Typerimpiin säästövinkkeihin liittyen, missä säästät "huomaamatta"

  • Viestiketjun aloittaja Misty Morning
  • Ensimmäinen viesti
Misty Morning
Eli missä asioissa teidän perhe säästää rahaa niin, että se itse rahan säästäminen ei ole se päätavoite? Huonosti muotoiltu kysymys, mutta esimerkiksi meillä mies ajaa hiuksensa itse koneella (parin millin mittaiseksi) ja minä toki tarvittaessa autan viimeistelemään. Kätevää, kun ei tarvitse miehen olla parin viikon välein parturiaikoja varailemassa + kerran kun mies kävi parturissa niin todettiin että kotona leikkaamalla tulee parempi. Ja säästäähään siinä sen n. 30 euroa/kerta.
 
Misty Morning
Ja toinen esimerkki meidän perheestä. Emme ole kovin innokkaita saunojia. Vertailuksi vaikkapa miehen siskon perheessä sauna lämpiää joka ilta tai ainakin viitenä iltana viikossa ja meillä ehkä kerran tai kaksi kuussa nyt, kun 2,5 v lapsi tykkää saunoa. Aiemmin saattoi mennä kuukausia ettei käyty saunassa.
 
"vieras"
minä leikkaan kaikkien meidän perheiden poikien ja miesten hiukset (kolme poikaa) ja itse käyn siskon luona leikkauttaa hän ei ota rahaa vastaan vaikka tarjonnut olen, mutta hyvitän jollain muulla tavalla sitten. Kyllä siinä rahaa säästää isonkin summan, vaikka en rahan takia tuota hommaa tee vaan sen takia koska luotto mennyt näihin lähiseudun partureihin.
 
"vieras"
Molemmat menee fillarilla töihin kesät talvet ja joka säässä. Ostin juuri uuden pyörän. Se on kallis, mutta koen ansainneeni sen. Taloudellista, terveellistä, esimerkillistä ja mukavaa.

Emme käy "viihteellä". Emme kaipaa tai tarvitse sellaista. Säästyy tahtomatta.
 
"Laura"
Meillä ei juoda hiilihappojuomia. Niihin menee kauheasti rahaa jos niitä kantaa litratolkulla joka kauppareissulta. Tuttavaperheessä vanhemmat kittaavat vissyä ja light-limpparia ja tää perheen äiti vielä aamuisin energiajuomaa.
 
"vieras"
säästän sähköä, kun en käy sähkösaunassa, en tykkää. Sauna lämpiää talvella max. kerran kuukaudessa, kesällä ei sitäkään.
Keittiöremontin jälkeen huomasin, että uudet kodinkoneet kuluttavat paljon vähemmän kuin 15 vuotta vanhat.
Pyörällä ja kävellen liikutaan lyhyet matkat, säästyy bensaa.
 
"vieras"
Aika samoja asioita kuin muillakin: eli sauna lämpenee harvoin, työmatkat pyöräillen ja myös muut esim.kauppareissut pyöräillen tai kävellen (emme omista autoa), lapsen hiukset tasoitan itse, sisko tasoittaa minun hiukset ja värjäilee (tosin nyt ajattelin jättää värjäyksenkin). En käy viihteellä lainkaan, poikkeus on juhannus joka kuitenkin menee ihan vesilinjalla. En käytä alkoholia/tupakkaa, ei osteta limsoja, mehuja tms. Töhin otan yleensä eväät (lounas maksullinen töissä).
 
"mariia"
Mulla ei ole autoa, enkä sitä hanki. Ei ole ajokorttiakaan, käytän julkisia. En osta vaatekaupoista koskaan mitään muuta kuin housut tai kengät korkeintaan. Tykkään ostaa muut vaatteet kirppiksiltä tai Uffilta. Olen käynyt kampaajalla viimeksi 1,5 v sitten, koska minulla on pitkät hiukset. Hoidan hiuksiani luotetuilla markettiaineilla. En tilaa mitään lehtiä, vaan luen lehdet netistä. En käy koskaan kapakoissa, keikoilla tai festareilla, vaan viihdyn kotona. Sama pätee myös lomanviettoon, en matkusta minnekään koskaan, vaan olen kotona. Olen käynyt ulkomailla viimeksi v. 1991 :)
 
Käytän kirpputoreja, leikkaan itse lapsen hiukset (tämä itse asiassa sen takia, että en jaksa säätää kampaaja-aikojen kanssa, ja varsinkin nuorempana lasta olisi ollut vaikea istuttaa mihinkään kampaajan tuoliin - itse tehtynä onnistui helpommin), olen saanut paljon ystävien vanhoja tavaroita ja huonekaluja... jotain tämäntapaisia on varmasti muitakin.
 
"mariia"
[QUOTE="mariia";28551770]Mulla ei ole autoa, enkä sitä hanki. Ei ole ajokorttiakaan, käytän julkisia. En osta vaatekaupoista koskaan mitään muuta kuin housut tai kengät korkeintaan. Tykkään ostaa muut vaatteet kirppiksiltä tai Uffilta. Olen käynyt kampaajalla viimeksi 1,5 v sitten, koska minulla on pitkät hiukset. Hoidan hiuksiani luotetuilla markettiaineilla. En tilaa mitään lehtiä, vaan luen lehdet netistä. En käy koskaan kapakoissa, keikoilla tai festareilla, vaan viihdyn kotona. Sama pätee myös lomanviettoon, en matkusta minnekään koskaan, vaan olen kotona. Olen käynyt ulkomailla viimeksi v. 1991 :)[/QUOTE]

Unohdin tästä vielä sen, että olen käynyt Tallinnassa vain 5 kertaa elämässäni. Viimeksi kesällä 2011. Kotimaanmatkailun olen jättänyt täysin, olen poistunut muulle paikkakunnalle v. 2006 ja 2010. Enkä ole aikeissa matkustaa ;)
 
Meillä minä olen kovempi käymään viihteellä, jo useamman vuoden olen ottanut yhden illan juhannuksena vapaaksi ja viihtynyt :D Mies ei siis välitä moisesta lainkaan, ja viihteellä käyviin tuttaviin kun vertaa niin tämä taitaa olla jo aika iso säästö....
Parturissa en ole yli puoleen vuoteen käynyt kun päätin kasvattaa tukan taas pitkäksi ja jättää sen värjäämättä (vaikka itse sanonkin niin sen verran hieno on tuo oma väri että kehtaa näin tehdä :D ), ja miehen kuontalon leikkaan itse, tuohon irokeesiin kun ei parturin taitoja kummemmin vaadita.
Mitä vielä...? Ah, mehut teen itse kun nyt piha loppukesästä on täynnä vattuja, viinimarjoja, raparperia, karviaisia yms yms... Ja asutaan vanhassa talossa jonka haluan kalustaa myös vanhoilla kalusteilla, niitä tulee sitten haalittua, kunnostettua, käytettyä/myytyä eteenpäin...
 
"Vieras"
No sauno en ikinä, tosin ei sähkö säästy kun puulla lämpiävä sauna. Teen eväät töihin, valmis leipä ja kahvi maksavat työpaikkaruokalassa yli kolme euroa! En tilaa lehtiä. En juuri osta vaatteita, inhoan sovittamista.
 
"vieras"
Ostetaan suurin osa tavarasta (varsinkin lastenvaatteista) käytettynä, yksi syy tietysti on säästö, mutta enemmänkin kyse on siitä että halutaan kierrättää ja se on myös harrastus. Saatan suunnitella että hauen kaupasta vaikkapa kesävaatteita lapsille, mutta ei sitten tarviikaan, kun kirppisreissulla tarttuu mukaan. Kestovaippojakin käytetään ennemmin muista kuin säästösyistä.

Käydään harvoin parturissa, mulla on pitkä tukka ja mieheltä usein ajelen itse koneella. Käytän ihon- ja hiustenhoidossa mm. öljyjä ja palashampoota. Teen jonkin verran kasvisruokia.

Ei matkustella oikeastaan muuten kuin sukulaisten luo (asuvat kaikki Suomessa :D)
 
"vieras"
Teen ruuat alusta loppuun itse ja samoin leivat seka leivokset, kekseja saatan ostaa kaupasta. Lisaksi syodaan kasvispainotteisesti ja kauden mukaan. Yleensa kavelen jos vain mahdollista ja julkisia/ autoa kaytan ainoastaan jos liian pitka matka tai paljon ostoksia. Miehen ja lapsien hiukset leikkaan mina ja itse kayn harvoin kampaajalla enka varjaa hiiksia vaan ovat luonnollisen variset. Seuraava saasto kohde on jogurtti, meinasin alkaa itse tekemaan koska kaytetaan niin paljon aamupalalla, ruuanlaitossa ja valipalana joten halvemmaksi tulisi itse tehda.
 
Ensin en keksinyt oikein mitään, mitä voisin tähän ketjuun rustata, mutta nyt, kun luin muiden tarinoita, niin löytyyhän niitä :)

Mä kirppistelen paljon. Ihan ehdottomasti suurimman osan omista ja lasteni vaatteista olen ostanut kirppikseltä. Ehkä joskus aikoinaan, kun olen elänyt vielä toimeentulotuella, ajatuksena on ollut rahansäästö. Mutta enää ei niinkään. Nyt se tulee lähinnä vain kivana plussana :D

Lisäksi tuunailen paljon. Joskaan ei se aina niin kovin halvaksi tule :ashamed: Mutta monasti kuitenkin silti halvemmaksi, kuin jos hakisin kaupasta ihan uutta. Ja jokusen kerran on tullut myös dyykattua...mm. puutarhapenkki, penkki parvekkelle, muutama puinen tuoli jne.

Kesällä käytän kuivausrummun (jota käytän kesälläkin pyyhkeiden ja velourvaatteiden osalta) kondensiveden pihakukkien kasteluun. En oikeastaan tässäkään kohtaa ole ajatellut rahallista säästöä (ei varmaan montaa kymmentä senttiä vuodessa ole) vaan jotenkaan en halua heittää sitä vettä hukkaan :D
 
"Muruliini"
- mies ajaa hiuksensa koneella ja minä leikkaan lasten hiukset (pojan hiukset ajetaan myös koneella kesällä)
- lasten vaatteet ostan kirpputorilta ja alennusmyynneistä. Vain kenkiä, toppahanskoja, ulkohousuja on tullut enemmän ostettua uutena.
- meillä ei juuri saunota
- harrastamme paljon kirjastoja, metsäretkiä, eri leikkipuistoissa käyntejä ( eli ilmaisia huveja)
- emme syö ravintolassa juuri koskaan. Ja jos menemme pyrimme katsomaan, että olisi edes joku tarjous (2 annosta yhden hinnalla yms). Ravintolassa juomme vettä (kotona sitten mehut, limut ja sidukat)
- viikonloppuisin pyrimme välttämään autolla ajamista. Kauppareissut ja puistoreissut menee pyörällä.
- emme käy leffassa usein. Elokuvia tallennetaan mitä telkkarista tulee ja katsotaan sitten kun huvittaa.
- jos matkustelemme Suomessa yövymme yleensä sukulaisilla. Laivareissut on tehty myös tarjousten turvin.
- Käymme paljon lasten ilmaistapahtumissa
 
"Gekko"
Jo pelkällä ruokaostojen suunnittelulla saa hyvät säästöt. Jos käyt suunnitellusti kerran pari viikossa kaupassa, et ostele niin paljon heräteostoksia kuin jos kävisit kaupassa joka päivä. Ja tietenkin mitä sieltä ostaa.
 
"tiipii"
En lukenut kuin aloituksen, mutta mä en osta talouspaperia koskaan muulloin kuin vapuksi! Vappuna sitä tarvii munkkien paistossa, että ne öljyt siitä munkin pinnasta jää siihen enimmiltään, mutta muuten olen huomannut, että pärjäämme ilmankin.. Oon kyllä tosi pihi ruokakaupassa aina, ja vertailen hintoja ja merkkejä jne.. Ja teen ruoan sen mukaan, mitä raaka-aineita saa tarjouksesta, jonka takia meillä EI ole esim.viiden viikon ruokalistaa etukäteen suunniteltuna.
 
"tiipii"
[QUOTE="vieras";28551831]Teen ruuat alusta loppuun itse ja samoin leivat seka leivokset, kekseja saatan ostaa kaupasta. Lisaksi syodaan kasvispainotteisesti ja kauden mukaan. Yleensa kavelen jos vain mahdollista ja julkisia/ autoa kaytan ainoastaan jos liian pitka matka tai paljon ostoksia. Miehen ja lapsien hiukset leikkaan mina ja itse kayn harvoin kampaajalla enka varjaa hiiksia vaan ovat luonnollisen variset. Seuraava saasto kohde on jogurtti, meinasin alkaa itse tekemaan koska kaytetaan niin paljon aamupalalla, ruuanlaitossa ja valipalana joten halvemmaksi tulisi itse tehda.[/QUOTE]

Mä oon aina kuvitellut, että kasvisruokailu, jos mikä on kallista! Ainakin siis ympäri vuoden, oonko aivan väärässä?
 
Säästän siten, että olen aivan älyttömän laiska käymään kaupassa. Vihaan sitä.
Lisäksi pidän vanhoista tavaroista, mutta en niistä joista revitään kiskurihintaa vaan halvimman ikäisistä. Voi tietysti olla, että jonkun ajan päästä ne ovat kuumaa kamaa, mutta toisaalta minulla on jo kaikkea joten ei tarvitse enää ostaa.
 
Millipidetär
Ostan 80% käyttätavarasta ja vaatteista kirpparilta.
Käydään vain kerran viikossa kaupassa.
Pyöräillään paljon, mies työmatkat ja minäkin ennen raskautta.
Kuntoilen kotona crosstrainerilla, en käy saleilla tai muissa maksullisissa paikoissa
Lajittelen roskat, tulee halvemmaksi kun ei tarvi tilata roskisautoa käymään niin usein
Lämmitetään puulla maalämmön ohella talvisin
En osta uutta/kallista autoa jossa arvo tippuu ihan silmissä kun ajat liikkeestä ulos
noi tuli ekana mieleen :)
 
"vieras"
- Asun pienessä kyläpahasessa, jossa ei ole aidosti mahdollisuuksia shoppailla ihania vaatteita, kenkiä ja muuta tavaraa. Säästyy varmasti satasia- tuhansia vuodessa, rakastan meinaan shopata mutta nykyään on niin vaivalloista ettei aina jaksa nähdä vaivaa.

- Hamstraan järkevästi. Ostan tarjouksesta kaikki hygieniatuotteet, pesuaineet jne. isoissa määrissä. Tiedän näiden tuotteiden hintatason todella tarkasti, ja jos näen hyvän tarjouksen niin voin ostaa 5 kpl shampoota tai 10 pkt pyykinpesunesteitä.

Vaikea laskea kokonaissummaa minkä säästän tarjoushaukkailemalla, mutta uskon että satasista vuodessa puhutaan.
Vimeksi ostin pyykinpesunestettä 10 kpl ja säästin 16e normihintaan verrattuna.
 

Yhteistyössä