Työtarjous ja raskaus; voiko pomo perua puheensa kuultuaan raskaudesta?

Olen raskaana, laskettu aika on elokuun puolivälissä. Kukaan työympyröistä ei tiedä raskaudesta, maha ei vielä näy. Työskentelen sosiaali- ja terveysalalla, tällä hetkellä olen vakituinen osa-aikainen suurella yksityisellä työnantajalla. Tunteja on vähän niin ja näin. Olen valmistunut v.2011, joten äitiyspäivärahaa laskettaessa mittarina olisi tuo opiskeluajan surkea tulo tai 6kk tienestit ennen äitiyslomalle jääntiä mikäli olen oikein käsittänyt.

Nyt kävi niin, että entinen esimieheni kunnalliselta työnantajalta soitti ja kysyi kesälomittajaksi touko-syyskuun ajalle. Lupasin tietysti, koska yksityisen osa-aikatunnit häviävät kevyesti kokoaikaiselle työlle. Ex- esimies kertoi, että työsopparia ei voi vielä tehdä koska lomia ei ole hyväksytty vielä ylemmällä taholla ja hän vain kyselee lomittajat valmiiksi. En luonnollisestikaan maininnut mitään raskaudesta. Huolettaa aika paljon, että jos esimies vetkuttaa kirjallisen työsopimuksen tekoa esim. huhtikuulle (jolloin pelkään mahan jo näkyvän) tai kuulee aiemmin jostain raskaudestani ja peruu puheensa.

Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä turvatakseni oman selustani? Mitä jos ex-esimies peruu työtarjouksensa kuultuaan raskaudesta, onko minulla mitään oikeuksia? Voiko työnantaja saada jotain sanktioita jos ei otakaan minua töihin raskaudestani johtuen?

Äitiyslomalle jäisin laskujeni mukaan viimeistään heinäkuun puolessa välissä. Työnantajalle on ilmoitettava lain mukaan äitiyslomasta 2kk ennen sen alkua eli toukokuun puolessa välissä. Apua! Työn pitäisi alkaa toukokuun alussa ja töissä ehtisin siis olla yli puolet työsuhteen kestosta.

On varmaan tosi moraalitonta pohtia tällaista, mutta voi voi. Taloudellinen tilanne on nyt vain se, että kokopäivätöitä on saatava 6kk ajaksi ennen äitiyslomaa.
 

Yhteistyössä