Turun seudun odottajat loppuvuosi 2013

Tervetuloa Briseis! :) Itsellä pitänyt niin kiirettä, ettei ole juuri minnekään ehtinyt kirjoitella enempiä.. :D Josko se tästä nyt, kun sain veroehdotuksenkin viimein valmiiksi.. Päivitän listaa tuossa huomenissa.


Kävin tänään neuvolassa (20+1):
Hb 127
Paino -3,5kg (nyt -0,5 / 4vkoa)
Pissa ok
Verenpaine 95/55 (neuvolassa mitattuna 136/84 ja pulssi 100.. ;D)
Syke 155
Mittasivat jo kohdunpohjan korkeudenkin: 17,5cm..
Ja sokereita tarvii mitata enää 2pv/vko, 4x/pv.
:) Lääkärineuvolakin jo varattu, 25.6., kelaneuvola 5.6. ja toiseen sokerirasitukseen en välttämättä joudu :)

Mutta nyt lähdettävä nukkumaan! Palaillaan! Ihanaa, kun keväiset ilmat tulivat vihdoinkin!
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Tuul1a: olen pyytänyt painoarvioon. Mul yks lapsista on painanut 4610g ja se ei enään ole mikään vauva sen kokoinen ja raskas hoidettavakin. Lääkäri silloin määräs jo 6 viikon ikäisenä antamaan perunaa.
Mulla on nyt torstaina lääkäri jossa katsotaan mitä asialle tehdään rv 36. Et jos tuntuu et vauva on iso niin kannattaa ottaa puheeksi. ( outoo kyl mistä se tunne tulee, mut yleensä se pitää paikkansa)
 
Mun vauvat on ollu 2930g, 3020g ja 2650g, joten vois olla hassua synnyttää vaikkapa 3,5kiloinen, esikoisesta ennusti kätilö synnytyksen alettua n.3750 painoista, mutta eipä ollu lihaa luitten ympärillä:). Jossain vaiheessa oon tainnu jokaisesta käydä jossain kasvukontrollissa, mut ei sen kummemmin ole seurattu eikä synnytystapa-arvioita ole tehty, hyvin noin pienet on ainakin mahtuneet. Pienimmäisestä sf-mitat oli koko ajan alakäyrällä, joten siitä olis voinut päätellä, ettei oikein kasva. Meni yli kuitenki 10 päivää, mitenhän pieni olis ollu, jos aiemmin olis tullu.

Maisa80 15+5
 
Maisa80: voi kun saisin noin pieniä. Mul on ollut esikoinen 3430g, toinen4610g ja viimeinen 4240g. Nyt jännitän mitä tämä painaa. Neuvolassa sanottiin ettei olisi iso. Mut katsotaan mitä lääkäri tuumii. Helpot synnytykset ovat olleet nuo viimeiset verraten ekaan.
 
painoarviosta mulla on nyt Rd joten sen vuoksi olen ollut painoarviossa. Asuin esikoisen aikaan muualla, myös silloin lievä Rd mutta ei painoarviota. Esikoisen aikana maha oli myös yläkäyrällä, mutta painoi silti 3180g, syntyi 40+1. Nyt myös yläkäyrällä koko ajan mutta painoarviossa viikolla 31(muistaakseni) 1500g eli alakäyrällä. Ensiviikolla vielä painoarvio. Tuo Sf-mitta kertoo vaan jotain, lähinnä kannattaa verrata sen muutoksia, mikäli aina sama mittaaja, myös se vaikuttaa.
 
Mitään painoarviota ei mulle ainakaan annettu esikoisestakaan. Viimeisessä lääkärineuvolassahan se (vissiin) viimeistään arvioidaan onko luonnollinen synnytys mahdollinen vai ei. Jos epäillään, että äidin lonkat on pienet ja vauva iso, niin TYKSiin laitetaan lähete kuvauksiin.

Toi sf-mitta ei tosiaan kauhean hyvin korreloi vauvan koon kanssa, joten sitä on turha tuijottaa. Mahan kokoon vaikuttaa kuitenkin lapsen lisäksi myös istukan koko, lapsiveden määrä ja vauvan asento sekä kohdun asento (esim. taakse kallistunut) ja odottajan selän pituus ja pituus muutenkin. Tuiskulla ja mulla on esikoiset aikalailla samaa kokoa ja Tuisku on ollut yläkäyrillä, mä taas alakäyrillä.

Oi, kun Maisalla on ollut pieniä vauvoja. Ja Hoikalla taas isoja :O.

Nimia missä neuvolassa sä käyt, kun sulta mitattiin hb:kin? Meidän neuvolassa ei tehdä testejä, vaan pitää mennä labraan.

Toivoisin tietysti itsekin hieman itsekkäistäkin syistä ;), ettei keskustelu kokonaan katoa fb:hen. Toisaalta kyllähän matti-myöhäisiä varmasti on vielä muitakin. Mä esim. löysin tieni esikoisesta tällaisille palstoille vasta aika myöhään ja eli marras-joulukuun odottajia voi vielä hyvinkin ilmaantua mukaan.

Olipa ihana ilma tänään, näitä lisää. Hyvää viikonloppua kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Nimia
Maisa80: Onpa sulla ollut todella pieniä vauvoja! Mun vaavit ovat olleet n. 3,5kg 4,5kg ja 3,8kg. Suurin viihtyi masussa pari viikkoa muita pidempään ja pituuttakin oli kertynyt 55cm. Saa nähdä millainen tämä neljäs mahtaa olla :)

Synnytystapa-arvio tehtiin mulle esikoisesta. Muistelen silloin lääkärin mitanneen lantiota ihan käsipelillä. Tämää siis vuonna 2000. Silloin lääkäri naurahti, että täältä mahtuu vaikka millainen jättibeibi syntymään. No onhan nuo mahtuneet ihan hyvin :LOL:

Painoarvio tehdään, jos on syytä epäillä ongelmia. Mulla esim. viimeksi katsottiin ultralla vauvan kokoa koska oli rd. Muutoin neuvolassa arvioidaan karkeasti kokoa sf-mitan ja käsituntuman perusteella. Ne voi mennä aivan metsään. Mulle esim. isoimmasta sanottiin, että on tulossa ihan normaalikokoinen ;)
 
Hei!

Turkulainen esikoisen odottaja täälläkin, joka mielellään liittyy seuraan keskustelemaan :) Onpa mukavaa, kun täällä on vähän eri vaiheessa raskautta olevia odottajia! Toivottavasti täällä ei keskustelu hiljene fb-ryhmän muodostuttua :)

Koko raskaus on mennyt onneksi hyvin, paitsi olen sairaslomalla nyt kesäloman alkuun asti supistusten vuoksi, mutta niistäkään ei haittaa ole ellen kovaa rasitusta joudu tekemään (niinkuin töissä joutuisi :)

Esikoisemme laskettu aika on 21.8., ja itse täytän pian 22 vuotta. Pojalta ainakin ultrassa kovasti vauva näytti.

Kiva, jos otatte vielä uusia juttelijoita tänne!


Halla- 26+1
 
Ja toivottavasti siis myös itse jossain kohtaa fb-ryhmäänkin voisin liittyä, sillä live-tapaamiset kiinnostaisivat kovasti kun ei ole tosiaan montaa äiti-ihmistä tuttava-/kaveripiirissä :) Mutta katsotaan sitä sitten kun täällä ensin pulisen tarpeeksi ;)

Halla- 26+1
 
  • Tykkää
Reactions: Nimia
Eilen olin lääkäri neuvolassa. Siel sanottiin ettei olis tulos kuin kolme ja puol kiloinen vauva. Jos en nyt vaan ala syömään paljon makeeta. Makee ei kyl ole tähänkään asti niin maistunut kuin suolainen. Luin jostain et myös liikunta raskausaikana vaikuttaisi vauvan painoon, mut en kyl osaa sanoa. Enkä oikein kyl usko tohon makeen syöntiinkään kun isommasta lapsesta söin kulhollisen raakoja perunoita. Täytyisi alkaa varautumaan kai tohon synnytykseenkin vaik tuskin mä ennen juhannusta synnytän täl hetkel niin hyvä olo, vaik yöt kyl menee wc-ssä hypätessä tunnin välein.

Hoika 36+3
 
Ihanaa, että saadaan uusia kirjoittelijoita mukaan! Tervetuloa kaikille! =)

Täällä käytiin aamulla neuvolassa. Kaikki pitäisi olla ok. Painoa on tullut nyt yhteensä 10 kg! Apua! Hirvittää oikein, mutta täti ei siihen kyllä enää puuttunut mitenkään, kun nousu tasoittunut n. 500 g/vko. Äidilläni ja siskollani on tullut raskausaikana n. 20 kg painoa, että näköjään samalla tiellä ollaan :whistle: Streptokokki B-tuloksetkin olivat negatiiviset, joten siitä supistelut eivät ainakaan johdu.

Synnytystapa-arviosta kysyin ja täti sanoi, että lääkäri tekee tosiaan käsikopelolla arvion lapsen koosta ja lantiosta. Eli ilmeisesti sillä mennään, jos mitään erikoista ei lääkärin mielestä löydy. Alkoi jo hirvittämään, kun varattiin aika valmiiksi tuonne lääkärikäynnille. Vielä yksi neuvola ennen sitä ja sitten mietitäänkin jo synnytystä. Hui :whistle: Vähän alkaa jännittämään =)

Perhevalmennuksessakin käytiin eilen ensimmäistä kertaa. Tuosta kerrasta en kyllä saanut kauhesti irti, mutta herätti sentään pientä keskustelua miehen kanssa. Toivottavasti synnytysaiheinen tapaaminen olisi sitten jo vähän informatiivisempi.

Seuraavanlaista asiaa olen pohtinut: Jos lähden syksyllä lapsen kanssa vaunuilla Turusta Raisioon bussilla niin maksanko vain itsestäni vai maksaako lapsikin jotain? Turussahan käsittääkseni saa matkustaa vaunujen kanssa ilmaiseksi, mutta entä kun mennään kaupungin rajojen yli? Näinkin tärkeä asia vaivaa mieltä :D Sitä myös mietin, että jos menen kyytiin bussin keskiosasta, niin jätänkö vaunut yksin siksi aikaa, että menen maksamaan? Ei kuulosta kovin miellyttävältä etenkään, jos bussi lähtee heti liikkeelle.

Tuul1a ja Mötkö 30+2
 
En tietenkään verrannut sf-mittojani muiden mittoihin vaan omien raskauksieni :D kahdessa ekassa sf mitat meni keskikäyrän yläpuolella kun taas nuorimmasta mentiin ihan alakäyrällä. Toki on eri mittaajatkin, eikä asiaa sen enempää tutkittu, kun tasaisesti kasvoi kuitenkin.

Maisa80 16+1
 
Lukaisin keskustelua tuolta alusta vähäsen ja heräsi kysymys nt-ultraan liittyvistä labroista.. Siihen ilmeisesti kuuluu virtsanäyte? Meillä ei neuvolasta sanottu siitä mitään. Vain, että ultran jälkeen labraan ja ultraan mennessä pitää olla rakossa virtsaa..

Meillä nt-ultra viikon päästä, hiukan jännittää ja odottaa jo malttamattomana :)

Jos joku viitsii lisätä mut tuohon pinoon/listaan niin voi laittaa seuraavat tiedot:

Tiksander / 31.v / 1. / 10.12.


Ja fb-ryhmä kiinnostaa kuten ihan tapaamisetkin :)
 
Itse sain neuvolasta ennen nt-ultraa välineet että pystyin pissanäytteen ottamaan itse kotona ja sitten labrassa piti vaan antaa se näyte ja verikokeet ottaa. Ja ultrassa piti nimenomaan olla tyhjä rakko, mutta ilmeisesti eri paikoissa on erilaiset laitteet vieläkin.. :)
 
Olisko labrassakäynnillä nt-ultran jälkeen tarkoitettu veriseulaa, jos haluaa selvittää ne riskiluvut Downin syndroomaan.
Virtsanäyte piti toimittaa labraan ekan neuvolan jälkeen ihan vain että poissuljetaan tulehdukset, ei siis liittyny ultraan mitenkään.
 
Perhevalmennus mitä siellä on mahdettu keskustella? Siitä kun on 21v. kun olen ollut perhevalmennuksessa ja olen täs asiaa tutkinut kun asiat ovat muuttuneet. Yhteen neuvolakorttiin ei edes sairaalassa oltu kirjoitettu mitä kipulääkitystä oli annettu. kolmannessa synnytyksessä olin saanut jotain huumetta joka ei enään ole käytössä kun se kestää kolme päivää haihtua lapsesta. mielenkiiintoista.

linja-autosta. niin kuskit eivät saa lähteä liikkeelle ennen kuin olet takaisin vaunuille. en tie meneekö maksu joa menet turku-raisio välii, mut porissa matkustin vaunujen kanssa ja siel meni maksu ja tosiaan linkkari ei saa liikkua ennen kuin olet vaunuilla. Olen vaan kiinnnittänyt huomiota näihin ulkomaalaisiin kuskeihin kuinka ajattelemattomia he ovat ja muiltakin olen saanut palautetta et heidän kanssaan ilmeisesti saa olla varovainen kun liikkuu vaunujen kanssa.

hoika 36+3
 
Mahtaisikohan tässä olla kaikki uudetkin? :D
Tervetuloa vaan, hauskaa, kun porukka kasvaa! :)

Hoika / 41v / 4. / 11.6.
Tuisku 83 / 30v / 2. / 27.6.
Tuul1a / 26 / 1. / 26.7.
Epa_88 / 24v / 2. / 30.7.
Victoria78 / 34? / 2.+3. / 13.8.
Briseis / 34v / 2. / 13.8.
Halla- / 22v / 1. / 21.8.
Paalia / 18v / 1. / 24.8.
viimatar / 32 / 3. / 26.8.
Metuva / 31v / 1. / 8.9. Piikkiö
DaenerysStormborn / 29v / 1. / ?.9.
Micaela / 27v / 1. / 20.9.
Nimia / 32v / 2. / 29.9.
Chestel / 30v / 1. / 7.10.
Laala / 28v / 2. / 15.10.
Maisa80 / 33v / 4. / 31.10. Kaarina
zubzub / 29v / 1. / 31.10.
Kesalka / 37v / 1.+2. / 4.11.
Ms. Moneypenny / 35v / 2. / 5.11. / ympäryskunta
Siiri35 / 35 / 3. /17.11.
Lumimyrsky / 27v / 2. / 25.11.
Marianne / 27v / 2. / 27.11. / ympäryskunta
Torvelo 1 / ? / 4. / 30.11./ Lieto
Minnie85 / 27v / 3. / 3.12. / ympäryskunta
Na-dene / 27v / 1. / 4.12.
jen_ni / 26v / 3. / 4.12.
Tiksander / 31.v / 1. / 10.12.
Barbamama35 / ikä 38 / 4. lapsi / 29.12.2013
 
Meillä tehdään ultrat TYKSn äitiyspolilla ja papereissa lukee, että rakossa oltava virtsaa. Meillä myös neuvolassa joka kerta tutkitaan virtsanäyte, eli kertaalleen on näyte annettu ekalla käynnillä. Ehkä käytännöt on vaan erit :)
 
Se np-ultran yhteydessä annettava virtsanäyte on sukupuolitauti testejä varten (hiv, hepatiitti, klamydia ainakin). Jokainenhan joutuu käymään niissä testeissä raskauden alkupuolella. Käytäntö on muuttunut vuodessa meidänkin neuvolassa. Vielä edellisen kohdalla käytiin antamassa veri- ja pissanäyte terveyskeskuksessa heti alkuraskaudessa. Nyt nuo testit tehdään samalla np-ultran verikokeiden kanssa. Neuvolan ensimmäiseltä käynniltä sai sen pissapurkin missä näyte viedään samalla labraan.

Neuvolan normikäynneillä taas katsotaan virtsasta valkuaiset ja sokerit.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Pissanäyte on klamydia testiä varten. Ehkä saat sen purkin sitten vasta siellä Tyksissä? Tietty silloin pitää tosiaan muutama tunti pidättää pissaa eli hassua, jos siitä ei saa ohjeita etukäteen. Mulle sanottiin neuvolassa noi ohjeet eli pari tuntia vähintään pitää pissan olla rakossa ennen näytteen ottoa, ei alapesua, alkuvirtsasta otetaan näyte eli heti purkki alle. Erikoista, että näissäkin on niin erilaisia käytäntöjä.
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Naurattaa vaan välillä, että niitä testejä täytyy aina ottaa. On kuitenkin otettu muutaman vuoden kuluessa jo useampaan kertaan ne eikä ole koskaan ollut mitään, olen miltei nelikymppinen, naimisissa ja odotan neljättä lasta. Kaiken lisäksi ollaan terkkojen kanssa tuttuja ihan muutenkin. Hölmöä siis, kun ei ole mitään syytä kellään epäillä mitään, mutta käytäntö on vain tälläinen. Kai ne tulokset menee suoraan eteenpäin Tyksiin synnytystäkin ajatellen. Tietysti esim. hiv vaikuttaisi siellä henkilökunnan varautumiseen, kun ollaan veren kanssa tekemisissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88

Yhteistyössä