Työmatka ulkomaille rv22?

  • Viestiketjun aloittaja ouch
  • Ensimmäinen viesti
ouch
Hei
Saisinko kommentteja, pitäisi pian päättää lähdenkö 6 päivän työmatkalle Europpaan huhtikuussa, jolloin menossa rv 23. Tähän mennessä raskaus ollut helppo ja suht oireeton. Työ on fyysisesti iisiä, tapaamisia jne. Voisivatko raskaana matkustaneet kommentoida, onko noina viikkoina epämukavaa matkustaa? Pitääkö jo vältellä esim matkalaukun nostelemisia jne? Mitä muuta huomioitavaa?
Kiitti teille!
 
Kiiski
Olen ollut todella pitkillä lentomatkoilla noilla viikoilla. Ei ongelmia. Muistaa vaan jumpata ja verrytellä jalkoja koneessa mahdollisimman usein. Ja juoda paljon vettä. Euroopan lennot muutaman tunnin mittaisia, en usko, että niistä sinulle mitään vaivaa. Ihan normaalisti itse raahasin matkalaukkuja. Nosteleehan sitä kotonakin noilla viikoilla vaikka mitä. Itselläni on mukana aina ollut lääkärintodistus raskauden kestosta, koska mahani todella iso, ettei tule ongelmia lentoyhtiöiden kanssa matkustusluvasta.
 
"zxc"
no raskaiden tavaroiden nostoa pitäis välttää koko raskauden ajan, mutta muuten se on paras aika matkustaa! itse kävin n. rv25 etelässä ja oli kyllä todella kiva ja rentomatka. Ja silloin jo mahdolline pahoinvointi on pois ja maha ei ole vielä niin iso ja raskas ettei sitä jaksais kantaa!:)
 
Ken guru
Itse olen nyt rv 21, ja nostelen kyllä tuota 11kg painavaa 1-vuotiasta joka päivä. Plus kannan kauppakasseja jne.

Matkalaukuissa on se hyvä että niissä on usein pyörät alla.

Itse en ole matkustellut sen suuremmin raskausaikoina, muuta kuin autolla muutamia satoja kilometrejä. Pitkiä aikoja paikalla istuminen auton penkillä tuntuu joskus vähän inhottavalta ja asentoa pitää yrittää vaihtaa matkan aikana.

Raskausaikana veritulppien riski taitaa vähän kasvaa, joten lennoissa nuo tietysti on vähän riskaabeleja juttuja.

Muuten viikkoja on tuolloin vielä sen verran vähän, että jos raskaus kulkee normaalisti, ei matkustamiselle pitäisi olla mitään esteitä. Raskausjakso on tuolloin yleensä vielä kaikista helpoin.
 
Ken guru
[QUOTE="zxc";29539642]no raskaiden tavaroiden nostoa pitäis välttää koko raskauden ajan, mutta muuten se on paras aika matkustaa! itse kävin n. rv25 etelässä ja oli kyllä todella kiva ja rentomatka. Ja silloin jo mahdolline pahoinvointi on pois ja maha ei ole vielä niin iso ja raskas ettei sitä jaksais kantaa!:)[/QUOTE]

Höpön löpön. Loppuraskaudessa on riski että istukka irtoaa, mutta kyllä silloinkin yleensä pystyy lapsiakin nostamaan vielä.
 
vierass
Mua kiinnostaisi tietää, miten työnantajan vakuutukset kattaa raskauteen ja mahdolliseen synnytykseen liittyvät ongelmat työmatkalla ulkomailla. Ap ei ole ihan niillä viikoilla vielä, mutta muutama viikko lisää, niin vauva voisi syntyessään selvitä, mutta tarvitsisi erittäin kallista tehohoitoa pitkään. Siitä + synnytyksestä + äidin asumisesta ulkomailla tulisi melkoinen lasku työnantajalle/vakuutusyhtiölle.

Onko työantajien vakuutuksissa huomioitu nämä? Normaalit matkavakuutukset eivät kata noita kuluja. Te, jotka teette työmatkoja raskaana, tarkastakaa asia.
 
"zxc"
Höpön löpön. Loppuraskaudessa on riski että istukka irtoaa, mutta kyllä silloinkin yleensä pystyy lapsiakin nostamaan vielä.
No minulle ainakin suositeltiin kok raskauden ajan olla nostaamatta meidän silloin reilu 1v. olevaa.......mutta olen kyllä nostanut myös loppuraskaudesta, sekä häntä, että kauppakasseja ja kantanut niitöä 4. kerrokseen ilman hissiä.....joten...mutta ainahan kannatta varoa jos on va mahdollista
 
Ken guru
[QUOTE="zxc";29539673]No minulle ainakin suositeltiin kok raskauden ajan olla nostaamatta meidän silloin reilu 1v. olevaa.......mutta olen kyllä nostanut myös loppuraskaudesta, sekä häntä, että kauppakasseja ja kantanut niitöä 4. kerrokseen ilman hissiä.....joten...mutta ainahan kannatta varoa jos on va mahdollista[/QUOTE]

Onko sulla todettu jotain ylimääräisiä verenvuotoja tai muita riskitekijöitä?

Muuten on kyllä joku yli-innokas th ollut neuvomassa. Omien tuntemusten mukaan voi kyllä nostaa lastakin.Toki jos sattuu tai tulee vuotoja niin pitää lopettaa.

Muuten raskauden aikana neuvotaan kyllä elämään normaalisti. Salilla ei pidä nostella isoja painoja, ja terveellisesti suositellaan syömään.
 
vierass
Mua kiinnostaisi tietää, miten työnantajan vakuutukset kattaa raskauteen ja mahdolliseen synnytykseen liittyvät ongelmat työmatkalla ulkomailla. Ap ei ole ihan niillä viikoilla vielä, mutta muutama viikko lisää, niin vauva voisi syntyessään selvitä, mutta tarvitsisi erittäin kallista tehohoitoa pitkään. Siitä + synnytyksestä + äidin asumisesta ulkomailla tulisi melkoinen lasku työnantajalle/vakuutusyhtiölle.

Onko työantajien vakuutuksissa huomioitu nämä? Normaalit matkavakuutukset eivät kata noita kuluja. Te, jotka teette työmatkoja raskaana, tarkastakaa asia.
Googlasin ja ainakaan Lähitapiolan työnantajan matkavakuutus ei korvaa raskauteen ja synnytykseen liittyviä kuluja työmatkalla. Eli jos raskauden kanssa tulisi jotain ongelmia kesken työmatkan, saati ennen aikainen synnytys, ei työantajan vakuutuksesta heruisi senttiäkään. Eikä yleensä myöskään omasta vakuutuksesta, eikä Kelalta.

Miten en ole koskaan nähnyt tästä puhuttavan mitään missään raskauteen ja työhön liittyvässä? Melkoisella riskillä lähtee työmatkalle raskaana, jos noinkin merkittävä komplikaatioiden aiheuttaja on suljettu pois vakuutukissa.

http://www.lahitapiola.fi/NR/rdonlyres/B1F18EC1-83E8-4651-834D-812097CBD044/0/Matkustajavakuutusyrityksetjayhteisöt.pdf
 
sivusta
Googlasin ja ainakaan Lähitapiolan työnantajan matkavakuutus ei korvaa raskauteen ja synnytykseen liittyviä kuluja työmatkalla. Eli jos raskauden kanssa tulisi jotain ongelmia kesken työmatkan, saati ennen aikainen synnytys, ei työantajan vakuutuksesta heruisi senttiäkään. Eikä yleensä myöskään omasta vakuutuksesta, eikä Kelalta.

Miten en ole koskaan nähnyt tästä puhuttavan mitään missään raskauteen ja työhön liittyvässä? Melkoisella riskillä lähtee työmatkalle raskaana, jos noinkin merkittävä komplikaatioiden aiheuttaja on suljettu pois vakuutukissa.

http://www.lahitapiola.fi/NR/rdonlyres/B1F18EC1-83E8-4651-834D-812097CBD044/0/Matkustajavakuutusyrityksetjayhteisöt.pdf
Anteeksi vaan mutta suollat aikamoista sontaa.

Siis mikä hemmetin komplikaatioiden aiheuttaja? Ei ap:n viikoilla matkustaminen normaaliraskauden aikana ole mikään komplikaatioiden aiheuttaja.

Tässä vielä lisäinfoa:

Suomessa sairausvakuutettu henkilö on oikeutettu lääketieteellisesti välttämättömään sairaanhoitoon tilapäisen oleskelun aikana EU- ja ETA-maissa, Sveitsissä ja Australiassa. Hoitoa on myös annettava pitkäaikaissairauden akuuttiin tarpeeseen sekä raskauden ja synnytyksen takia. Suomen valtio vastaa annetun sairaanhoidon todellisista kustannuksista.

-kela.fi
 
vierasss
Anteeksi vaan mutta suollat aikamoista sontaa.

Siis mikä hemmetin komplikaatioiden aiheuttaja? Ei ap:n viikoilla matkustaminen normaaliraskauden aikana ole mikään komplikaatioiden aiheuttaja.

Tässä vielä lisäinfoa:

Suomessa sairausvakuutettu henkilö on oikeutettu lääketieteellisesti välttämättömään sairaanhoitoon tilapäisen oleskelun aikana EU- ja ETA-maissa, Sveitsissä ja Australiassa. Hoitoa on myös annettava pitkäaikaissairauden akuuttiin tarpeeseen sekä raskauden ja synnytyksen takia. Suomen valtio vastaa annetun sairaanhoidon todellisista kustannuksista.

-kela.fi
Muuten perusterveelle nuorelle naiselle raskaus on kuitenkin suuremmasta päästä terveysriskejä sillä hetkellä. Erittäin suuri osa menee ongelmitta, mutta koska raskaana olevan ikäisellä terveellä riski mihinkään sairaalahoitoa vaativiin yllättäviin sairauksiin on äärimmäisen pieni, on raskaus sillä hetkellä suurimpia riskejä.

Yllä lainaamasi pitää paikkaansa toki mainituissa maissa. Pahoittelen, en huomannut tätä mainita, sillä ajattelin lähinnä viime aikoina tuttavien tekemiä työmatkoja Venäjälle, Yhdysvaltoihin yms. Paljon työmatkoja suuntautuu mm. myös muualle maailmaan, jolloin on todellakin syytä varmistaa vakuutusturva.

Erittäin todennäköisesti kaikki menee hyvin raskaana matkustaessa, mutta raskaus silti tuo omat riskinsä ja itse en uskaltaisi lähteä ilman vakuutusturvaa maihin, joissa Kela ei kata, jos sattuisin olemaan se harvinaisempi tapaus, jolla jotain sattuu. Ja kuten ekassa viestissäni sanoin: Noilla viikoilla ei ole vielä suuri riski, mutta hieman myöhemmin on jo ennenaikaisen synnytyksen riski, jolloin mahdolliset kustannukset ovat täysin eri suuruusluokassa kuin "vain" keskenmenossa.
 
Raskausviikkojen puolesta ei pitäisi olla estettä, paitsi jos on riskiraskaus. Kannattaa kuitenkin tarkastaa lentoyhtiön asiakaspalvelusta yksityiskohtia. Esim. millä raskausviikoilla menee raja, jolloin tarvitsee lääkärintodistuksen. Veritulpan riski on kohonnut lentäessä raskauden aikana, joten suositellaan tukisukkia ja liikkumista lennon aikana.

Itse olen lentänyt useita long houl-lentoja kummankin raskauden aikana, jopa myöhemmin rv 30+, ja on mennyt oikein hyvin.
 
Mä jouduin tämän aloituksen takia soittamaan Ifille josta mulla on jatkuva matkavakuutus otettuna. Kuulemma rv 29 saakka vakuutus korvaa ensiapu-tyyppistä hoitoa tarvitsevat tapahtumat. Rv 29:n jälkeen on omillaan vakuutuksen suhteen. Mä siis olen lähdössä rv 18 Italiaan enkä olisi ilman tätä aloitusta edes tajunnut ajatella mitä mun matkavakuutus sanoo raskaudesta.
 
"aloittaja"
Kiitos kommenteista, selvitin heti matkasihteereiltä tuota vakuutusasiaa: vakuutus tosiaan ei korvaa kustannuksia "jotka johtuvat raskaudentilasta tai synnytyksestä [...] tai sikiön tilan tutkimisesta". NÄin ollen käsitän, että itse pitäisi maksaa mikäli raskaus johtaisi tutkimukseen matkan aikana. Täytynee siis vain itse ratkaista että matkustaako vai ei.
 
Ken guru
Mä jouduin tämän aloituksen takia soittamaan Ifille josta mulla on jatkuva matkavakuutus otettuna. Kuulemma rv 29 saakka vakuutus korvaa ensiapu-tyyppistä hoitoa tarvitsevat tapahtumat. Rv 29:n jälkeen on omillaan vakuutuksen suhteen. Mä siis olen lähdössä rv 18 Italiaan enkä olisi ilman tätä aloitusta edes tajunnut ajatella mitä mun matkavakuutus sanoo raskaudesta.
Muista tämä kun tulee seuraava: mitä olet oppinut palstalta -kysely :D.

Mutta aika hyvä oppi oli. Itsellänikään ei ollut näistä käsitystä, ja työn puolesta voi joutua matkustamaan. Mielenkiinnolla seurasin keskstelun kehittymistä.

MUTTA, vaihtelee varmaan eri vakuutusyhtiöiden välillä??
 
  • Tykkää
Reactions: Coffee Break
Ken guru
[QUOTE="aloittaja";29540060]Kiitos kommenteista, selvitin heti matkasihteereiltä tuota vakuutusasiaa: vakuutus tosiaan ei korvaa kustannuksia "jotka johtuvat raskaudentilasta tai synnytyksestä [...] tai sikiön tilan tutkimisesta". NÄin ollen käsitän, että itse pitäisi maksaa mikäli raskaus johtaisi tutkimukseen matkan aikana. Täytynee siis vain itse ratkaista että matkustaako vai ei.[/QUOTE]

Tai kysäiset työpaikalta että ottaisivatko sinulle vakuutuksen mikä korvaisi nuokin? Eiköös se olisi kaikkein oikeudenmukaisinta?

Toisaalta, jos et halua matkustaa, niin nyt sinulla on siihen pätevä syy. Kun ne työmatkat ei tosiaan mitään lomamatkoja ole.
 
jghhgjh
[QUOTE="aloittaja";29540060]Kiitos kommenteista, selvitin heti matkasihteereiltä tuota vakuutusasiaa: vakuutus tosiaan ei korvaa kustannuksia "jotka johtuvat raskaudentilasta tai synnytyksestä [...] tai sikiön tilan tutkimisesta". NÄin ollen käsitän, että itse pitäisi maksaa mikäli raskaus johtaisi tutkimukseen matkan aikana. Täytynee siis vain itse ratkaista että matkustaako vai ei.[/QUOTE]

Euroopassa saat ilmaisen terveydenhoidon raskaudesta johtuvissa sairaus- ym. tapauksissa. Mutta esim. uudet lentoliput joudut itse korvaamaan.
 
Euroopassa saat ilmaisen terveydenhoidon raskaudesta johtuvissa sairaus- ym. tapauksissa. Mutta esim. uudet lentoliput joudut itse korvaamaan.
Mun mielestä pitää ottaa huomioon se että missä sitä julkista hoitoa on saamassa. Esim. mulla itsellä ei olisi mitään ongelmaaa lähteä vaikkapa Saksaan. Romaniaan mua taasen ei välttämättä saisi edes lähtemään, vaikken mä Romanian julkisesta terveydenhuollosta sen kummemmin edes tiedä. Mielikuva siitä on vaan jotenkin sellainen että käynnin siellä jättäisi mielummin väliin :D
 
"aloittaja"
Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta. Työpaikka ei osta extra vakuutusta tätä varten. Ehdottivat hankkimaan oman. Pikatsekkauksella on mahdollista vain saada rajallinen (jonkun mainitsema ensiaputyyppinen hoito).
EU sair.vak kortin kanssa ei saa ilmaista hoitoa vaan samaan hintaan kuin paikalliset sitä saavat, ja samoin ehdoin.
 

Yhteistyössä