Tutin ja vaipan vieroitus...

  • Viestiketjun aloittaja Katiaana
  • Ensimmäinen viesti
Katiaana
Onkohan teitä viel monta, joilla pian 2v on molemmat... =)
No, vaipasta en ole pitänyt kiirettä kun ei vaan tunnu tajuuvan, vaikka kuin istutan potalla... 2n ekan kanssa se lähti aivan itsekseen, ei mitää opettelua ne vaan "tuli kuivaksi"...

Tuttikin kaikilla jääny pois kun olen vain jättänyt antamatta... Mutta miksi se tuntuu tän kolmannen kanssa niiiiiiiiiiiiin vaikeelta..
Muutaman kerran yrittänyt, kun tarvii vaan nukahtamis tilanteessa.. Vaan ei... No, olen luovuttanut... :whistle:

Mutta olen huomannut että pojan kaunis hammasrivistö on alkanut sojottaa eteen... (hui kauhee mik sana yhdistelmä :whistle: )
Siis etuhampaat, tullu ns. "tuttikolo".... onko muiden lapsilla tullut???
Kun esikko imea lutkutti koko ajan, ja oli yli 2v kun saimme sen pois, tai otimme, ja ei ollut mitään hampaissa..........
 
mun mielestä asia on niin,että jos haluaa lapselta ottaa tutin pois ilman itkuja se kannattaa tehdä viimeistään kun lapsi täyttää 1v. Näin me meneteltiin esikoisen kanssa,mutta tämä kuopus on 2v3kk ja tutti on edelleen unien aikana,ja yritetty on ottaa pois,mutta siitä tulee niin kamala huuto,että olen unohtanu koko asian, unohtaa tutin kun on tarpeeksi iso!!Eskoiselta otettiin pullo pois 1v11kk iässä, joi yöaikana tosi paljon, jopa 3 pullollista maitoa ja muutaman yön itkeskeli ja loppu siihen.. Tältä nuoremmalta on pullo otettu pois 11kk iässä ja ilman itkuja. Lapset on niin erilaisia, että vaikea antaa neuvoja miten kannattaisi tehdä. Meillä tämä esikoinen on rauhallinen ja kuopus temperamenttinen,joten siksi tutti saa olla niin kauan kuin unohtaa sen..

Vaipoista... Meillä on tuo esikoinen 3v4kk juuri oppinu kuivaksi,tosin vahinkoja tulee välillä.. Pottailusta ei oo ollu kiinnostunu,ennen kuin nyt otettiin vaan vaipat pois, ei lapsi kauaa viiti housuihinsa pissata. Mutta mun mielestä ei 2v. välttämättä vielä kypsä olemaan kuiva ja mun tämä toinenkin lapsi saa täyttää rauhassa 3v. ennen kuin tositoimet alotellaan, kun ei suostu potalla muutenkaan istuskelemaan..
 
Katiaana
Juu, en siis ole neuvoja keräämässä... :D
Vaan lähinnä tiedustelen miten muilla. Kun jotkut kauhistelee kun meillä niin myöhään lutkuttaa tuttia ja vaippaki....... :headwall:

Tuttipullot meillä on kaikilla 3lla jääny jo 6kk-9kk iässä...

Enkä siis ton tutin kans ole mitää kiirettä pitäny... Mutta nyt kun ne hampaat alkanu mennä vinoon, että pitäskö tässä alkaa pistää tohinaksi...
 
Esikoisella tutti pois 1 v ja tuttipullo 1,5 v. vaipoissa on vielä poika ja nyt 2,5 v. pottailu ei juuri kiinnosta, mutta pikkareilla onneksi päivällä harjoitellaan jo, no kesää tässä kovasti odotellaan, että saisi pitempiä pätkiä pidettyä pikkareilla.

Kuopus nyt 1 v. ja pitäs ottaa tutti pois... tuttipulloa oon ajatellut vielä jatkaa, kun ei suostu juomaan nokkamukia ja en aina halua tavallisesta mukista juottaa. Tyttö pottailee jo milelellään ja monet kakat ollaan pottaan kalastettu, ihan erilainen meininki ku tuolla isoveljellä. No kai se on uskottava, että tytöt tahtoo siistiksi aikaisemmin.
 
Meillä toimi tytölle tuttivieroitus hyvin tähän tyyliin:

Annettiin kyllä tutti, mutta tutin päästä leikattiin pienenpieni pala pois, niin että sitä ei ollut enää kiva imeä. Joka päivä tuttia aina vaan pienennettiin, kunnes tytön oli sitä vaikea imeä. Kun tyttö ihmetteli asiaa, selitettiin vaan, että hampaansa ovat jo niin kovin terävät, että tutitkin menee rikki. Uusia on siis turha ostaa!!
 
avopurenta
moi
mulle tuli aika kiire lopettaa tutti meijän tytöltä, kun käytiin hamppiksessa(tyttö silloin 1v11kk). tytöllä myös sojotti etuhampaat eteenpäin tutin seurauksena ja hammaslääkäri oli sitä mieltä että purenta korjaantuu itsestään jos tutin lopettaa mahd. pian, eli tutti oli aiheuttanut avopurennan. no lopetin tutin kun kun ikää oli 2v1kk ja purenta on aika hyvin korjaantunut itsestään (ikää nyt 3v4kk) täysin normaali purenta ei kuitenkaan ainakaan vielä ole. kauhistuin vaan silloin kun hml "pelotteli" oikomishoidoilla jos ei tuttia lopeta pian.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2006 klo 20:17 Tilda kirjoitti:
Meillä toimi tytölle tuttivieroitus hyvin tähän tyyliin:

Annettiin kyllä tutti, mutta tutin päästä leikattiin pienenpieni pala pois, niin että sitä ei ollut enää kiva imeä. Joka päivä tuttia aina vaan pienennettiin, kunnes tytön oli sitä vaikea imeä. Kun tyttö ihmetteli asiaa, selitettiin vaan, että hampaansa ovat jo niin kovin terävät, että tutitkin menee rikki. Uusia on siis turha ostaa!!
Minkä ikäinen tyttösi oli,kun vieroitit tutista???
 
Meillä on 2 1/2v poika, joka vielä käyttää vaippaa, mutta päivittäin tulee useita onnistumisia pottaan. Välillä pidetään muutama tunti päivässä ilmankin vaippaa, jolloin usein tulee myös vahinko. Eiköhän se siitä pikkuhiljaa tule tutummaksi se ilman vaippaa olo ja vahingot vähene.

Tutista vierotettiin vaiheittain. Ensin annettiin tutti vain sekä päiväunille että yöunille ja noin kuukauden päästä pelkästään yöunille. Mitään suurempaa meteliä siitä ei noussut. Oiskohan pari minuuttia kitissyt ensimmäistä kertaa kun päiväunilta jätettiin tutti pois ja sit jo tottuskin siihen. Vähän ennen kun täytti kaksi vuotta jätettiin tutti kokonaan pois. Keksin tarinan, että olin nähnyt äitipupun ja vauvapupun eikä vauvapupulla ollut tuttia ollenkaan, jonka vuoksi se itki kauheasti. Selitin että koska vauvat tarvitsevat tuttia, mutta isot pojat eivät, niin annoin poikani tutin pupulle. Ajattelin huudon nousevan kun laitoin pojan sänkyyn yöunille ensimmäistä kertaa ilman tuttia, mutta yhtään ei sitä itkenyt. Tarina meni häneen täydestä. Ainakin pari vuotiaille voi yrittää keksiä jonkun tarinan, minne tutti on joutunut.
 
meillä esikoinen ei syöny tuttia ollenkaan vaan käytti sit äitin tisua huvituttina... vaipoista päätti luopua ite kokonaan 2v 1kk:n ikäisenä... ei oo kuulemma vauva enää.. Pottailtu oltiin jo n. 1,5vuojen iästä silloku lapsi ite halusi ja päivisin saatto pysyäkki kotona iha kuivana, mut reissussa oli aina vaippa. Mut tosiaan sitte ku se ite päätti et ei oo vauva nii sen jälkeen ei oo vaippaa pietty, eikä tarvettakaan oo ollu, sänky on pysyny kuivana! (vaik ennen iha täynnä univaippa). Kerran yössä herättään äiten kaveriksi pissalle.. Et helpolla oon päässy ainakin esikoisen kanssa! :D :D

Kuopukselta jätin tutin pois joskus 7kk:n iässä, eikä kovi pahasti protestoinu. Vähä parina iltana "karjahteli", mut ei oo kaivannu sen jälkeen..

=)
 
Meillä tyttö nyt 2 v 2 kk ja on ollut nyt reilun viikon ilman vaippaa- on kyllä päiväunilla ja yöunilla ja jos lähdetään pidemmille autoajeluille niin silloin ja vaippa laitetaan ettei nyt ihan kaikki vaatteet märkänä tarvitse istua autossa...
Potta ei ollut kiinnostanut yhtään mutta sitten kun vaipan otin pois ja eka pissa ja kakka tuli pottaan niin nyt on niin isoa jo -Vahinkoja sattuu kyllä välill..-mutta osaa hyvin jo potalle mennä...

Tutista- se on edelleen suussa -kävimme juuri 2v hampineuvolassa ja siellä sanoivat että ei kannata nyt ottaa tuttia pois kun on toinen tulossa (la 31.3.06) että varmasti tutti unohtuu jossain vaiheessa. sanoivat että suositus on että 3 vuoteen mennessä tutti pois.
Joten eiköhän siitäkin eroon päästä ajan kanssa =)

 

Yhteistyössä