Turkkiin 1- vuotiaan kanssa

Olemme lähdössä reilun viikon päästä Turkkiin, Alanyaan ja mukaan lähtee 1- vuotias tyttäremme. Onkohan täällä palstalaisilla kokemusta ko. lomakohteesta nimenomaan vauvan kanssa? Löytyyköhän sieltä minkälaista valmisruokaa, vaippoja yms. vai pitääkö kaikki kantaa Suomesta.. Olisiko muita vinkkejä, joita oman kokemuksenne perusteella osaisitte antaa ko. kohteesta tai ylipäätään ensimmäistä kertaa vauvan kanssa ulkomaille matkustavalle?
 
Alanyassa on isoja ruokakauppoja, ainakin Migros, josta saa ostaa vaippoja ja vauvanruokia, sitä en osaa sanoa millaisia ovat Suomessa myytäviin verrattuna, joskus ulkomailla ovat vaipat (sata vuotta kun niitä ollaan ostettu =) ) tosi hajustettuja.
 
vieras
Hyvän kohteen ainakin valitsitte, Turkkilaiset rakastavat tosi paljon lapsia ja esim. meidän hotellissa viihdyttivät mielellään lapsia kun esim. vanhemmat söivät. Paikallinen ruoka on sen verran miedosti maustettua että ihan ravintolaruokaakin voi antaa jo tuon ikäiselle esim riisi siellä on todella hyvää ja varmasti kelpaa pienellekkin. Mä aion ens kerralle ottaa mukaan pillimehuja ja mehuiivistettä et ei lasten tarvi mennä vaan vesilinjalla, me kun ei onnistuttu löytään sieltä sellaista mehua joka olis meidän lapsille kelvannut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvän kohteen ainakin valitsitte, Turkkilaiset rakastavat tosi paljon lapsia ja esim. meidän hotellissa viihdyttivät mielellään lapsia kun esim. vanhemmat söivät. Paikallinen ruoka on sen verran miedosti maustettua että ihan ravintolaruokaakin voi antaa jo tuon ikäiselle esim riisi siellä on todella hyvää ja varmasti kelpaa pienellekkin. Mä aion ens kerralle ottaa mukaan pillimehuja ja mehuiivistettä et ei lasten tarvi mennä vaan vesilinjalla, me kun ei onnistuttu löytään sieltä sellaista mehua joka olis meidän lapsille kelvannut.
Minun vanhempani asuvat osan vuodesta Alanyassa ja sanovat samaa, että neiti tulee ainakin saamaan yllinkyllin huomiota :D Ja kiva kuulla, että olette todenneet paikallisen ruoan hyväksi! Meillä pitäisi olla ihan tasokas hotelli, jossa puolihoito, joten ehkä saadaan hyödynnettyä heidänkin ruokiaan. Tosin tuo 1-v. ei vielä paljoa suostu "normaalia ruokaa" syömään, kun kaikki pitäisi olla kosteaa mössöä vain :/

 
äippä84
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Saahan sieltä ruokaa. :eek: Eikö 1-vuotias jo syö ihmisten ruokia? Ja voihan sitä mössätä mitä tahansa lautasella.
no en ekana menis 1- vuotiaalleni tuppamaan mitään eksoottisia safkoja... tuskinpa sieltä löytyy ihan potut ja muusi- linjaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä84:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Saahan sieltä ruokaa. :eek: Eikö 1-vuotias jo syö ihmisten ruokia? Ja voihan sitä mössätä mitä tahansa lautasella.
no en ekana menis 1- vuotiaalleni tuppamaan mitään eksoottisia safkoja... tuskinpa sieltä löytyy ihan potut ja muusi- linjaa...
:saint: vähän yksipuolista *vitsi*
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äippä84:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Saahan sieltä ruokaa. :eek: Eikö 1-vuotias jo syö ihmisten ruokia? Ja voihan sitä mössätä mitä tahansa lautasella.
no en ekana menis 1- vuotiaalleni tuppamaan mitään eksoottisia safkoja... tuskinpa sieltä löytyy ihan potut ja muusi- linjaa...
Kyllä löytyy pottuja ja muusiakin, siellä on tosi paljon pohjoismaalaisia ruokapaikkoja ja Turkkilainen ruoka ei ole mitenkään eksoottista ihan perusruokaa miedosti maustettuna.

 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä84:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Saahan sieltä ruokaa. :eek: Eikö 1-vuotias jo syö ihmisten ruokia? Ja voihan sitä mössätä mitä tahansa lautasella.
no en ekana menis 1- vuotiaalleni tuppamaan mitään eksoottisia safkoja... tuskinpa sieltä löytyy ihan potut ja muusi- linjaa...
mitäs ne sikäläiset lapset syö? Onhan turkissakin ihan lihaa, kasviksia ja vaikka sitä riisiä. Ei mitään sellasta miksi pitäs omat ruoat olla. Meidän poika etelässä söi samaa ruokaa kun me ja aina löyty lisäksi leipää jne mitä mussuttaa.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja äippä84:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Saahan sieltä ruokaa. :eek: Eikö 1-vuotias jo syö ihmisten ruokia? Ja voihan sitä mössätä mitä tahansa lautasella.
no en ekana menis 1- vuotiaalleni tuppamaan mitään eksoottisia safkoja... tuskinpa sieltä löytyy ihan potut ja muusi- linjaa...
Itse olen lasten kanssa ollut Thaimaassa ja sillä suunnalla ja ovat samaa sapuskaa syöneet pienestä pitäen. Siksi olen ymmälläni, kun joku ihmettelee ruokailujuttuja. Sori.
 
äippä84
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä84:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Saahan sieltä ruokaa. :eek: Eikö 1-vuotias jo syö ihmisten ruokia? Ja voihan sitä mössätä mitä tahansa lautasella.
no en ekana menis 1- vuotiaalleni tuppamaan mitään eksoottisia safkoja... tuskinpa sieltä löytyy ihan potut ja muusi- linjaa...
mitäs ne sikäläiset lapset syö? Onhan turkissakin ihan lihaa, kasviksia ja vaikka sitä riisiä. Ei mitään sellasta miksi pitäs omat ruoat olla. Meidän poika etelässä söi samaa ruokaa kun me ja aina löyty lisäksi leipää jne mitä mussuttaa.
no ehkä ne sikäläiset lapset on siihen tottuneet!! mutta eipä tästä aiheesta sen enempää... *olis taas pitänyt älytä avata valmiiks se sateenvarjo*
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Itse olen lasten kanssa ollut Thaimaassa ja sillä suunnalla ja ovat samaa sapuskaa syöneet pienestä pitäen. Siksi olen ymmälläni, kun joku ihmettelee ruokailujuttuja. Sori.
Meidän 1-v. tyttö ei vielä suostu syömään "normaalia ruokaa" vaan vaatii sapuskat kosteina mömmöinä, vauvaruokina. Ja eiköhän moni halua varata matkalle mukaan sellaista lastenruokaa, jota tietää lapsen syövän! Olet onnekas, jos lapsesi on ns. hyvä syömään, mutta ethän oleta, että kaikki lapset ovat samanlaisia ;)

 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Carmen:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Itse olen lasten kanssa ollut Thaimaassa ja sillä suunnalla ja ovat samaa sapuskaa syöneet pienestä pitäen. Siksi olen ymmälläni, kun joku ihmettelee ruokailujuttuja. Sori.
Meidän 1-v. tyttö ei vielä suostu syömään "normaalia ruokaa" vaan vaatii sapuskat kosteina mömmöinä, vauvaruokina. Ja eiköhän moni halua varata matkalle mukaan sellaista lastenruokaa, jota tietää lapsen syövän! Olet onnekas, jos lapsesi on ns. hyvä syömään, mutta ethän oleta, että kaikki lapset ovat samanlaisia ;)
Siis kaikki neljä ovat syöneet lautaseltani, kun ovat oppineet kiinteitä syömään.
Mutta eihän se ole konsti eikä mikään mössätä muksulle omat sössöt.

Ja onhan se hyvä olla pari purkkia reservissä, jos muu ei maistu. Vaikka en oikein sitä uskokaan... ;)
 
Vuos sitten oltiin lasten kaa 3kk, alle 2v ja 3v. Hyvin meni matka. Vaipat ostin paikan päällä. Nuorin oli tissiruokinnalla, isommat lähinnä vaan joivat koko reissun mikä ei yllätys kun ollaan ennenkin reissattu ja todettu et elävät nesteellä ja kananmunalla :LOL:
Paikalliset ovat aivan ihania! Hotellissa usein syötiin illalla niin tarjoilijat koppas vauvan ja esittelivät kaikille et vanhemmat saivat syödä. Kadulla tatuointi liikkeestä juoksi tyttö ja poika noin parikymppisiä kyselee saavatko pitää vauvaa sylissä ja silitellä isompia jne.
Mukava paikka. Meille ei vaan kelit suosineet mut toisaalta hyvä kun nuorin oli niin pieni ja ei viihtynyt kuin kantoliinassa :)
 
Minähän asuin Turkissa useamman vuoden :)

Vaippoja sieltä saa, mm. Pampersia nimellä Prima. Molfix-vaipat on ihan parhaita mun mielestä. Evy baby ja Özlem ovat myös hyviä merkkejä.

Valmisruokaa on saatavilla joko marketeista tai apteekeista, mutta valikoimat ovat pienemmät kuin Suomessa & makuyhdistelmät voivat olla sangen erikoisia suomalaisen vauvan suuhun. Mun 1 v 3 kk ikäiseni eli aikoinaan Turkin-reissulla lähinnä jogurtilla, makealla jauhopuurolla (joku Nestle tms, vauvanpuuro), ranskiksilla, leivällä ja Suomesta tuodulla purkkiruoalla :D. Ja oli kyllä tottunut turkkilaisiin makuihin kun iskäkin on turkkilainen. Maitoja sieltä saa monenlaisia, iskukuumennettua me käytettiin. Hedelmistä tein myös sosetta tytölle.
 
Kiitos Werna ja åboriginaali! :flower: Pitääpä kirjoittaa vaippamerkit muistiin ettei niitä sentään joudu kaikkia täältä saakka kantamaan. Ruoat otan kyllä suurimmaksi osaksi täältä mukaan, koska tuo meidän tyttö on niin nirso ja huono syömään :( Korvikkeen onneksi saa jauheena, puurot Elovenan annospusseissa ja hedelmiä+jugurttia paikan päältä. Eli varsinaista painavaa kannettavaa jää tosiaan liharuoat ja muutamat purkit hedelmäsosetta. Ehkä pari Muksu- puuroa valmiina, kun ovat niin kätsyjä antaa välipalanakin..

Kiitos vielä kaikille vinkanneille! Ja lisääkin saa toki kirjoitella ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mekin:
lähdetään turkkiin 3 vuotiaan kanssa kannattaako varata matkaa jotain lääkkeitä yms?
Apteekeista saa kyllä kaikkea, ja jos teillä on matkavakuutus (kannattaa ehdottomasti olla) niin voitte marssia yksityissairaalaan ja saatte reseptilääkkeet suoraan hotelliinne toimitettuna :)
Mutta ottaisin varuiksi kuumelääkettä lapselle ja aikuiselle, jos vaikka iskee päänsärky kesken lentomatkan tai jos lapselle nousee kuume keskellä yötä.

Aurinkovoiteet ottaisin Suomesta, samoin lapsen iholle sopivat hyttyskarkotteet.
 
Vanhassa Vauva- lehdessä oli hyvä lista vauvan matka-apteekin sisällöstä:

- mietoa kortisonivoidetta
- laastaria
- puhdistusainetta
- sideharsoa
- Bepanthenia
- Panadolia tms. kuume- ja kipulääkettä
- käsidesiä
- Osmosalia tms. ripulijuomaa
- pumpulia

Ja me kanssa hankittiin em. lisäksi aurinkorasva täältä SUomesta, vaikka 1- vuotiaan iho kannattaakin pääosin suojata vaatteilla. Mutta kämmenselkiin, jalkateriin ym.paikkoihin, jotka jäävät paljaaksi.
 

Yhteistyössä