Tyrä

Moi!

Tässä kyselen, että kuinka yleistä mahtaa olla tyrät nuorehkoilla (30) immeisillä? Millaisia oireita ne kenties antaa jne?

Mulla iltaisin maate mennessä vatsan oikea puoli selvästi koholla ja vasen taas aivan littana. Yön aikana laskee samalle tasolle. Koeteltaessa oikealla puolella muljahtelee jotain just tuossa suoliluun harjanteen kohdalla. Navasta selvästi alaspäin, oikealla, alkaen jo häpyluun yläpuolelta. Ei ole kipeä, mutta vatsa hassun näköinen ja ajan kanssa maatessa tai painelemalla siis vatsa laskee.

Miten tyrät diagnosoidaan? Eivät kai ole vaarallisia, kun ei kerta kipeekään ole?

Onko kellään kokemuksia?
 
Harvinaisia nuo tyrät taitaa nuorilla ihmisillä olla, mutta mahdollista on. Itsekin alle kolmikymppisenä ootan kutsua nivustyräleikkaukseen. Lääkäri tutki ensin tunnustelemalla ja sitten vielä tarkistettiin ultralla. Mulla siis näkyy vain silloin tällöin selvä pullistuma tuossa häpyluun vieressä. Muutenhan tuo ei niin vaarallista ole, välillä melko kivulias kyllä, mutta kuroutumisriskin vuoksi kannattaa leikata. Jos se siis sattuisi kuroutumaan, niin se ois vaarallista. Käväsepä lääkärissä, niin selviää.
 
leikkurihoitaja
meillä on leikattu useampia nuoria ihmisiä. Nivustyrältä kuulostaa. Yleensä tyrän saa itse painettua takaisin sinne minne se tavara kuuluukin. Tyrä voi kuitenkin kiertyä itsensä ympärille, Tyrä on pussi, jossa on suolta ja muita vatsaontelon rakenteita, jos suoli ns. kureutuu suoli voi mennä kuolioon, aiheuttaa suurta kipua ja päivystysleikkauksen. Suosittelen lääkärin tutkimuksia,lääkäri tunnustelee pyrää ja yleensä sen perusteella sitten leikataankin. spinaalipuudutuksessa, jos tehdään avoleikkaus. Tähystysleikkaus vaatii nukutuksen.
 

Yhteistyössä