Tyhmä kysymys mut kuulin...

  • Viestiketjun aloittaja mievaan
  • Ensimmäinen viesti
Ainakin täällä päin yhdessä vaativassa koulussa (jo ala-asteella) pitää osata lukea. Muuten jää jälkeen ja tulee paljon kotia lukuläksyä. Täälläpäin on jo ekaluokkalaisten matikankirjoissakin yhtälöitä. Ei vaan minun aikanani.
 
Mutta mitä tehdä kun tyttö 4japuoli haluaa itse kirjoittaa. Olen näyttänyt hänelle miten kirjoitetaan ja hän sitten katsoo mallia. Tällä menolla hän osaa kirjoittaa ja lukea jo 5 vuotiaana. En haluaisi hänen oppimis intoaan sammuttaakkaan mutta kuinka tylsää se sitten koulussa on. Tai kun oppii lukemaan ja näkee kaikenmaailman lööppejä.
 
miä vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2006 klo 09:29 Haarahius kirjoitti:
Mutta mitä tehdä kun tyttö 4japuoli haluaa itse kirjoittaa. Olen näyttänyt hänelle miten kirjoitetaan ja hän sitten katsoo mallia. Tällä menolla hän osaa kirjoittaa ja lukea jo 5 vuotiaana. En haluaisi hänen oppimis intoaan sammuttaakkaan mutta kuinka tylsää se sitten koulussa on. Tai kun oppii lukemaan ja näkee kaikenmaailman lööppejä.
Anna mennä, anna oppia. Toiset oppii aikaisemmin koska on intoa oppia, ja se "kyky" just silloin kun on.

Koulussa keksivät kyllä tekemistä, siellä on kuitenkin aika paljon lapsia jotka osaa jo lukea ja kirjottaa. Tavuttaminen on sitten opettelun alla myös, siinä onkin kuulemma oppimista, kun osaa kirjoittaa, lukea, mutta ei tavuttaa!

Mutta ap:lle: ekaluokkalaisen EI tarvitse osata lukea eikä kirjottaa !! Koulu on just sitä varten, että siellä opetetaan !!

 
Lapsella on 4-5 v ikäisenä sellainen herkkyyskausi, että on innostunut opettelemaan kirjaimia ja haluaa kirjoittaa itse. Tämä vaihe ei tarkoita sitä, että oppisi pian lukemaan...Toiset kyllä voivat oppiakin, mutta useimmilla vaihe tulee - ja menee! Toisilla ei tämmöistä vaihetta ilmene, mutta se ei tarkoita etteikö ikinä oppisi lukemaan tms..

 
Miskan äiskä
Useat lapset oppivat lukemaan ennen kouluikää, koska herkkyyskausi on aikasemmin kuin koulunaloitus, mutta ei se tarkota sitä, että lapsi pitäisi opettaa lukemaan ennen kouluun menoa, jos ei omalla painollaan opi lukemaan ja ole kiinnostunut asiasta. Meillä 2v4kk oppii nyt tunnistamaan kirjaimia kovaa vauhtia ja osaa näyttää millä kirjaimella banaani alkaa, mutta lukemaan en häntä vielä systemaattisesti opeta, kunhan leikitään ja samalla poika oppii, kun asia häntä näyttää kiinnostavan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2006 klo 23:36 Vieras kirjoitti:
Ainakin täällä päin yhdessä vaativassa koulussa (jo ala-asteella) pitää osata lukea. Muuten jää jälkeen ja tulee paljon kotia lukuläksyä. Täälläpäin on jo ekaluokkalaisten matikankirjoissakin yhtälöitä. Ei vaan minun aikanani.
samaa olen mäkin kuullut ja tiiänkin muutaman tälläisen!!! =) =)
 
Mom
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2006 klo 09:30 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2006 klo 09:15 mom kirjoitti:
höpö höpö!
Tule tänne Lahteen katsomaan naapurin lapsen kirjoja, jos on niin vaikea uskoa!!!!!!!!!!
Älä huuda!!!!!! Tarkoitin, "höpö höpö", että EI TARVITSE tosiaankaan oppia lukemaan ennen koulua! Niin ei voi kukaan väittää.
 
tyhmä kysymys tämäki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2007 klo 21:42 aaron kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2006 klo 23:36 Vieras kirjoitti:
Ainakin täällä päin yhdessä vaativassa koulussa (jo ala-asteella) pitää osata lukea. Muuten jää jälkeen ja tulee paljon kotia lukuläksyä. Täälläpäin on jo ekaluokkalaisten matikankirjoissakin yhtälöitä. Ei vaan minun aikanani.
samaa olen mäkin kuullut ja tiiänkin muutaman tälläisen!!! =) =)
No miten ne lapset opetetaan lukemaan systemaattisesti ennen koulun alkua?? Esikoulussako??
eikö esikoulun tarkoitus olekaan opettaa
olemaan ryhmässä, istumaan paikallaan, olemaan kohtuullisen hiljaa noudattamaan annettuja neuvoja ja ohjeita, ottamaan ruoka linjastolta, omatoimisuuteen ja itsenäisyyteen jotta selviää koulussa, ottamaan toiset oppilaat huomioon ...
???
:eek: :( :/
 
ope
Kuulkaas.. ainahan on ollut muksuja jotkaa osaa lukea ennen koulua ja niitä jotka eivät osaa lukea. Ykkösluokalla on tavoite, että kaikki oppilaat osaisivat lukea jouluun mennessä. Ja lähes kaikilta se onnistuu vaikkei osaisikaan vielä syksyllä..joten ei tartte osata kouluun tullessa lukea!!
 
mielipide
Sanonpahan vaan, että itse opin lukemaan 4-vuotiaana ja kyllä oli koulussa sitten tylsää! Kukaan muu ei osannut lukea eikä opettajakaan tajunnut antaa mulle omia tehtäviä. Siksi meni ekaluokka vähän kepposteluksi ja istuin jälki-istunnossa harva se päivä :ashamed: :p Ja tuo aikaisin lukemaan oppiminen on myös teettänyt jonkin asteista lukihäiriötä.. :/

Mut se että vaadittaisiin että lukea pitää osata ennen kouluun menoa on kyllä tosi uskomatonta. Mä olen ainakin luullut, että siellä sitä opetetaan.. On ihan eri asia jos vahingossa oppii, kuten minä, mut et pitäis itse opettaa lapsi lukemaan niin huh huh..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2007 klo 21:42 aaron kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2006 klo 23:36 Vieras kirjoitti:
Ainakin täällä päin yhdessä vaativassa koulussa (jo ala-asteella) pitää osata lukea. Muuten jää jälkeen ja tulee paljon kotia lukuläksyä. Täälläpäin on jo ekaluokkalaisten matikankirjoissakin yhtälöitä. Ei vaan minun aikanani.
samaa olen mäkin kuullut ja tiiänkin muutaman tälläisen!!! =) =)
ihan prseestä jos täytyy osata!! typerää. kyllä lapsen tulis saada olla lapsi rauhassa, aina vain kaikki täytyis osata aiemmin ja aiemmin!harmi. :/
 

Yhteistyössä