Työttömyyspväraha, kotihoidontuki

  • Viestiketjun aloittaja Työtön kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti
Työtön kotiäiti
Jos saa noita molempia niin kumpi niistä vähentää kumpaa?

Eli saan sen 290e kht ja työttömyyspvärahaa noin 600e/kk.

Saanko ton kotihoidontuen joka kuukauden viimenen päivä täysimääräisenä, vai täytyykö odottaa aina että täytän ne "työtön, työtön"- laput ja saan tuet vasta jälkikäteen?

Ymmärsiköhän kukaan :D
 
ap
Kiitos!

Mulla vasta ihan alussa tämä työttömyys niin ajattelin et kiva jos alkavat sitä kotihoidontukea pimittää niin pitkään että saavat tehtyä mulle päätöksen työttömyyspäivärahasta ja et saan sit täytettyä ne ekat laput.
 
ap
Kyllä sitä saa, mut ne siis vähentää toisiaan.

Mulla ei ainakaan hirveesti tule tässä "voittoa" kun olen ihan peruspäivärahalla. Ja onhan se "vaara" olemassa että joutuu töihin ja täytyy sit järkätä lapselle päiväkotipaikat yms.
 
joo kertokaa mullekkin ilmotanko itteni vaan työkkäriin työttömäksi?
olen sitä tässä aatellu kun on joka tapauksessa menossa viiminen vuosi kotona mut oon aina luullu et kela lopettaa maksamisen siihen jos jään työttömäksi ja voiko saada liitolta rahaa?
 
Juuri näin.SIIS HÄH!!!!! Olen kyllä ymmärtänyt että näitä ei voi saada päällekkäin. Jos olet kotihoidontuella kotona ei pitäis saada työkkärinrahoja.Se on valinta että onko kotona kotihoidontuella vai työttömyyspäivärahalla.Ei vois saada molempia vaikka haluais.. HERÄTKÄÄ
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Hemmetin Raivostuttavaa:
siis hä! Ihan oikeastiko? saako kotihoidon tuella työttömyyspäivärahaa? Miten se on mahdollista?
Työttömyyspäivärahaa/ansiosidonnosiat saa jokainen työttömäksi työnhakijskasi ilmoittautuneet. Ja kotihoidontukea maksetaan perheille joiden /lapsilapset eivät ole kunnallisessa hoidossa. Siten.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Hemmetin Raivostuttavaa:
siis hä! Ihan oikeastiko? saako kotihoidon tuella työttömyyspäivärahaa? Miten se on mahdollista?
Työttömyyspäivärahaa/ansiosidonnosiat saa jokainen työttömäksi työnhakijskasi ilmoittautuneet. Ja kotihoidontukea maksetaan perheille joiden /lapsilapset eivät ole kunnallisessa hoidossa. Siten.
virheitä näköjään riitti mutta ehkä pointin saat selvää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja sylvi:
Juuri näin.SIIS HÄH!!!!! Olen kyllä ymmärtänyt että näitä ei voi saada päällekkäin. Jos olet kotihoidontuella kotona ei pitäis saada työkkärinrahoja.Se on valinta että onko kotona kotihoidontuella vai työttömyyspäivärahalla.Ei vois saada molempia vaikka haluais.. HERÄTKÄÄ
Kyllä saa molempia. Miksi ei saisi? Äläs nyt tulee huutelemaan, ehkäpä me jotka tosiaan saadaan näitä tukia tiedetään totuus. Olen työtön. Lapsi kotona, ei kunnallisessa hoidossa. KH-tuen saa aina jos lapsi ei ole hoidossa.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja sylvi:
Juuri näin.SIIS HÄH!!!!! Olen kyllä ymmärtänyt että näitä ei voi saada päällekkäin. Jos olet kotihoidontuella kotona ei pitäis saada työkkärinrahoja.Se on valinta että onko kotona kotihoidontuella vai työttömyyspäivärahalla.Ei vois saada molempia vaikka haluais.. HERÄTKÄÄ
No sitten olet ymmärtänyt väärin. Oikeasti, joskus olisi hyvä tietää asioista ennen kuin suuremmin huutelee.
 
http://www.tyj.fi/default.asp?id=219Työttömyyspäivärahaa vähentävät mm. seuraavat etuudet:

*
työeläkelakien mukainen osatyökyvyttömyyseläke
*
osa-aikaeläke
*
alle 65-vuotiaalle myönnetty vanhuuseläke, mikä ei perustu täysiin työvuosiin. HUOM: Koskee ennen vuotta 2005 myönnettyjä eläkkeitä. Vuoden 2005 alun eläkemuutosten jälkeen myönnetään vain vanhuuseläkettä, jonka saaminen on automaattisesti este työttömyysetuuden saamiselle, vaikka vanhuuseläkkeen saaminen perustuisi vajaisiin työvuosiin.
*
valtion eläkelain 8 § 1 momentin mukaan myönnetyt eläkkeet, joita maksetaan tehtävistä, joissa on yleistä eläkeikää alhaisempi pakollinen eroamisikä
*
työnantajan järjestämä työntekijäin eläkelain vähimmäisehtoja parempi lisäeläke
*
kotihoidon tuki (hoitoraha/hoitolisä) HUOM. Kotihoidontuki on perhekohtainen etuus: Jos työssä oleva puoliso saa kotihoidontukea, se vähennetään työttömän puolison ansiopäivärahasta. Mikäli molemmat puolisot ovat työttömiä, se vähennetään vain siltä jolle se maksetaan. Puolison saamaa kotihoidontukea ei vähennetä toisen puolison työttömyysetuudesta, jos puoliso itse hoitaa lasta ja saa samanaikaisesti äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahaa. Kuntakohtaisia lisiä ei vähennetä.
*
luopumiseläke
*
kansaneläkelain mukainen sokeuden, liikuntakyvyttömyyden tai avuttomuuden perusteella maksettava kansaneläke.
*
liikennevakuutuslain mukaiset edut, paitsi erityisten kustannusten korvaukset ja perhe-eläkkeet
*
sotilasvammalain mukainen päiväraha
*
tapaturmavakuutuslain mukainen päiväraha ja tapaturmaeläke.
*
toisesta valtiosta saatu työkyvyttömyysetuus
*
rikosvahinkolain mukainen ansionmenetyskorvaus
*
potilasvahinkolain mukainen korvaus työansion menetyksestä (eläke).

Etuutta vähennettäessä kuukauteen katsotaan sisältyvän 21,5 päivää.

Mm. seuraavat sosiaalietuudet eivät vähennä päivärahaa:

*
lapsilisä
*
kunnan maksama omaishoidontuki tai perhehoidon palkkio
*
asumistuki
*
perhe-eläkkeet, joina pidetään myös huolto- ja lisähuoltoeläkkeitä
*
sotilasavustus
*
sosiaalihuoltolain mukainen toimeentulotuki
*
vammaistuki
*
eroraha
*
vammaistuki
*
kansaneläkelain mukainen hoitotuki
*
tapaturmavakuutuslain mukainen haittaraha, elinkoron peruskorkoa vastaava osa
*
sotilasvammalain mukainen elinkorko ja täydennyskorko
*
ylimääräiset sotaeläkkeet
*
rintamasotilaseläke liikennevakuutus-, tapaturmavakuutus- ja sotilasvammalain mukaiset erityisten kustannusten korvaukset.
*
äitiysavustus
*
adoptiotuki

Sivun alkuun Tulosta sivu
TYÖTTÖMYYSKASSOJEN YHTEISJÄRJ
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta mitä hyötyä on saada molempia yhtäaikaa, kun lopullinen vaikutus on kuitenkin plus miinus nolla?! Yhtään enempää rahaa ei siis saa..
Itseasisssa saa jos asuu kunnassa jossa maksetaan kuntalisää, sitä ei nimittäin vähennetä työkkärirahoista.
 
tyy
Jos aiot lähitulevaisuudessa jäädä uudestaan äippälomalle, niin valitse pelkkä työttömyskorvaus. Sitä kotihoidontukea ei lasketa tuloksi kun tulevaisuudessa lasketaan esim äippärahoja.
Tuplaraha on kätevämpi jos aiot kytätä sopivaa työpaikkaa ja mahdollisesti kieltäydyt työkkärin sinulle osoittamistä töistä. Silloin jää käteen joka tapauksessa kotihoidontuki, vaikka olis työkkärin karenssilla.
 
tyy
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Ei niitä kyllä saa samanaikaisesti molempia (siis Kelan maksamaa työttömyyspäivärahaa ja kotihoidontukea) sama ihminen.

Saa mutta siitä työttömyys rahasta vähennetään kotihoidontuen suuruinen siivu.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Ei niitä kyllä saa samanaikaisesti molempia (siis Kelan maksamaa työttömyyspäivärahaa ja kotihoidontukea) sama ihminen.

Saa mutta siitä työttömyys rahasta vähennetään kotihoidontuen suuruinen siivu.
Kyllä juuri näin, mutta tosiaan kuntalisää EI vähennetä työttömyyspäivärahasta.
 

Yhteistyössä