Tytär toi matematiikankokeen, pisteitä 18/30, mikähän se ois numerona?

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Monesti arvostelun ala-asteikko alkaa siitä, että saa puolet oikein. Siis tässä tapauksessa 15/30 pistettä olisi vaikkapa vitonen. Mutta monenlaista skaalaa voi käyttää, riippuu siitä, millaisia pistemääriä muut ovat saaneet.
 
Ei ole matikka kaikkein helpointa häenelle, mutta ei nyt mikään onnetonkaan. Perustehtävistä yleensä saa 15 pistettä ja jos ne ei onnistu, alkaa open hälytyskellot soida ja lujaa. 18 pisteetsä olen itse ottanut tukkariin ja tarkistanut, mikä mättää. 20 pistettä on sellainen jees-tulos, olisikohan se jotain seiskan tasoa (?), suurin osa saa 19-24 pistettä. Alaluokkalaisten kokeita ei arvioida lainkaan numeroina.
 
"vieras"
Ja riippuu siitäkin, minkä laatuinen koe on kyseessä. Toisessa mitataan vaan ihan perustaitoja, että on omaksunut opetetun asian eli siitä pitäisi helpolla saada hyvä numero. Toisessa taas on sitten monen tasoisia tehtäviä ja sillä mitataan enemmän niitä matematiikan taitoja.
 
"vieras"
Eikö kokeessa sitten ollut numeroa tai muuta arviota? Numero riippuu siitä millaista käyrää/taulukkoa kokeessa käytetään. Mistään opettajan tyylistä numero ei riipu ;)

Aika vähän tuo kuitenkin on. Pienemmillä oppilailla käytetään yleensä lievempää arviointia, mutta tiukemmalla käyrällä ei välttämättä pääsisi edes läpi! Jos siis käytetään vaikka 60% taulukkoa, se tarkoittaa, että 60% tehtävistä pitää olla oikein, jotta saa alimman arvosanan.
 
"pöö"
Voi kristus teitä! Se nyt riippuu ihan arvostelutaulukosta. Se voi olla vaikka 30% tai 60%. Eli 5, jos 30% on oikein, tai että 5, jos 60% on oikein.

Esim. 30% taulukolla lapsesi olisi saanut arvosanan 7. (noin, riippuu myös pistevälistä)

18/30 on ihan hyvä.

T. Opettaja
 
ap.
[QUOTE="vieras";23827991]Ja riippuu siitäkin, minkä laatuinen koe on kyseessä. Toisessa mitataan vaan ihan perustaitoja, että on omaksunut opetetun asian eli siitä pitäisi helpolla saada hyvä numero. Toisessa taas on sitten monen tasoisia tehtäviä ja sillä mitataan enemmän niitä matematiikan taitoja.[/QUOTE]

No tällä tyttärellä on kyllä koko vuoden mennyt aika heikosti matematiikka. :( Sitä vähän ihmettelinki kun ei tukiopetukseen opettajan aloitteesta päässyt, sitten vasta kun minä pyysin ja silloin opettaja sanoikin että kyllä juu tarvetta olisi. Hänellä monessa kokeessa pisteet laskee kokeen loppua kohti ku lehmänhäntä... oisko niin että keskittyminen herpaantuu loppua kohden. Ja tosi monesti tyttö sanonut että luokassa kokeenkin aikana tosi rauhatonta.
 
ap.
[QUOTE="pöö";23828045]Voi kristus teitä! Se nyt riippuu ihan arvostelutaulukosta. Se voi olla vaikka 30% tai 60%. Eli 5, jos 30% on oikein, tai että 5, jos 60% on oikein.

Esim. 30% taulukolla lapsesi olisi saanut arvosanan 7. (noin, riippuu myös pistevälistä)

18/30 on ihan hyvä.

T. Opettaja[/QUOTE]

Kiitos ja hali sulle. :) Vähän helpotti tämän äidin huolta.
 
eri vieras
No tällä tyttärellä on kyllä koko vuoden mennyt aika heikosti matematiikka. :( Sitä vähän ihmettelinki kun ei tukiopetukseen opettajan aloitteesta päässyt, sitten vasta kun minä pyysin ja silloin opettaja sanoikin että kyllä juu tarvetta olisi. Hänellä monessa kokeessa pisteet laskee kokeen loppua kohti ku lehmänhäntä... oisko niin että keskittyminen herpaantuu loppua kohden. Ja tosi monesti tyttö sanonut että luokassa kokeenkin aikana tosi rauhatonta.
Yleensä tehtävät ovatkin kokeessa vaikeusjärjestyksessä. Helpoimmat ovat ensin. Totta kai kannattaa kotona myös kerrata ja harjoitella. Ja neuvoa tyttöä panostamaan niihin alkupään tehtäviin, että tarkastaa niiden olevan oikein. Onkohan tossa nyt kyse siitä, että aika loppuu kesken?
 
Meillä nelosesta alkaen on saaneet myös numerot ja noissa max 30 pisteen kokeissa ollu aina yks puuttuva piste miinuksen arvoinen. Mielestäni aika tiukka arvostelu, kun 26 pistettä on 9. Sillä tuo 18 olis se seiska.
 
luokanopettaja
Tehtävien huononemisesta loppua kohden: Koe yleensä on rakennettu siten, että aluksi on perustehtävät ja mekaaniset tehtävät, sitten soveltamista vaativat (esim. sanalliset tehtävät) ja lopuksi ongelmanratkaisutehtävät.

Minun käyttämällä taulukolla (opettajien kalenterissa oleva taulukko, jota täällä ainakin opettajat yleensä kaikki käyttävät) tuo olisi 7+. Tukiopetusta ja tukea kotona voi tosin miettiä, mutta tuskin mistään erityisopetustarpeesta vielä on kyse. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei tarkoitus olekaan, että kaikkien lasten on oltava kaikissa oppiaineissa hyvää kahdeksikon tasoa, tai muuten siirretään erityisopetukseen.

Kotona voi esim. kesän aikana miettiä kaikkea hauskaa matematiikkaa: kauppaleikkejä, oikeita rahatehtäviä (anna lapsen maksaa omia ostoksia tms.), ongelmanratkaisu- ja pulmapelejä ym.
 
ei kerro mitään vielä
hehee... niinhän se menee. ;) Koulu ei kaikille ole yhtähelppoa kuin sun lapsilles. :)
Mun mies ei ikinä pärjännyt matematiikassa. Oli seiskan oppilas. Taisi se kuutosenkin joskus saada. Jokatapauksessa, kirjoitti sitten aikanaan improbaturin (hylätyn) lyhyestä matikasta, mutta kielten laudaturien takia pääsi jollain tasausmekanismilla ylioppilaaksi. Kauppakorkeaan olikohan se (en muista enää vaikka vähän aikaa sitten sitä kysyin) kymmenen parhaan joukossa vai 10 % parhaimmiston joukossa. Pärjäsi talousmatikassakin sekä kansantaloustieteessä yliopistossa. Nyt KTM ja tienaa yli 100 000 € vuodessa.
 

Yhteistyössä