tutista vieroittaminen

meillä vanhin poika oli vajaa 2v,isi leikkas tutista palan pois,yritti hampailla pitää kiinni mut ku ei enää suussa pysyny ni heitti tutin kokonaan pois,eikä ole sen jäkeen pyydellyt,ikää nyt 4v,nuorimmaiselta pitäisi alkaa pikku hiljaa yrittää samalla keinolla vierottaa ikää nyt 1,5v
 
Esikoisen (1v9kk) kohdalla leikattiin kans tuttiosa pois ja pienillä kitinöillä sitten pääsi niistä eroon. Kuopuksella (1v6kk) vaihdettiin yhtäkkiä tuttimallia ja kun ei kelvannut ekana yönä niin en sitten enää niitä antanut, seurauksena oli vain pienet kitinät, mutta tuli kyllä useammin pois sängystä ennen kuin nukahti.
 
Meillä lähti pojalta tutti jo alle vuoden ikäisenä. Yksi päivä vaan päätin, että se tutin käyttö lopetetaan eikä poikakaan hirveästi vastaan pistänyt. Parina yönä heräsi itkemään kerran tai kaksi ja siihen ne yöitkemiset sitten loppuikin. Hyvin on pärjännyt ilman tuttia jo viikon verran, ilman kitinöitä. Tuttipullo kuitenkin edelleen käytössä.
 
Meillä on menossa neljäs yö ilman tuttia ja ei yhtään huutoa ole ollut. Aikasemmin kun koitin ilman tuttia unille, alkoi huuto ja annoin tutin.
Nyt siis sujui tosi helposti. Onneks.

Joku kyseli päiväkodin käytäntöjä tutista ja potasta...
Meillä annetaan tutti, jos vanhemmat sen tuo ja lapsi sitä käyttää. Kun lapsi jättää tutin kotona, jää se myös meilläkin.
Potalle mennään, jos suostuu menemään. Osa menee, osa ei.
Ketään ei pakoteta.

 
Tätä asiaa olen alkanut myös miettiä, tyttö on nyt vuoden ikäinen... Eihän sillä tutista vieroittumisella vielä mikään kiire ole, mutta eipä siitä haittaakaan ole vaikka eroon pääsisikin...

Olen aikaisemminkin kuullut et leikkaa tutin imuosaa vähän lyhyemmäksi ja lyhyemmäksi, mutta eikö siitä sitten lähde paloja irti? Miten niin tyhmä... :ashamed:

Tytöllä tutti ei ole enää pitkään aikaan ollut muuten käytössä kuin nukkumaan mennessä, että se saattaa kuitenkin hiukan auttaa kun ei ole koko ajan suussa...

Ja jotenkin hirvittää aloittaa vieroittaminen kun kamala huuto siitä tulee, mutta niinhän siitä tulee varmasti samanlainen huuto sitten myöhemminkin... :/ Että jos sitä huomenna sitten vaikka koittais... (tai jos odottais perjantaihin niin jaksaa mies herätä töihin jos tuleekin valvimista...) Ja jos menee päikkärit sitten pilalle kun ei tuttia saa, niin ehkä sitten nukkuu yöllä paremmin... :whistle:
 
Olen 23-vuotias yhden lapsen äiti. Tyttö on 1v ja 10 kk ja tarvitsee vielä lohdukseen tuttia. Aina kun joku asia ei hänellä mene hänen mielensä mukaan hän käy etsimässä tutin suuhun lohdukseeen. Olen koettanut häntä rauhoittaa sylisssä pitämällä, mielikirjoja ja leluja näyttmällä mutta ne konstit olen todennut hyödyttömiksi ja samoin se että antaisin tytön vain huutaa ja etsiä tuttia mikäli se ei olekaan omassa sängyssä missä se on yleensä. Yleensä huutoa sitten kestää noin puoli tuntia kun tuttia ei saakaan ja sitten en yleensä enää kestä huutoa ja annan periksi.Isäkin on koettanut keksiä keinot mutta ei mikään keino toimi. Joulukuussa syntyy toinen lapsi ja tutti olisi siihen mennessä saatava pois. Viiltokaan tutissa ei auta,tutti maistuisi viillosta huolimatta. Tyttö tarvitsee vielä tuttia unillakin, uni ei tule ilman tuttia ainakaan ilman huutoa. Onko kellään toimivia vinkkejä tutin vieroittamiseen?
 
Mitä ihmeen tuttihysteriaa??? Mitä pahaa se on teille tehny? heh.Ei paniikkia siitä pois ottamisesta, kaikki aikanaan. Älkääkä ny vetäkö hernettä nenään tän kirjotuksen takia, mä jo vedin teiän jutuista.Tuttihan on turva lapselle josta se on tottunu pienestä pitäen saamaan LOHTUA. :flower:
 
Minulla olisi sama tytön kanssa edessä eli tutista eroon pääseminen.
Meillä tuttia ei ole käytetty koskaan oikeestaa kuin nukkumiseen jos nyt ei lasketa ihan sitä alku aikaa kun oli pieni vauva.:)
MUTTA nyt kysymys kuuluukin että kun meillä olisi pvkotiin lähtö kuun lopussa niin kannattaako tutti vierottaa pois nyt ennen sitä vai jättää sen jälkeen kun siitä rumbasta on selvitty alkuun?Mietin sitä ettei tule tavallaan kahta uutta asiaa yhtäaikaa. Tosin jos tuttia alkaa vierottaa nyt pian niin ehtisi sen vielä.
Mitä mieltä?
 
Hamtaro
Meillä oli jäljellä enää yksi tutti, uusia en suostunut ostamaan (ikää jotain 1v9kk). Viimeinenkin tutti puraistiin rikki, ja sit oli vaan todettava et tuttia ei enää ole. Kaksi viikkoa lapsi huusi nukkumaan mennessä niin paljon ku ääntä lähti, mut siinä ei auttanu muu kun olla vaan vieressä ja yrittää selittää että purit tutin rikki ja isolle pojalle ei enää tuttia osteta. Kyllä se siitä äkkiä rauhottui, ku tajus asian.
 
Moi!
Me jätettiin meidän pojalta tutti 7.5kk iässä.Jäi todella helposti pois.Ei oikeestaan jäänyt kaipaamaan tuttia.
Tutti putos lenkkipolulla maahan, enkä lähtenyt etsimään, ajattelin että nyt on helppo jättää tutti pois:)
Mitä nuorempan tutin jättää luulen että on helpompi.
Käytännössä lapsi ei tarvi enään yli 6kk iässä tuttia, vaikuttaahan pitkään tutin käyttö hampaisiin.
Nyt poika on jo 1v ja 7kk.Kaikki hampaat on tullut:)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2006 klo 07:20 Hamtaro kirjoitti:
Meillä oli jäljellä enää yksi tutti, uusia en suostunut ostamaan (ikää jotain 1v9kk). Viimeinenkin tutti puraistiin rikki, ja sit oli vaan todettava et tuttia ei enää ole. Kaksi viikkoa lapsi huusi nukkumaan mennessä niin paljon ku ääntä lähti, mut siinä ei auttanu muu kun olla vaan vieressä ja yrittää selittää että purit tutin rikki ja isolle pojalle ei enää tuttia osteta. Kyllä se siitä äkkiä rauhottui, ku tajus asian.
No kannatti huudattaa kaks viikkoo.... voi järki hoi.. ja onhan se ny tosi iso poika jo ku on alle kaks vee.. voi simpura mua kiukuttaa tollaset puheet.. :/ :/ :/ :/ :/ :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 10:38 omituista kirjoitti:
todellako annatte 2vuotiaan imeskellä tuttia,tosi typerää ja tarpeetonta!!viimeistään vuoden ikäselle vierotus ja sitä vierotus huutoa ei kyllä kahta vuorokautta kauempaa tule-periksi ei saa antaa ja tutti pidettävä pois lapsen näkyviltä tietysti.

Eiköhän se ole jokaisen oma asia miten ja milloin se tutti vieroitetaan,jos luulet että olet maailman paras äiti tolla halveksumisella niin usko huvikses...eikä nyt kukaan jättäis tahallaan tuttia mihinkään näkyvälle,eihän sitä koskaan tiedä mistä tutti saattaa löytyä...elä liikaa huutele ja viisastele ettei kolahda joku päivä omaan nilkkaan :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2006 klo 21:11 MAMA kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2006 klo 07:20 Hamtaro kirjoitti:
Meillä oli jäljellä enää yksi tutti, uusia en suostunut ostamaan (ikää jotain 1v9kk). Viimeinenkin tutti puraistiin rikki, ja sit oli vaan todettava et tuttia ei enää ole. Kaksi viikkoa lapsi huusi nukkumaan mennessä niin paljon ku ääntä lähti, mut siinä ei auttanu muu kun olla vaan vieressä ja yrittää selittää että purit tutin rikki ja isolle pojalle ei enää tuttia osteta. Kyllä se siitä äkkiä rauhottui, ku tajus asian.
No kannatti huudattaa kaks viikkoo.... voi järki hoi.. ja onhan se ny tosi iso poika jo ku on alle kaks vee.. voi simpura mua kiukuttaa tollaset puheet.. :/ :/ :/ :/ :/ :/
et oo tosissas... 2v on vai sun mielestä niin pieni et tarvitsee tutin? meidän tyttö on nyt 1v5kk ja tarvitsee tutin vielä unille mennessä, ja kohta lähtee kyllä tutitkin roskiin kun muutama kuukausi sit heitettiin tuttipullot roskiin.
onhan se jo aika erikoisen näköistä kun "iso" lapsi kulkee tutti suussa.
 
meillä tutti tuli ihan yli rakkaaksi kun puolitoista vuotta läheni.. pojan ollessa tasan 1v6kk lähti tutti. sitä kun heiteltiin sängystä alas ja sit huudettiin kun palosireeni kun tutti oli lattialla, ja kohta taas uudestaan. sanoin että vielä kerran kun heittää niin tutti menee rikki ja niinhän siinä sitten kävi että leikkasin palan pois. oli siinä ihmettelemistä, mutta pienen kitinän jälkeen ei enää kaivannut rikkinäistä tuttia! yhden kerran olisi sen jälkeen "tarvinnut" tuttia kun tuli harmi, mutta sekin unohtui nopeasti. se oli helppoa ja kivutonta :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 07:36 toisenlainen kirjoitti:
pakko kertoa vähän lisää kun tuolla joku ihmetteli aionko pitää kouluikään asti tuttia..ensinäkin itse en koskaan tuttia ole suuhuni laittanut ja sili jouduttu oikomishoitoja tekemään toisin kun veljelläni joka söi 4vuotiaanakin vielä ja omaa täydelliset hampaat..tiedän monia vastaavia esimerkkejä mutta tärkeempi "ideologiaani" vaikuttava seikka on hyvän ystäväni lapsi joka menehtyi kolmevuotiaana aivokasvaimeen ja kun on myötäelänyt sellaisen tuskan ei paljoa jaksa stressata tutin vierottamisesta tai kuivaksi opettelusta yms.mielestäni vähemmän tärkeästä asiasta..ikävä kyllä tunnen ihmisiä jotka jaksavat niuhottaa ja tiuskia lapsilleen jos juoksevat halaamaan ja kädet sattuisikin olemaan kurassa tai jos murokulho lentääkin lattialle..mua vaan laittaa ärsyttäää....oli pakko purkaa koittakaa ymmärtää :hug: :hug:
Isot halit sulle :hug: Meillä tyttö syö tuttia nukkuessaan ja joskus päivälläkin pahan olon tullessa,saa myös yöllä pienen maitotilkan/vettä pullosta,ei muuten rauhoitu :( Pienihän tuo vielä on,imettänyt en ole,joten tutti/pulloriippuvuus jo syntyessä :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2007 klo 22:37 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 07:36 toisenlainen kirjoitti:
pakko kertoa vähän lisää kun tuolla joku ihmetteli aionko pitää kouluikään asti tuttia..ensinäkin itse en koskaan tuttia ole suuhuni laittanut ja sili jouduttu oikomishoitoja tekemään toisin kun veljelläni joka söi 4vuotiaanakin vielä ja omaa täydelliset hampaat..tiedän monia vastaavia esimerkkejä mutta tärkeempi "ideologiaani" vaikuttava seikka on hyvän ystäväni lapsi joka menehtyi kolmevuotiaana aivokasvaimeen ja kun on myötäelänyt sellaisen tuskan ei paljoa jaksa stressata tutin vierottamisesta tai kuivaksi opettelusta yms.mielestäni vähemmän tärkeästä asiasta..ikävä kyllä tunnen ihmisiä jotka jaksavat niuhottaa ja tiuskia lapsilleen jos juoksevat halaamaan ja kädet sattuisikin olemaan kurassa tai jos murokulho lentääkin lattialle..mua vaan laittaa ärsyttäää....oli pakko purkaa koittakaa ymmärtää :hug: :hug:
Isot halit sulle :hug: Meillä tyttö syö tuttia nukkuessaan ja joskus päivälläkin pahan olon tullessa,saa myös yöllä pienen maitotilkan/vettä pullosta,ei muuten rauhoitu :( Pienihän tuo vielä on,imettänyt en ole,joten tutti/pulloriippuvuus jo syntyessä :(
Niin ja tyttö on 1 v 8 kk.
 
virpipe
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 11:04 hebuli kirjoitti:
otin tutin pois poitsulta jo ennen vuoden ikää. Osaksi korvakierteen takia, mutta loppujen lopuksi kaiki meni ohi parilla yöhuudolla. Nykyisin käyttää korvikkeena pupua jota mussutta aian nukahtaessaan.
Tuttuni vieroitti lapsesnsa tutista leikkaamalla tutin pään pois. Eihän se tutti silloin toiminut kunnolla ja lapsikin totesi vaan etta tutti on rikki. Ja heitti näin itese tutin pois.
Minä myös olen sen ratkaisun edessä,että pakko saada tutti pois.Kierre alkoi hampaista,jota tämä pikkujätkä tekee aina kolme kerrallaan.Ruokaa ei syödä,mutta maitoa vois juoda vaikka 2 litraa ja koko ajan tuttiakin. sitten ku minä olen hyvin levänny ja skarpannu ehkä viikon huutamiseen ilman tuttia,niin voin sanoa että tein palveluksen pojalleni ja korvakierteelle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2006 klo 21:11 MAMA kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2006 klo 07:20 Hamtaro kirjoitti:
Meillä oli jäljellä enää yksi tutti, uusia en suostunut ostamaan (ikää jotain 1v9kk). Viimeinenkin tutti puraistiin rikki, ja sit oli vaan todettava et tuttia ei enää ole. Kaksi viikkoa lapsi huusi nukkumaan mennessä niin paljon ku ääntä lähti, mut siinä ei auttanu muu kun olla vaan vieressä ja yrittää selittää että purit tutin rikki ja isolle pojalle ei enää tuttia osteta. Kyllä se siitä äkkiä rauhottui, ku tajus asian.
No kannatti huudattaa kaks viikkoo.... voi järki hoi.. ja onhan se ny tosi iso poika jo ku on alle kaks vee.. voi simpura mua kiukuttaa tollaset puheet.. :/ :/ :/ :/ :/ :/
Minäpä huudatinkin kolme viikkoa! Aina ajattelin, että kyllä tämä huomenna lakkaa, mutta ei. Säälitti, mutta onneksi itkua ei ollut kuin iltaisin, eikä päivisin tuttia kyselty. Syynä ajankohtan oli lähestyvät 2-v. synttärit, eli tutti oli jo korkea aika ottaa pois.

Muuten ei ole kiirettä tehdä lapsesta "isoa" turhan aikaisin. Itkutkin itki äitin sylissä. Itselläni hellämieliset vanhemmat vaan antoivat imeä tuttia viisvuotiaaksi asti, ja vieläkin on hampaat täysin vinksallaan, vaikka kolme vuotta käytin ala-asteella rautoja. Parempi itkeä nyt kuin vuosikausia myöhemmin, kun on raudat suussa.

Tsemppiä kaikille, joilla on vieroitus vielä edessä! Ymmärrän tasan tarkkaan, että se voi olla vaikeaa. :hug:
 
Kuulun oikeasti tuonne vauvapuolelle mutta ajattelin kuitenkin kirjoittaa kommenttini tänne isompien puolelle. Meillä 5kk vanha esikoinen ja tutin vieroitus vasta edessäpäin. Alunperin tutti annettiin vauvalle koska alkoi pitämään rintaa huvituttina ja tutti auttoi tähän. Alusta asti olen rajoittanut tutin käyttöä jospa vieroitus olisi sitten helpompaa, tiedä sitten kun sen aika koittaa onko rajoittamisesta ollut mitään hyötyä :LOL:

Tuttia vauva söi pienenpänä päivisinkin mutta n.2kk iästä aloin vähentämään käyttöä eikä vauva siitä ollut moksiskaan. Nykyään tuttia syödään vain nukahtamishetki ja on tottunut siihen että käyn ottamassa tutin varovasti pois ennen kuin nukahtaa täysin. Eli syö n.5min tuttia ennen nukahtamista ja antaa tutin pois ilman itkuja. Aluksi hamusi tuttia enemmän kun se otettiin pois mutta ei itkeskellyt ja nykyään on jo niin tottunut siihen että tutti otetaan että ei reagoi siihen mitenkään. Vauva kuitenkin haluaa tutin nukkumaanmenon yhteydessä ja rauhoittuu sen kanssa välittömästi joten siksi olen sen hänelle antanut.

Näillä kokemuksilla voin kyllä suositella tätä tapaa ja todella toivon että tämä auttaisi helpommin vieroittamiseen kun sen aika tulee =)
 
Meillä tyttö 1v 10kk kun vietiin tutit metsään oravavauvoille. Asiaa oli valmisteltu monta viikkoa puhumalla. Kyllä siinä äidin sydäntä riipaisi, kun tiesi... Tyttö otti tutin kerrallaan taskusta ja asetteli järjestykseen kannon päälle. illalla meni nukkumaan ihan normaalisti, oli varmaan ihan hämmennyksissä. Kyseli kyllä tuttia, mutta kun ne kerran annettiin oravavauvoille.
Seuraavana päivänä alkoi tapahtua: päikkäreitä ei nukkunut lainkaan ja illalla alkoi tunnin kestävä huuto.
3. päivänä nukahti kahden tunnin sängyssä pyörimisen jälkeen päikkäreille. Illalla ei enää edes kysellyt tuttia. Joten meillä meni tasan 3vrk ja tutti oli unohdettu.
Nykyään tyttö 2v5kk kertoo kuinka jätti tuttinsa poroille... :LOL:
 
meillä näin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 13:32 Samoin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 13:30 mami kirjoitti:
on se kyllä hyvä että on ihmisia joilla on jyrkkiä mielipiteitä muiden kasvatustavoista, se varmaan helpottaa tukea kaipaavan pahaa oloa kun haukutaan typeräksi..
eikö jokainen lapsi ole yksilönsä,on turha sanoa että huuto helpottaa parissa vuorokaudessa...meidän likka huusi liki viikon ja ekan pyörtymisen jälkeen nukutin hänet sitten syliin..nyt jos toisen saisin en tutista vieroittasi "kuten kuuluu" ennen vuoden ikää (MUKA imemisen tarve vähenee..) syljen opaskirjoihin..ja ties mihin muualle!!
:kieh:
Peesaan tätä! Ja purentavirheongelmat päälle, likalla purentavirhe vaikkei ikinä tuttia tai peukaloa imenyt! Meidän taapero, 1v 8kk saa tutin pitää vielä kotvan aikaa lohtunaan!
Ei imeny meidänkään likka tuttia eikä peukaloa-- purentavirhe silti. Päätin että poika saa kyllä tutista lohdun niin kauan kuin haluaa. Päättikin itse luopua siitä reilu 2v.. Ensin mummolassa kieltäytyi tutista täysin, sitten hoitopaikassa. Kotona jäikin sit aika helposti parin peräänkyselen jälkeen itsestään pois. Että voi se näinkin helppoa olla kun antaa ajan tehdä tehtävänsä. Mutta huudattakaa pienokaisianne ketkä haluatte. Minusta raakaa.
 

Yhteistyössä