Tyttären kuukautisista!

  • Viestiketjun aloittaja Hurjaa!
  • Ensimmäinen viesti
hp
Itselläni alkoi onneksi vasta muutamaa päivää ennen kuin täytin 14v. Äiti säälitteli minua ja osti paksuimpia ja halvimpia siteitä (joita käytti itsekin). Pyytelin rahaa, että olisin saanut itse hankkia siteitä tai tamponeita, mutta sain vastaukseksi vain tuhahtelua ja ehdottoman kiellon "työntää yhtän mitään sisääni". Särkylääkkeet piilotti minulta kokonaan, ja kerran lähti koulussa tajukin kipujen takia.

Että näin meillä peräkylillä 90-luvun puolivälissä.
Oma tyttäreni tulee saamaan ihmisarvoisempaa kohtelua ja hieman parempaa valistusta ja kunnioitusta!
 
kyllä ne koulussakin kertoo aikanaan, itte olin toka luokalla kun opettaja raahas koko luokan käytävälle katsomaan opetusvideota missä kerrotiin mitkä kuukautiset on, miten lapset tehdään ym. ja kolmannella luokalla saatiin jotain vihkosia ja näytepakkauksia terkalta.

sen jälkeen aiheesta puhuttiin vasta yläasteella terkkarin oppitunnilla.

ittellä alko menkat 10v mutta en pitäny sitä mitenkään ihmeellisenä, olin kesäleirillä mutta äiti oli varuiksi pakannut siteitä mukaan. se meni helposti se :)
 
AP.
Toivonkin juuri sitä että meidän perheessä asiasta ( niin kuin muistakin asioista ) voisi puhua avoimesti ja kysyä jos on kysyttävää. En aio opettaa että se on hävettävää tms. Oman miehenikin kanssa pystyn kuukautisista ja muusta sellaisesta puhumaan ihan avoimesti enkä hänenkään kanssaan asiaa häpeile vaikka omien vanhempieni kanssa en näistä asioista puhuis ikinä mitään.
Ahdisti nuorena se ettei ollut ketään keltä kysyä ja keneltä pyytää apua.

Omien lasteni kanssa en halua tehdä samaa virhettä.

Mutta tuota juuri mietin että kun 10 vuotiaskin on niin pieni vielä. Että minkäikäisenä ja miten asian ottaisi puheeksi? Olisi luonnollisempaa ruveta puhumaan näistä jonkun 12-15v kanssa kuin 7 vuotiaan pienen lapsen kanssa.
Jos hän kysyisi siteistä niin vastaisin tietysti miten asiat on mutta kun ei ole itse ottanut mitenkään puheeksi. Lasten tekemisestäkään ei ole mitään kysynyt. Joskus varmaan pari vuotta sitten kysyi että mistä vauva tulee äidin mahaan. Ja vastasin että siihen tarvitaan apua mieheltä. Ja se riitti. Ei ole ikinä asiasta mitään kysynyt eikä ollut sen enempää kiinnostunut.
Senkin asian olen jo mielessäni miettinyt että miten kerron. En vaan ole osannut ottaa sitä mitenkään puheeksi kun kukaan lapsista ei ole mitään kysellyt.

Mutta onhan se totta että jollekin 10v tytölle kuukautisten alkaminen on paljon 'ikävämpi' homma kuin esim. 15 vuotiaalle. 15 vuotias on ehtinyt etukäteen jo miettiä asiaa, tietää että se on tärkeä osa naiseksi kasvamista jne.
Mitä tuollainen 10 v vielä ymmärtää naiseksi kasvamisesta? Sen ikäisen kuuluisi olla vielä lapsi eikä hänen minun mielestäni tarvitsisi vielä saada 'taakakseen' siteiden vaihtamista jne. Mutta niinhän se on että kun ne kuukautiset alkaa niin ne alkaa ja siihen on vain sopeuduttava ja kohdattava asia sellaisena kuin se on.
 
uuui
Mun 8-vuotias kuopus alkoi viime talvena kysellä kuukautisista, kun niistä oli kuulemma koulussa puhuttu. Aika aikaisin nykyään aloitetaan valistus jo koulussa, ainakin joissakin kouluissa. Siitä oli hyvä jatkaa kotona.

Itselläni alkoi menkat vasta hieman ennen 15 vuoden ikää, mutta mun kahdella tytöllä 11-vuotiaana ja yhdellä 13-vuotiaana. Toinen noista 11-vuotiaista oli alle 40-kiloinen, hätäisesti 150-senttinen, ihan pikkulapsen mallinen. Itsekin kyllä toivon, ettei kuopuksella ala kauhean aikaisin, koska hän on ainakin toistaiseksi todella verikammoinen ja ihan hysteerinen, jos jostakin kohdasta vähänkin kipuilee.
 
En pidä tavasta jolloin ihmiset täällä puhuvat kun äidillä alkoi vasta 13 vuotiaana. Se saa 13 vuotiaat tuntemaat epänormaaleilta. Itsekkin aloin miettimään enkö ole normaali kun olen 13,5 eikä ole menkat alkanu.
 
Pohjanmaan mamma
Kai tässä ketjussa viitataan tuolla ”vasta” sen ja sen ikäisenä-jutulla lähinnä siihen että kuukautiset on jollakulla alkaneet myöhemmin kuin monilla muilla. Aika yleisesti tuntuu alkavan 9-15 -vuotiaana eli vaihtelu on suurta, mutta useimmilla tulevat kyllä ihan itsestään sitten kun on omalle kropalle sopiva aika. No hätä! Itsellä alkoi vasta 15-vuotiaana sekä perimän että aktiivisen tanssiharrastuksen takia ja nyt on takana yli 25 vuotta kuukautisia & kaksi lastakin :)
 
Nuorimom3
Minulla on itselläni 3 lasta josta 1 on tyttö. Hän on vasta 6v ja olen puhunut hänelle menkoista ja koska rintsikoita pitää alkaa hankkia. Itselläni alkoi menkat jo 10v ja 9v aloin käyttää rintsikoita. Suosittelen puhumaan normaalisti koska ei siinä mitään pahaa ole. 10v ei ole enää niin lapsi mitä kirjoitatte tai ehkä jotkut ovat mutta meillä päin sen ikäinen on jo teinin alku jolta odotetaan enemmän vastuuta. Jokaisella on oma mielipiteensä.
 

Yhteistyössä