin ennen kierukkaa, menkkakivut on koventuneet, seksihalut on hävinneet ja viimeiset pari kuukautta ollut kauheat migreenit... voiko kierukan tehon hiipuminen jotenkin aiheuttaa tämmöstä.. kivaa kun lääkärit lomailee, niin kysyn nyt sit täältä, onko kellään kokemusta...
 
qqqq
Mulla ollut nyt neljä vuotta ja oireina hirmuisen kipeät rinnat ennen kuin menkkojen pitäis tulla (harvoin tulevat), tätä oiretta ollut vasta pari kk, ennen ei lainkaan. Lisäks kyllä menkkakipuja, joita ei niitäkään ennen ollut. Eli musta tuntuu kans, et loppua kohti näitä oireita tulee. Vaihdan kyllä kun 5 vuotta tulee täyteen.
 
Eikös yleensä ajatella, että ne ekstrahormonit aiheuttavat sitä haluttomuutta. Ja hormonikierukan vanhetessahan hormonimäärät vähenevät eli haluttomuutta en osaisi ensimmäisenä yhdistää tuohon kierukkaan.
 
"auts"
mulla on pcos, joten multa puuttuu sitä hormoonia jota on kierukassa... siks mulle laitettiin hormoonikierukka eikä tehty sterilisaatiota, erikoislääkäri sanoi, että mun pitäis käyttää sitä kierukkaa vaihdevuosiin saakka... kiva vaan, että se on kesälomalla ja tässä kaupungissa seuraavat ajat MILLEKÄÄN gynelle menee syyskuulle... :/ mahtavaa.. ja vähän paha mennä jollekin yleislääkärille, ne tuskin osaa tai ymmärtää mitään o_O
 
"alkup"
eikö kellään muulla ole kokemuksia? soitin sairaanhoitajalle ja se ei suhtautunut kovin vakavasti siihen että tuntuisi niinku hormonaaliset oireet lisääntyisi.... että kierukkaa voi pitää 6-8 vuotta ja ne oireet on nyt jotain muuta..
 
[QUOTE="auts";24126324]seuraavat ajat MILLEKÄÄN gynelle menee syyskuulle... :/ mahtavaa.. ja vähän paha mennä jollekin yleislääkärille, ne tuskin osaa tai ymmärtää mitään o_O[/QUOTE]

Yleislääkärit, joita ihan terveyskeskuksessa toimii, ovat saaneet koulutuksen gynekologiaan, ja ovat täysin ammattitaitoisia vaihtamaan kierukoita.
 
"auts"
tk:n yleislääkärillä olen jo käynyt, sen mielestä on täysin turhaa vaihtaa vielä kierukkaa, koska menkat eivät ole alkaneet. vaikeat oireet ovat alkaneet, mutta sen mielestä ne voi sivuuttaa, että siinä sitä ammattitaitoa... olisi mukavaa tavata gynekologi joka osaisi oikeasti arvioida johtuuko nämä menkkakivut ja migreenit kierukan heikkenevästä vaikutuksesta vai kenties jostain muusta... itselläkin on vähän epävarma olo mennä vain vaihdattamaan sitä kierukkaa, tosiaan kun en osaa sanoa varmaksi, mistä nämä oireet johtuvat, enkä ole kuullut muiden puhuneen että kierukan vaihtoa olisi edeltänyt jotain oireita. lähinnä olisin toivonut kuulla, jos useammalla on samanlaista kokemusta....

no mutta kun vaihtoehtoja ei ole niin menen huomenna taas terveyskeskukseen ja toivon, että tekevät nyt asialle sitten jotain :/
 
humps
[QUOTE="auts";24126324]mulla on pcos, joten multa puuttuu sitä hormoonia jota on kierukassa... siks mulle laitettiin hormoonikierukka eikä tehty sterilisaatiota, erikoislääkäri sanoi, että mun pitäis käyttää sitä kierukkaa vaihdevuosiin saakka... kiva vaan, että se on kesälomalla ja tässä kaupungissa seuraavat ajat MILLEKÄÄN gynelle menee syyskuulle... :/ mahtavaa.. ja vähän paha mennä jollekin yleislääkärille, ne tuskin osaa tai ymmärtää mitään o_O[/QUOTE]

hassua mulle gyne sanoi ettei hormonikierukkaa kannata ottaa koska sen hormoni on androgeenistä(mieshormonia). yleensähän pcossa on liikaa mieshormonia kehossa....
 
"auts"
mulla otettiin pcos tutkimuksissa kaikki verikokeetkin, niitä kai aika harvoin suomessa otetaan... niitten tulosten perusteella hormoonikierukka katsottiin parhaaksi vaihtoehdoksi... mitään pillerimerkkiä en kestänyt, välillä niistä tuli niin pahoja oireita, että jouduin sairaalaan :/ mutta tosiaan nää tutkimukset tehtiin 5v sitten ja laitettiin toi kierukka joka päätti nyt oikutella sitten just kun se mun oma lääkäri on lomalla.. enkä tosiaan ite muista kaikkia mitä se ohjeisti tms, kun ei ole tarvinnut painaa mieleen :/ enkä koskaan ole kysellyt kierukan käyttöiästä kun se on vuosittain tehnyt tarkastuksen, paitsi viime vuonna kun asuin muualla... yritin googletella niin aika monet sanoo vaan, että kun rupee alkamaan kuukautiset tai esim tiputteluvuoto niin sitten vasta kierukka vaihtoon, mutta mä tosiaan tunsin sen ovulaatiokivun enkä ole tuntenut ennen ja nää migreenit on myös olleet poissa ennen tätä niin pakko nyt huomenna matkustaa sit vaikka helsinkiin jos ne ei täällä suostu hoitamaan.. ihan kamala olo kahden migreenilääkkeen jälkeen... joskus on kyllä tosi ärsyttävää olla nainen -_-
 
[QUOTE="auts";24127897]tk:n yleislääkärillä olen jo käynyt, sen mielestä on täysin turhaa vaihtaa vielä kierukkaa, koska menkat eivät ole alkaneet. vaikeat oireet ovat alkaneet,[/QUOTE]
Ehkäisyteho ei kuitenkaan enää viiden vuoden jälkeen ole varma, eli jos ehkäisyä tarvitset, niin kierukka kannattaa jo senkin vuoksi vaihtaa.
 

Yhteistyössä