Työaikani on 8-16, samoin pph:n. Mites tehdään?

  • Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti
Lain mukaan kunnan tehtävä on tarjota hoitopaikka,
ja sen hoitopaikan on oltava sellainen,
että töissä pystyt käymään.
Ongelma on päivähoidon johdon, ei sinun.
JOs pph ei voi auttaa, otat yhteyttä perhepäivähoidon ohjaajaan,
jos hän ei voi auttaa, otat yhteyden päivähoidon johtajaan.
 
"Siis"
[QUOTE="niin";24405466]Harvassa on 40 h työviikot, sitten kun pitäisi maksaa pekkasia. Yleisin työaika lienee 7,5 h + 30 min palkaton ruokatunti.[/QUOTE]

Eikös tästä tule 8h. Mites se 20min, mikä työmatkoihin menee?
 
"vieras"
Lain mukaan kunnan tehtävä on tarjota hoitopaikka,
ja sen hoitopaikan on oltava sellainen,
että töissä pystyt käymään.
Ongelma on päivähoidon johdon, ei sinun.
JOs pph ei voi auttaa, otat yhteyttä perhepäivähoidon ohjaajaan,
jos hän ei voi auttaa, otat yhteyden päivähoidon johtajaan.
Päivähoidonohjaajan tehtävänä nimenomaan on näistä asioista huolehtia
 
se neuvoton ap.
Harmi kun aiemmin kirjoittamani pitkä juttu katosi jonnekkin.

Mutta siis, korostan edelleen että se ei ole pph:n vika että hän ei jousta. Ymmärrän työajan enemmän kuin hyvin, niin sen pitää mennäkkin. Pph vaikuttaa ihanalle ihmiselle ja puitteet on hyvät. Mutta vika on järjestelmässä!

Meidän toiveita ei noteerattu alkuunkaan. Pyysimme varta vasten paikkaa päiväkodilta joka on työmatkan varrella. Pph on taasen eri suunnassa vaikkakin kotoa sinne on lyhyempi matka. Mutta suunta on väärä. Ei ole kiveen hakattu että pääsen töistäni aina lähtemään tasan klo 16 (saatikka aiemmin) ja siksi juuri toivomme päiväkotia koska siinä lähellä asuu esim. äitini joka voisi käydä lapset jos näyttää etten kerkeä itse. Pph on siitä nähden 15 km päässä, joka on aika iso matka hälyyttää joku hakemaan ja täällä maalla ei ole bussiliikennettä.

Kaiken lisäksi päiväkodilla olisi ollut meidän lapsille paikat vapaana mutta siirsivät pph:n kaksi lasta sinne että meidän mahtuuvat sitten sinne. Ja tästä ei meille sanottu mitään.
Ja kun siirto on nyt tehty, ei asialle voi enää mitään koska eihän lapsia voi pompottaa paikasta toiseen, heidän olisi kuulemma pitänyt tietää että haluamme päiväkotiin. No ok, se laitettiin papereihin ainoaksi vaihtoehdoksi ja kirjoitin vielä sanallisesti että käytännön järjestelyiden takia päiväkoti olisi meille paras vaihtoehto. Päivähoitoa ei mainittu missään toisena eikä edes kolmantena ehdotuksena.
Paperit jätettiin jo keväällä ja heihin sai yhteyden vasta tällä viikolla lomien takia (!) ja kaikki nämä päätökset ja siirrot oli jo puuhailtu.

Nyt olisi hyvät vinkit tarpeen siihen että mites pomolle kerrotaan että tulen töihin myöhemmin ja lähden aiemmin. Paha vain että eipä aukea liikekkään ennenkuin olen paikalla...


Ja jos joku vielä miettii asiaa niin ei, en ole pph vastainen. Ihana hoitomuoto jossa itsekkin olin lapsena ja tämä joka meille määrättiin on myös luotettava ja kaikinpuolin hommansa osaava. En ikinä edes kehtaisi pyytää häntä jatkamaan työpäiväänsä. Mutta aikamoiseen soppaan tässä joutui. Luulin että on itsestään selvää että lapset joutuu hieman pidemmän hoitopäivän viettämään mitä on meidän aikuisten työpäivä, juurikin työmatkojen takia.

Päiväkoti on auki klo 6.30-17.30.
 
at
Miten ketussa mä pystyn ikinä järkkään lapseni hoidon. Työaika on 8-16 ja julkisilla (ainoot vuorot) lapsen hoitoaika olis 6:15-17. Jos isä ei ole kauempana töissä, hoitoaika olis 6:30-16 (harvoin näin käy). Itellä työnantaja ei tosiaan anna tehdä lyhyempää päivää, painotus venyttämiseen on kovaa. Eikä lyhyempi päivä auta, kun ei julkisia kulje. Onks päiväkodit auki miten, jos kerran vuoropäiväkotiin pitäis molemmilla olla vuorotyö. Jos oisin etukäteen tienny nää päivähoito ongelmat, ois voinu lapset jäädä tekemättä. Toinen syntyy ens kuussa ja ens vuonna on sit nää hoitoasiat edessä.
 
se neuvoton ap.
Ap, vielä kerran täältä huutelen. Keneltä tarkaan ottaen kuulit tuon, että teidän pph tekisi töitä vain 8.00-16.00? Ja ymmärsitkö aivan oikein?
Päiväkodin johtajalta joka on sama ihminen joka miettii kuka laitetaan ja mihin hoitoon. Koska merkitsemäni hoito-ajan tarve oli se 7.45-16.15 hän sanoi erikseen siitä että pph:n työaika on sitten se 8-16.
 
"Liila"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäiselle;24403379:
Se on sun ongelmas, ei pph:n. Järjestelet sen työs jotenkin. Niin ne muutkin ovat joutuneet tekemään.

Ota yhteys päivähoidon ohjaajaan ja selitä asia hänelle. Turhaan täällä jeesustelet. Ja turhaan täällä sitä asiaa pph:n syyksi laitetaan. Kyllä ne haukut kannattaa suunnata suoraan sinne esimiehille jotka nämä asetukset laittavat. Pph noudattaa niitä hänelle määrättyjä työaikoja.
Ei muuten ole ap:n ongelma. Kunnan on tarjottava päivähoitopaikka työssäkäyvien vanhempien lapsille. Siinä ei ruveta enää neuvottelemaan työnantajan kanssa työajoista. Päivähoito on se, joka joustaa. Otapa yhteyttä sinne päivähoidon esimiestasolle ja käske heitä hommaamaan teillä välittömästi paikka, joka sopii työaikoihisi.
 
"Liila"
Päiväkodin johtajalta joka on sama ihminen joka miettii kuka laitetaan ja mihin hoitoon. Koska merkitsemäni hoito-ajan tarve oli se 7.45-16.15 hän sanoi erikseen siitä että pph:n työaika on sitten se 8-16.
Jos päiväkodin johtaja on sitä mieltä, että sinun muka pitäisi joustaa, niin ota yhteyttä johtajan esimieheen. Ylemmälle taholle vain.
 
jaas
Päiväkodin johtajalta joka on sama ihminen joka miettii kuka laitetaan ja mihin hoitoon. Koska merkitsemäni hoito-ajan tarve oli se 7.45-16.15 hän sanoi erikseen siitä että pph:n työaika on sitten se 8-16.
Päiväkodinjohtaja ei päätä siitä, kuka menee pph ja kuka pk. Toki oman pk lapset päättää ja voi niihin vaikuttaa, mutta eihän nyt rahkeet riitä pph;n puolelle enään
 
Perhis
Päiväkodin johtajalta joka on sama ihminen joka miettii kuka laitetaan ja mihin hoitoon. Koska merkitsemäni hoito-ajan tarve oli se 7.45-16.15 hän sanoi erikseen siitä että pph:n työaika on sitten se 8-16.
Eli eri puolilla Suomea on ihan erilaiset käytännöt. Täällä hoitajan työpäivä määräytyy sillä milloin ensimmäinen tulee ja viimeinen lähtee, aivan kuten ennenkin.
 
"pph"
Työaikalaki toi tullessaan aika villejä käytäntöjä ympäri suomea. meille on annettu "suunniteltu työaika" joka on sitten ihan eri asia kuin toteutunut työaika, esim . nyt ekassa vuorolistassa minulle on merkattu työajaksi 7.45-16.15
mutta hoitolapsia tulee minulle jo 6.39

Suunnitellun ajan puitteissa saan tietyt tasausvapaat joilla saadaan työjakson työtunnit oikeiksi. toteutuneen työajan puitteissa tulee ylityökorvaukset sitten jakson päätyttyä. selkee ja fiksu systeemi.
Onkohan teidän hoitaja Ymmärtänyt väärin teidän kunnan työaikalaki systeemin. ota yhteyttä pph:n ohjaajaan ja kysy.

Me pph:t tarjoamme lastenhoitopalvelua ja kyllä meidän se tulee tarjota siksi ajaksi mikä asiakkaalla menee työmatkoihin ja työssäoloon, sehän se meidän työ on.
 
"Liila"
[QUOTE="Siis";24405458]Minkä pitkän. 8h päivässä on ihan normi työaika ja monilla enemmän jos on palkaton ruokatunti.[/QUOTE]

Näinpä. Ja täällä pääkaupunkiseudulla menee työmatkoihin monesti tunti per siivu, varsinkin jo kulkee julkisilla. Jos on yksikin vaihto, niin se lisää taas matkan kestoa.

Tuo klo 8-16 hoitoaika on täysin mahdoton yhdellekään minun tuntemalleni kokopäivätyötä tekevälle vanhemmalle.
 
ä
OLETTEKO AJATELLEET että pph on itse koko ajan hoitamassa lapsiasi sen 10h putkeen? ei ole ketään muuta joka päästäisi tauolle!
Hän on töissä sen 6-17 ilman taukoja. Ja eritoten nyt kun tullut vanhemmilta määräyksiä olla ilman päiväunia yms...
Päiväkodissa on aamuhoitaja ja iltapäivähoitajat. Heita on useampi, He menevät omaan taukohuoneeseen välillä lepuuttaan itseään kun lapsesi on heitä pitänyt kiireisenä.

Suostukaa maksaa lisää liksaa. Teemme ja hoidamme lapsianne vaikka 12h päivässä mielellään jos vain maksatte enemmän!
Mutta ei varmasti kukaan tee sitä.
Tämä mulleilmaiseksi asenne on niin yleistä.Itsekästä.
Turhaan siinä pph itsekkyydestä valittaa sillä valittaja on myös itsekäs. Vaati ilmaistahoitoa joka päivä. Eikä todellakaan ole valmis siitä maksamaan.

Yksityisten pph pitäisi tosiaan alkaa hinnoitteleen hoidontarpeen mukaan.
 
aivan
[QUOTE="pph";24406007]Työaikalaki toi tullessaan aika villejä käytäntöjä ympäri suomea. meille on annettu "suunniteltu työaika" joka on sitten ihan eri asia kuin toteutunut työaika, esim . nyt ekassa vuorolistassa minulle on merkattu työajaksi 7.45-16.15
mutta hoitolapsia tulee minulle jo 6.39

Suunnitellun ajan puitteissa saan tietyt tasausvapaat joilla saadaan työjakson työtunnit oikeiksi. toteutuneen työajan puitteissa tulee ylityökorvaukset sitten jakson päätyttyä. selkee ja fiksu systeemi.
Onkohan teidän hoitaja Ymmärtänyt väärin teidän kunnan työaikalaki systeemin. ota yhteyttä pph:n ohjaajaan ja kysy.

Me pph:t tarjoamme lastenhoitopalvelua ja kyllä meidän se tulee tarjota siksi ajaksi mikä asiakkaalla menee työmatkoihin ja työssäoloon, sehän se meidän työ on.[/QUOTE]

No nimenomaan!
Eihän se palvele ketään, jos vanhemmat joutuu vaikeisiin tilanteisiin¨, kun lapsella ei ole hoitajaa kokositä aikaa,mitä vanhemmat tarvitsee
 
"äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja ä;24406032:
OLETTEKO AJATELLEET että pph on itse koko ajan hoitamassa lapsiasi sen 10h putkeen? ei ole ketään muuta joka päästäisi tauolle!
Hän on töissä sen 6-17 ilman taukoja. Ja eritoten nyt kun tullut vanhemmilta määräyksiä olla ilman päiväunia yms...
Päiväkodissa on aamuhoitaja ja iltapäivähoitajat. Heita on useampi, He menevät omaan taukohuoneeseen välillä lepuuttaan itseään kun lapsesi on heitä pitänyt kiireisenä.

Suostukaa maksaa lisää liksaa. Teemme ja hoidamme lapsianne vaikka 12h päivässä mielellään jos vain maksatte enemmän!
Mutta ei varmasti kukaan tee sitä.
Tämä mulleilmaiseksi asenne on niin yleistä.Itsekästä.
Turhaan siinä pph itsekkyydestä valittaa sillä valittaja on myös itsekäs. Vaati ilmaistahoitoa joka päivä. Eikä todellakaan ole valmis siitä maksamaan.

Yksityisten pph pitäisi tosiaan alkaa hinnoitteleen hoidontarpeen mukaan.
Mä arvostan teidän työtänne ja olen meidän ihanata pph:sta laittanut kunnalle viestiä, että lisää sille liksaa. Ei ole kuulemma tilillä näkynyt. En mä siihen palkkaan voi mennä väliin säätään, kun kunta sen maksaa. Ei se meidän vanhempienkaan vika ole, että palkkanne on pieni.
 
ap. jälleen
En ymmärtääkseni olen missään vaiheessa laittanutkaan tätä pph:n viaksi. Vaan vika on siinä ettemme saaneet hoitopaikkaa päiväkotiin johon haimme ja joka olisi palvellut tarpeitamme paljon paremmin työajan suhteen.

Ja ainakin täällä pienellä kylällä päiväkodin johtaja päättää kaikesta. Täällä on vain yksi päiväkoti ja jonkin verran kunnallisia pph:ia, ehkä yksi yksityinen. Kyllä minä ymmärrän ettei pph:ta voi vaatia liian pitkää päivää, en tekisi itsekkään niin.
Siksi emme edes miettineet sitä mahdollisuutta hoitomuotona.

Ongelma on vain tasan siinä että meillä molemmilla on tasan sama työaika. Ja molempien on mielettömän hankala joustaa omastaa. Olen ihan ymmälläni eikö muilla ole tästä asiasta ollut ongelmaa vai onko asia aina ratkennut sillä että hoitopaikkaa hakiessa nämä asiat on kuunneltu ja ymmärretty? Ketä pph voi sitten ottaa hoitoon?
 
her
Meillä pph tosiaan pitää tasausvapaina nuo ylityönsä. Lähipäiväkodissa on käsittääkseni ihan oma ryhmänsä varahoitolapsille ja varahoitopaikkoina käytetään myös muita alueen pph:ia. Mutta uuden työaikalain vuoksi tähän lähipk:iin on "järjestetty" omat tilat näille varahoitolapsille eli heita ei tumpata isoon ryhmään mukaan lisäksi. Aika kätsyä minusta.

Mutta mein pph ei tykkää koko työaikalaista ja noista vapaista. Ottais mieluummin palkkana.
 
Päiväkodin johtaja
Ongelmasi on iso, sinulle ja perheellesi. Ei kukaan voi olettaa että työpaikkasi joustaa tai huonosti järjestetyn hoidon takia otat mitään vapaata. Lastenhoito on tarkoitettu vanhempien työssä olo JA työmatkojen ajaksi, siksi normi hoitoaika onkin 9h. Soitat pph:n pomolle ja/tai kuntasi päiväkoti paikkojen vastaavalle ja sanot ettet voi ottaa tätä paikkaa vastaan. Tarkista kuntasoi yksityiset päiväkodit ja hoitajat. Niistä palvelua löytyy ja hintahan on yleensä lähes sama kelan korvauksen jälkeen. Sinun ja lastesi ei tarvitse tuohon tilanteeseen tyytyä. Me hoitoalalla palvelemme asiakkaita heidän tarpeiden mukaan, siksi on monia eri aukiolo aikoja. Lapsellista verrata sitä virastoihin.
Onnea ongelman ratkaisuun.
 
"Vilukissa"
Kuulepas hyvä ap :). Jos asia ja keskusteluyhteys ei avaudu pk- johtajan kanssa ja ongelmavyyhtiinne ei hänen kanssaan saada ratkaisua, niin...Pk-johtajalla on oma pomonsa, joka yleensä on sosiaalitoimen johtaja (tai muu vastaava, virkanimikkeitä on eri paikoissa erilaisia). Otat häneen yhteyttä reippaasti ja selität ongelmanne. Asia on kuitenkin sellainen, että siihen on saatava molempia tahoja tyydyttävä ratkaisu. Ratkaisu ei suinkaan ole se, että sinä kärsit siitä työntekijänä. Te maksatte runsaat päivähoitomaksut, vaatikaa sen rahan edestä todellakin sitä palvelua joka sektorilta. Voimia, päättäväisyyttä, rohkeutta!
 
Perhis
Alkuperäinen kirjoittaja ap. jälleen;24406155:
En ymmärtääkseni olen missään vaiheessa laittanutkaan tätä pph:n viaksi. Vaan vika on siinä ettemme saaneet hoitopaikkaa päiväkotiin johon haimme ja joka olisi palvellut tarpeitamme paljon paremmin työajan suhteen.

Ja ainakin täällä pienellä kylällä päiväkodin johtaja päättää kaikesta. Täällä on vain yksi päiväkoti ja jonkin verran kunnallisia pph:ia, ehkä yksi yksityinen. Kyllä minä ymmärrän ettei pph:ta voi vaatia liian pitkää päivää, en tekisi itsekkään niin.
Siksi emme edes miettineet sitä mahdollisuutta hoitomuotona.

Ongelma on vain tasan siinä että meillä molemmilla on tasan sama työaika. Ja molempien on mielettömän hankala joustaa omastaa. Olen ihan ymmälläni eikö muilla ole tästä asiasta ollut ongelmaa vai onko asia aina ratkennut sillä että hoitopaikkaa hakiessa nämä asiat on kuunneltu ja ymmärretty? Ketä pph voi sitten ottaa hoitoon?
Tämä on nyt niin uutta ettei tunnu oikee kukaan olevan ajan tasalla. Mutta näköjään ihan paikkakuntakohtaista miten toimitaan ja se on erittäin huono juttu. Nyt vaan tulee pakosti mieleen että tietääkö se päiväkodin johtaja ihan mistä puhuu... vai onko käytännöt tosiaan niin erilaiset. Outoa.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";24403705]Osa päiväkotiin.

Ei teitä pitkän päivän tekijöitä niin paljon ole ;)[/QUOTE]

No ompa uskomaton väite. 8 tunnin työpäivä on normaalin työpäivän pituus. Pääkaupunkiseudulla työmatkat päälle, niin tulee tunti lisää.

8 tunnin työpäivä ei ole pitkä päivä.

Mutta syyllinen tilanteeseen ei tietenkään ole hoitaja vaan päivähoitopaikan osoittanut taho!
 
kummallista
ap, sinä kun vaadit sitä pitempää työpäivää pph:lle niin hyväksythän seurauksena sen että pph tulee sitten saamaan enemmän vapaapäiviä ja joudut kiikuttamaan lapsesi useammin varahoitoon? Ja ainakin tässä kunnassa se varahoitopaikka ei ole missään ihan lähellä.
Mun mielestä tää koko ketju on ihan outo. Mä ainakin sain ap:n alotuksesta käsityksen, että se olis halunnu lapsensa ihan tavalliseen päiväkotiin ja ilman sen tahtoa sen lapset onkin pph:lla. Eikä se nyt ole vaatimassa mitään pph:ta tekemään palkatonta ylityötä, vaan haluaa sellaisen hoitopaikan mikä ymmärtääkseni lain mukaan kuuluukin.

Eikös se niin mene, että kunnalla on velvollisuus järjestää lapsille hoito vanhempien työn ja työmatkojen ajaksi. Nythän se ei ao:n tapauksessa toteudu. Kun on noinkin normaalista työajasta kyse, on ihan älytöntä alkaa vaatia ap:lta jotain työajan lyhentämistä kun kunta ei toimi velvoitteidensa mukaisesti. En ymmärrä teitä, jotka ap:ta syyttelette, hänhän ilmoitti ajat milloin hoitoa tarvitsee. Eri juttu olis, jos hän olis nimenomaan halunnut pph:lle ja valittais kun pph ei jousta.
 

Yhteistyössä