Tutteli vai Nan? Entä jauheet...

Eli mien tyty 9kk saanu tuttelia nyt kohta pari kk, mut määrät tosi pieniä. Pulloo ei huoli, nokkiksesta menee vähän ja koko ajan enemmän oon saanu annettua. Tällä hetkellä melki koko purkki (2dl) päivässä :D Mut nyt viime päivinä...ehkäpä viikkoina hää on nukkunu tosi huonosti. Heräilee alkuyöstä ja huutaa ku palosireeni, muutenkin uni katkonaista. Aamuyöstä vasta nukkuu paremmin. Lisäks on alkanu paukutteleen musta enemmän, ihan sellasia kunnon pieruja, melki niinku aikuinen ihminen rutkuttelis. Oon nyt miettiny et voisko johtuu siit maidosta? Ja onko noil merkeil oikeesti eroo? Ostin tänää pari purkkia Nannia ja aattelin sitä nyt koittaa, mut en tiä oisko siitä apua. Muita oireita esim. ihottumaa ei oo ikinä ollu, eikä mitään allergioita oo ilmenny.
Sit viä tosta jauheesta...ku ostin sitä kun aattelin et menis vähän enemmän korviketta (imetys siis ois tarkotus pikkuhiljaa lopetella) jos sais vaik siitä puuron sekaan laitettua kun eiks niin et tuttelia ei saa keittää. No mut nyt mä en oikeen sit tiäkään et miten sitä vois puuron sekaan käyttää. Teenkö eka kaurapuuron mikrossa veteen ja sit löysennän sen jauheeta tehdyllä maidolla,vai?? :| Ja miten muuten sitä jauhetta vois käyttää kun ny kerran tuli ostettua??
 
Meillä poika saanu korviketta vauvasta asti kun ei riittänyt tissi. Kokeilin tuttelia ensin ja se ei sopinut, yöt oli huutoa ja vatsaa väänteli. Vaihdoin nanniin ja se sopi meijän pojalle. mitään vaivoja ei tullu. Joten kokeile nannia luulen että se sopii paremmin. Monille vauvoille ei tutteli sovi ja tulee vatsavaivoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ahmutar:
Korvikejauhetta ei saa kuumentaa. Kuumentaminen hävittää ravinteita. Kannattaa sekoittaa se jauhe valmiiseen veteen tehtyyn puuroon.
Siis eihän se kuumentaminen tuhoa kuin c-vitamiinin. Jos kiinteitä syövällä lapsella ei ole joka tipassa c-vitamiinia niin ei se todellakaan ole vaarallista. Sitä saa muualtakin jo tossa vaiheessa... :whistle:

Mä en ole mistään kuullut mitään kunnon perusteluja kiellolle eikä yhdessäkään korvikepurkissa kielletä keittämistä. Taitaa olla joku muodissa oleva "sääntö", jolla on tarkoitus tehdä korvikkeen käyttäminen vaikeaksi.

Vinkkejä voi kysyä http://www.phpbbplanet.com/korvikemutsit/

Ap:n kannattaa ihmeessä kokeilla myös jotain toista korvikemerkkiä (Nan, BabySemp), mutta yleensä noin vanhat vauvat eivät ole enää niin herkkiä korvikkeille. Mä epäilen jotakin yliherkkyyttä/allergiaa tai muuten vaan vatsanväänteitä aiheuttavaa ruokaa :/ .

Mitä Tuttelia muuten käytät?
 
Nii muakin vähän ihmetytti kun en mistään varsinaista kieltoo keittämiselle oo löytänyt, mut täälä sit varmaan sitä on "puhuttu" et ei pitäs keittää korviketta...oon mä silti siihen puuron tehny.
Mä kirjotin jo pari päivää sitten uudenkin ketjun vähän samasta aiheesta kun mein yöt alko ottaan niin koville ja siinä vastanneilta sain kans vähän vinkkiä et jos ois jotain allergiaa ja ite epäilin just tota maitoo. Eli mie juotin sitä ihan Tuttelin kakkosta. Nanni ei uponnu oikeen...no sekin kai totuttelukysymys. Mut siis nyt ollaan oltu pari päivää ilman korviketta ja yöt on ihan erilaisia. Herää kyllä pari kertaa ja ehkä itkeekin, mut saa ihan helposti hänet rauhottuun eikä puhettakaan sellasesta parin tunnin korvia raastavasta konsertista.
Neuvolantäti kehotti oleen nyt viikon pari ilman kun sitä ehdotin ja sit alottaan taas varovasti antamisen. Ei hänen mielestään kuulosta allergiselta kun ei päivisin oo juur huutanu. Ja onhan sitä maitojauhetta nois puurois ja ruuiskin eikä niistä musta mitään tuu, et oisko se maito sellasenaan vaan jotenkin "vahvaa" masulle, en tiä. Tuntuu vaan et rinnasta likka ei saa imettyä enää mitään. Heruminen kestää tosi kauan ja tytyllä menee siihenkin ihan hermo, sit maitoo tulee vaan (nielemisen perusteella) ihan pienen hetken ajan. Et tarvii kyl se korvike kohta taas ottaa mukaan kuvioihin. Pelottaa vaan ne yöt... :(
 
Jos yöt menee uudelleen huonoiksi maidosta, niin ei kannata masentua. Tilaat aikaa vaan allergologille ja vaihdat apteekinkorvikkeelle. Pienillä allergia menee lähes aina ajan myötä ohi eli ei ole sinällään paha juttu ja hoidettuna se ei pilaa vauva-aikaa eli oireet häviää välttämisellä ja ei tarvitse valvoa öitä kuunnellen huutoa.

 
Jos ei ole allergiaa niin epäilisin sen kuitenkin johtuvan tuosta tuttelista.. Tai enhän varma voi olla mutta tämä minun epäilyni ja mielipiteeni.. Meillä poika ei huutanut päivällä vaan vasta yöllä. Ja tuttelista johtuvaa oli tämä. Nanniin vaihdettua itkut ja yö huudot jäi.
 
No joo, viikonloppu viä mennää ilman korviketta, ens viikolla aattelin taas alottaa. Jos sit tosiaan kokeilisin tota nannia uudestaan eka. Osaatko NallePuh, sä kun mulle aiemminkin olet vastaillut :) , sanoo et voiko allergia oireilla tosiaan vaan tosta korvikkeen juomisesta? Et siis vaik puuroissakin maitojauhetta on ja eilenkin laitoin kyl veteen tehtyyn kaurapuuroon vähän, yhen mitallisen, tuttelijauhetta, ni niistä ei mitään tuu. Mä ite tietty viimeseen asti toivon et kyse ois vaan jostain alun yliherkkyydestä tms. kun ei jaksais siihen lääkäri ja testirumbaan lähtee. Toki teen lapseni vuoksi mitä vaan, en sillä sano ollenkaan, mut siis...no, toivon et menis vaan ohi.
 
Toi on aika vaikea juttu sanoa, että voiko olla allergiaa, jos kestää maitoa esim. noissa puuroissa. Yksi mahdollisuus on, että on allergiaa ja taustalla on noilla puuroilla koko ajan jotain pientä oiretta ja "kuppi menee nurin", kun saa maitoa isompia määriä suoraan. Maitoaltostuksessa täytyy olla kaksi viikkoa täysin maidotta ennen altistusta, jotta saadaan selville juuri se, että sietääkö elimistö maitoa vai ei. Tuossa altistuksessa ne oireet tulee yleensä sitten selkeästi esille juuri tuon tauon jälkeen.

Kai se on myös mahdollista, että tuossa maidossa voisi olla joku sietoraja, jonka verran sitä kestää. Meillä lapsella on rotaatiossa ruokia, joita voi syödä kertaviikkoon ja esim. banaania voi syödä yhden, mutta suuremmasta määrästä tulee sitten jo oireita. Joissain kiinteissä meillä on tuo sietoraja ajan myötä noussut ja alkanut sietää aina vaan suurempia määriä, mutta joissain on sitten tullut seinä vastaan ja ei ole käynyt sitten enää tosi pienikään annos.

Tai sitten se on vaan alun tottumattomuutta. Sittenhän se selviää, kun ensi viikolla taas kokeilet, eipä kai siinä muu auta :)

Jos menee taas yöt huonoiksi ja tulee oireita, niin sitten varmaan kannattaa mennä lääkärille, niin saa tuon homman tutkittua. Pienillä tuo allergia menee usein ohi melko nopeaan, kunhan saa suolisto rauhoittua ja kypsyä eli tosi harvoin hoidetusta allergiasta pysyvää jää eli ohi se menee.
 
^kiitti kovasti vastauksesta! Voihan se olla että tosiaan noista puuroista jne. jotain oireita on tullutkin, mutten niitä vaan ole niin huomannut ja sit suoraan korvikemaidosta tulee enemmän. No, ei täs auta muu kuin koittaa sit ens viikolla uudestaan ja sit tosiaan varailen lääkäriä jos huudot jatkuu.
 
Kyllä Tutteli noista eniten vatsavaivoja aiheuttaa. Baby semp on kaikista vatsaystävällisintä. Ja kannattaa antaa sitä ykkösmaitoa ei kakkosta, näin mua neuvottiin, vaikka meilläkin poika jo liki 8kk.
 

Yhteistyössä