Työnteko sairasloman aikana?

  • Viestiketjun aloittaja sairaslomalainen
  • Ensimmäinen viesti
sairaslomalainen
Onko luvallista?
Mulla ois neljän viikon sairasloma josta olen nyt käyttänyt vajaan viikon. Toinen työntekijä jäi pari päivää sitten sairaslomalle ja nyt siis työntekijöistä pula. Ajattelin että voisin pystyä jotain tekemään, edes pari päivää töissä.
 
vieras
Siis kyllä minun käsittääkseni voi tehdä töitä sairasloman aikana, jos vain pystyy. Minun käsittääkseni työnantajalla on oikeus velvoittaa sairaslomalainen töihin, jos on osoittaa sellaista työtä jota sairasloman saanut työntekijä kuntonsa mukaan pystyy tekemään.
 
Ei ole työnantajalla oikeutta velvoittaa töihin jos on lääkärintodistus. Eli ei tarvitse suostua tekemään jotain muuta työtä vaan sairasloma on toipumista varten että voit palata omaan työhösi.

Kiellettyä sairaslomalla työskentely ei kuitenkaan ole, mutta sellaisia pointteja siinä voi olla ettei työnantajan vakuutus korvaa jos sinulle sattuu työtapaturma sairaslomalla ollessasi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Ei ole työnantajalla oikeutta velvoittaa töihin jos on lääkärintodistus. Eli ei tarvitse suostua tekemään jotain muuta työtä vaan sairasloma on toipumista varten että voit palata omaan työhösi.

Kiellettyä sairaslomalla työskentely ei kuitenkaan ole, mutta sellaisia pointteja siinä voi olla ettei työnantajan vakuutus korvaa jos sinulle sattuu työtapaturma sairaslomalla ollessasi.
Minun ymmärtääkseni tämä ei pidä paikkaansa. En jaksa kaivella linkkiä mutta jostain työterveyshuollon sivuilta sen kai olen lukenu?

 
'vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Ei ole työnantajalla oikeutta velvoittaa töihin jos on lääkärintodistus. Eli ei tarvitse suostua tekemään jotain muuta työtä vaan sairasloma on toipumista varten että voit palata omaan työhösi.

Kiellettyä sairaslomalla työskentely ei kuitenkaan ole, mutta sellaisia pointteja siinä voi olla ettei työnantajan vakuutus korvaa jos sinulle sattuu työtapaturma sairaslomalla ollessasi.
Mm. teknologiateollisuuden tessistä löytyy korvaava työ-pykälä. Eli vaikka oletkin sairas, niin voit silti joutua töihin. Esim. jos teet töitä käsilläsi ja sormesi on murtunut, niin silti pystyt opastamaan jotain muuta tekemään sun duunia, jota et itse pysty tekemään.
 

Yhteistyössä