Tutteli vs. Tissi ???


Meillä tuli eilen avokin kanssa kamala riita tuosta tuttelin antamisesta meidän neidille :( . Avokin mielestä on väärin ajatella, että voisin joskus antaa neidille maitoa pullosta ikään kuin päästäkseni itse hieman helpommalla.

Tarkoitan tuolla "helpommalla pääsemisellä" lähinnä semmoisia tapauksia kun ollaan vaikkapa kaupungilla niin koen helpommaksi antaa pullomaitoa koska imettäminen ei ole vahvimpia puoliani ja varsinkaan julkisilla paikoilla...

Joskus yöllä olen myös turvautunut pullomaitoon ollessani itse niin väsynyt että hyvä jos silmät auki pysyvät. Neiti näet tulee nopeammin kylläiseksi juotuaan pullosta...toki siitä saa maidon nopeammin ja helpommi´n mikä taas on huono juttu imetystä ajatellen...

En koe itse, että tuon pullomaidon antaminen sillon tällön tilanteen mukaan olisi niin kovin huono asia. Avokin mielestä se on niin kamalan väärin, enkä minä hänen mielestään saisi ajatella asiaa näin...

Eilisen riidan takia minulla on kamalan huono omatunto tuosta pullomaidon antamisesta ja tuntuu että ole taas kerran niin huono äiti
:ashamed: !!!!! Lophduttaudun kuitenkin ajatuksella, että olen parhaani mukaan kuitenkin meidän neitiä yrittänyt imetää...

Miten te muut näette asian, onko väärin että joskus yrittää itse päästä helpommalla tuon ruokinnan suhteen ikään kuin säästääkseen omia voimia, jotta jaksaisi olla parempi äiti???
 
Tissi! Meillä vaan ja ainoastaan. Maitoa tulee ja annan sitä tissistä. Jos vaavi hoidossa, niin en kyllä jaksa pumpata mitään kahta litraa, sitten saa ottaa korviketta. Ei se imetysaika niin pitkä ole, etteikö sitä jaksais. Mutta kukin tyylillään. Eipä siinä mitään pahaa ole B)
 
kyllä mä sen ymmärrän että on joskus "helpompaa" antaa pullosta ja anna ihmeessä jos se hyvältä tuntuu.
meillä tyttö ei pulloa huoli, joten tissillä vaan mennään. ja öisin imettäminen on helpompaa kuin pullottelu (meillä osittaisimetettiin 2kk joten joskus öisin kaivelin pulloa kaapista) koska imetys vapauttaa äidissä hormoneja jotka saa nukahtamaan helpommin. eli mä ainakin NUKUN vaikka tyttö syö yöllä. ja pimu syökin puoliunissaan melkeinpä paremmin kuin hereillä.
ja kaupungilla on tosi helppo imettää, useissa lastenhoitohuoneissa on ihan tuoleja missä saa otettua hyvän asennon imettämistä varten.
 
sano avokilles,että imettäis ite kun kerran asia häntä niin vaivaa...Mun mielestä se pullosta antaminen ei tosiaankaan ole helpompaa kuin tissittely...kuitenkin pitää nousta sängystä ja lämmittää se maito jne. Ite osittain imetin vajaat 3 kk ja sitten siirryttiin pelkkään tutteliin...Osittain syystä,että maito ei enää noussut tisseihin ja osittain syystä,että halusin aloitta lahdutuskuurin..
 
Jos äiti väsyy joko henkisesti tai ihan fyysisesti, voi olla parempi panna imetys kerralla poikki ja siirtyä korvikemaitoon.

Jos äiti voi hyvin ja jaksaa hyvin, on myös vauvalla hyvä. Jos äiti imettää"väkisin" siksi ettei puoliskolle muu sovi, ei se ainakaan äidin henkistä hyvinvointia paranna.

Tämä ei silti tarkoita etten henk koht olisi imetyksen kannalla, mutta kokonaistilanne kyllä lopulta ratkaisee.

Olen kyllä aloittajan "puolella" ja sanonkin, ettei kannata potea huonoa omaatuntoa, jos parhaansa yrittää. Kaikkinainen syyllistäminen vain pahentaa tilannetta.

Ja sitä paitsi hyvähän on, jos korvike kelpaa, kun sellainen tilanne tulee. Meillä oli ongelma, kun tytölle ei kelvannut ei korvike eikä tuttipullo. Olisin kyllä ollut valmis jo lopettamaan koko tissihomman, mutta minkäs teit.
 
Minä opetin aikoinani lapseni imetyksen lisäksi pullolle,jos lapsi pulloa yleensä huoli.Oli paljon mukavempi lähteä vaikka kauppareissulle,kun tiesi,ettei lapsi joutuisi huutamaan nälkäänsä,jos äiti jostain syystä viipyikin aiottua pitempään.
Pullo on jäänyt lisäruokaan siirtymisen aikoihin.Olen imettänyt lapsiani 1v-2v. Älä tunne itseäsi huonoksi äidiksi,ei imetys ole mikään äityiden mittari.
Kyllä sinä olet hyvä äiti lapsellesi,vaikka antaisit aina pullosta ruoan!
Vaikka olenkin ns.maratonimettäjä, en pidä yhtään parempana itseäni ,enkä huonompina äiteinä niitä jotka eivät imetä.Kukin tavallaan ratkaisee syöttöhommat,turha siihen on toisten puuttua. Ja kun äidillä on hyvä olla myös lapsella on hyvä.
 
Lääkärin kommentti parin tunnin takaa: " et ole yhtään huonompi äiti, jos et imetä vaan annat korviketta. Lapselle on parempi, että äiti on henkisesti ja fyysisesti hyvässä kunnossa, eikä ole stressaantunut" yms.

Eli siis itsekään en tunne itseäni huonoksi äidiksi, kun en imetä. Erittäin mielelläni imettäisin, jos vain pystyisin, mutta kun maitoa ei vain tule. Enkä kaipaa mitään selitystä, "kaikilta tulee maitoa jos vain jaksaa yrittää". Eli, jos tunnet itsesi rentoutuneemmaksi, jos joskus annat korviketta niin hyvä niin. Lapselle on kuitenkin parempi, että äiti on virkeämpi ja jaksaa olla lapsen kanssa.
 

Yhteistyössä