Tuttavaperheen koirien käytös

  • Viestiketjun aloittaja koirat...
  • Ensimmäinen viesti
koirat...
Meidän lähellä asuu eräs tuttavaperhe joiden luona käydään aina silloin tällöin kylässä. Heillä on kolme lasta, vanhin on jo alakoulussa, ja nuorimmat päiväkoti-ikäisiä, semmosia 3-5v.. Meille itselle on vasta tulossa vauva, tammikuussa. Nämä tuttavat ovat kovin innoissaan siitä että meille tulee vauva ja ovat puhuneet jo kovasti kaikkea "sitten kun tulette tänne kylään", jne, ja heidänkin lapset kovasti odottaa että pääsee tervehtimään vauvaa..

Mikä olisi muuten kiva juttu mutta en pidä yhtään tuttavaperheen koirista. Heillä on neljä koiraa jotka ovat sekarotuisia ja keskikokoisia. Kaksi koirista on oikein kilttejä ja hyvätapaisia ja ne ovat koirista pienimpiä semmosia sylikoira kokoisia. Kaksi muuta koiraa on isompia ja ihan eri luonteisia.

Kun heille menee kylään ja ovikelloa pimpottaa niin ne kaksi koiraa ovat heti ovella räksyttämässä ja kun tullaan sisälle koirat murisevat, mutta eivät tee mitään. Ei kuitenkaan ole kivaa että heti sisälle tullessa vieraiden koirat on jaloissa pyörimässä, räkyttämässä ja ärisemässä. Ja ne koiratkin on meidät nähneet tosi monta kertaa!
Kaksi kilttiä koiraa eivät hauku ja tulevat tervehtimään meitä ja rapsuteltaviksi mutta nuo kaksi muuta eivät lähesty meitä ollenkaan. Ne kiertelevät siellä täällä ja murisevat jos niihin päin vilkaiseekaan ja niitä ei saa koskea ollenkaan. Oman perheen ihmiset saa koskea noihin koiriin myös lapset mutta kukaan vieras ei voi noihin koskea ja koirat murisee kaikille. Toinen noista koirista oli näykkäissyt erästä toista vierasta.

En todellakaan uskalla meidän vauvaa viedä tuonne kyläilemään! Koirat eivät tee meille mitään mutta niiden käytös ei ole sellaista mitä pitäisi, ja pelottaa että voisivat vaikka näykkäistä vauvaa. Kaveri vaan nauraa, että ei ne mitään tee lapsille.. Joo ei ehkä omille, mutta vieras vauva voi olla ihan eri.

Että tuskinpa tulee käytyä tuolla enää sen jälkeen kun meillä on vauva :(
 
koirat...
No meilläkin on ollut koiria ja yksikään ei ole ollut tuollainen joka vaan kiertelee ja kaartelee ja murisee eikä anna kenenkään koskea. Jos vaikka kylässä istutaan sohvalla ja liikahdetaan vähän niin heti koirat murisee. Minusta tuo ei ole hyvinkoulutetun koiran käytöstä.. Enkä todellakaan halua että koira puree vauvaa.
 
mä...
Itse en menisi edes yksin tuollaiseen paikkaan kylään. Liian riskialtista, todennäköisesti laumanvartijoita nämä kaksi. Meillä itsellämme on kolme isohkoa koiraa enkä ikinä antaisi niiden käyttäytyä tuolla tavoin vieraita kohtaan.
 
"hey"
No ehkä ne ei ole niin tyhmiä että pitäisivät koiria samassa tilassa vieraitten kanssa jos koirat olisi jotenkin vaarallisia?
Ja voithan sä ihan suoraan sanoa että sua pelottaa kun ne murisee, että voisiko niitä laittaa vierailun ajaksi toiseen huoneeseen tai käskeä olla murisematta, jos sua se ääni pelottaa.
Minulla on kolme koiraa joista vanhin kyllä käyttää heti tilaisuuden hyväkseen, jos sen haukkua ja örinää joku pelkää niin örisee ja tuijottaa ihan kiusallaankin :D niille jotka ei pelkää ja osaa olla rennosti niin ei murise ollenkaan. Toki jos tiedän itse että joku pelkää niin laitan mummokoiran vierailun ajaksi ulos.
 
koirat...
Ei ne koirat ole mitään laumanvartijoita.. Toisessa on dalmatiankoiraa dobermannia ja labradoria muistaakseni ja toisessa on porokoiraa, novascotiannoutajaa.. Mulla ei pelota itseä se murina mutta koirien käytös ei kyllä ole ihan "normaaliakaan".. Eipä noita kyllä ole kamalasti koulutettukaan.. Onneksi sentään ne toiset koirat on kilttejä ja hyvin käyttäytyviä.
Nuo ei kuuntele omistajiakaan nuo toiset vaan murisee ja ärisee kielloista huolimatta. Ja se kun koirat koko ajan kyyryssä kiertelee meitä ja joka liikkeestä murisee. Yhteen väliin se dalmatialais-sekoitus teki kaikille vieraille sitä että pomotti, näykki persuuksista ihmisiä kun he käveli vieraiden luona..
Ja todellakin nuo pitää niitä koiria aina sisällä! Vaikka ollaan sanottu, että me ei tykätä siitä kun nuo koirat ärisee ja käyttäytyy tuolleen. Oli kyseessä pelkoa tai vieraiden pomotusta mutta tuollainen johtaa vielä siihen että joku saa hampaista ja en halua että se tulee olemaan minun lapseni.

Todellakin on omistajia jotka vaan nauraa että ei meidän sesse tee mitään.. Sukulaisilla oli saksanpaimenkoira, kun olin itse lapsi, ja sukulaiset aina sanoi että silittäkää vaan Romia Romi on kiltti koira jne.. Ja tämä Romi ärisi jos sitä lähestyi yhtään. Ja muutenkin murisi meille lapsille ja yritti esim. estää menemästä vessaan. Sukulaiset vaan nauroi koko jutulle..
 
Juu, aina on riskinsä. Veljelläni oli koko lapsuuden arvet poskessa kun oltiin serkuilla kylässä ja sitä purastiin siellä. Niitten koira tyyty vaan haukkumaan, mutta vuoden vanhempi serkkupoika päätti maistaa että miltä pikkuvauvat maistuu..
 
koirat...
Ne kaksi kilttiä pikkukoiraa ei mulla huoleta yhtään. Mutta ne kaksi isompaa toheloa rakkia kyllä. Minusta joku on mennyt koiran koulutuksessa ja sosiaalistamisessa pahasti vikaan jos vieras ihminen ei voi ollenkaan koskea koiraan vaan koirat pälyilee seinänvieriä myöten kyyryselkäisinä ja ärisee heti kun joku vieras sattuu liikahtamaan. Me ei olla koskaan niille koirille mitään tehty eikä tietääkseni kukaan muukaan ja silti ne käyttäytyy tuolleen! Ei paljoa huvita ajatus siitä että oma vauva olisi heillä kylässä ja vauvaa uskaltaisi esim. lattialle laskea.
 
koirat...
Ja ei ole kyse siitä että itse pelättäisiin koiria. Mutta vähän väkisinkin menee levottomaksi olo kun nuo kaksi rakkia on ihan arvaamattomia. Mullakin oli lapsuudenkodissa bernhardinkoiraa ja rottweileriä eikä niiden kanssa ollut mitään ongelmia ikinä, eivät ärisseet kellekään, eivät haukkuneet ovikelloja ja vieraita..
 
vierassssss
Ei ole normaalia koiran (tai omistajan!) käytöstä. Meillä on laumanvartijakoira, joka käyttäytyy samalla tavoin (ei tosin yhtä paha...). Meillä ei edes ovea avata, ennen kun koira on siirretty eri tilaan. Kun on lapsia kylässä, koira on AINA ulkotarhassa, ettei lapset vain vahingossa avaa ovia.
 
vierassssss
Ja ei ole kyse siitä että itse pelättäisiin koiria. Mutta vähän väkisinkin menee levottomaksi olo kun nuo kaksi rakkia on ihan arvaamattomia. Mullakin oli lapsuudenkodissa bernhardinkoiraa ja rottweileriä eikä niiden kanssa ollut mitään ongelmia ikinä, eivät ärisseet kellekään, eivät haukkuneet ovikelloja ja vieraita..
Kyllä tuollaisia koiria kuuluukin pelätä... Koirathan ilmaisevat täysin pitävänsä vieraita vihollisina.

Muuten tuohon omistajien kommenttin "ei ne lapsille tee mitään", ei todellakaan voi luottaa. Meillä on koira AINA ulkona, kun on lapsivieraita ihan siitäkin syystä, ettei koira vaan missään tapauksessa tulkitsisi lasten välisiä leikkejä uhkaavaksi ja kokisi tarvetta puolustaa "oman laumansa jäsentä", eli oman perheen lapsia.

Todella vastuutonta toimintaa tuttaviltasi...
 
koirat...
Se siinä onkin kun tuttavat hokee, että ei ne tee mitään, onhan meilläkin lapsia. Todellakin ne omat lapset on eri asia koiran silmissä kuin vieraat! Ja nuo koirat on arvaamattomia. Pelkää ja pälyilee ja murisee. Sinne jos menis vauva kiljahtelemaan, itkemään, ryömimään, niin mitähän koirat tekis. Ei kiinnosta ottaa selville :(
 
-9-9-
Minusta joku on mennyt koiran koulutuksessa ja sosiaalistamisessa pahasti vikaan jos vieras ihminen ei voi ollenkaan koskea koiraan vaan koirat pälyilee seinänvieriä myöten kyyryselkäisinä ja ärisee heti kun joku vieras sattuu liikahtamaan.
Ei sillä että nuo koirat minunkaan mielestäni olisi millään lailla hyvin kasvatettu, MUTTA mielestäni ihmistenkin pitäisi tajuta ettei kaikkia koiria nyt vain kannata eikä kerta kaikkiaan tarvi mennä silittelemään. Kaikki koirat ei siitä vain tykkää, ja esimerkiksi edellisessä kodissa hakattu ja kidutettu koira voi kokea sen todella stressaavaksi jos vieras henkilö koittaa väkisin lähestyä sitä tai edes katseella uhkailee sitä.
 
koirat...
Ei sillä että nuo koirat minunkaan mielestäni olisi millään lailla hyvin kasvatettu, MUTTA mielestäni ihmistenkin pitäisi tajuta ettei kaikkia koiria nyt vain kannata eikä kerta kaikkiaan tarvi mennä silittelemään. Kaikki koirat ei siitä vain tykkää, ja esimerkiksi edellisessä kodissa hakattu ja kidutettu koira voi kokea sen todella stressaavaksi jos vieras henkilö koittaa väkisin lähestyä sitä tai edes katseella uhkailee sitä.
Ne koirat on ollu niillä pennusta asti. Ja ei me olla IKINÄ yritetty ängetä niitä koiria lääppimään, mutta kun edes tulee vieras ihminen taloon niin ne alkaa kyräilemään ja murisemaan. Kiertelee, kaartelee ympärillä ja muristen pälyilee vieraita. Vaikka niihin ei kiinnittäis mitään huomiota. Muutaman kerran, jos ollaan vaikka telkkaria katsottu siellä, niin se dalmis-dobermanni sekoitus on hiipinyt mun luo ja yrittänyt näykätä tuosta vaan.
 
vaarallista voi olla
dobermanneissa ja novascoteissa on paljon sekopäisiä koiria ja nuo kuulostavat juuri sellaisilta. Myös dalmatialaisissa on luonnevikoja. En menisi kylään tuollaiseen paikkaan lainkaan, koska tuossa on selvä riski että koirat tulevat päälle. Itse asiassa huomauttaisin koirien käytöksestä ja kysyisin ovatko tulleet ajatelleeksi että nuo koirat voivat mennä heidän lastensa päälle.

Ja minulla on aina ollut paljon koiria. Kokemusta löytyy.
 
karvakauhut
Jos tuttavaperhe on muuten mieluisa kyläilypaikka, niin pyytäkää heitä laittamaan koirat toiseen tilaan vierailun ajaksi. Oikeasti se helpottaa myös heidän keskittymistä teihin ja lapset voivat leikkiä ja tutustua turvallisesti vauvan kanssa. Koirien siirtäminen omiin tiloihin on myös koirien omaksi parhaaksi, eivät joudu stressaamaan turhia.
Josko ystävillesi sopisi ottaa tavaksi niin, että mennessänne tervehditte karvakamuja ja annatte pienet namit, sitten koirat pääsevät toiseen tilaan vierailun ajaksi.

Itselläni on laumanvartija ja vierailujen ajaksi koira pääsee ulkotarhaan. Aikaisempien koirieni (keskikokoisia) kanssa olen toiminut samalla tavalla, koska luottamus omiin koiriin ei takaa sitä etteikö jotain voisi tapahtua vieraitten ymmärtämättömyydestä.

Vaikka koirat olisivat kuinka hyvin koulutettu ja sosiaalistettu, en antaisi olla samassa tilassa kyläilemässä olevan pienen vauvan kanssa. Tassun heilautus saattaa jo aiheuttaa ikäviä naarmuja herkkään ihoon ja pieni mustasukkaisuuden puuska koirien kesken voi aiheuttaa ikävämpiä kolhuja.

Kokemuksesta tiedän, että asiasta kannattaa puhua ääneen. Aikuiset eivät kovin helposti kerro pelkäävänsä, inhoavansa tai muuten halua välttää kohtaamisia sekoilevien, kuolaavien koirien kanssa. Ystäväsi ei välttämättä itse huomaa tilannetta ja sinun vaivautunutta oloa, koska olet kuitenkin koiria rapsutellut ja huomioinut. Eli "nosta kissa pöydälle" puhu ja katso kuinka käy. Toivottavasti kyläilyt jatkuu yhteisymmärryksessä turvallisesti.
 
koirat...
Jos tuttavaperhe on muuten mieluisa kyläilypaikka, niin pyytäkää heitä laittamaan koirat toiseen tilaan vierailun ajaksi. Oikeasti se helpottaa myös heidän keskittymistä teihin ja lapset voivat leikkiä ja tutustua turvallisesti vauvan kanssa. Koirien siirtäminen omiin tiloihin on myös koirien omaksi parhaaksi, eivät joudu stressaamaan turhia.
Josko ystävillesi sopisi ottaa tavaksi niin, että mennessänne tervehditte karvakamuja ja annatte pienet namit, sitten koirat pääsevät toiseen tilaan vierailun ajaksi.

Itselläni on laumanvartija ja vierailujen ajaksi koira pääsee ulkotarhaan. Aikaisempien koirieni (keskikokoisia) kanssa olen toiminut samalla tavalla, koska luottamus omiin koiriin ei takaa sitä etteikö jotain voisi tapahtua vieraitten ymmärtämättömyydestä.

Vaikka koirat olisivat kuinka hyvin koulutettu ja sosiaalistettu, en antaisi olla samassa tilassa kyläilemässä olevan pienen vauvan kanssa. Tassun heilautus saattaa jo aiheuttaa ikäviä naarmuja herkkään ihoon ja pieni mustasukkaisuuden puuska koirien kesken voi aiheuttaa ikävämpiä kolhuja.

Kokemuksesta tiedän, että asiasta kannattaa puhua ääneen. Aikuiset eivät kovin helposti kerro pelkäävänsä, inhoavansa tai muuten halua välttää kohtaamisia sekoilevien, kuolaavien koirien kanssa. Ystäväsi ei välttämättä itse huomaa tilannetta ja sinun vaivautunutta oloa, koska olet kuitenkin koiria rapsutellut ja huomioinut. Eli "nosta kissa pöydälle" puhu ja katso kuinka käy. Toivottavasti kyläilyt jatkuu yhteisymmärryksessä turvallisesti.
Kyllä hänen pitäisi huomata, ettei me niiden kahden koiran kanssa tulla toimeen. TOISET kaksi koiraa ovat kilttejä ja niitä voi silittää ja rapsuttaa, mutta toisiin ei olla ikinä hipaistu sormenpäälläkään koska ne koirat ei tule kahta metriä lähemmäs meitä kun pelkäävät. Eivät ota edes nameja meiltä tai muiltakaan vierailta. Jos nämä koirat murisee vieraille niin omistajat ei tee mitään, tai sitten huutaa noille koirille. Vaikka muuten ovat fiksusti käyttäytyviä ihmisiä. Eivät myöskään harrasta noiden koirien kanssa mitään joten voisiko ehkä olla että ovat turhautuneitakin..
Ja en sinänsä pelkää sitä jos KILTTI koira olisi vauvan kanssa samassa tilassa. Minäkin olen vauvaikäisenä ollut jättikokoisen bernhardinkoiran kanssa tekemisissä.. Ihan synnytyslaitokselta kotiin tultuani asti..
 

Yhteistyössä