Tuttipullosta nokkamukiin

Meillä 1v 1kk tyttö, jonka kanssa pitäisi alkaa pikku hiljaa treenaamaan nokkiksesta juomista. Olemme toki säännöllisen epäsäännöllisesti tarjonneet vettä ja maitoa nokkamuksita jo 6kk lähtien, mutta koskaan ei tyttö ole siitä suostunut juomaan. Miten kummassa saan hänet innostumaan nokkamukista juomisesta? :/

Teen nyt aamu- ja iltapalaa lukuunottamatta niin, että tarjoan maitoa ruokailun aikana nokkamukista ja muutaman hörpyn saattaa ottaa, mutta ei varsinaisesti juo siitä. Kun olemme lopettaneet syömisen, siirrän maidon pulloon ja annan siitä - jolloin juo kaiken maidon mitä vain annan! Tyttö on niin itsepäinen, että on vaikka juomatta, jos ei saa maitoa pullosta (tosin en nyt ole kuin max. kaksi ruokailua koittanut mennä pelkällä nokkiksella ettei sentään nestevajauksesta ala kärsimään) :eek: Nyt vain pelkään sitä, että hän tajuaa kaavan ts. tietääjo, että kyllä se maito loppujen lopuksi pullostakin annetaan, kunhan vain jaksaa odottaa :ashamed:

Miten saan tytön oppimaan juomaan nokkamukista?? Kokeiltu on NUKin, Emman ja Aventin nokkiksia ja hakusessa on pehmeät nokat MAMmin Ultivent- pulloihin, joita seuraavaksi ajattelin kokeilla.

MUOKS. tavallisesta mukista juomista meidän tuskin kannattaa vielä harkitakaan, kun neiti päästää kaikki juomat - myös maidot - suustaan samantien, kun on mukista hörpännyt :(

MUOKS.2. mihin ikään mennessä tuttipullosta on "pakko" päästä eroon ts. ei ole enää "normaalia" juoda pullosta?
 
Me aloitettiin käyttämään noita pehmeitä nokkamukeja sillon 6kk iässä tuttipullon rinnalla. Eihä nne määrät aluksi todellakaan olleet isoja, mutta aina ruuan yhteydessä yritin hörpyttää siitä mukista. Tuttipullosta annoin vain ennen unia. Tuossa lähempänä 1v ikää jätin tuttipullon päiväkäytöstä pois, niin että joi vain mukista päivällä ja illalla annoin iltamaidon pullosta. Menihän siinä alussa päiviä että päivän juomasaldo oli tosi pieni ja lisäilin sitten reippaasti maitoa ruokiin jne. Mutta aika nopeesti se poika tajus että nyt on juotava mukista jos mielii maitoa saada ja pullo jätettiin sitten kokonaan pois reilun vuoden iässä. Luulen että sullakin on lapsi oppinut siihen että kyllä se äiti lopulta sen maidon antaa.

Tuttipullon liikakäyttö on 1v iän jälkeen haitallista hampaille, koska pullosta juotaessa maito viipyy hampaiden pinnalla pidempään kuin mukista otettaessa. Tämä aiheuttaa niin sanottua tuttipullokariesta (jonkun hammaslääkärin käyttämä termi). Kyllä 1,5v viimeistään pitäs olla erossa pullosta. Meillä poika on nyt 1v ja 6kk ja varmaan 4kk ei oo pulloa käytetty laisinkaan. Ja tällä hetkellä osaa kyllä aika nätisti ihan tavallisesta lasistakin hörppiä ja omin käsin sitä pidellä vaikka pari kk sitten se oli vielä ihan katastrofaalisen näköistä touhua. Äkkiä ne oppii se homman. Pitää vaan olla sitkeä.
 
Kiitos Sanle vastauksesta! :flower: Näinhän minä asian olen pähkäillytkin eli pitää vain ottaa pottu tiukasti pois käytöstä ja opettaa kovemman kautta, että maito pitää jatkossa juoda nokkamukista. Olen vaan niin huono "pysymään tiukkana" tällaisten asioiden suhteen ja jotenkin odotan, että neiti kiltisti siirtyy itsekseen kehityksessä eteenpäin :ashamed:

Mikä muuten mahtaa olla reilun vuoden ikäisen nesteentarve per vrk? Mietin vain, että jos tuo luupää tosiaan on sitten juomatta parikin päivää niin miten varmistan, että saa tarpeeksi nestettä? Vettähän hän ei juo lainkaan :/

Meillä kesti tuttipulloon suostuminenkin aikanaan 2,5kk joten toivotaan, että tämä siirtymävaihe sujuisi pikkasen jouhevammin :D Taidanpa aloittaa treenit huomenna.. Eli kannattaako edetä niin, että alkuun antaa kuitenkin illalla maidonpullosta ja sitten kun hyväksyy nokkiksen päiväkäytössä niin jättää potun illastakin pois?
 
Meillä ihan sama tilanne kuin teillä Carmen.

Meillä tilanne mennyt näin (poika täytti juuri vuoden). Toukokuussa poika alkoi hörppimään nokkamukista vettä, joka päättyi usein siten, että vesi kaadettiin pöydälle ja sössättiin pitkin pöytää tai sitten nokkamuki lensi kaaressa lattialle. Tässä rinnalla poika sai kuitenkin pullosta maitoa. Pikkuhiljaa mukista alkoi menemään enemmän nestettä suuhun. Mutta nokkamuki lähti aina pois, kun leikki alkoi.

Tämän jälkeen aloin antamaan maitoa nokkamukista aina päiväaikaan ja pikkuhiljaa myös iltamaidon myös. Mutta mutkia oli ja on edelleen, kuten teilläkin. Maitoa saattoi mennä muutama hörppy ja muu meni sössäämiseksi. Yritin olla tiukka sitten sanoin, että ilmeisesti ei ollut jano / maidolla ei saa leikkiä ja otin mukin pois. Mutta välillä esim. illalla jouduin antamaan maitoa pullosta, kun poika ei yksinkertaisesti nukahtanut millään.

Nyt on mennyt muutama pivä, että kaikki maito on mennyt nokkamukista. Eilen illalla meni maitoa jopa lähes 1½dl.

En tiedä onko tekstistäni mitään apua tai olenko toiminut asiassa oikein, mutta ainakaan et ole ainoa. Meillä on myös muutenkin ollut joku ihmeen "ruokasota/lakko", joka on nyt hieman alkanut laantumaan. Meillä on käytössä kolme erilaista nokkamukia ja kaikista poika kyllä juo, jos on juodakseen.

Itsekin olen miettinyt tuota nestemäärän tarvetta per päivä. Eli jos joku osaisi siihen vastata, niin olisin kiitollinen.
 
Meillä ei ikinä pulloa ollut käytössä mutta mä voisin kuvitella että jos kyseessä on sitkeä tapaus, mä jättäisin pullot kertaheitolla kokonaan pois. Voipi muuten mennä siihen että sitkeästi odottaa sitä iltapulloa kun huomaa että sen saa.

Syökö lapsi hedelmäsoseita? Jugurttia? Kiisseliä? Keittoja? Tuoreita hedelmiä?

Voihan sitä akuutimpaan hetkeen tarjoilla normaalia löysempää ruokaa niin saa nestettä ruuan mukana.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,2052,11786,14487,13344,13351,2074,13350,1185,1249,1251,3128
 
Meillä oli alussa snapsilasi kova juttu. Maitoa ei ole juuri koskaan suuria määriä juonut nokkamukista. Tuttipullot meni kokonaan piiloon reilun vuoden ikäisenä. Tuolloin joi nokkiksesta vettä ja snapsilasista maitoa ruuan kanssa.
Ja ei sitä maitoa tartte kovin paljon juodakaan, kun syö jugurttia, viiliä ja puuron sekaan maitoa. Kunhan kokonaismäärä on n, 0,5 litraa. Vettä tarjotaan janojuomaksi. Kyllä lapsi juo sen minkä tarvitsee.
 
Kiitos kaikille vastauksista! :flower:

Tänään olen sitten välipalalla ja päivällisellä tarjonnut maidon ainoastaan nokkiksesta eli ei olla lounas-/päiväunipullon jälkeen juotu mitään :ashamed: Meillä tyttö on aika kova juomaan maitoa: päivässä menee pelkästään juomana 6-8dl - mikä arvatenkin on sitten ruokahalusta pois.. Sen lisäksi sitten jugut sun muut maitotuotteet!

Olen itse pitänyt nesteensaantia aina tosi tärkeänä ja juonkin todella paljon! Juon kuitenkin melko paljon yli "suositusten" joten ehkä pitäisi hyväksyä ja ymmärtää, että lapsi ei tosiaankaan vaadi litratolkulla nesteitä B)

Eli jatkossa sotasuunnitelma on seuraavanlainen: illalla saa maidon pullosta, muuten tarjoan nokkamukista. Tai no ehkä näin aluksi myös ennen päiväunia saa pottunsa, koska en tahdo liian rankkaa muutosta kerralla aiheuttaa...

Eiköhän, Keilis, nää meidänkin naperot aikanaan opi eroon pullosta! En ainakaan tiedä ketään kouluikäistä, joka potusta joisi ;)

MUOKS. Noiden HUS:n sivujen mukaan 9kilosen lapsen nesteentarve on 1,15L per vrk, joten ei me sen mukaan ainakaan liikaa olla tyttöä juotettu! Kaiketi siinä on kuitenkin ajateltu, että lapsi joisi vettäkin eikä vain maitoa kuten meillä :/
 
Carmen, meillä on just saman ikänen tyttö ja sama tilanne, eli nokkamukista ei juo läheskään niin paljon kun pullosta ja välillä oon joutunu laittamaan loput maidot pulloon. Me ei kuitenkaan voida oikein ottaa kerrasta poikki menetelmää käyttöön koska olemme niin paljon ns. reissun päällä ja esim autossa annan mieluummin pullosta ettei mene kaikki vaatteet vaihtoon. Oon kuitenkin pitäny nokkiksen koko ajan käytössä ja ihan viime aikoina tyttö on selvästi alkanu juoda siitäkin paremmin, varsinkin ruuan yhteydessä kun saa itse päättää millon ottaa mukin käteen ja itse juo siitä. Välillä kyllä purskauttaa osan pihalle mutta välillä juo ihan siististi. Ajattelin aluksi myös erilaisten nokkamukien hankkimista, mutta sitten kuitenkin päätin että saa tuo yksi kelvata, enkä ryhtynyt etsimään parempaa mallia... Ollaan nyt myös harjoiteltu maidon pillillä juomista (reissumaitona 2dl hylapurkki, jonka ei tarvii olla kylmässä). Olen siis sitä mieltä että ei ole pakko heti siirtyä täysin mukilinjalle vaan voi opettaa että maito voi tulla monella eri tavalla ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Carmen:
MUOKS. Noiden HUS:n sivujen mukaan 9kilosen lapsen nesteentarve on 1,15L per vrk, joten ei me sen mukaan ainakaan liikaa olla tyttöä juotettu! Kaiketi siinä on kuitenkin ajateltu, että lapsi joisi vettäkin eikä vain maitoa kuten meillä :/

Huom: jostakin (tältä palstalta) luin, että nesteeksi lasketaan kaikki näkkileipää kosteampi syötävä! Ei siis tarvinne JUODA tuota reilua litraa, kunhan vaan nauttii kosteaa ravintoa. Tämän tietysti voisi tarkistaa esim. neuvolalääkäriltä, ettei tule vikatikkiä suuntaan tai toiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiila:
Huom: jostakin (tältä palstalta) luin, että nesteeksi lasketaan kaikki näkkileipää kosteampi syötävä! Ei siis tarvinne JUODA tuota reilua litraa, kunhan vaan nauttii kosteaa ravintoa. Tämän tietysti voisi tarkistaa esim. neuvolalääkäriltä, ettei tule vikatikkiä suuntaan tai toiseen.
Juu, kuulemma jugurtit, vellit, hedelmäsoseet yms. lasketaan nesteiksi, koska sisältävät niin paljon vettä! Meillä em. ei syödä kuin jugua ja joskus harvoin vielä niitä "vauvasoseita" esim. jälkkäriksi joten niistä tulee vrk:ssa ehkä reilu desi-max.kaksi. Joten litra silti pitäisi juoda!

Paljonkohan n. vuoden ikäiset normaalisti juovat maitoa päivässä ts.onko tuo meidän 6-8dl/vrk paljon vai ihan ok määrä? :/

 
Alkuperäinen kirjoittaja Carmen:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiila:
Huom: jostakin (tältä palstalta) luin, että nesteeksi lasketaan kaikki näkkileipää kosteampi syötävä! Ei siis tarvinne JUODA tuota reilua litraa, kunhan vaan nauttii kosteaa ravintoa. Tämän tietysti voisi tarkistaa esim. neuvolalääkäriltä, ettei tule vikatikkiä suuntaan tai toiseen.
Juu, kuulemma jugurtit, vellit, hedelmäsoseet yms. lasketaan nesteiksi, koska sisältävät niin paljon vettä! Meillä em. ei syödä kuin jugua ja joskus harvoin vielä niitä "vauvasoseita" esim. jälkkäriksi joten niistä tulee vrk:ssa ehkä reilu desi-max.kaksi. Joten litra silti pitäisi juoda!

Paljonkohan n. vuoden ikäiset normaalisti juovat maitoa päivässä ts.onko tuo meidän 6-8dl/vrk paljon vai ihan ok määrä? :/
Syödäänkö teillä keittoruokia? Niistäkin tulee nestettä kun ottaa lientä mukaan. Tuo litra tai reilu litra on kokonaisnesteen suositusmäärä, eli sitä ei toki tarvitse juuri juomana mennä noin paljon, kuten joku jo sanoikin.

Voitan sinä tarkkailla lapsen nesteytyksen tilaa silmämääräisesti itsekin. Nipistä ihoa kämmenselästä, jos se jää kurtulle eikä laskeudu samantien takaisin, on lapsella nestehukkaa. Myös huulet ja suu kuivuvat, aukile painuu kuopalle.
 
Pakko laittaa... Onko pakko opettaa nokkamukille... Mitäs jos suoraan mukista tai lasista kokeilisitte juodoa...

Meillä ei kummatkaan muksut koskaan oppineet nokkikselle.... Vaan suoraan lasin reunasta hörppäsivät.

Nyt tää kakkonen opetettiin 2 vuotiaanan taikamukille, joka on sitten helppo ottaa autoon mukaan.
 
Meillä poika 1v3kk juo joka ruokailulla noin desin, max 1,5. Ruokailuita yleensä 5, joinakin päivinä 4. Jos keittoruoka tai muuten nestepitoinen, jää juotavan osuus vielä vähäisemmäksi. Juomana menee siis noin 5 dl päivässä. En ole ainakaan huolissani, kun pissavaipoista kyllä huomaa että nestettä riittää läpikulkuun asti kiitettävästi :D

Muoks. vielä: meilläkin käytössä vain tavallinen kuppi/lasi, nyt juuri oma ote onnistuu (ainakin korvamukista) kun laittaa vain vähän nestettä. Tuttipulloa ei juuri käytettykään ja kokonaan jäi pois 10kk iässä. Nokkamukia ei siis otettu kuvioon (lähinnä koska siitä tuli vain leikkikalu, rummutusväline pöytään). Tavallisesta juoma-astiasta hörppi alusta asti tosi hienosti.
 

Yhteistyössä