Turun seudun odottajat loppuvuosi 2013

Hoika mun huono päivä on huonot unet yhdistettynä uhmaavaan yksi vuotiaaseen ;). Tarvitsen unta 9h yössä tällä hetkellä, jotta olen virkeä. Välillä on nyt ollut öitä kun selkä särkee ja on kipeitä supistuksia, tähän vielä tuo yksi yö kun samaan aikaan vielä vauva potki lonkkaluuhun ja veti suonta jalasta ;) heh heh...

Mulla vaivaa siis tuo selkä, iskias. Viime viikolla oli pari päivää kun piti kotona kontata, eilen sain kävelykeppi joka hieman helpottaa ainakin kävelyä. Ja tuo pieni uhmaaja ei yhtään helpota tilannetta. Juoksee karkuun kun pitäisi pukea tai vaihtaa vaippa, rappuset on halunnut kiivetä tähän saakka itse, nyt on tullut pari kertaa stoppi kesken rappusten ja sitten kaikki normi uhmat vielä päälle. Nauttikaa esikoisraskaudesta, tai siitä kun isommat jo oikeasti isoja! Täällä mä itkeskelen aamupäivät kun en pärjää tuon kanssa.

viimatar kokemuksesi on aika rankka ja ymmärrän että vaikuttaa läpi koko tämän raskauden. Mulla ennencesikoista takana yksi alkuraskauden km, jonka vuoksi pelkäsin taas ensimmäiset 4kk. Luulisi että pääset tuon takia neuvolan kautta psykologille säännöllisesti koko raskauden ajan. Omat pienet menetykset ei tunnu miltään sinuun verrattuna.

Na-dene täältä myös toivotaan sinne hyviä uutisia.

kestovaipoista mun piti esikoisella alkaa kokeilla lesboja kunhan ollaan alkuun päästy. Mulla meni sitten pari kuukautta toipumiseen etten miettinytkään mitään ylimääräistä. Esikoinen on myös ollut aina kunnon kakkakone, että tais jäädä myös sen vuoksi. Vauvana tavaraa tuli pahimmillaan 7 kertaa päivässä ilman erikoista syytä ja vasta pari viikkoa on menty niin että kaksi kertaa päivässä yleensä ok. Olen kyllä todella ylpeä niistä ketkä jaksaa kestoilla. Toivon että nyt saisin jonkun normaali kakkaajan ;) niin voisin edes osan vaipoista käyttää kestona.

Jos on kova vaippojen tuhlaaja vauva, niin niihin saa kyllä rahaa kulumaan. Mutta tunnen myös erittäin suuren piston sydämessä siitä vaippavuoresta kaatopaikalla. Yritänkin sitten korvata tuon kierrättämällä kaiken muun. Kyllästyin mm. Siihen että lapsen ruokaillessa kuluu paljon talouspaperia, otin vanhoja harsoliinoja ja leikkelin neljään osaan ja niillä pyyhitään suuta sitten, eikä vie paljoa tilaa pesukoneesta.

Täällä oli eilen pikainen neuvola jossa vain mittaukset ja huomenna oisicsitten pelkopoli. Ja tänään siis 30+5.
 
Viimeksi muokattu:
Käytiin tänään nt-ultrassa. Väsyneen oloinen kaveri siellä kölli. Juuri ja juuri liikautti itseään sen verta, että sai nt:n mitattua (1,34). Pää-perämitta oli 61mm vastaten rv 12+4, mut alkuperästä laskettua ei alettu muuttamaan. Veriseulassa käytiin kans ja Finnbrain-tutkimukseen osallistutaan.



Rakenneultra lienee joskus juhannuksen tienoilla.

Tsemppia Na-denelle ultraan :)
 
Onnea Maisalle hyvistä ultrakuulumisista!! :D

Meillä nuhanenä on edelleen kotona, joten omista opiskeluista ja muista ei meinaa tulla mitään. Seuraavaksi kahdeksi viikoksi mulla onkin sitten töitä :) Ja lisäksi sisko tulee lapsineen ulkomailta viikoksi käymään, että kunhan nyt päästäis terveeksi, niin olis paljon (kivaa) tekemistä tiedossa! :)

jaaha, nyt tuolta huudellaan pikkukakkosta..
 
Ultrassa siis käyty ja kaikki hyvin :heart:
Ihanaa kun tolla YTHS:n lääkärillä on aikaa ultrailla oikein ajan kanssa. Yksi kaveri kyydissä, mittaa 16,5mm ja vastaa siis viikkoja 8+2 (menkoista laskettuna 7+6, joten vähän edellä, mut heittoa voi olla, jos ymmärsin oikein, jopa neljä päivää molempiin suuntiin, joten mennään vanhalla LA:lla vielä.) Eli ultraili siis ajan kanssa. Saatiin näkyviin pää ja siellä aivot, kädet ja jalatkin löyty ja se tärkein myös, eli sykkivä sydän :heart: Istukka on takaseinässä ja napanuorassa näkyi virtauksia, joita katottiin myös värien kanssa :heart:
Mies ei siis lopulta päässytkään mukaan, vaikka tarkotus oli. Joutu lähtemään päivällä toiselle paikkakunnalle keikkatöihin ja ei tullu homma valmiiksi tohon ultraan mennessä, joten yksin kävin sitten. Mut näin tää joskus menee. Ja ultran jälkeen, kun soittelin miehelle meiän pienestä, niin kyllähän siinä itku meinasi tulla, kun niin liikutuin :heart: I'm so in love! :heart:

Toisena hyvänä uutisena on se, että sain mun gradulle tänään kansitusluvan! (jes! tuuletukset!) Eli pieniä muotoiluja vielä, gradu kansiin ja arvosteltavaksi. Ja koska toi viiminen työharjottelukin pyörii tossa omalla painollaan, alkaa vahvasti näyttää siltä, että mä oikeesti valmistun tänä keväänä :heart:

Tänään on siis ollut oikein hyvä päivä :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Na-dene, ihanaa, että ultrassa oli kaikki hyvin verisestä vuodosta huolimatta. Onnittelut myös gradu-uutisista! Muistan sen tunteen, kun vein gradun kansitettavaksi puolitoista vuotta sitten. Olipa kyllä helpottunut (ja vähän haikeakin) olo.

Samoin oli kiva kuulla Maisan ultrasta ja nähdä peräti kuva :)

Kestovaipoista tuli vielä mieleen, että meillä kestovaipat eivät aiheuttaneet ollenkaan vaippaihottumaa, mutta kertakäyttövaipat sen sijaan aiheuttivat.

Mekin muuten useimmiten käytetään harsoja talouspaperin sijasta. Siinäkin säästää pitkän pennin. Mä en ajattele asiaa erityisen ekologisesti vaan talouden kannalta, mutta onhan se tietty iso plussa, että taloudellisuus useimmiten tarkoittaa myös ekologisuutta :)

Mulla on taas veristä vuotoa. Vähemmän kuin viimeksi, mutta kyllä se silti huolettaa. Mitään kipuja ei ole, joten uskottelen sen takia itselleni, että kyseessä ei ole keskenmeno. Eiks keskenmenon kuulu sattua, vai voiko se joskus olla ihan täysin kivuton? Mun äiti sanoi, ja luin myös netistä, että alkuraskaudessa on monia syitä veriselle vuodolle: hormoniperäinen vuoto, istukan hankaaminen kohdunsuuhun, kohdunnapukka on turvonnut ja vuotaa... Voi että, toivon niin kovasti, että tämä pieni on kunnossa ja pysyy kyydissä ihan loppuun asti!
 
Lumimyrsky: Mulle ainakin tuo gyne sano tänään, kun vuodosta sille puhuin, että jos on niukempaa kuin kuukautiset eikä oo kipuja, niin ei pitäis olla mitään hätää. (Mutta en sitten huomannut kysyä, että entä jos se km ei ala itsestään vaan on kkm...Mut sillon taitaa taas oireet vähetä radikaalista tai hävitä.) Mutta siis joka tapauksessa, kuten itseänikin, toi huolettaa, mutta on todennäköisesti ihan vaaratonta.Tsempit ja halit :hug: Mahdanko muista väärin, kun muistelen että olisit VU:ssa käyny?
 
heipsan kaikille! Täällä on ehditty pikaisesti käydä varhaisultrassa ja ekassa neuvolassa. Lääkäri olisikin sit ens viikolla. Ultraankin sain varattua ajan ja se menikin pitkälle...20.5. No neuvolatäti laski et la olis 30.11.
Mukana myös jos jotain ryhmää perustellaan :)
Tsenpit kaikille täällä podetaan ilta närästyksiä :(
 
Na-dene, joo mä kävin "varhaisultrassa" sen viime viikon massiivisen vuodon jälkeen. En tiedä, voiko sitä edes sanoa, varhaisultraksi, kun siinä vaiheessa viikkoja oli jo 8+4. Mutta sen mukaan kaikki oli hyvin. Ei se lääkäri kauhean tarkkaan ultrannut, mutta sen verran, että sydän sykki ja kaikki näytti olevan ok. Nyt ei taas ole eilisen jälkeen ollut vuotoa.
 
Tänään tuli käytyä ostamassa rintareppu. Vielä tuttipulloja pitäisi hankkia.
Työkaveri sai pojan toissa päivänä, kolme viiikkoo ennen laskettua aikaa.
Vatsa sen kuin vaan kasvaa kovaa vauhtia. Viel 7 viikkoo aikaa et kuinkahan isoksi sitä mahdan kasvaakkaan siinä ajassa. Tuli kutsu sovittamaan tukivyötä. Olenkin sitä jo odotellut et jos se sit auttais noihin kipuihin ja pystyisin paremmin jotain tekemäänkin.

hoika 33+1
 
Rakenneultrassa käyty ja kaikki on hyvin meidän pikkuisella Mää niin rakastan jo meidän pientä Tuun myöhemmin kertomaan lisää kuulumisia, nyt tarttee ottaa päikkärit, viime yö kun oli melko uneton...

metuva ja pallo 20+3
 
  • Tykkää
Reactions: Nimia
Kävin tänään ns. "Pelkopolilla" tai siis siellä hieman keskusteltiin oli lääkäri ja kätilö paikalla ja liuta opiskelijoita. Siellä oli onneksi hyvä vanhempi kätilö joka sai hetkeksi oloni sellaiseksi että voin mennä ok mielellä synnyttämään normaalisti. Mutta tuolta vasta saa sitten ajan kätilön kanssa juttelemaan tarkemmin synnytyksestä. Ne ajat on sitten kortilla, itse sain ajan kesäkuun alkuun, silloin melkein 37 viikkoa täynnä. Alunperin koko tämä käynti oli laitettu vasta parin viikon päähän, jos vasta silloin olisin mennyt olisi kätilön kanssa keskuktelut saanut unohtaa. Eli jos yhtään pelkopoli mietityttää niin vaatimaa ajoissa käyntiä.

Oliko täällä useamman lapsen saaneet huomanneet mitä eroja synnytyksissä? Mua niin vaan lääkäri yritti vakuuttaa että yleensä ne on niin erilaisia eikä nää huonot jutut välttämättä toistu eikä synnytys kestä niin kauaa.
 
Lumimyrsky: Kyllä on inhottavan piinaava toi sun tilanne, kun ihan varpaillaan saa raskauden kanssa olla. :( Toivon kyllä koko sydämestäni, että ovat ihan vaarattomia noi vuodot vaikka määrät noin vaihtelevatkin. Suuret tsempit ja vielä suuremmat halaukset. :hug: Mielessä olet, varsinkin kun ollaan niin samoissa vaiheissa raskauden kanssa, muutaman viikon erolla vaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Lumimyrsky
Tuisku83: mulla on kolme synnytystä takana. Ensimmäinen synnytys oli imukuppisynnytys eli vaikea ja kahden viikon päästä siitä jouduin leikkaukseen. Eli siitä johtui mun synnytys pelko seuraavassa synnytyksessä. Kaksi seuraavaa synnytystä ovat olleet helppoja ja nopeita ja eikä nyttenkään ole mitään pelkoja muuta kuin yli 4500g painavat eivät ole vauvoja ja mul on viimeiset lapset olleet yli tuon painon.
 
Mä voisin liittyä mukaan :)

Siiri35 / 35 / 3. /17.11.

Eli kolmatta täällä odotellaan, nyt menossa vk 10+jotain, ihan tarkkaa aikaa en tiedä. VU:ssa ei juuri näkynyt mitään, viikkojakin oli 5+, eli n. viikon vähemmän kun oletin. Sitten 8. viikolla tuli rusehtavaa vuotoa ja säikähdin tietty, että tämä oli tässä. Pääsin neuvolaan ultraan, jossanäkyikin pieni lilliputti heilumassa ja sydän sykki :heart: Vuodolle ei löytynyt selitystä. Seuraava ultra, np, 2 viikon päästä.

Raskaus oli pienoinen yllätys ja sotki työkuviot täysin. Olin viime syksystä asti lomautettuna vakipaikastani, syksyllä olin yhdessä määräaikaisessa työssä ja vuoden alusta sain vakipaikan pienen firman toimistotyöntekijänä. Maaliskuussa sitten tein yllätyksekseni plussatestin ja kerroin asiasta myös töissä, koska tiesin asian olevan hankala heille, kun sijaista ei noin vain olisi saanut. Kiitokseksi avoimuudesta sain lähtöpassit, pomon sanoin: "No ei sun tartte enää seuraavana päivänä tulla töihin." Loppupalkkaa ei maksettu ajallaan, joten kysyin myös odotusajan palkan. Koska ei päästy tästäkään asiasta yhteisymmärrykseen, niin otin liittoon yhteyttä. Nyt asiaa viedään siellä eteenpäin, alkuvaatimuksena odotusajan palkka ja totuudenmukainen työtodistus. Myös irtisanomisen riitauttamiseen olisi perusteet ja useiden tuhansien rahalliset korvausvaatimukset, mutta en niitä alkanut penäämään.

Nyt olen töissä vanhassa paikassani, josta olin lomautettuna ja jäin jo pomolle kiinni raskaudesta :whistle: Näköjään tää näkyy jo aika hyvin, vaikka olenkin yrittänyt peitellä asiaa...

Lapsista vielä, ennestään 5v. tyttö ja 3v. poika. Ja tuttujakin täällä on, moikka Viimatar!
 
Viimeksi muokattu:
siiri35 tervetuloa mukaan! ai luoja et mun pisti vihaks toi sun pomon kommentti ja potkut!!! NOIN EI SAA TEHDÄ!! vaikka olis kuin pieni yritys ja vaikea saada sijaista, niin ei missään nimessä eikä ikinä saa irtisanoa sen perusteella, että on raskaana.. aina löytyy sijainen. säkin vielä kerroit niin hyvissä ajoin, että sun tilalle olis helposti koulutettu sijainen. ei luoja tekis mieli mennä mottaamaan sitä sun ex-pomoa!!
 
siiri35: Myös mä luin täällä epäuskosena tota sun kirjotusta. Ja komppaan kyllä jen_niä: Noin ei vaan voi tehdä! Ja tosiaan siinähän ois ollu sellanen reilu puol vuotta kuitenkin aikaa sitä sijaista etsiä ja kouluttaa. Huh huh, mitä toimintaa. : /

Mutta, onnea plussauksesta ja tervetuloa tänne :)
 
siiri35, tervetuloa mukaan! Kyllä se taitaa tosiaan laissa olla niin, että raskaana olevalle ei saa antaa potkuja raskauden takia. Näin ainakin muistelen lukeneeni. Että sinuna kyllä nostaisin kaikki mahdolliset oikeusjutut ja korvausvaatimukset mitä vaan pystyy.

Me etsiskellään uutta asuntoa. Nythän me asustellaan TYS:n opiskelijakolmiossa, ja on tämä vähän pieni sitten, kun uusi asukas (toivon mukaan) marraskuussa putkahtaa maailmaan. Muuten ollaan kyllä tosi paljon tykätty tästä. Silti alkaa vähän herätä halu ihan omaan kotiin. Rahatilanne mulla on surkea, mutta miehellä parempi, joten varmaan sitä jonkinlaisen kivan asunnon saisi... :) Nyt kun ei enää ole vauvakuumetta, kun se vauva on jo mahassa, niin tulee asuntokuume :D
 
Tänään kävin tutustumassa pikkusiili lasten kirpputoriin. Löysin pari tuttipulloa sieltä. Paljon oli muutakin tavaraa, mut sen näkee sit mitä tarttee vauvan syntymän jälkeen. Nyt alkaa kaikki oleen hankittuna mitä tarttee.
 
mä oon jo ihan valmis liittymään fb-ryhmään vaik viikkoja nyt onkin vasta 8+3. fb:ssa tulee vaan oltua paljon enemmän ja sinne on niin paljon helpompi kirjoittaa ja seurata keskustelua. et mun puolesta voidaan se ryhmä jo pian perustaa :) tai no jos 2 viikkoa vielä malttais odottaa, et olis np-ultra...
 
Viimeksi muokattu:
Olipa mökillä rentouttavaa. Olin neljä päivää kahdestaan äidin kanssa ja oli herttaista, miten äiti halusi paapoa ja pitää huolta. Hän varoitteli monta kertaa paluumatkastakin, miten en sitten saa nostaa painavaa matkalaukkua varomattomasti. Saa nähdä miten paljon varoituksia sitten loppuraskaudesta satelee, jos kunto alkaa oikeasti pettää.

Siiri, olit ilmeisesti vielä koeajalla, kun työnantaja päätti työsuhteen noin helposti? Koeaikapurunkaan syyt eivät saa olla asiattomat ja syrjivät (työsopimuslaki 1 luku 4 §). Ehdottomasti asiaton syy on purkaa työsuhde raskauden takia. On hyvä, että olet ollut liittoosi yhteydessä – ymmärrän, ettei aina huvita lähteä riitelemään, mutta juttele kuitenkin liiton edustajien kanssa miten he näkevät tilanteen. Jos kukaan muu ei kuullut esimiehen tölväisyä, niin hän varmaan yrittää kiemurrella vetoamalla aivan muihin syihin kuin raskauteen työsuhteen päättämisen perusteena, mutta jos sanomisella oli todistajia, niin silloin olet hyvin vahvoilla. Ja vaikkei olisikaan todistajia, niin ovathan aihetodisteet melkoisen vahvat, että sinua on syrjitty raskauden takia.

Hoika, mistä tuo tukivyökutsu tuli, hommasitko sellaisen itse vai saitko neuvolan kautta? Viimeisen viikon on selkä vihoitellut, pitkillä kävelylenkeillä se jotenkin asettuu, mutta on parhaimmillaankin jäykän tuntuinen. Tässä ei olla vielä edes puolimatkassa, joten jännityksellä mietin miten hurjaksi selkä vielä meneekään.

Ensi viikko on mukava viikko, pari päivää Helsingissä, sitten vappu, sitten pari päivää etänä Turussa. Ehtii vähän nähdä miestä ja kissojakin :)

Chestel 16+6
 
Kiitos kommenteista irtisanomisasiaan! Liitosta ollaan sitä mieltä, että riitauttamiseen on hyvät perusteet. Mullehan luvattiin vakipaikka, mutta edes työsopimusta ei oltu vielä kirjotettu. Sitä kyllä kyselin säännöllisesti. Sen takia en ollut irtisanonut vielä edellistä työtäni, halusin eka kirjallisena kaikki sovitut asiat. Koeaikaakaan ei sovittu, koska pomon mielestä se ei ollut tarpeen. Odotellaan nyt, mitä vastaavat ekaan kirjelmään. Tietty harmittaa, jos pomo voi tällaista tehdä joutumatta asiasta minkäänlaiseen vastuuseen, mutta en tiedä jaksaako asiasta alkaa tappelemaan. Työpaikkahan mulla joka tapauksessa on, vaikka vähän epävarmaa, pysyykö ko. firma pystyssä.

Fb-ryhmä kiinnostais, jos semmoinen laitetaan pystyyn :)

Siiri 10+6
 
Chestel: olin luullut et niit voi ostaa kaupasta, mut kun mul oli lääkäri käynti ja puhuin noista liitoskivuista, niin lääkäri sanoi et puhu terveydenhoitajan kanssa. Otin asian puheeksi ja hän teki lähetteen apuvälinelainaamoon ja sieltä tuli mulle aika sovitukseen kaupungin sairaalaan.
Olen itsekin täs jännittänyt milloin selkä kivut alkaa kun on noit selkäsairauksia pohjal, mut eipä onneksi ole ollut. Olen lukenut et selkäkipuja voi estää kiinnittämällä huomiota kävelyyn, mut enään en muista kummin perin se oli et pitikö nojata eteen vain taakse päin.

Syöminen alkaa olemaan ikävän tuntuista. Kun yrittää alkaa syömään herää vauva ja alkaa mullaamaan. Mistä se voi tietää milloin syön?

Hoika 33+5
 
Heippa Siiri! Mun täytyy tosin kysyä muistutusta, mistä mä sut tunnen, kun nick ei herätä mitään muistikuvia juuri nyt. :)

Ihanko totta TYKSin pelkopolille on noin hirveä jono? Ilmankos minua ei ole sinne otettu vieläkään, vaikka perusteita todellakin olisi. Jos tällä taustalla ei pääse, niin millä sitten?

Tukivyötä kaipailen minäkin (jo nyt), maha on järkyttävän iso, 108 cm ja rv 22. Liikkuminen tuntuu kipeältä. Edelliset raskaudet ovat venyttäneet kudoksia reippaasti ja tuntuu siltä, ettei kroppa jaksaisi kamalasti. Onneksi tämä jäänee viimeiseksi, en kestäisi enempää.
 

Yhteistyössä