tuttipullosta

Pullosta en tiedä, mutta hammashoitaja tutista sanoi että 2v. Meillä on kans edelleen vellipullo ( aamulla kotona velli viikonloppuisin ) ja illalla myös juodaan pullosta maito. Tyttö on 1,8v.
 
mevain
Ihana kuulla, et jotkut vielä antavat velliä tuttipullosta yli vuotisille, meillä 1v2kk ja jotkut ihmettelee, et pullosta vielä velliä ja maitoakin annetaan.

No, itse kyssään: meillä h-hoitaja kehotti 1-v käynnillä et tutista ja pullosta vois alkaa jo pikkuhiljaa luopuun, ku sillo oli jo kulmahampaita tulossa ja näkyvillä. Ite henk.koht. en missään nimessä vielä ainaskaa puoleen vuoteen ala vierottaa kummastakaan. Kyllä ne purentaviat tulee jos on tullakseen ilman tuttejaki.
 
Desperate House Wife
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2006 klo 18:12 mevain kirjoitti:
Kyllä ne purentaviat tulee jos on tullakseen ilman tuttejaki.
On muuten tosi. Ja vaikka pitkän tutin käytön takia hampaat menisivät vinoon, ne yleensä oikenevat itsestään. Mulla ja mun kolmella sisaruksella on kaikille tullut hampaiden väliin tutin mentävä aukko, mutta kukaan ei ole oikomista tarvinnut. Kaikilla oikein kaunis ja suora hymy. :D
 
Miksi ette anna lapsenne kehittyä iän mukaisesti?Vaan jarrutatte lastenne kehitystä.Näyttää melko hassulle,kun isokokoiset lapset syövät tuttia ja juovat maitoa tuttipullosta.Vuoden iässähän se neuvola suosittaa tuttipulloista vieroittamista.
 
Mun mielestä siihen ei ole mitään ikää, vaan sillon kun sulla on joku mihin sä voit sen vaihtaa. Meillä esmes tuo neiti 1v1kk ei osaa juoda muusta kuin pullosta, joten pullosta saakoot juomisensa vielä ja nokkista harjotellaan ahkerasti. Ja ei se lapsi siinä yössä suurene mikskää kun se 1v tulee täyteen :whistle: Mun mielestä tässä 1v suosituksessakin on se takana että on tavallaan aikaa vierottaa siitä pullosta hiljalleen jos ei se heti onnistukkaa, kun se et pullo on käytös "viimeseen takarajaan" ja se on otettava pois kertaheitolla onnistui tai ei.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2006 klo 20:46 Kirsikka kirjoitti:
Mun mielestä siihen ei ole mitään ikää, vaan sillon kun sulla on joku mihin sä voit sen vaihtaa. Meillä esmes tuo neiti 1v1kk ei osaa juoda muusta kuin pullosta, joten pullosta saakoot juomisensa vielä ja nokkista harjotellaan ahkerasti. Ja ei se lapsi siinä yössä suurene mikskää kun se 1v tulee täyteen :whistle: Mun mielestä tässä 1v suosituksessakin on se takana että on tavallaan aikaa vierottaa siitä pullosta hiljalleen jos ei se heti onnistukkaa, kun se et pullo on käytös "viimeseen takarajaan" ja se on otettava pois kertaheitolla onnistui tai ei.

samaa mieltä, vaikka meillä ei ole pulloa koskaa huolittu, mutta tutti, joka no vähän sama asia, niin eka sai syödä melko myöhään, reilusti yli kaks vuotta. hammashoitaja ja neuvola kyllä rutkutti asiasta, mutta poika ei ollu mitenkään valmis. ja tää n 1v1kk menetti tuttinsa viime kuun lopus jatkuvien yö ja päiväunien heräilyjen takia. ja nyt nukkuu päivin ja öin kunnolla... että moneen junaan.
 
1v neuvolassa sanoivat, että seuraavaan kertaan mennessä olisi hyvä jos pulloa ei olisi (eli 1,5v).
Tutista sanottiin 1-vuotiaana sen verran, et jos päivisinkin käytössä, niin vois rueta pikkuhiljaa vierottamaan, mutta jos pelkkä apuvälinen nukahtamisessa, niin ei mitään kiirettä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2006 klo 20:38 vieras kirjoitti:
Miksi ette anna lapsenne kehittyä iän mukaisesti?Vaan jarrutatte lastenne kehitystä.Näyttää melko hassulle,kun isokokoiset lapset syövät tuttia ja juovat maitoa tuttipullosta.Vuoden iässähän se neuvola suosittaa tuttipulloista vieroittamista.
Olen samaa mieltä, että usein vanhemmat jarruttavat lastensa kehitystä ja ihan turhaan. Kyselin tuota pullojuttua juuri siksi kun en itse käytä neuvolan palveluja, mutta hoidan reilu vuoden ikäistä lasta, joka syö vielä pulloa. Ongelma ei olekaan varsinaisesti pullossa, mutta kun hän nielee kaiken kokonaisena, eikä osaa syödä mitään karkeaa.Leipäpalaakaan ei laita itse suuhunsa, ei siis vie itse ruokaa suuhunsa. Mietin vain , että onkohan pullolla osuutta asiaan!
 
Hammaslääkärissä suosittelevat vuoden ikää eli siitä eteenpäin pullo ja mielellään tuttikin pois. Voimakas imu saattaa aiheuttaa pehmeissä ikenissä liikkumista, jolloin hampaat voivat kasvaa jonkin verran vinoon. Lisäksi bakteereita on enemmän pulloissa ja tuteissa.

Neuvolassa on myös vuoden ikäisenä ehdotettu pullon vaihtoa nokkamukiin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2006 klo 12:35 vieras kirjoitti:
Hammaslääkärissä suosittelevat vuoden ikää eli siitä eteenpäin pullo ja mielellään tuttikin pois. Voimakas imu saattaa aiheuttaa pehmeissä ikenissä liikkumista, jolloin hampaat voivat kasvaa jonkin verran vinoon. Lisäksi bakteereita on enemmän pulloissa ja tuteissa.

Neuvolassa on myös vuoden ikäisenä ehdotettu pullon vaihtoa nokkamukiin.
Taitavat suositukset tässäkin asiassa vaihdella paikkakunnittain...? :whistle: Meidän hammashoitolassa suositeltiin molemmista luopumista ennen 1,5-vuoden ikää. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2006 klo 14:46 Kauris 71 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2006 klo 12:35 vieras kirjoitti:
Hammaslääkärissä suosittelevat vuoden ikää eli siitä eteenpäin pullo ja mielellään tuttikin pois. Voimakas imu saattaa aiheuttaa pehmeissä ikenissä liikkumista, jolloin hampaat voivat kasvaa jonkin verran vinoon. Lisäksi bakteereita on enemmän pulloissa ja tuteissa.

Neuvolassa on myös vuoden ikäisenä ehdotettu pullon vaihtoa nokkamukiin.
Taitavat suositukset tässäkin asiassa vaihdella paikkakunnittain...? :whistle: Meidän hammashoitolassa suositeltiin molemmista luopumista ennen 1,5-vuoden ikää. =)
Niin no, hammaslääkäri sanoi, että siinä vuoden iässä voi aloitella vieroittamista. Ei se nyt niin päivälleen ole heidänkään suosituksissaan. Vierotuksessa voi joillain mennä se puolikin vuotta, joten hyvä aloittaa kokeilut siinä vuoden paikkeilla. :)

3,5 vuotiaalla pulloilu kuulostaa jotenkin oudolta, ihmettelen vaan miksi? Mitä etuja on juoda pullosta, siis periaatteessa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2006 klo 14:48 juuliska harmaana kirjoitti:
meillä pojat 3,5v ja 2v5kk juovat aamu ja ilta maidot pullosta vaikka muuten juovat mukista!Ja TUTIT on myös vielä..Mutta kaikki ajallaan
=)+
Siis ihan oikeestikko?? :x Vai oiskohan tää vaan provo :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2006 klo 14:48 juuliska harmaana kirjoitti:
meillä pojat 3,5v ja 2v5kk juovat aamu ja ilta maidot pullosta vaikka muuten juovat mukista!Ja TUTIT on myös vielä..Mutta kaikki ajallaan
=)+
:headwall: yleensa olen ymmartavainen mutta taa menee yli ymmarryksen...
 
ihaasi
SUOSITTELEE VAI?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2006 klo 20:38 vieras kirjoitti:
Miksi ette anna lapsenne kehittyä iän mukaisesti?Vaan jarrutatte lastenne kehitystä.Näyttää melko hassulle,kun isokokoiset lapset syövät tuttia ja juovat maitoa tuttipullosta.Vuoden iässähän se neuvola suosittaa tuttipulloista vieroittamista.
 
Juttelin tänään juuri yhden äidin kanssa, jonka tyttö on kohta kolmen. Muuten ei mitään pulloa ole saanut pitkään aikaan, mutta tuttia on tarvinnut iltaisin unille mennessä. Hänen neuvolassaan taas oltiin sanottu, että ennen kolmivuotisneuvolaa pitäisi päästä siitä tavasta eroon, että sillä käynnillä otetaan asia puheeksi, jos ei ole päästy. Nyt ovat viikon olleet ilman tuttia ja hyvin on sujunut.

Meidän oma poika söi pullosta noin puolivuotiaaksi ja sitten mukista, tuttia söi kaksi ja puolivuotiaaksi iltaunille mennessä, sylkäisi itse pois nukahdettuaan. En nähnyt tätä minään ongelmana, ongelmaa ei tullut myöskään tutinsyönnin lopetuksesta. Pienemmän miehen kanssa ei ole tarvinnut asiaa pohtiakaan, kun mikään tutti ei ole suuhun koskaan kelvannut, eikä pullo.
 
Joo antakaa vaan teidän vauvanne pitää tuttejaan suussa niin kauan kuin haluavat.Ja antakaa niiden myös lutkuttaa tuttipullojaan niin pitkään kuin he haluavat.Lapsenne näyttää melko huvittaville.Olette varmaan suurin osa kotona hoitamassa lapsianne kun olette niin laiskoja,että ette jaksa lapsianne niistä vierottaa.Päiväkodeissa ei kyllä tuollaisia tapoja hyvällä katsota.Lopettakaa se laiskottelu!
 
Minä otin tuttipullon pois kun lapsi täytti vuoden. Sitä ennen oli jo opetellut juomaan nokkamukista ja se sujui ihan hyvin. Iltapuuron päälle tykkäsi kuitenkin juoda maitoa pullosta sylissä ja se oli samalla sellalinen rauhoittumiskeino ennen nukkumaanmenoa. Parina iltana maistui vähän huonommin, kun annettiin mukista. Nykyään juo maitoa (kylmää) iltapalan yhteydessä mukista. Ei tulis mieleenkään enää pulloa antaa kun ikää on jo 1,5 v.
 
Meillä jäi tuttipullot puolen vuoden iässä,kun ei yösyöty enään ja ruokailun yhteydessä joi nokkamukista.Tuttia aletaan nyt vierottaa,tyttö 1v3kk.Jossakin vuoden korvilla ne suosittelee,ehkä enemmänkin hammaslääkärit kun neuvola mut mulle kyl neuvolas sanottiin myös.Hammaslääkärissäkin ne kait enemmän paasaa siitä yöpullosta yli vuosikkaalla kun hampaita jo tullu niin jos yöllä juo maitoa niin ne maidot muhii aamuun siel suussa ennenkuin hamput pestään,ja tänkin ne selitti sillä että kun yöllä ei sylkeä erity niin paljon niin pääsee maidon sokerit tekee tuhojaan vielä helpommin.
 
Siis voi Jee***s ku täälä taas oikein PerfectMothers-kerho kokoontuu!!! Ihan huippu lause oli toi, että äidit estää lapsensa kehitystä, ku sitä pulloa/tuttia roikotetaan laiskuuttaan matkassa... Just joo. Tätä rataa ku jatkatte, niin sit nelivuotiaanahan pitää sit jo oppia lukemaan ja se eka miljoona pitää sit siä pörssis ansaita VÄHINTÄÄN kahdeksaan ikävuoteen mennes?!?!? Meidän penska on ainaki sitä ja tätä ja tota!!!
Ei ihme että ihmiset on nykyään niin henkisesti räjähdysalttiita ja masennuksiin taipuvaisia, ku jo kersasta asti on tollasia paineita. Ja tokihan ne paineet on kauheimmat sun tärkeimmäs hommas -äitiydes.
Relatkaa ny vähä älkääkä AINA tuomitko toisia niin kovalla kärellä. Jos yhen kultamussukka ny juo sitä pulloo sinne kolmannelle ikävuodelle, niin mitä se sulle kuuluu?!?!? Kehtaisikko toiselle PÄIN NAAMAA sanoa, että 'Toi sun penskas on ihan hassun näkönen ku se viä lutkuttaa vellipulloo.' Tuskin.

Ittellä kaks muksua: eka joi pulloo 3,5 vuotiaaksi ja tuttia 3vuotiaaksi ja toinen 1,2v ja 1v. Sen ekan kans muka vähä hermosin asiasta(ittekseni), kunnes päätin 'armahtaa' itteni. Ihan normaali lapsi se on. Hampaat suus ja kaikki...
 
Tänks Kry ;)
Kyllähän sitä meillä jokaisella väliin toi mopo karkaa käsistä ja suhteelisuudentaju väliaiasesti hämärtyy. Sitä luulee et on vain yksi ainoa tapa tehdä joku asia. Ja näinhän ei koskaan ole.

Mukalat juo sitä pulloo tasan niin kauan ku se tuntuu hyvältä/olosuhteiden pakosta(esim. #&%?$!* yöt johon auttaa vain ja ainoastaan pullo)/äitee antaa. Ei kannata ressata. Kyllä ne ennen rippikokouluikää sen viimmestään....
 
HYVÄ Öööö! Kerrankin joku sanoi suoraan sanat. Miksi pitää aina saada kaamea taistelu ja syyttely aikaan kaikista keskusteluista! Minun mielestäni 2-3 vuotias lapsi on vielä kovin pieni ja maailmassa on pahempiakin murheita kuin pullot ja tutit. Jokainen tekee asiat ajallaan ja kaikki lapset ovat yksilöitä! Eikö meidän äitien pitäisi tukea toisiamme näillä palstoilla ja antaa kauniita neuvoja ja vinkkejä syyttelyn ja haukkumisen sijaan. Itse taidan lopettaa koko palstailun pikku hiljaa koska tekstit menevät loukkaaviksi ja törkeiksi! Kasvakaa raivoajat itse aikuisiksi ja antakaa lapsenne olla lapsia ja pieniä!
 

Yhteistyössä