Tytön hiukset

  • Viestiketjun aloittaja Maari
  • Ensimmäinen viesti
Maari
Viisivuotias prinsessani haluaa kasvattaa pitkät hiukset. Hiukset ovat vaaleat, silkkiset, takkuuntuvat. Luonnonkiharaa on jonkin verran. Olen yrittänyt saada häntä kampaajalle tasoituttamaan latvat, mutta ei. Hiukset laitan kiinni päiväkotiin, mutta kun tulen hakemaan -ne ovat auki. Hän haluaa ne poninhännälle, letit eivät kelpaa. Auttakaa äitiä, jolla on ollut aina lyhyt sporttitukka. Mitä teen? Miten laittaisin tyttäreni tukan? Olen miettinyt jotain kevyttä permanetti juttua koska hiukset taipuvat kuitenkin. Kuivuuko? Onko lapsille jotain omia kihara systeemejä? Auttaisiko kosteuttava tuote? Kalanmaksaöljyä olen antanut, mutta tyttö ei aina huoli. Miten saatte pikku jöröjukat parturiin? Tuntuu, että ponihännälle laittaminen kuluttaa tukkaa, millaisia pampuloita käytätte? KIITOS vastauksista!!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.10.2005 klo 11:01 Maari kirjoitti:
Viisivuotias prinsessani haluaa kasvattaa pitkät hiukset. Hiukset ovat vaaleat, silkkiset, takkuuntuvat. Luonnonkiharaa on jonkin verran. Olen yrittänyt saada häntä kampaajalle tasoituttamaan latvat, mutta ei. Hiukset laitan kiinni päiväkotiin, mutta kun tulen hakemaan -ne ovat auki. Hän haluaa ne poninhännälle, letit eivät kelpaa. Auttakaa äitiä, jolla on ollut aina lyhyt sporttitukka. Mitä teen? Miten laittaisin tyttäreni tukan? Olen miettinyt jotain kevyttä permanetti juttua koska hiukset taipuvat kuitenkin. Kuivuuko? Onko lapsille jotain omia kihara systeemejä? Auttaisiko kosteuttava tuote? Kalanmaksaöljyä olen antanut, mutta tyttö ei aina huoli. Miten saatte pikku jöröjukat parturiin? Tuntuu, että ponihännälle laittaminen kuluttaa tukkaa, millaisia pampuloita käytätte? KIITOS vastauksista!!!!
epäilen että kampaajat tekisivät tuon ikäiselle permanenttia.Takkuihin on käytetty natusan kidsin suihkutettavaa hoitoainetta pesun jälkeen eikä harjata märkänä, saa helposti selvitettyä kuivana. enpä oikein osaa muuta neuvoa..
 
samaa vikaa
Meillä on sama tilanne, sama hiuslaatu ja kaikki!

Hoitoaineen käyttö auttaa sähköisyyden poistamisessa ja joskus laitan harjauksen yhteydessä hoitavaa muotovaahtoa tukkaan. Tämäkin prinsessa tahtoo olla mieluiten hiukset auki, mutta joskus saan osan hiuksista laittaa ylös kiinni eli päällimmäiset hiukset. Kun vaihtaa poninhännän paikkaa niin eivät kulu yhdestä kohtaa - välillä sivuilla, välillä päälaella ja välillä osa hiuksista letillä. Kun on erilaisia prinsessamaisia kimalluspompuloita, niin on helpompi saada tytöltä lupa kampauksiin. ;)

Koska hiukset ovat luonnontaipuisat, niin laitetaan monesti suihkun jälkeen yöksi letit muotovaahdon kanssa. Aamulla on sitten ihanat kiharat, jotka pysyvät helpommin takkuuntumatta kun ovat "rykelmissä". :D
 
hahtuvatukka
Mullakin oli tytär, joka kovasti toivoi pitkiä hiuksia, mutta hiukset olivat ohuet. Ei semmoisia voinut pitkiksi kasvattaa, ei voinut kiinni laittaa, pelkät hiirenhännät. Hiuksia pidettiin koko lapsuusaika hyvin lyhyenä. Polkkatukkana ne oli kauniit, tyttömäiset. Välillä oli varsin lyhyeksi kynitty ja poikamaiset. Ekaluokalla kuitenkin saatiin jo kaksi normaalin näköistä lettiä.
Ei missään nimessä mitään permanentteja noin pienen päähän!!!!!!!! Järki käteen näissä hommissa!!!

Lapsi haluaa, tahtoo. Aikuisen tehtävä on asettaa rajat! sillä ei 5-vuotias voi tietää mikä prosessi on permiksen laitto tai miten aine kirvelee päänahassa, miten haju tuntuu pahalta jne...

Ja jos hiukset ovat jo nyt hennot ja takkuuntuvat pumpulihiukset - minusta maalaisjärjellä ajatellen vaihtoehdot ovat:
- hoitosuihkeet käyttö ja hiusten harjaaminen vasta kuivana (märkänä hius venyy ja rasittuu, sama sääntö muuten myös aikuisten hiuksiin)
- hiukset pidetään lyhyinä kunnes ikää on enemmän ja hiuslaatu vahvistunut
- tyttömäisyyttä korostetaan muulla tavoin: pantoja, pinnejä ja nipsuja, jotka pysyy ohuissa liukkaissa hiuksissa (meillä oli tässäkin ongelmaa: mikään pinni ei tahtonyt pysyä) nythän on niitä minidonitsejakin millä saa vaikka pikkulettejä päähän... tai panta, ja hiusket voi olla kauniisi kiinni vaikka ovat auki..
- tyttömäisyyttä korostetaan koruilla ja vaatteilla, rimpsua ja kimalletta

pitkäjänteisyyttä kannattaa opettaa jo tässä vaiheessa tässä asiassa lapselleen! Ja ennenkaikkea: aikuisella on vastuu asettaa rajat lapsen haluamiselle
eikä aikuisenkaan kannata haluta pientä leikki-ikäistä lasta liian aikaisin liian isoksi!!!! permiksiä, väriä ja muuta lapsi ennättää päähänsä ja ihoonsa laittaa vielä vaikka kuinka monesti, iham mahdottomia ei pidä kokea ennen kouluikää
eikä sitten koulussakaan siksi, kun kaikilla muilla on ja meilä pitäisi olla vähän enemmän....HALOOOOOO missä on aikuisuus

:eek: \|O
 

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.10.2005 klo 19:37 hahtuvatukka kirjoitti:
Ei missään nimessä mitään permanentteja noin pienen päähän!!!!!!!! Järki käteen näissä hommissa!!!

Lapsi haluaa, tahtoo. Aikuisen tehtävä on asettaa rajat! sillä ei 5-vuotias voi tietää mikä prosessi on permiksen laitto tai miten aine kirvelee päänahassa, miten haju tuntuu pahalta jne...

pitkäjänteisyyttä kannattaa opettaa jo tässä vaiheessa tässä asiassa lapselleen! Ja ennenkaikkea: aikuisella on vastuu asettaa rajat lapsen haluamiselle
eikä aikuisenkaan kannata haluta pientä leikki-ikäistä lasta liian aikaisin liian isoksi!!!! permiksiä, väriä ja muuta lapsi ennättää päähänsä ja ihoonsa laittaa vielä vaikka kuinka monesti, iham mahdottomia ei pidä kokea ennen kouluikää
eikä sitten koulussakaan siksi, kun kaikilla muilla on ja meilä pitäisi olla vähän enemmän....HALOOOOOO missä on aikuisuus

:eek: \|O
Eiköhän tämmöinen "haloottelu" ole alkuperäisen kysyjän asiallisiin ongelmiin nähden vähemmän aikuismaista kanssa. Ystävällisemminkin voisi mielipiteitä ilmaista, ettei tarvitsisi nöyryyttää ketään ongelmiensa kanssa.
 
heips. olen kampaaja ammatiltani (vielä)
permanenttia ei noin pienelle kyllä kampaamoissa tehdä. ensinnäkin aineet ovat tosi myrkkyjä ja lapsi tuskin jaksaisi istua sitä kahta kolmea tuntia paikallaan.

lapsen hius on myös erilaista kuin aikuisen. eli siihen ei välttämättä pure vahvinkaan aine. vasta murrosiässä hius alkaa olla samanlaista kuinj aikuisilla ja permis saattaa tehota. sitä ennen hius voi vaan mennä tosi huonoon ja kuivaan kuntoon ja silti ei näy kiharan kiharaa.

eli kyllä latvoja kannattaa tasata! muuten takkuaa enenpikin. ja nuo erilaiset selvityssuihkeet ja jätettävät hoitoaineet ovat hyviä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.10.2005 klo 08:29 Vieras kirjoitti:
Kyllä mulla oli jo ennen koulua permis ja niin on ollut tyttärellänikin ja hyvin on onnistunut.
:eek: \|O \|O :/ :( :( :( :( :( :eek:

En kyllä viitsisi kehua moisella !
Minusta vastuutonta.

Olkoot muut mitä mieltä tahansa, minä olen tätä mieltä ja minulla on oikeus omaan mieliteeseeni. Piste.

 
Meidän kolme prinsesaa tyytyvät vielä onneksi nättiin polkkatukkaan! On lyhyttukkaisella äidilläkin helpompaa... ;) Harvoin haluavat mitään ylimäärisiä pampuloita tai pinnejä hiuksiinsa, vaikka muuten ovatkin niin prinsessaa niin prinsessaa... =)
 
Huoh, niin tuttua! Meillä tilanne on ratkaistu siten, että niin kauan hiukset pysyvät lyhyinä kun minä niitä joudun hoitamaan. Sitten kun on tarpeeksi iso ja osaa niitä hoitaa, niin saa kasvattaa pitkät, jos vielä haluaa. Itkua ja kiukkua ja rutinaa tämä aiheuttaa, mutta asiaa ei voi auttaa!
 
Maari
Kiitoksia monista vastauksista! Erityiset kiitokset "lettikihara" vinkille. Jotain tällaista hainkin, sillä oikea permanentti (joillaista EN ole suunnitellut lapselleni) on kallis ottaa itsellekin! Olen pahoillani, tarkoitukseni ei ollut erehdyttää ketään luulemaan, että kyse olisi oikeasta permanentista. Pienenä tyttönä kampaaja teki minulle kiharat kihartimella ilman mitään aineita ja ajattelin sen alan jo kehittyneen niin, että lapsillekin löytyisi jotain miellyttäviä hiustenlaittojuttuja. Noita hiusten selvittelyaineita pidän turvallisena (Natusan) ja tietysti voisin kokeilla jotain kosteuttavaa shampoota(?). Minusta tyttärellä pitää olla oma persoona ja tahto ilmaista omia toiveita on osa sitä. On kaiketi jonkinlainen yhdessäolon ja hellimisen muoto laitella yhdessä hiuksia. Jatkan jutustelua kampaamoissa joissa itse käyn, näin todennäköisesti löytyy mukava kampaajatäti tyttärellenikin-ihan vaikka vain niitä latvoja siistimään! Kiitokset kaikille ja jaksamista pienten jöröttäjien hoitamiseen ja kasvatukseen! :hug:
 
Dieselmom harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.10.2005 klo 08:29 Vieras kirjoitti:
Kyllä mulla oli jo ennen koulua permis ja niin on ollut tyttärellänikin ja hyvin on onnistunut.
ok toki poikkeuksia on mutta kyllä nykyisin opetetaan jo koulussa että ne aineet on semmoista myrkkyä ettei niitä edes suositella pienten lasten aralle iholle ja että se riski niissä on ettei se kihara kestä.


ja ap:lle hyvä ettet oikeaa permistä suunnitellut.

lettikiharat on helpot tehdä ja aina niihin voi hiukan laittaa muotovaahtoa niin saa aika kestävätkin kiharat.

yksi versio on myös tehdä niin että otat hiouksista tupsun ja kierrät sitä itsensä ympäri kuin punoisit narua ja kun hiusnippu menee "rullalle" kiinnitä lenkillä. siitä tulee tosi säkkärät kiharat kun kuivuvat

foliosta saa halvat ja toimivat patukat joiden ympäri kiertämälklä saa myös mukavia kiharoita.

jos lapsui tykkää hiusten väkertämisestä niin ei muuta kuin kokeilemaan kaikkea.
 
hip
vastaanpas nyt minäkin, vaikka näyttää tulleen jo vaikka minkä laista kommenttia.

Minulla myös 5-vuotias tyttö, jonka hiukset ohuet ja kihartuvat.
Tyttö tietää itse, tai siis olen sen päähän takonut, että jos on pitkät hiukset niitä pitää hoitaa. Eli hoitoaineita ja hiuksiin jätettäviä suihkeita. Kampaaminen aamulla ja illalla, ja aina päiväkotiin tukka kiinni. Mielellään semmoiset letit jotka eivät aukea. Myös meidän typykkä haluaisi hiusten olevan auki, ja toisinaan laitan vain osan hiuksista kiinni, mikä miellyttää tyttöä.

Etsi samaistumisen aiheita. Meillä mm. peppi Pitkätossu-letit, Jasmin-ponihäntä (kaksi pompulaa vähän matkan päässä toisistaan, pysyy paremmin) Kaikki prinsessojen kampaukset käytössä. Ja usein leikitään, että äiti on kampaaja, ja tekee hienon kampauksen.

kiharoita tehdään pampuloilla (serveteillä) tai leteillä.

Itse leikkaan etutukan ja harvoin käydään kampaajalla tasottamassa koko tukka.

Ei ole ollut koskaan ongelma, johtuu kai, että itsellä oli koko lapsuusiän pitkä tukka.
 

Yhteistyössä