Tuttipullosta vieroitus, ikää 1v3kk

Otsikossa se tulikin. Antakaa hyviä vinkkejä! Haluaisin jo päästä yöheräilyistä tms eroon. Moni on sanonut, että tuttipullosta luopuminen auttaa nukkumishommaakin. Muuten nukkuu kyllä hyvin, mutta herää vielä sen 2-3 kertaa yössä. Tai huonommassa tapauksessa vielä useamminkin..

Osaa juoda nokkamukista ja lasin reunalta hörppiä, mutta haluais aina tuttipullon. Tänään olen koittanut illan olla ilman pulloa. Aina menee jääkaapille mammaa hakemaan, vaikka joi juuri mukista, kun söi. Eli totuttu tapa tullut siitä pullosta.
 
Meillä kaksostyttöjen kanssa (1v1kk) sujuu päivät helposti ilman pulloa ja välillä ovat käyneet nukkumaan myös ilman. yöllä vielä heräävät kerran pullolle. Nyt kun pullo on jätetty pois illalla nukkumaan mennessä, toinen tytöistä ei tahdo nukahtaa, vaan kiukkuaa ja huutaa.

Ennen nukahti nätisti omaaan sänkyyn kun vei nukkumaan. Tänä iltana taas taistelin muksua nukkumaan omaan sänkyyn yli tunnin, jonka jälkeen sain sitten vihdoin ja viimein ihan väsyneen muksun nukahtamaan syliin. Nyt olis hyvät neuvot tarpeen! :attn:

En haluais huudattaakaan omassa sängyssä :(
 
Meillä on pullosta ja tutista luopumisen jälkeen annettu illalla ja yöllä isompiin "kohtauksiin" nokkamukista vettä sylissä. Meillä tosin molemmilta (pojat nyt 1 v 1 kk ja 3 v) on otettu tutit ja pullot pois jo alle 1-vuotiaina, joten eivät pitkään niitä osanneet kaivatakaan. Kannattaa vaan pysyä tiukkana kun niistä luopuu ettei samaa tuskaa tarvi kärsiä montaa kertaa. Pian se helpottaa. Tsemppiä!
 
Itse kyselin samaa vinkkiä tänään aamusta, eli otsikolla äidinmaidonkorvikkeesta vierottaminen.. Meillä mentiin tänään päivä niin että annoin pojan itse juoda pullosta ihan tavallista maitoa (sitä kun hän juo) ja ennen nukkumaan menoa, aamulla huusi 20 minsaa sängyssä kunnes nukahti ja päikkäreillä mentiin jo ihan rauhallisesti nukkumaan..saa nähdä mitä nyt yöstä tulee, eli siis täällä on päätetty pysyä kovana ja olla antamatta sitä pulloa ja maitoa...tarjoan vettä jos haluaa, mutta luulempa että ei kelpaa kun aikaisemminkin on yritetty näin, eli todennäköisesti tulossa pitkä ja mielenkiintoinen yö:) mutta aiotaan kyllä pysyä nyt kovana ja yksinkertaisesti en anna maitoa enää, vaikka se tuntuisi kuinka pahalta kuunnella sitä huutoa. Lapsi ei sitä kuitenkaan enää tarvi, kun saa kaiken tarvitsemansa ruoasta ja sehän on vain tapa mihin on tottunut.

Huh, yritän varmaan tsempata tässä itseäni yötä vasten:)
Katsotaan miten käy.

Hansku
 
Hei!

En tiedä nyt mistä johtui, mutta olin varautunut jo varsinaiseen huutoon ja mekkalaan yöllä, mutta pojalle kelpasi vesi nokkamukista yöllä ja pahimmalta huudoilta vältyttiin:)) Heräili kyllä muutamaan otteeseen ja yleensä veden antaminen on vaan nostattanut kiukkua ja ei ole todellakaan kelvannut, mutta viime yönä kelpasi! Tuttipullot on piilotettu kaappeihin ja tarjoan maidon (oikeata maitoa vähän) ennen nukkumaan menoa pojalle olohuoneessa jossa itse juo maidon ja sen jälkeen sänkyyn...Olen itse vähän ällikällä lyötä, katsotaan miten menee ens yö:)

Hansku
 
olen vahvasti ,myös sillä kantilla että kun päättää vieroittaa niin pysyy päätöksessään eikä anna huudoistakaan pulloa/tuttia takasin. koska seuraavalla kerralla lapsi huuta paljon, kovin ja pitkään koska sillä huudolla sai viimeksikin sen tutin/pulllon takaisin.

meillä pojat vieroitettu pullosta. molemmat noin 1v iässä. kylmästi vain pullo jätetään pois ja tarjotaan juotava nokkiksesta. muutaman päivän juotavan määrä on ollut vähäinen mutta sitten alkaa sujua paremmin.

tutista on vieroitettu vain esikoinen ja se alkoi ensin leikkaamalla tuteista päät. sen jälkeen ei annettu ollenkaan. kolmena iltana huudettiin anna, anna, anna, anna, anna sitten rauhoittui ja alkoi kiehnätä tiikeri pehmolelunsa kanssa. nyukkuu edelleen saman pehmon kanssa ikää hällä 4v 9kk nyt.

jos on molempien vieroitus edessä niin en suosittele välttis tekee molempia samalla kertaa. ensin esim.pullo ja sitten tutti.
 
HEISSAN

Meillä on 1v4kk vanha poika ja pullo on ollu aina ihan hirmu tärkee. Pitkään mentiin niin että joi muuten nokkisesta kaiken mutta aina unille mentäessä sai pullon sänkyyn ja aamulla 4-6 aikaan joi myös maitopullollisen ja jatkoi sillä uniaan vielä muutaman tunnin. Ite kyllästyin kuitenkin tohon aamuyön maitoon ja päätin että kerran nokkamukista joi hyvin niin saa pullo jäädä kokonaan pois.
Kaikki meni paremmin kun olisin ikinä kuvitellu. Ekana iltana nukahti nopeammin kun ikinä aikasemmin pullon kanssa.Yöllä heräs mutta tyyty vesi huikkaan nokkiksesta. Seuraava päivä meni tosi hyvin. Kolme seuraavaa yötä heräs viideltä eikä kelvannu mikään eikä myöskään suostunut jatkamaan enää uniaan. Joten meillä oli muutama tosi aikanen aamu. En kuitenkaan antanu mennä päikyille sen aikasemmin tai antanu nukkua sen pidempään kuin ennenkään vaikka yöunet jäiki vähä vajaaks.
Muutaman aikaisen aamun jälkeen loppu sitten heräilyt kokonaan ja meillä nukuttiin klo.20-8 asti aamulla yhtä kyytiä. Nyt on menty jo kolme viikkoo ilman pulloa. Unimaito juodaan nokkiksesta olkkarissa puuron jälkeen ja sitten mennään sänkyyn ja lauletaan joku pieni unilaulu ja sitten nukutaan.
Eli tsemppiä kaikille pullovieroitukseen sisulla se onnistuu. Meillä onkin sitten seuraavaksi tutista luopuminen edessä mutta se tapahtuu sitten joskus lähempänä kahta vuotta.
 

Yhteistyössä