Tuuli vauvan naamalla

Miten olette toimineet pienen vauvan kanssa ulkoillessa ilman vaunuja (esim. kantoliinassa, -repussa tai ihan vaan ulkona istuskellessa)?

Kun noillahan on joku refleksi, että vetävät henkeä kun tuuli osuu naamaan. Milloin se loppuu ja milloin voi "turvallisesti" ulkoilla vaikka vähän tuulisikin?

Meillä tyttö 3kk tuntuu olevan tosi herkkä tolle, pienikin tuulen henkäys kun tulee niin vetäisee henkeä, suu menee suppuun ja silmät avautuu suuriksi. Olisi kiva ulkoilla ilman vaunujakin, mutta en tietenkään halua että tytön on vaikea hengittää enkä voi loputtomiin yrittää toista tuulelta suojatakaan. Vai pitääkö ulkoilla vielä pelkkien vaunujen kanssa kun siihen saa rätin tuulen suojaksi eteen.

Tottuuko vauva siihen pikkuhiljaa vai mitä mun tulisi tehdä? Ja tietääkö joku, onko se oikeasti vaarallista vai "vain" epämukavaa? Meillä olisi tarkoitus mennä kesän aikana muutamaan otteeseen purjehtimaankin, mutta taitaa jäädä haaveeksi jos tytön on siellä hankala olla.
 
Hei,
jos oikein olen ymmärtänyt niin kyse ei kai ole siitä että vetää henkeä vaan päin vastoin sukellusrefleksistä eli eivät vedä henkeä vaan hengitys salpautuu. Kova tuuli aiheuttaa kai sen saman kuin silloin kun vauva joutuu veden alle - hengitys automaattisesti salpautuu ettei vettä mene keuhkoihin. Mutta joo, ikävä vaiva tuo on, meillä on kummallakin lapsella ollut enkä muista milloin esikoisella se helpotti. Sukellusrefleksi kai sinänsä alkaa heiketä puolen vuoden iässä joten oiskohan tuokin samoja aikoja. Jotkut vauvat ovat varmaan herkempiä kuin toiset ja auttaisikohan siihen kuitenkin hieman tottuminenkin vaikka refleksistä onkin kyse. Mutta kyllä meillä silti on ulkoiltu esim. kantorepussa tai sylissä. Yritän vain mahdollisimman paljon liikkua siten että tuuli ei puhaltaisi suoraan kasvoihin tai jos hengitys pysähtyy, niin käännän vähän suuntaa ettei refleksi jää päälle.
 
Kiitokset vastauksistanne! Olisko jollain vielä jotain käytännön neuvoa, miten purjehtiminen onnistuisi? Siellähän tuulee ihan varmasti, joten voi olla tosi vaikeaa suojata vauvan naamaa.

Samalla tavalla oon toiminut itekin kuin Elinan äiti, eli ulkoillessa oon pyrkinyt pitämään vauvan naaman mahdollisimman hyvin suojassa tuulelta. Silti tuo välillä haukkoo henkeä :(
 

Yhteistyössä