Tyttö kertoi odottavansa lasta.

  • Viestiketjun aloittaja voivoivoi
  • Ensimmäinen viesti
i
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ei paljon naurattaisi :| . Todellakaan.

Mutta eipä siinä muuta voisi tehdä, kuin olla tyttärensä tukena, ja auttaa sen verran minkä voi jos ja kun apua tarvitaan. Keskustella siitä, mitä äitiys tuo tullessaan, ja miten tärkeää on hankkia myös koulutus.

Ja sitten mä kovasti toivoisin, ettei tyttäreni tekisi toista lasta sitten 17-18 v iässä.
tälle peesi
 
hups
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Toisaalta jos tekisikin pari tai vaikka useamman siihen perään niin voisi mennä opiskelemaan ammatin ja töihin vielä nuorena. Sittenhän ne olisikin siinä kaikki hankittu, lapset ja ammatti, ja elämä vielä edessä ;)
Ai eiks opiskelu ja lasten hankkiminen ole elämää?
 
vierailija
Minä luultavasti vakavan keskustelun jälkeen (jos tyttö ei oo tullu järkiratkaisuun) niin näyttäisin aborttiklinikan ovea. Ei 16 ikäinen tyttö tiedä elämästä vielä mitään. Niin pitkään kun ei ole varaa maksaa sen vauvan kuluja niin ei sitä vauvaakaan hankita.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asutteko tytön kanssa saman katon alla ja sait "kirjeen"? No, eipä siinä, tuli sitä itsekin kommunikoitua kirjeitse vaikeista asioista äidin kanssa.

Missä tyttö on nyt?

Luulen, että parasta voisi olla, että istuisitte nyt yhdessä alas ja sanoisit suoraan, että olet aika shokissa ja saatat siksi sanoa jotain mitä hän pitää loukkaavanakin vaikket loukata tarkoitakaan. Ja sitten alat purkamaan vyyhtiä. Että oliko vahinko vai ihan suunniteltu juttu? Koska on tehnyt testin, onko ihan varma juttu? Onko käynyt neuvolassa? Monennella viikolla on? Ja tietääkö poikaystävä ja onko ihan varmasti kuvioissa mukana? Ja sitten että onko tyttö miettinyt asian läpi, että missä asuu ja miten hoitaa koulunsa? Onko tulevaisuuden haaveita ja miten vauva niihin vaikuttaa?

Ja kerrot kuinka abortti on rankka päätös, joka sekin varmasti vaivaa vuosia, mutta että kukaan ei syytä jos siihen tuossa iässä päätyy. Ja että se voi joskus olla paras vaihtoehto.

Tärkeintä kai on, että mitä ikinä päätyy tekemään niin lupaat olla tukena, mutta että asia ei ole niin kuin elokuvissa, sinä et hoida hänen lastaan kuin omaasi vaan se on ennen kaikkea hänen vastuullaan.
Kyllä asumme saman katon alla, tyttö on nyt kesälomareissulla ystävänsä mökillä. Varmaan laittanut kirjeen postiin ennen reissuun lähtöä. Palaa perjantaina.
 
no ei ole ei.
Alkuperäinen kirjoittaja hups:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Toisaalta jos tekisikin pari tai vaikka useamman siihen perään niin voisi mennä opiskelemaan ammatin ja töihin vielä nuorena. Sittenhän ne olisikin siinä kaikki hankittu, lapset ja ammatti, ja elämä vielä edessä ;)
Ai eiks opiskelu ja lasten hankkiminen ole elämää?
Ei se ole.Mun mielestä kaikkien pitäisi elää se nuoruus ilman lapsia ja olla villi ja vapaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja no ei ole ei.:
Alkuperäinen kirjoittaja hups:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Toisaalta jos tekisikin pari tai vaikka useamman siihen perään niin voisi mennä opiskelemaan ammatin ja töihin vielä nuorena. Sittenhän ne olisikin siinä kaikki hankittu, lapset ja ammatti, ja elämä vielä edessä ;)
Ai eiks opiskelu ja lasten hankkiminen ole elämää?
Ei se ole.Mun mielestä kaikkien pitäisi elää se nuoruus ilman lapsia ja olla villi ja vapaa..
olet yksi ihminen ja yksi mielipide :whistle:
 
2x teiniäiti
Älä nyt ainakaan tee samaa virhettä minkä äitini teki :/ suuttui ja alkoi heti sanomaan et mitä sä oikein ajattelit jne.. minkäs sille vahingolle voi, pikkuhiljaa tottui ajatukseen, hyvä mummi on lapselle (synnytin siis 16-vuotiaana)
sama homma toistui, kun ilmoitin 19-vuotiaana, että meille tulee vauva... taas; mitä sä oikein ajattelet, ei onnitteluja eikä mitään :(

Tue lastasi, hän on selvästikkin päätöksensä tehnyt, etkä siihen pysty vaikuttamaan, hyvin hän pärjää :)
Itse muutin poikaystävän kanssa pois kotoota puolessa välissä raskautta. Nyt olen jo kohta 25 vuotias :)
 
vieras
Tue tosiaan lastasi. Minulla kavereita saanut 18-22 vuotiaana lapsia ja silloinkin suku ihmetellyt. Se jättää moneen nuoreen äitiin tosi pahan mielen vaikka olisi jo aikuinen eikä 16.
 
2x teiniäipp
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Minä luultavasti vakavan keskustelun jälkeen (jos tyttö ei oo tullu järkiratkaisuun) niin näyttäisin aborttiklinikan ovea. Ei 16 ikäinen tyttö tiedä elämästä vielä mitään. Niin pitkään kun ei ole varaa maksaa sen vauvan kuluja niin ei sitä vauvaakaan hankita.
Ei ketään voi aborttiin pakottaa, jos 16-vuotias haluaa lapsen pitää niin siihen ei kukaan pysty vaikuttamaan. Lapsilisät tulee saamaan ja toimeentulotukea sossulta, sekä tietysti kaikki äippärahat sun muut, on sitä muutkin äippärahoilla vauvoja elättäneet ja tarvikkeita hankkineet.. Saahan 16-vuotias itekkin vielä lapsilisää, eli aika hyvin on rahallisesti asiat..
 
kahden äiti
Ole nyt ihmeessä tytöllesi tukena! Ei varmasti ole helppoa hänelle, valtava kasvun paikka hänellä edessä. Kannattaa ihan jutella tyttäresi kanssa, kysyä asumisjärkestelyistä jne, kriisihän tuo toki on mutta eikös se valitettavasti niin ole että vaikka kuinka toivoisi minkäkinlaista elämää lapselleen niin tietyn pisteen jälkeen vaikutusmahdollisuudet eivät enää kovin korkealla ole eikä pidäkään olla-- nyt kävi näin ja jos kaikki menee hyvin, tyttäresi saa juurikin samassa paketissa "kaiken"- lapsen, opiskelee ammatin, ja elämä menee ihan mainiosti ilman sen suurempia draamoja :)

Voimia teille, erityisesti tytöllesi, hän kaipaa tukea varmaankin enemmän kuin koskaan!
 
2x teiniäippä
Alkuperäinen kirjoittaja 2x teiniäipp:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Minä luultavasti vakavan keskustelun jälkeen (jos tyttö ei oo tullu järkiratkaisuun) niin näyttäisin aborttiklinikan ovea. Ei 16 ikäinen tyttö tiedä elämästä vielä mitään. Niin pitkään kun ei ole varaa maksaa sen vauvan kuluja niin ei sitä vauvaakaan hankita.
Ei ketään voi aborttiin pakottaa, jos 16-vuotias haluaa lapsen pitää niin siihen ei kukaan pysty vaikuttamaan. Lapsilisät tulee saamaan ja toimeentulotukea sossulta, sekä tietysti kaikki äippärahat sun muut, on sitä muutkin äippärahoilla vauvoja elättäneet ja tarvikkeita hankkineet.. Saahan 16-vuotias itekkin vielä lapsilisää, eli aika hyvin on rahallisesti asiat..
ja tuonikäisenä saa äippärahoista verotkin takaisin KAIKKI!!! Mulle tuli yli 400 euron yllätys kun sain veronpalautuksia, alaikäinen ei joudu maksamaan veroja noista :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no ei ole ei.:
Alkuperäinen kirjoittaja hups:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Toisaalta jos tekisikin pari tai vaikka useamman siihen perään niin voisi mennä opiskelemaan ammatin ja töihin vielä nuorena. Sittenhän ne olisikin siinä kaikki hankittu, lapset ja ammatti, ja elämä vielä edessä ;)
Ai eiks opiskelu ja lasten hankkiminen ole elämää?
Ei se ole.Mun mielestä kaikkien pitäisi elää se nuoruus ilman lapsia ja olla villi ja vapaa..
Pitäis ja pitäis, tässä tapauksessa nyt ei käynyt niin, tilalle tulee jotain muuta ja arvokasta :)
 
Saattaisin ehkä aluksi vähän järkyttyä, tai olla asteen huolissani. Mutta jos tyttö on selvästi asennoitunut että hänestä tulee äiti ja sitä itsekkin selvästi haluaa, niin eiköhän se huoli omilta harteiltanikin katoa. Oli tilanne mikä tahansa, olisin joka tapauksessa tukena.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja 2x teiniäiti:
Älä nyt ainakaan tee samaa virhettä minkä äitini teki :/ suuttui ja alkoi heti sanomaan et mitä sä oikein ajattelit jne.. minkäs sille vahingolle voi, pikkuhiljaa tottui ajatukseen, hyvä mummi on lapselle (synnytin siis 16-vuotiaana)
sama homma toistui, kun ilmoitin 19-vuotiaana, että meille tulee vauva... taas; mitä sä oikein ajattelet, ei onnitteluja eikä mitään :(

Tue lastasi, hän on selvästikkin päätöksensä tehnyt, etkä siihen pysty vaikuttamaan, hyvin hän pärjää :)
Itse muutin poikaystävän kanssa pois kotoota puolessa välissä raskautta. Nyt olen jo kohta 25 vuotias :)
Muutitte pois minne?
 
Alkuperäinen kirjoittaja 2x teiniäipp:
Ei ketään voi aborttiin pakottaa, jos 16-vuotias haluaa lapsen pitää niin siihen ei kukaan pysty vaikuttamaan. Lapsilisät tulee saamaan ja toimeentulotukea sossulta, sekä tietysti kaikki äippärahat sun muut, on sitä muutkin äippärahoilla vauvoja elättäneet ja tarvikkeita hankkineet.. Saahan 16-vuotias itekkin vielä lapsilisää, eli aika hyvin on rahallisesti asiat..
:eek: :LOL:
Hyvin?
Eivät 16 v äiti ja hänen lapsensa nälkää näe, mutta jos yhteiskunta elättää ja toimeentulotukea saadaan niin ei kyllä voi sanoa että raha-asiat olisivat hyvin. Tai että olisi varaa maksaa lapsensa kulut (ei kyllä tarvitse ollakaan, ei monella vanhemmallakaan ole).

Teinille nuo summat voivat toki olla suuria, onhan ne hieman eri luokkaa kuin viikkorahat :xmas:
 
2x teiniäippä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja 2x teiniäiti:
Älä nyt ainakaan tee samaa virhettä minkä äitini teki :/ suuttui ja alkoi heti sanomaan et mitä sä oikein ajattelit jne.. minkäs sille vahingolle voi, pikkuhiljaa tottui ajatukseen, hyvä mummi on lapselle (synnytin siis 16-vuotiaana)
sama homma toistui, kun ilmoitin 19-vuotiaana, että meille tulee vauva... taas; mitä sä oikein ajattelet, ei onnitteluja eikä mitään :(

Tue lastasi, hän on selvästikkin päätöksensä tehnyt, etkä siihen pysty vaikuttamaan, hyvin hän pärjää :)
Itse muutin poikaystävän kanssa pois kotoota puolessa välissä raskautta. Nyt olen jo kohta 25 vuotias :)
Muutitte pois minne?
Ihan hommattiin asunto yksityiseltä vuokranantajalta. Kalusteita saatiin kummankin vanhemmilta mitä ylimääräisenä oli. Asumistukea saatiin melkein koko vuokran määrä, lapsilisä, äippäraha. Sossuun ei meidän tarvinnut mennä..
 
hohhoh
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
En todellakaan tykkäis. Abortin ottaisin puheeksi. Lasten ei kuulu saada lapsia.
Voihan se olla et on jo myöhästä tehä abortti.. Eniten musta vaikuttaa asiaan tytön oma motivaatio äitiyteen, eihän 16- vuotias aikuinen ole mutta heitäkin on kovin "eriasteisia" kypsyydeltään. Jos tyttö on vastuuntuntoinen ja selkeästi kartalla siitä mitä on tekemässä, ei musta ole mitään syytä tuputtaa poistattamaan vauvaa.
 
2x teiniäippä
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja 2x teiniäipp:
Ei ketään voi aborttiin pakottaa, jos 16-vuotias haluaa lapsen pitää niin siihen ei kukaan pysty vaikuttamaan. Lapsilisät tulee saamaan ja toimeentulotukea sossulta, sekä tietysti kaikki äippärahat sun muut, on sitä muutkin äippärahoilla vauvoja elättäneet ja tarvikkeita hankkineet.. Saahan 16-vuotias itekkin vielä lapsilisää, eli aika hyvin on rahallisesti asiat..
:eek: :LOL:
Hyvin?
Eivät 16 v äiti ja hänen lapsensa nälkää näe, mutta jos yhteiskunta elättää ja toimeentulotukea saadaan niin ei kyllä voi sanoa että raha-asiat olisivat hyvin. Tai että olisi varaa maksaa lapsensa kulut (ei kyllä tarvitse ollakaan, ei monella vanhemmallakaan ole).

Teinille nuo summat voivat toki olla suuria, onhan ne hieman eri luokkaa kuin viikkorahat :xmas:
no asumistuen saa, lapsilisät, äippärahan, eli aivan samat tuet mitä kaikki muutkin äidit... ei meidänkään sossuun tarvinnut mennä. Sitten kun lapsi on 3v ja tuet loppuu niin äiti on jo siinä iässä että lähtee varmasti töihin/opiskelemaan
 
Näin!
Miksi se abortti pitäisi ottaa puheeksi enää tuossa vaiheessa, kun tyttö on selvästi päätöksensä tehnyt? Tuskin hän asian kanssa empii, kun kerran tulevalle mummulle vauvabodeja lähettää.

Se nyt vaan on niin, että joskus lapset tekee lapsia. Monen mielestä harmillista, mutta mehän emme tätä kyseistä tyttöä tunne, joten emme hänen valmiuksistaan äidiksi tiedä hölkäsen pöläystä. Ap, sinä hänen äitinään tiedät ja sen mukaan ole hänen tukenaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 2x teiniäippä:
no asumistuen saa, lapsilisät, äippärahan, eli aivan samat tuet mitä kaikki muutkin äidit... ei meidänkään sossuun tarvinnut mennä. Sitten kun lapsi on 3v ja tuet loppuu niin äiti on jo siinä iässä että lähtee varmasti töihin/opiskelemaan
Saa toki samat tuet, mutta useimmiten hieman vanhempi äiti on kai ehtinyt olla töissä ennen äitiyslomaa, ja saa paljon suuremmat äippärahat.

Jos saa vaan minimiäippärahaa, asumistuen ja lapsilisää niin ei sillä kovinkaan hyvin elä. Luulen, ettei 16 v isäkään ole työssäkäyvä. Pärjää kyllä, mutta tarkkana saa rahan kanssa olla, ellei edes toimeentulotukea saa.
 
nuori mummoksi tuleva täälläkin
keskustelua, keskustelu ja keskustelua
Meillä sama tilanne ensin sain tietää että on saanut opiskelupaikan (peruskoulu loppui nyt) ja siihen perään et odottaa lasta.
Paljon on keskusteltu, eri vaihtoehdot punnittu, tytön kanssa kahden, poikaystävän kera, hänen vanhempien kera, yhdessä ja erikseen.

Haluavat pitää lapsen, kunnioitetaan heidän päätöstään. Nyt suunnitelma että tyttö aloittaa koulun, synnyttää lapsen ja minä jään hoitamaan lasta (jos vaan kaikki lapsella ok), jotta tyttö saa jatkaa kouluaan ilman suuria taukoja. Muuttivat viikonloppuna meidän erilliseen kaksioon josta vuokralaiset muuttivat viime kuussa pois. emme ota heiltä vuokraa vaan saavat asua siinä ja säästää omaa asuntoa varten, saavat kuitenkin omaa rauhaa kun erillinen asunto, mutta me ollaan lähellä jos ja kun meitä tarvitaan.
 
Muistuttaisin...
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Saa toki samat tuet, mutta useimmiten hieman vanhempi äiti on kai ehtinyt olla töissä ennen äitiyslomaa, ja saa paljon suuremmat äippärahat.

Jos saa vaan minimiäippärahaa, asumistuen ja lapsilisää niin ei sillä kovinkaan hyvin elä. Luulen, ettei 16 v isäkään ole työssäkäyvä. Pärjää kyllä, mutta tarkkana saa rahan kanssa olla, ellei edes toimeentulotukea saa.
Tuon ikäiset eivät myöskään ole välttämättä tottuneet järin kummoisiin tuloihin. Oppivat elämään pienemmällä rahalla ja sehän on loppujen lopuksi varsin hyvä asia tulevaisuutta ajatellen.

Nimimerkillä: "Tyhjätasku, joka sen kun vaan törsää..." ;)
 
2x teiniäippä
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja 2x teiniäippä:
no asumistuen saa, lapsilisät, äippärahan, eli aivan samat tuet mitä kaikki muutkin äidit... ei meidänkään sossuun tarvinnut mennä. Sitten kun lapsi on 3v ja tuet loppuu niin äiti on jo siinä iässä että lähtee varmasti töihin/opiskelemaan
Saa toki samat tuet, mutta useimmiten hieman vanhempi äiti on kai ehtinyt olla töissä ennen äitiyslomaa, ja saa paljon suuremmat äippärahat.

Jos saa vaan minimiäippärahaa, asumistuen ja lapsilisää niin ei sillä kovinkaan hyvin elä. Luulen, ettei 16 v isäkään ole työssäkäyvä. Pärjää kyllä, mutta tarkkana saa rahan kanssa olla, ellei edes toimeentulotukea saa.
no kyllä me noilla ainakin pärjättiin hyvin, vuokraa kun ei tarvinnut maksaa juuri ollenkaan asumistuen jälkeen. Ite sain lapsilisää vielä vuoden (sen jotain 90e) ja lapsesta samanverran, minimiäippäraha, kyllä sillä nyt ruokaa ostaa ja vauvalle tarvikkeita vaikka kirpparilta. Lapseni isä tosin meni töihin sitten jossain vaiheessa, joten meillä ei rahallisesti ollut tukalaa.
 

Yhteistyössä