Työmatkan pituus vaikuttaa äitiyspäivärahaan!

Ei voi olla totta!
Selittäkää joku fiksumpi mulle että mitä tämä tarkoittaa.
Eli työmatkakulut vaikuttaa äitiyspäivärahaan. MIKSI??

Huomasin tämän kun miehen isyysraha päätös tuli ja se oli niin paljon pienempi kuin minun vaikka meilla on lähes samat tulot.
Sitten kun sitä katsoin niin tajusin että syy oli MATKAKULUISSA.

Laskin tossa KELA:n sivuilla että ite saisin 5?/pv enemmän äp-rahaa, jos olisin kodin lähellä töissä.
Mies olisi saanut isyyspäivärahaa 14?/pv enemmän :/

 
Danviolet
Joo, huomasin saman asian itse kun minulle tuli päätös ä.pv rahasta..Soitin Kelaan, sanoivat, että tuloiksi lasketaan ne tulot, jotka jäävät matkakulujen jälkeen. Outoa minusta ja epäreilua...mutta näitä porsaanreikiä on muissakin kelan laskennoissa. Jos äitiysrahan maksuperusteena käytetään laskettua-aikaa edeltäviä kuukausia(oliko se nyt 6kk?) LOMARAHA otetaan huomioon laskennassa VAIN jos olet saanut sen tämän 6 kk:n aikana. Eli toisilla se huomioidaan ja toisilla ei..Kannattaa näköjään harkita tarkkaan milloin raskaus laitetaan alulle ja missä asustelee.. :)
 
Äitiyspäiväraha maksetaan siten että verotettavasta tulosta otetaan vähennykset pois ja jäljelle jäävän summan mukaan lasketaa päiväraha.. Eli kaikki vähennykset mitkä yleensä on hyväksi (kun veropros pienenee), ovat äpv rahaa laskettaessa pahaksi....
 

Yhteistyössä