Tuttiasiaa..

  • Viestiketjun aloittaja Pikku Piru harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Pikku Piru harmaana
Onko se ihan välttämätön ottaa lapselta se tutti pois kun on kaks vuotta..? :whistle: Onko joku joka ei vielä ole raaskinu sitä ottaa sillon? Mulla itellä on niin paha olla kun tiedän miten tärkeä se tutti on vielä nukkumisrituaalina eikä millään raskis ottaa sitä "turvaa" vielä pois..
Vai pitääkö se nyt sitten vaan kylmästi viedä "oravavauvoille"? Ei sitä tuttia millonkaan muulloin käytetä ku unilla joten olisko siitä nyt sitten haittaa..?Niin meillä poika täyttää heinäkuussa kaks vuotta.
*Tämä nyt oli tämmöstä omantunnon parantamista*
 
Jokainen ottaa tutin silloin kun siltä tuntuu. Mun serkku anto lastensa (3)
pitää tuttia niin kauan kun ne halus. Olikohan vanhin jotain 4 v kun luopu :kieh: . Ei niillä mitään ongelmia siitä oo ollu, ovat jo melkein aikuisia. Mä otin vähän yli kaksvuotiaana. Just silloin synttäreiden aikaan oli joka viikonloppu jotain erikoista niin en raaskinnu aikasemmin. Mun lapsella tutti oli kans tosi tärkee ja oli just oppinu sanomaan "tutti" siihen asti se oli ollu käkkä. Vietiin yhdessä oraville pienessä paperikassissa ennen päikkäreitä ja sit päikkäreiden jälkeen mentiin jännittyneinä kattomaan onko oravavauvat löytäny ne. Oli ja olivat tuoneet TOSI mieluisan vastalahjan. Pari kertaa illalla kysäs tuttia vähän huvittuneena, mut ei itkeny yhtään sen perään. Ei nukkunu sen huonommin tai paremmin kun ennenkään.
 
hepokatti
Myös mua suretti hirveesti viedä pojalta tuttu turva-asia kun tutti päätettiin ottaa pois. Mutta faktaa on että vaikeempaa ottaa tuttia pois mitä kauemmin lapsi sitä saa pitää. Isompana osaa taistella vielä enemmän vastaan.
 
Meillä annettiin oravaäidille tutit silloin kun nuorempi oli 10 kk ja vanhempi 1 v 11 kk. Meni yllättävän helposti, vaikka vanhemmalla se tutti oli suussa lähes koko ajan. Muista, että mitä pidempään sitä venyttää, sitä vaikeempaa se todennäköisesti tulee olemaan.

Tsemppiä! :)
 
Pikku Piru harmaana
Niin sitä minäkin että ei kait se nyt niin vaikuta että menis hampaat heti vinoon vaikka nukkuessa saiski tuttia.. :saint:
Sillon ku ite olin pieni niin mun samanikänen serkkupoika sai imeä tuttia viisi vuotiaaksi asti, eikä sillä ole vieläkään hampaat vinot..!
Ei sillä että itse antaisin niin pitkään tuttia imea mutta edes jonku aikaa vielä kun tämä meidän poika on kuitenki vielä niiin pieni.. :D
Ei raski niin ei raski.. Isänsä kyllä olis sitä pois jo ottamassa mutta ei se nuku sitten enää kunnolla jos sen ilon siltä pois vie... :ashamed:
 
Hei! Painiskelen juuri saman asian kanssa, meillä poika täytti 2 vuotta huhtikuussa ja tutti on vielä! Paljon olen asiasta lukenut ja kuullut keskustelua ja olen itse tullut siihen tulokseen, että vaikka poika jo 2 vuotta annan tutin vielä olla jonkun aikaa siitä turhaa murehtimatta. Elämässä on paljon isompia murheitakin kun pikkulapsen tutin imeminen. Hampaatkaan eivät pilalle mene jos tuttia ei koko ajan ime ja hammashoitajan mukaan pysyvät hampaat sitten palautuvat "oikeisiin uomiinsa" kyllä! Kukin tekee omat valintansa, mutta meillä vielä tutti saa olla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 13:34 Pikku Piru harmaana kirjoitti:
Niin sitä minäkin että ei kait se nyt niin vaikuta että menis hampaat heti vinoon vaikka nukkuessa saiski tuttia.. :saint:
Sillon ku ite olin pieni niin mun samanikänen serkkupoika sai imeä tuttia viisi vuotiaaksi asti, eikä sillä ole vieläkään hampaat vinot..!
Ei sillä että itse antaisin niin pitkään tuttia imea mutta edes jonku aikaa vielä kun tämä meidän poika on kuitenki vielä niiin pieni.. :D
Ei raski niin ei raski.. Isänsä kyllä olis sitä pois jo ottamassa mutta ei se nuku sitten enää kunnolla jos sen ilon siltä pois vie... :ashamed:

sormet taitaa olla pahempi kuin tutti...
 
mammaviidelle
Toi on kyllä niin tyypillistä :headwall: Aikuiset todella kuvittelevat sen tutin lapselle tärkeämmäksi kuin se todellisuudessa onkaan. Jos se te annatte ajan kulua, ja kuvittelette että lapsi itse luopuu tutista, olette kyllä ihan hakoteillä.
herätkää nyt ajoissa, ja viekää ne tutit vaikka jollekin vauvalle että lapsi itse muistaa, että ne on viety jollekin eikä sitten juurikaan huuda sitä kun muistaa minne vietiin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 13:34 Pikku Piru harmaana kirjoitti:
Isänsä kyllä olis sitä pois jo ottamassa mutta ei se nuku sitten enää kunnolla jos sen ilon siltä pois vie... :ashamed:
Tähän voisin sanoa, että meillä lapset alko nukkumaan paremmin kun tutti jäi pois. Yöllä nimittäin sai useasti käydä laittamassa tuttia takaisin suuhun, kun eivät itse sitä unenpöpperöissään löytäneet. Kun tutit jäi pois, poistui tämäkin ongelma! <br><br>
 
Muuten en kommentoi, mutta sanon, että ite oon onnellinen ja ilonen siitä asiasta, että meidän lapsille minä (tai isänsä) ollaan luotu se turva nukahtamisiin, oltu se turva. Ja joskus 2v ikäsenä esikoinen otti nukkevauvan viereensä, ja pitää sitä sillon tällön edelleenkin (3v nyt). 1v ei kelpuuta pehmoleluja tms. vaan haluaa äidin tai isin viereen nukuttamaan.
 

Yhteistyössä