Turvaistuimista !!

Kokemuksia lasten turvaistuimista? Siis vauva on vielä kaukalossa mutta sitten kun tulee aika siirtyä isompaan istuimeen, niin kaipaisin kokemuksia eri istuimista? Ja nimenomaan sellaisista jotka on selkä menosuuntaan. En tohdi niin pientä lasta vielä laittaa kasvot menosuuntaan, oli sitten mitkä suositukset tahansa milläkin istuimilla. ELI vain kokemuksia istuimien toimivuudesta ja mukavuudesta lapsella. =)
 
Toivomaasi valikoimaan sisältyy vain huonosti törmäystesteissä menestyneitä turvaistuimia. Joten taitaa olla yksi ja sama minkä niistä lapsellesi valitset. Ainoa hyväksi havaittu Suomesta saatava taitaa olla BeSafe IZi Combi X3 Isofix. Sen sijaan kasvot menosuuntaan asennettavsita löytyy testien mukaan monta turvallista mallia mm. Cybex ja Kiddy merkit useammalla eri mallilla.
 
Selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet saavat huippuarvosanat juuri turvallisuudesta. Autoliiton julkaistamat loppuarvosanat ovat keskiarvo missä turvallisuuden osa on vain 50%. Sen lisäksi niitten testi on keskieurooppalainen yhteistesti joten niskaan kohdistuva voimaa ei saa juurikaan painoarvoa. Eli niitten testejä ei kannata lukea. Mutta jos haluaa lukea, sitten kannattaa etsiä niitä samoja Norjasta. Siellä ne ovat julkaisseet turvallisuuspisteet erikseen siitä kun istuimia ovat testattu selkä menosuunnassa.
 
Kaikki selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet ovat suhtkoht yhtä turvallisia. Pääasia on että ostaa istuimen joka tukee lapsen päätä viisivuotiaaksi, kun lapsen niska kestää kulkea kasvot menosuunnassa paremmin. Sitä nuorempia ei saisi kuljettaa kasvot menosuunnassa. Palkki-istuimet saavat yleensä Autoliiton testeissä hyvät arvosanat. Johtuen siitä että ne ovat parhaita huonoista. Eli Ne on parasta mitä keskieuroopassa saa lapsilleen. Ja kun niskaan kohdistuva voima ei saa painoarvoa nämä voivat tulla testivoittajiksi. Pohjoismainen Plus-testi vaatii ettei lapsen niska katkee tai että lapsi saa vakavia niska-vammoja kolarissa. Ja niissä ei yksikään kasvot menosuunnassa asennettava turvaistuin voi pärjätä. Se perustuu vanhaan T-testiin, joten tiedetään tätä vaikka testi on vapaaehtoinen ja palkki-istuimia tietysti ei testata (koska ne eivät pärjää).
 
Minun uudesssa blogissani on lista turvallisista turvaistuimista. Ja olen julkaissut myös nämä Norjalaiset arvosanat siitä miten ne Autoliiton testeissä pärjäävät. Muistakaa kuitenkin että isompi turvaistuin testataan ainoastaan isolla nukella (22 kg) ja pienet, kuten Besafen turvaistuimet, ainoastaan nukella joka painaa noin 14 kiloa. Jote ei kannata verrata tällaisia keskenään kun tietysti pienellä nukella pärjää paremmin.

Lista på säkra bilbarnstolar / TURVALLISET TURVAISTUIMET | Bilstolslotsen
 
Sitten vielä vastaus juuri kysymykseen. Paras turvaistuin minun mielestäni on Britax Hi-way II. Mutta osta myös samalla styroxpalan jolla saa sen kallistettu hieman enemmän. Tämä turvaistuin sopii sekä vauvalle että neljävuotiaalleni ja mahtuu miltei joka autoon. Vaatii hyvin vähän tilaa ja on Plus-hyväksytty. Painaa tosi vähän ja asennan autoon (nykyään) minuutissa.

Minulla on mahdollisuus vertailla, sillä omistan näitä kaikki itse. Asun Inkoossa ja saa tulla meille kokeilemaan:

* Britax Hi-way 1 (lyhyempi tukijalka kun kakkosessa)
* Britax Hi-way 2 (paras turvaistuin, sopii myös Ford Focukseen)
* Britax Two-way (voi asentaa autoon missä laatikoita lattiassa, ja tässä jopa kuusivuotias voi vielä istua selkä menosuunnassa, halpa)
* Britax Multi-tech 1 (Hyvä istuin, mutta ei sovi paikkaan missä turvavyön kiinnike ulottuu liian pitkälle)
* Britax Nordic Secura 02 (sama kuin ykkönen, mutta pidempi tukijalka)
* Britax Fixway (hyvä istuin mutta vaatii tosi paljon tilaa, eli sen edessä ei voi istua enää)
* Axkid Kidzofix (Hyvä istuin. Voi käyttää isofixeillä ja vielä selkä menosuunnassa 18 kilon jälkeen 25 kiloon asti vöillä, vaati pienelle lapselle yhtä vähän tilaa kuin Hi-way mutta isofixeillä vaatii paljon tilaa)
* Axkid Kidzone (periaatteessa sama istuin kuin Kidzofix mutta sillä ei ole isofixejä. Tosi helppo asentaa ja sillä ei ole sama ongelma kuin Multi-tech. Muuten aika samanlainen. Mutta helpompi säätää vöiden korkeutta sillä sitä tehdään automaattisesti joka kerta)
* Maxi Cosi Mobi (yhtä mukava ja helppo asentaa kuin Hi-way mutta vaatii paljon tilaa. Passatissani se ainoastaan sopii keskipaikalle missä sen voi kiilata etupenkien väliin.)
* Akta Graco Duologic 2 (suosikkiistuin, mutta käy vain noin kolmevuotiaaksi, voisin ostaa ensimmäiselle lapselle ja kun/jos sisar syntyy ostaa isomman selkä menosuuntaan ansennettavan turvaistuimen isosiskolle/isoveljelle, esimerkiski Axkidit tai Two-way.)
 
Kaikki selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet ovat suhtkoht yhtä turvallisia. Pääasia on että ostaa istuimen joka tukee lapsen päätä viisivuotiaaksi, kun lapsen niska kestää kulkea kasvot menosuunnassa paremmin. Sitä nuorempia ei saisi kuljettaa kasvot menosuunnassa. Palkki-istuimet saavat yleensä Autoliiton testeissä hyvät arvosanat. Johtuen siitä että ne ovat parhaita huonoista. Eli Ne on parasta mitä keskieuroopassa saa lapsilleen. Ja kun niskaan kohdistuva voima ei saa painoarvoa nämä voivat tulla testivoittajiksi. Pohjoismainen Plus-testi vaatii ettei lapsen niska katkee tai että lapsi saa vakavia niska-vammoja kolarissa. Ja niissä ei yksikään kasvot menosuunnassa asennettava turvaistuin voi pärjätä. Se perustuu vanhaan T-testiin, joten tiedetään tätä vaikka testi on vapaaehtoinen ja palkki-istuimia tietysti ei testata (koska ne eivät pärjää).
Onpa aika rajua tekstiä ja täynnä virheitä. Cybex, Kiddy ja Concord "palkki" istuimet ovat pärjänneet hyvin koko Euroopassa julkaistavassa testisarjassa, jota tekevät Euroopan maiden autoliitot ja EU-maiden kuluttajavirastot yhteistyössä.

Siinä mitataan päähän, niskaan ja rintaan kohdistuvat rasitukset sekä etu- että sivutörmäyksissä. Törmäystestit tehdään kahdessa eri automalllin oikeassa autonkorissa. Joten väittämäsi testaustavasta on väärä ja tätä väärää tietoa haluavat jotkut jatkuvasti tuoda esiin näillä palstoilla sekä kokemukseni mukaan myös joissakin liikkeissä. Nämä tiedot voi tarkistaa Autoliiton sivuilta, jossa on kerrottu tarkalleen testausmenetelmät ja mmittauskohteet.

Mittauksessa käytettävä nopeus on suurempi kuin ruotsalaisessa, täysin epävirallisessa Plus testissä, joka mittaa vain etutörmäyksiä vanhanaikaisessa testikelkassa ja pienillä nopeuksilla.

Plus-testin tekijät voivat milloin tahansa käydä ostamassa kaupasta muitakin istuimia kuin ne, joita haluavat sponsoroida omalla testausmenetelmällään, joka taas ei paljasta siinä menestyneiden istuimien puutteita kokonaisturvallisuudessa ja esim. sivutörmäyksissä. Jos joku testi on puutteellinen, niin tämä hehkutettu Plus-testi, joka on hyvin yksisilmäinen ja heikosti turvallisuutta tosiasiassa kertova.

Loppupäätelmä on, että palkki-istuimet ovat kuitenkin kokonaisuutena parhaita parhaista ja suojaavat kaikenlaisissa kolareissa. Plus-testi kai lähinnä tarkoittaa testiä, jossa ajetaan viittäkymppiäsuoraan päin tiiliseinää. Siitä jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä, kuinka moni kolari tapahtuu näin.
 
Selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet saavat huippuarvosanat juuri turvallisuudesta. Autoliiton julkaistamat loppuarvosanat ovat keskiarvo missä turvallisuuden osa on vain 50%. Sen lisäksi niitten testi on keskieurooppalainen yhteistesti joten niskaan kohdistuva voimaa ei saa juurikaan painoarvoa. Eli niitten testejä ei kannata lukea. Mutta jos haluaa lukea, sitten kannattaa etsiä niitä samoja Norjasta. Siellä ne ovat julkaisseet turvallisuuspisteet erikseen siitä kun istuimia ovat testattu selkä menosuunnassa.
Tässä tulee taas sama virheellinen väite. Jos ei ole edes lukenut näitä Autoliiton julkaisemia testejä koonaisuudessaan, niin tulee tällaisia virheväittämiä.

Autoliiton testeissä MITATAAN PÄÄHÄN, NISKAAN JA RINTAAN kohdistuvia voi voimia sekä etu- että SIVUTÖRMÄYKSISSÄ. Kyseessä ei ole myöskään mikään keskierooppalainen yhteistesti, vaan siinä ovat mukana kaikkien EU-maiden kuluttajaviranomaiset sekä kaikkien maiden autoliitot.

Lisäksi testeissä annetaan ERIKSEEN pisteet TURVALLISUUDESTA ja käyttöominaisuuksista. Nämä pisteet saa luettavakseen kirjautumalla.

Toivottavasti tältä turvaistuinluotsilta otetaan pian pois luotsikirja, jotta ei aja muita karikolle noin pahasti merikorttien ja navigaatiotaidon puutteessaan.
 
Onpa aika rajua tekstiä ja täynnä virheitä. Cybex, Kiddy ja Concord "palkki" istuimet ovat pärjänneet hyvin koko Euroopassa julkaistavassa testisarjassa, jota tekevät Euroopan maiden autoliitot ja EU-maiden kuluttajavirastot yhteistyössä.
En ole väittänyt ettei nämä olisi pärjännyt hyvin tässä yhteiseurooppalaisessakuluttajatestissä.

Siinä mitataan päähän, niskaan ja rintaan kohdistuvat rasitukset sekä etu- että sivutörmäyksissä.
Tiedän. Itse testi olisi hyvä jos painoarvoa antaisi eri mittauksiin paremmin. Kuluttajat eivät myöskään ymmärrä että loppuarvosanaan sisältyy puolet muuta kuin turvallisuutta. Kyllä siihen toiseen puoleen kuuluu sellaista kuin väärinasentamisen vaara, mutta istuimista vähän tietoinen ymmärtää että selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin on hieman moninmutkaisempi kiinnittää autoon. Mikä on hyväksyttävä. Aina kun ostaa sellaisen kaupalla olisi velvollisuus myös kinnittää istuinta oikein autoon. (Sen lisäksi esimerkiksi Britaxilla on hyvin selkeät käyttöohjeet)



Törmäystestit tehdään kahdessa eri automalllin oikeassa autonkorissa. Joten väittämäsi testaustavasta on väärä ja tätä väärää tietoa haluavat jotkut jatkuvasti tuoda esiin näillä palstoilla sekä kokemukseni mukaan myös joissakin liikkeissä. Nämä tiedot voi tarkistaa Autoliiton sivuilta, jossa on kerrottu tarkalleen testausmenetelmät ja mmittauskohteet.
Voit itse katsoa ettei selkä menosuuntaan asennettavaa istuinta testata kuin panavimmalla nukella. Ja jos istuin on käännettävä sitä testataan kasvot menosunnassa eri painavilla nukeilla. Niitä videoita löytyy. TIETYSTI testataan silti monta kertaa. Esimerkiksi sekä sivulta ja edeltä. En tiedä mitä värää tietoa löydät minun tekstistä.


Mittauksessa käytettävä nopeus on suurempi kuin ruotsalaisessa, täysin epävirallisessa Plus testissä, joka mittaa vain etutörmäyksiä vanhanaikaisessa testikelkassa ja pienillä nopeuksilla.

Plus-testin tekijät voivat milloin tahansa käydä ostamassa kaupasta muitakin istuimia kuin ne, joita haluavat sponsoroida omalla testausmenetelmällään, joka taas ei paljasta siinä menestyneiden istuimien puutteita kokonaisturvallisuudessa ja esim. sivutörmäyksissä. Jos joku testi on puutteellinen, niin tämä hehkutettu Plus-testi, joka on hyvin yksisilmäinen ja heikosti turvallisuutta tosiasiassa kertova.
Huomaan ettet lainkaan ymmärrä mitä Plus-testiä on ja miksi sitä on olemassa. Plus-testi on vapaaehtoinen. Eli ei ne voi testata mitkä istuimia vaan. Ja poimia niitä hyllyltä. Miksi palkki-istuimia ei ole plus-hyväksyttyjä kun kerran plus-testi on niin hyvä markkinoinnissa. Ne ei pärjäisi. Jopa Britaxin Hi-way I ei saanut Plus-Gold vaan vain Plus-Silver, eli 18-kiloon asti. Vasta Hi-way II sai plus 25. Testi on sen verran vaativa ettei ole helppo pärjätä siinä.

En voi kertoa mitä nopeutta plus-testissä käytetään. Olen jossain lukenut että ne käyttää korkeampi nopeus kuin E-hyväksynnässä. Siinä EI mitata sivutörmäystä, sillä sitä tehdään esimerkiksi näissä Autoliiton testeissä. Plus-testi on komplementti. Sillä Autoliiton testeistä puuttuu niskaan kohdistuva komponentti, vaikka sitä mitataan. Painoarvoa sitä ei saa.

Loppupäätelmä on, että palkki-istuimet ovat kuitenkin kokonaisuutena parhaita parhaista ja suojaavat kaikenlaisissa kolareissa. Plus-testi kai lähinnä tarkoittaa testiä, jossa ajetaan viittäkymppiäsuoraan päin tiiliseinää. Siitä jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä, kuinka moni kolari tapahtuu näin.
Suurin osa kolareista, ja vakavimmat ovat edestä. Silloin kun kolari tulee takaa lapsi istuu kuin kasvot edellä-istuimessa. Eli rajummissa kolarissa niska on suojattu. Samalla tavalla kuin jos heittä keittämätön kananmunan kaverille. Jos hän ottaa kiinni joustamalla kananmuna pysyy ehjänä. Jos jäykästi ottaa kiinni, se menee rikki. Samalla tavalla selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin suojaa päätä ja niskaa vammoista. Mikä on suurin kuolinsyy lapsille kolareissa.
 
Tässä tulee taas sama virheellinen väite. Jos ei ole edes lukenut näitä Autoliiton julkaisemia testejä koonaisuudessaan, niin tulee tällaisia virheväittämiä.

Autoliiton testeissä MITATAAN PÄÄHÄN, NISKAAN JA RINTAAN kohdistuvia voi voimia sekä etu- että SIVUTÖRMÄYKSISSÄ. Kyseessä ei ole myöskään mikään keskierooppalainen yhteistesti, vaan siinä ovat mukana kaikkien EU-maiden kuluttajaviranomaiset sekä kaikkien maiden autoliitot.

Lisäksi testeissä annetaan ERIKSEEN pisteet TURVALLISUUDESTA ja käyttöominaisuuksista. Nämä pisteet saa luettavakseen kirjautumalla.

Toivottavasti tältä turvaistuinluotsilta otetaan pian pois luotsikirja, jotta ei aja muita karikolle noin pahasti merikorttien ja navigaatiotaidon puutteessaan.
Oletko itse Palkki-istuinten myyjä? En ymmärrä miksi olet näin agressiivinen. Itse olen harrastanut turvaistuintietoa kolme vuotta ja oppinut paljon. Olen myös saanut apua kysymyksiin asiantuntijoilta, esimerkiksi Robert Bellistä. Hän on ollut Britax USA:n ja Britax Sweden:in johtaja.

Tiedän että voi lukea testin yksityiskohdat jos maksaa. Ongelma on että loppuarvosana on ilmainen tieto ja sen perusteella saa väärän ymmärryksen että selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin olisi huono valinta (vaikka käyttäisi sitä vain selkä menosuuntaan).

Norjasta voi itse lukea miten käännettävät turvaistuimet ovat pärjänneet kun niitä on testattu selkä menosuuntaan. Eli erikseen siitä kun ne on testattu kasvot menosuuntaan. Kaikki ovat pärjänneet hyvin.

Tietävätkö ihmiset että esimerkiksi vaarallisten kemiaalien löytö on veto-ominaisuus jonka perusteella turvaistuin saa paljon huonomman arvosanan? Esimerkiksi Graco Belogic sai Turvallisuudesta 4 pistettä viidestä mutta loppuarvosana oli 1,5 pistettä. Tieteenkin pitää olla myös kemiaallisesti turvallinen istuin, mutta tämä tapa leipoa kaikki yhteen yhteiseen loppuarvosanaan saa vanhempia vältäämään selkä menosuuntaan asennettavia turvaistuimia.

Tällaisia ovat pisteet turvallisuudessa kun testattu selkä edellä:

Duologic II T: 4/5
Duologic II isofixillä 4,5/5
Brio Zento 3,5/5 (Painavimmalla nukella)
Britax Fixway 4/5
Besafe Combi X3 ISOFIX 4/5
Besafe iZi Kid X3 Isofix 4/5
Recaro Polaric 4/5
Multi-Tech 3,5/5 (Painavimmalla nukella)

Eli, tosi hyvin pärjänneitä juuri Autoliiton testissä.

Ongelma Autoliiton testissä (yksi niistä) on että testi on suunniteltu keskieuroppalaista markkinaa varten. Sitä tarkoitin. Siinä on mukana monta kasvot menosuuntaan istuinta mutta harvoin Pohjoismaisia selkä menosuuntaan asennettavia istuimia.

Jos olisi niin että palkki-istuimia olisivat yhtä hyviä kuin selkä menosuuntaan asennettavat istuimet. (Ne eivät ole, mutta JOS ne olisi). Sitten ei voi ainakaan sanoa että ne olisivat niitä parempia. Voitte kaikki itse lukea taulukosta miten hyvin istuimet pärjäävät selkä edellä.

Eli, ei kannata haukua selkä menosuuntaan asennettavia istuimia. Kaikilla on oikeus tietää että ne pärjäävätkin hyvin!

Ja sen lisäksi esimerkiksi liikenneturva suosittelee että lapset kulkevat selkä edelle ainakin kolmevuotiaaksi asti. Joten vaikkei uskoisi minua näistä palkki-istuimista voi silti ostaa selkä menosuuntaan asennettavan istuimen ja luottaa siihen.
 
Jos puhutaan tavallisista (ei palkki-istuinta) selkä edellä istuimista ja tavallisista kasvot edellä istuimista tällaiset ovat niskaan kohdistuvat voimat kolarissa, "kolmevuotiaalla nukella."

Kasvot edellä: 1700 Newton (eli 170 kiloa)
Selkä edellä: 250 Newton (eli 25 kiloa)

Niskavammoja (vakavia, tai kuolema) tulee kun voima ylittää 1000 Newtonia.

Kuka uskaltaa ostaa palkki-istuinta joka on kasvot menosuunnassa, vaikka siinä on palkki, eikä vöitä.

Isofix parantaa tilannetta hieman. Silloin istuin pysähtyy samalla kuin auto pysähtyy ja jarrutusaika on mahdollisimman pitkä. Mutta valjailla lapsi kulkee kuitenkin eteenpäin. Ja sitten viimeisenä, lyhyimmillä jarrutusajalla pää pysähtyy (äkillisesti).

Selkä edellä istuin pysähtyy samalla kuin auto pysähtyy ja pää saa tuen joten myös pää pysähtyy samalla kuin auto pysähtyy.

Helppoa fysiikkaa. F= m x a. Jos jarrutusaika on lyhyt a on iso.
 
Joudun vastata vielä kerran :)

Unohdin kertoa että Kiddy itse sanoo että aikaisintaan 18 kiloinen lapsi saa kulkea kasvot meosuunnassa.

Jos ei usko minua, lukekaa tästä.

NTF sanoo:

"Grundregeln är bakåtvänt åkande så länge det är möjligt upp till 25 kg och framåtvänt tidigast vid 18 kg."

Eli perussääntö on selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkän 25 kiloon asti ja kasvot menosuuntaan aikaisintaan 18 kilosta.

Ja samalla sivulla Kiddy kirjoittaa:

"Vi rekomenderar att följa NTF:s rekomendationer angående framåtvänt åkande."

Eli "Suosittelemme seuraaman NTF:n suosittelut milloin kulkea kasvot menosuunnassa."
 
Mittauksessa käytettävä nopeus on suurempi kuin ruotsalaisessa, täysin epävirallisessa Plus testissä, joka mittaa vain etutörmäyksiä vanhanaikaisessa testikelkassa ja pienillä nopeuksilla.

...

Plus-testi kai lähinnä tarkoittaa testiä, jossa ajetaan viittäkymppiäsuoraan päin tiiliseinää. Siitä jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä, kuinka moni kolari tapahtuu näin.
Plus-testissä testinopeus on ECE-testiä korkeampi. Jarrutus Plus-testissä on keskimäärin 36 g mikä on paljon enemmän kuin ECE-testeissä missä jarrutus on keskimäärin 25 g. Myös Autoliiton testeissä käytetään korkeampi nopeus kuin ECE-testissä. Plus-testissä käytetään noin 70 km/h, tarkkaa numeroa minulla ei ole tällä hetkellä, mutta yllä mainitut g-voimat pitävät paikkaansa.

Plus-testi ei siis tarkoita sitä että ajetaan viitäkymppiä.

Kirjoitit myös että Plus-testissä käytetään telakkaa eikä kunnon autoa. Plus-testi ei ole kuluttaja-testi vaan virallinen hyväksyntä, joskin vapaaehtoinen. On kaksi tapaa tehdä kolaritestejä hyväksyntää varten. Joko niin että istuimia hyväksytään tietyyn autoon, tai sitten käytetään telakkaa mikä vastaa 90-luvun Golf:ia. Ei siis ole mikään "vanhanaikaista testiä" kuten väitit.

Plus-testi perustuu vanhaan T-standard-testiin. EU kielsi T-testiä koska se oli niin vaativa ettei yksikään kasvot menosuuntaan asennettava turvaistuin pärjäsi. Vaatimukset olivat ettei niskaan kohdistuvat voimat ylittäisivät vammaa-aiheuttavaa rajaa. T-testi oli pakollinen hyväksyntä jotta istuimia saisi myydä Ruotsissa. EU:n mielestä tämä oli epäreilua. Eli oli epäreilua ettei huonompia turvaistuimia saisi myydä myös Ruotsissa. Sen takia tiedetään ettei kasvot menosuuntaan asennettavat turvaistuimet pärjäävät Plus-testissäkään. Vaikka niitä ei ole testattu. T-testi poistettiin vain muutama vuosi sitten. 2008 tai 2009.

Plus-testin tarkoitus on testata juuri niskaan kohdistuvia voimia siinä missä ne ovat korkeimmat. Eli nokka-kolarissa/kolari edestä. Nämä ovat kaikkein tavallisimmat kolarit. Ei ehkä tasan nokka-nokkaan, mutta kolari edestä.

Toivottavasti kaikki lukijat ovat nyt oppineet paljon uutta turvaistuimista ja Plus-testistä.

Liikenneturvan infolehdessä suositellaan istuimia jotka ovat T-hyväksyttyjä. Käytännössä Plus-hyväksyttyjä koska esite on vuodesta 2011.

Itse olisin hyvin iloinen jos palkki-istuin pärjäisi Plus-testissä. Valitettavasti näin ei tule käymään. En myy turvaistuimia enkä ole subjektiivinen. Haluan auttaa muita jotta heidän lapset kulkisivat mahdollisimman turvallisesti autossa. En saa tästä palkkaa. Ei riitä minulle että vain omat lapset kulkevat turvallisesti. Onneksi saan muuten todella paljon kiitosta ja myös asiantuntijat kehuvat.

On kivaa keskustella kunhan keskustelu on positiivinen ja ystävällinen. Yleensä agressiivisuus häviää kun tavataan oikeassa elämässa, onneksi :)
 
Hei. Palaan vielä muutamaan kohtaan, joista olen eri mieltä:

[/QUOTEK]irjoitit myös että Plus-testissä käytetään telakkaa eikä kunnon autoa. Plus-testi ei ole kuluttaja-testi vaan virallinen hyväksyntä, joskin vapaaehtoinen. On kaksi tapaa tehdä kolaritestejä hyväksyntää varten. Joko niin että istuimia hyväksytään tietyyn autoon, tai sitten käytetään telakkaa mikä vastaa 90-luvun Golf:ia. Ei siis ole mikään "vanhanaikaista testiä" kuten väitit.

Ensinnäkin EU halusi strandardoida Eu-alueella käytettävät hyväksynnät kuten ECE44/R04, joka on hyväksyntä, minkä Suomen tieliikennelaki ja asetus vaativat lasten turvalaitteilta. Plus-testi ei ole millän tavoin VIRALLINEN testi, vaan järjestön ylläpitämä, vapaahehtoinen testausmenettely, joka on periaatteessa kaupallinen ja todellakin vapaaehtoinen.. Se on myös Ruotsin vanhan T-hyväksynnän korvikkeeksi laadittu järjestelmä, jonka ilmeisen ainoana tarkoituksena on asetetuilla rajoilla estää kasvot menosuuntaan asennettavien situimien suositus tällä Plus -testauksella. Siksi siinä mitataan vain määrättyjä arvoja, eikä laajempaa kokonaisuutta. KUka tahansa voisi tehdä tällaisen testijärjestelmän ja hankkia sille julkisuutta siihen erityisesti suunniteltujen istuimien valmistjaien taloudellisella tuella. Kuten antamistasi linkeistäkin näkyy, näitä sivustoja sponsoroi nimenomaan ne harvat selkä menosuuntaan asennettavia istuimia valmistavat ja myyvät yritykset. Joten on turha puhua virallisuudesta mitaän.

Lisäksi kumoat jo omiakin väittämiäsi peräkkäisissä lauseissa. Plus testissä mitataan arvoja edelleen kelkassa kuten myönnätkin, mutta miten se kelkka voisi vastata 90-luvun Golfia, jos se ei ole autonkori, eikä 90-luvun Golf.

Myöskin väittämäsi, että T-hyväksyntä oli suojaamassa Ruotsia huonoilta turvaistuimilta on väärä. Ruotsissa sai toisin kuin väität, myydä aina myös muita istuinmalleja kuun T-hyväksyttyjä. EU kuitenkin halusi yhteisellä standardilla poistaa kilpailua vääristävät tekijät Ruotsin markkinoilta. EI ole oikein, että vain ruotsalaiset valmistajat saavat valmistaa ja myydä Ruostissa turvaistuimia. Vähällä on ollut, etti Suomessakin tilanne ajautunut samaan malliin. Koko Suomen turvaistuinteollisuus ja suuri osa maahantuonnistakin oli vuosia suomenruotsalaisten omistajien ja sukujen halalussa. mikä on ollut omiaan tekemään kilpailutilanteesta vähintäänkin erikoisen, kun otetaan huomioon nämä suositukset, jotka ovat voimassa vain SUomessa ja Ruotsissa.

Jos turvaistuinvalmistajat jäisivät vain Plus-testin kriteerien varaan, niin turvaistuimet olisivat jääneet pääosin vain 80-luvun vaatimusten tasolle. Nyt erilaiset uudemmat vaatimusstandardit ja EU:n kuluttajaviranomaisten sekä Euroopan autoliittojen tuomat uudet testauskriteerit ovat pakottaneet turvaistuinvalmistajat todella kehittämään turvaisutimia, jotka ovat useammalla tavalla ajatellen turvallisempia kuin vain Plus-testissä menestyneet.

Tämän kirjoittaja myöntää todella olevansa turvaistuimien kanssa läheisessä tekemisissä. En kritisoi turvaistuinluotsin perustelua selkö menosuuntaan istumisen eduista kuten jo aikaisemmin ketjussa kirjoitin. Kristioin vain hänen antamiaan vääriä tietoja ja oletuksia, sekä yksisilmäistä suhtautuammistaan turvallisuuteen.

Muuten, mikä on todellisuudessa tilastollinen luku, istumasuunnan merkityksestä onnettomuuksissa---- Tilasto kuolemaan johtaneista onnettomuuksista vuonna 2009 liikenneonnettomuuksissa kuolleiden ja vammautuneiden määrä ikärajoittain 0-5 v. 1 kuollut (jäi pulkalla auton alle) tilasto myös mainitsee, että hän ei käyttänyt turvavyötä, lievästi vammautuneita 3 ja vakavasti vammautuneita 1. Näistä neljästä ei ole todettu, miten päin he ovat istuneet tai minkälaisessa istuimessa.

Liikennevakuutuskeskuksen ja Ajoneuvohallilntokeskuksen aikanaaan julkaisemassa tutkimuksessa (tekijä Raimo Karttunen) , joka oli tehty seitsemän vuoden jaksolla Suomessa tapahtuneista, kuolemaan johtaneista onnettomuuksista ja niissä mukana olleista lapsista todetaan loppuraportissa(sivu 34), seuraavaa:

"Turvaistuin silloin, kun se on oikein asennettu ja lapsi kunnolla kiinnitetty sen vöihin, (palkki-istuimia ei ollut, [kirj. huom[/COLOR].) antaa aineiston perusteella hyvän suojan lapselle autossa. Kuolema tai vakava vammautuminen on seurannut vain sellaisissa tapauksissa, joissa lapsen istuinpaikka on murskautunut tai palanut tai auton kylkeen suuntautunut isku on aiheuttanut voimakkaan retkahduksen (ja usein samalla iskeytymisen sisään työntyvään kylkeen).
Siitä pitäisikö lapsi sijoittaa turvaistuimeen selkä vai kasvot menosuuntaan, koottu aineisto ei anna osviittaa, sillä aneisto jäi pieneksi.


Sama aineisto sivu 16 kpl 4.2. "Kuolemis- ja vammautumisriski on ollut suurin kylkeen suuntautuneissa iskuissa, myös silloinkin kkun lapsi on ollut turvaistuimessa"

Nämä lainaukset siis suomalaisesta tutkimuksesta. Se ei vähennä tietenkään selkä menosuuntaaan istuimisen etuja määrätyissä kolarityypeissä, mutta kertoo kuitenkin enemmän totuutta siitä, minkälaiset kolarit ovat sittenkin tilastollisesti vaarallisempia ja mihin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Samoin siihen kuinka vähäinen merkitys, jos ollenkaan, kuitenkin istumasuunnalla tutkimuksen mukaan on.

Näissä palstakirjoituksissa tulee usein esiin, että vanhemmat , jotka laittavat lapsensa istuimaan kasvot menosuuntaan, ovat lähinnä murhaajia ja lapsen niska automaattiseti katkeaa, kuten myös turvaistuinluotsi esitti. Näinhän ei tilastollisesti ole. Tämä vastaukseni edelleen tarkoittaa, että hysteerinen asennoituminen mihin tahansa elämään liittyvään asiaan ei ole hyvästä, eikä perusteltua. Toivon, että edelleen vanhemmat saavat tehdä päätöksiä oman näkemyksensä mukaan ja erilaisissa näkemyksissä edes jollakin tavoin pysytäisiin asiassa. Kaikki Suomessa myytävät turvaistuimet ovat riittävän turvallisia ja testattuja. Edelleen olen kuitenkin istä mieltä, että istumasuunnata riippumatta, parhaiten monipuolisissa testeissä, kuten Autliiton julkaisemat, menestyneet mallit ovat koonaisuutena turvallisimpia.

Turvaistuinluotsi näkemys, että hänen suosittelemiaan istuimia tulisi testata vain niille parhaita tuloksia antavilla, pienillä nukeilla, on käsittämätöntä. Tärkeämpää on ehdottomasti kertoa totuus siitä, missä ne eivät ole hyviä ja turvallisuuden ostalta parhaita. Jos istuimia myydään ja mainostetaan esim. 9-25 kg painorajoill aei ole perusteltua, että ne ovat turvallisia vain 9-15 kg painoisilla ja sitten turvallisuus putoaakin todella heikoksi. Näinhän turvaistuinluotsi esitti testejä tehtäväksi.

Keskustelu on milenkiintoista ja vastaväitteiden esittäminen ei käsittääkseni ole agressiivisuutta.
 
Hei. Palaan vielä muutamaan kohtaan, joista olen eri mieltä:

[/QUOTEK]irjoitit myös että Plus-testissä käytetään telakkaa eikä kunnon autoa. Plus-testi ei ole kuluttaja-testi vaan virallinen hyväksyntä, joskin vapaaehtoinen. On kaksi tapaa tehdä kolaritestejä hyväksyntää varten. Joko niin että istuimia hyväksytään tietyyn autoon, tai sitten käytetään telakkaa mikä vastaa 90-luvun Golf:ia. Ei siis ole mikään "vanhanaikaista testiä" kuten väitit.


Lisäksi kumoat jo omiakin väittämiäsi peräkkäisissä lauseissa. Plus testissä mitataan arvoja edelleen kelkassa kuten myönnätkin, mutta miten se kelkka voisi vastata 90-luvun Golfia, jos se ei ole autonkori, eikä 90-luvun Golf.

.
En kirjoittanut Autoliiton kuluttajatesteistä, vaan kysyin asiantuntijalta mitä telakkaa käytetään hyväksyntä-testeissä. Hän vastasi että joko telakka tai sitten tämä Golf-runko. Kysyin koska väitit että Plus-testeissä käytetään vanhanaikaista telakkaa. Ja halusin tietää oliko se myös asiantuntijoiden mielestä "vanhanaikaista". Ei ollut.
 
Tutkimukset näyttävät selvästi että selkä menosuunnassa on turvallisempi. Sen turva-aste on noin 92% (kun verrataan siihen että lapsi olisi ilman suojalaitetta, ehkä oli vielä jopa ilman turvavöitäkin). Kasvot menosuunnassa turva-aste oli 50-60%.

Sitten on eri juttu se että meillä on niin pieni väestö. Euroopassa kuolee kaksi lasta päivässä liikenteessä (tai autoissa en muista tarkkaan). Ruotsista, tai Suomesta, en muista kumpi, 1999-2007 kuoli 6 lasta joista puolet olisi selvinnyt jos heitä olisi kuljetettu selkä edellä. Minulle jokainen elämä on tärkeä. Nämä kolme lasta kuolivat turhaan.

Sitten ei ole vielä puhuttu vammoista. Olen nähnyt lääkäri-haastatteluja/info-vidoita missä he kertovat näkemiensa vammoista (kun lapsi kolarissa istunut kasvot menosuunnassa).

Eli, turvaistuin on parempi kuin ilman, tietysti.

Muut numerot, miten eri suuntiin asennetut istuimet erottuvat toisistaan olen kirjoittanut siihen toiseen viestiketjuun.

http://kaksplus.fi/keskustelu/perhe-ja-koti/lastentarvikkeet/2053850-kokemuksia-palkki-istuimista/

Minusta keskustelet vihamielisti. On mahdollista keskustella eri sävyllä. Ja olla oikeasti utelias ja kiinnostunut asiasta. Sen sijaan voi myös yrittää mustamaalata toista ja kirjoittaa asioita kuin "miksi luotsi on kokonaan jättänyt huomioimatta sitä ja tätä" yms. Sitten "insinuoit" siis "vihjailet" että minulla olisi jotain "muuta" taustalla. Siinä olisit ihan hyvin voinut kysyä suoraan mitä mieltä olen siitä asiasta, ilman insinuointia.

Kysyin itse oletko palkki-istuinten myyjä. Toisessa viestissä kirjoitit että olet isännöitsijäalalla. Eli ehkä et sitte ole lastentarvikemyyjä. Olen keskustellut monta kertaa tästä samasta asiasta, mutta silloin en ole koskaan törmännyt tällaisiin. Ehkä tämä on tämän foorumin tyyli?
 
Viimeksi muokattu:
En oikein ymmärrä kumpi meistä nyt on sitten vihamielinen. Eri mieltä olemme osasta asioita ja osasta perustellusti samaa mieltä. Kun foorumilla kysytään kokemuksia ja mielipiteitä, kannanottosi olivat näissä kahdessa ketjussa enemmänkin kuin herätysliikkeen saarnaajilla. On vain yksi asia ja se ainoa totuus ja sallittua. Kuten aikaisemmin kirjoitin, olen tekemisissä nyt turvaistuimien kanssa.
En myöskään ymmärrä oikein, että joku palstoilla ottaa tehtäväkseen kirjoittaa kuin olisi joku auktoriteetti ja ainoa asiasta tietävä tässä maassa. Se on nähdäkseni sitten Liikenneturvan tms. tehtävä omalla nimellään.
 
Olen liittänyt linkki omaan blogiini, eli kirjoitan kuin omalla nimellä.

Tykkään siitä kun ihmiset kyseenalaistavat näitä asioita. Silloin he saavat myös paljon parempia vastauksia. Mutta sävyn pitää olla hyvä. Huumoria saa käyttää.

Itse voin joskus käyttää vähän huumoria jos huomaan että minun kanssa ei keskustella asiallisesti.

Nyt minusta tuntuu että tämä keskustelu on loppu. Asia on käsitelty.

Hyvä turvaistuin-uutinen sopii loppukevennyksenä:

Cybexin ensimmäinen selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin tulee markkinoille keväällä. Sen nimi on Cybex Sirona. Sirona on Isofix-istuin, hyväksytty 18-kiloon asti. Ja tämän päivän sähköpostiviestissä Cybex sanoivat että jos jalkatilaa loppuu, mutta kuitenkin vasta kolmen vuoden iässä, voi kääntää istuinta kasvot menosuuntaan ja käyttää palkkia.

Eli koko euroopassa tapahtuu turvaistuinpuolella paljon juuri nyt. :)

Netta
 
Olen liittänyt linkki omaan blogiini, eli kirjoitan kuin omalla nimellä.

Tykkään siitä kun ihmiset kyseenalaistavat näitä asioita. Silloin he saavat myös paljon parempia vastauksia. Mutta sävyn pitää olla hyvä. Huumoria saa käyttää.

Itse voin joskus käyttää vähän huumoria jos huomaan että minun kanssa ei keskustella asiallisesti.

Nyt minusta tuntuu että tämä keskustelu on loppu. Asia on käsitelty.

Hyvä turvaistuin-uutinen sopii loppukevennyksenä:

Cybexin ensimmäinen selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin tulee markkinoille keväällä. Sen nimi on Cybex Sirona. Sirona on Isofix-istuin, hyväksytty 18-kiloon asti. Ja tämän päivän sähköpostiviestissä Cybex sanoivat että jos jalkatilaa loppuu, mutta kuitenkin vasta kolmen vuoden iässä, voi kääntää istuinta kasvot menosuuntaan ja käyttää palkkia.

Eli koko euroopassa tapahtuu turvaistuinpuolella paljon juuri nyt. :)

Netta
Kun täällä kirjoitellaan näistä istuimista vahvalla asiantuntemuksella haluamme myös oikaista yhden virheen ylläolevasta kirjoituksesta. Kysymys on varmaankin jossain määrin käännös- tai ajatusvirheestä.

Viitaten "turvaistuinluotsin" ja CYBEX-asiakaspalvelun väliseen sähköpostiien vaihtoon: CYBEX SIRONA turvaistuimen SAA JA VOI kääntää kasvot menosuuntaan lapsen painon ollessa yli 9 kg (ECE 44-ryhmä I, 9-18 kg). Koska Sirona on rakenteeltaan uudentyyppinen turvaistuin, siinä jalkatilaa lapselle on selkä menosuuntaan istuttaessa enemmän kuin perinteisissä turvaistuinmalleissa. Tarve kääntää istuin kasvot menosuuntaan JALKATILAN puutteen vuoksi, ei tule vastaan kuin vasta n. kolmen vuoden iässä. Tämä tarkoittaa eri asiaa kuin "turvaistuinluotsin" varsin vapaa ja luova käännös.

On hyvä, että turvaistuimista keskustellaan ja erityisesti faktoihin perustuen. Disinformaation jakaminen puoleen tai toiseen on taas kyseenalaista, joskin vapaata näillä foorumeilla. Pelkillä numeroilla ei voida mitata mahdollisen onnettomuuden tuloksia - valitettavasti

CYBEX - markkinointi
Jussi ruusuvaara
account manager
 

Yhteistyössä