Tutkimus: Korkeasti koulutettujen vanhempien lapset kaikkein terveimpiä

"vieras"
Jännä ettei se korkeasti kouluttautuminen aina auta siihen, että tulisi ymmärrystä. Tuokaan tutkimus ei takaa koulutetuille vanhemmille terveitä lapsia, vaan kertoo ainoastaan, miten nämä asiat korreloivat.
 
[QUOTE="vieras";26132419]Jännä ettei se korkeasti kouluttautuminen aina auta siihen, että tulisi ymmärrystä. Tuokaan tutkimus ei takaa koulutetuille vanhemmille terveitä lapsia, vaan kertoo ainoastaan, miten nämä asiat korreloivat.[/QUOTE]

Menit sitten helppoon :D?
 
"Kyllästynyt"
Jos mun haluaman koulutuksen saa suoritettua toisella asteella, niin miksi pitäisi kouluttautua korkeammin? Mua oikeasti tympii tämä vastakkain asettelu tässä asiassa. Aivan kuin matalammin koulutetut olisivat jotakin pohjasakkaa. Keksikää jo jotakin uutta ja antakaa ihmisten kouluttautua kuten haluaa.
 
[QUOTE="vieras";26132462]Eikös ap:n lapsi sitten ollut aika isoluinen?[/QUOTE]

Eipä kyllä.

Ruumiinrakenne on sellainen, että harteikas mies tulee, mutta neuvolan mukaan kasvu on ihanteellista. Kasvaa tasaisesti, yläkäyrillä toki, pitkä kun on.
 
En saa unta
Ehkä, siis EHKÄ. Korkeastikoulutettu ihminen on olemukseltaan siisti ja luotettava ja tulee näin kuunnelluksi myös lääkärissä. Hän ei ole rääväsuinen vaan osaa käyttäytyä ja siksi on uskottava ja saa ehkä lapselleen hoitoa helpommin - sen lisäksi että helpommin vie lapsensa yksityiselle lääkärille.

Korkeammin koulutettu on ehkä tietoisempi ruoan terveellisyydestä ja ei tarjoa lapselleen sokerimuroja eikä tikkareita.
Hän myös ehkä liikkuu enemmän kuin matalasti koulutettu ja saa myös lapsensa liikkumaan ja pysymään terveenä.
 
"Kyllästynyt"
Ehkä, siis EHKÄ. Korkeastikoulutettu ihminen on olemukseltaan siisti ja luotettava ja tulee näin kuunnelluksi myös lääkärissä. Hän ei ole rääväsuinen vaan osaa käyttäytyä ja siksi on uskottava ja saa ehkä lapselleen hoitoa helpommin - sen lisäksi että helpommin vie lapsensa yksityiselle lääkärille.

Korkeammin koulutettu on ehkä tietoisempi ruoan terveellisyydestä ja ei tarjoa lapselleen sokerimuroja eikä tikkareita.
Hän myös ehkä liikkuu enemmän kuin matalasti koulutettu ja saa myös lapsensa liikkumaan ja pysymään terveenä.
:LOL: :LOL:

Niin enhän mä kokin koulutuksella voi tietää mitä on terveellinen ruoka. :D Itse olen ylipainoinen, mutta lapsi ei ole koskaan ollut ja todella liikkuvainen lapsi. Myös itse liikun ja siihen aion panostaa enemmän kun on elämäntaparemontti menossa.
 
[QUOTE="Kyllästynyt";26132513]:LOL: :LOL:

Niin enhän mä kokin koulutuksella voi tietää mitä on terveellinen ruoka. :D Itse olen ylipainoinen, mutta lapsi ei ole koskaan ollut ja todella liikkuvainen lapsi. Myös itse liikun ja siihen aion panostaa enemmän kun on elämäntaparemontti menossa.[/QUOTE]

Luuletko, että sinun tietoisuutesi terveellisestä ruoasta muuttaa sitä faktaa, että korkeakoulutetut syövät keskimäärin terveellisemmin kuin matalasti koulutetut?
 
"Eee"
[QUOTE="Kyllästynyt";26132513]:LOL: :LOL:

Niin enhän mä kokin koulutuksella voi tietää mitä on terveellinen ruoka. :D Itse olen ylipainoinen, mutta lapsi ei ole koskaan ollut ja todella liikkuvainen lapsi. Myös itse liikun ja siihen aion panostaa enemmän kun on elämäntaparemontti menossa.[/QUOTE]

No ainakin tästä sun vastauksesta paistaa kilometrien päähän, että kokin koulutuksellas et ymmärrä tilastotieteestä yhtään mitään.
 
........................
[QUOTE="Kyllästynyt";26132513]:LOL: :LOL:

Niin enhän mä kokin koulutuksella voi tietää mitä on terveellinen ruoka. :D Itse olen ylipainoinen, mutta lapsi ei ole koskaan ollut ja todella liikkuvainen lapsi. Myös itse liikun ja siihen aion panostaa enemmän kun on elämäntaparemontti menossa.[/QUOTE]

Aika jännä, ettet kuitenkaan kykene tuomaan niitä tietojasi terveellisestä ruoasta käytäntöön, ylipainoinen kun olet. Ehkä korkeasti koulutetut kykenevät tähän?
 
"vieras"
Olisko tossa korrelaatiossa kyse siitä että on enemmän tietoa + enemmän rahaa käytettävissä sekä terveyspalveluihin että terveellisen ruoan ostamiseen. Se epäterveellinen ruoka kun yleensä on edullisempaa kuin kallis.

Lisäksi ainakin omalla kohdalla koen että mun koulutukseni antaa mulle mahdolisuuden myös itse tulkita laboratoriotuloksia enkä ihan sokeasti usko kaikkea mitä lääkäri/terkkari tms sanoo. Viimeisimpänä esimerkkinä tyttäreni virtsatieinfektio, josta lääkäri oli sitä mieltä että kuuri on pakko aloittaa. Koska oireet olivat lievät, kävin hakemassa kyllä antibiootit mutta emme aloittaneet kuuria ennen viljelytulosten varmistumista. Viljely negatiivinen, vaikka pikatesti olikin plussalla -> meillä jäi turha antibiootitkuuri väliin ja lapsen vastustuskyky säilyi.

Olen tietoinen myös d-vitamiinin vaikutuksesta, meillä syödään säännöllisesti kalaöljyä ja maitohappobakteereita. Ei näihin korkeakoulututkintoa vaadita, mutta hiukan kiinnostusta aihealueeseen kylläkin.

En ole ylipainoinen eivätkä myöskään lapseni.
 
"vieras"
Luuletko, että sinun tietoisuutesi terveellisestä ruoasta muuttaa sitä faktaa, että korkeakoulutetut syövät keskimäärin terveellisemmin kuin matalasti koulutetut?
Palstallahan usein "todistetaan" tilastot ja tutkimukset vääräksi. Kun lehdessä kirjoitetaan ensisynnyttäjän keski-iän olevan 30 vuotta, palstamamma tulee pian kertomaan miten hän sai esikoisensa jo 20-vuotiaana. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästynyt.;26132558:
Mun pointti on se, että ehkä ei kannata yleistää. :whistle: No ehkä tuo mun aiemmin lainaama viesti oli kirjoitettu kieli poskessa.
Ihan asiaahan siinä olivat nuo liikunta- ja ruokavaliojutut, enkä ymmärrä, miksi nauroit.

Lääkärissä käyttäytymisen eroihin en ota kantaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästynyt.;26132558:
Mun pointti on se, että ehkä ei kannata yleistää. :whistle: No ehkä tuo mun aiemmin lainaama viesti oli kirjoitettu kieli poskessa.

Et sitten näytä ymmärtävän sanaa KESKIMÄÄRIN. Tieteellisessä tutkimuksessa nimenomaan tehdään koko väestöä tai jotakin tiettyä ihmisryhmää koskevia yleistyksiä tutkimalla riittävän laajaa otantaa tästä joukosta.

Ei kukaan väitä, että KAIKKIEN matalasti koulutettujen KAIKKI lapset ovat sairaampia kuin KAIKKIEN korkeakoulutettujen KAIKKI lapset.
 
  • Tykkää
Reactions: Paatunut Parahdus
"vieras"
No voisinpa olla ihan samaa mieltä, me ollaan sitten vissiin niitä korkeasti koulutettuja vanhempia ja lapset ovat huomattavan terveitä olleet ja jos jotain on ollut, lähinnä yksityisellä käyty ja nielu ja kitarisaleikkaus meni meillä kahdessa kuukaudessa kun yhden tutun lapsen leikkaukseen meni vuosi yleisellä puolella. Ja päiväystys on myös yksityisessä, eli saamme kunnon tutkimuksen heti eikä siinä vaiheessa kun on sairasteltu pitkään. Sanoisin että suurin syy on vitamiinien, amitohappobakteerien ja terveellisen ruoan vaikutus, ja siihen kunnollinen lääkärinhoito päälle, eikä tarvi pitää taukoja kun ei ole rahaa ostaa jotain vitamiinia tms.
 
"Kyllästynyt"
[QUOTE="Eee";26132554]No ainakin tästä sun vastauksesta paistaa kilometrien päähän, että kokin koulutuksellas et ymmärrä tilastotieteestä yhtään mitään.[/QUOTE]

Niin tuo viesti jota aiemmin lainasin oli todella asiallinen ja tilastotieteellinen. :LOL:
 
"Kyllästynyt"
"Kyllästynyt"
Ihan asiaahan siinä olivat nuo liikunta- ja ruokavaliojutut, enkä ymmärrä, miksi nauroit.

Lääkärissä käyttäytymisen eroihin en ota kantaa.
Se, että olen matalammin koulutettu ei tarkoita sitä, että en tajua mitään terveellisestä ruuasta tai liikunnan tärkeydestä. Lapsi saa syötäväkseen terveellistä tavallista kotiruokaa ja hän liikkuu ihan pyytämättäkin. Lisäksi on liikuntaharrastus.

Mä taas en ymmärrä miten voit olla näkemättä sen ivaavan tyylin siinä viestissä.
 
kysymys
[QUOTE="vieras";26132601]No voisinpa olla ihan samaa mieltä, me ollaan sitten vissiin niitä korkeasti koulutettuja vanhempia ja lapset ovat huomattavan terveitä olleet ja jos jotain on ollut, lähinnä yksityisellä käyty ja nielu ja kitarisaleikkaus meni meillä kahdessa kuukaudessa kun yhden tutun lapsen leikkaukseen meni vuosi yleisellä puolella. Ja päiväystys on myös yksityisessä, eli saamme kunnon tutkimuksen heti eikä siinä vaiheessa kun on sairasteltu pitkään. Sanoisin että suurin syy on vitamiinien, amitohappobakteerien ja terveellisen ruoan vaikutus, ja siihen kunnollinen lääkärinhoito päälle, eikä tarvi pitää taukoja kun ei ole rahaa ostaa jotain vitamiinia tms.[/QUOTE]

Mistä korkeakoulusta voi valmistua tuollaisella äidinkielen osaamisella?
 

Yhteistyössä