Tyttö kohta 1v5kk, EIKÄ VIELÄ KÄVELE!

Yeb
Minnamammma, tuo meidän typy lähti kävelemään 1v 6kk 10pvän iässä :) Eikä kyllä merkkiäkään siitä näyttänyt ennen, sitten vain yhtäkkiä päätti kokeilla :heart:

Toi konttaushomma on kyllä jännä! Meillä alotettiin kyllä konttaus ihan ajoissa, 8-kuisena ja sitähän sitten jatkettiinkin siis yli 10 kuukautta..
 
Mekin ollaan käyty fysioterapiassa, kun poika, nyt 1 v 2kk, oppi ryömimään vasta 11 kk ikäisenä. Sitä ennen vihasi mahallaan oleskelua. Konttaamaan lähti vasta reilu kuukausi sitten. Tavallaan ei sillä kävelyllä ole niin kiire, kun konttaus on jo niin iso askel.

Hassua luppis, että teillä lähdettiin sitten suoraan kävelemään! Mutta oon mä sellaisista kuullut aiemmin. Ja vaikka konttaus olisi hyväksi aivojen kehitykselle, ilmanki pärjää. Yksi tanssijakaveri ei koskaan kontannut. Ainoa mistä sen huomaan, on se että jotkut liikkeet menis luontevammin sama käsi sama jalka-tyyliin vastavedon sijaan. Sitä joutuu enemmän 'miettimään'. Mutta se onkin tanssija...

Nyt siis meillä mennään hitaasti tukea vasten ja talutettuna ja työnnellääm kärryä. Mutta ei osata tulla alas istumaan ja tasapainoa haetaan vielä. meno vaan olis kova :)
 
Mä tuun kertomaan meidän viikonlopun jälkeiset kuulumiset.. Meillä neiti eilen innostu kävelemään vähän väliä pieniä matkoja jommankumman vanhemman syliin. Itse nousi seisomaan ja siitä sit teputti varmaan max.10 askelta :heart: Ja kuitenkin kun ottaa huomioon, että tyttö kuumeili koko viikonlopun (saattoi olla myös hieman vatsatautia, kun vatsa hällä oli kuralla), niin se ei lannistanu häntä! Mutta tänään aamulla sit herättyään kun taas kokeiltiin miten kävely onnistuu, ni hää sit haluskii heittäytyy suorilta jaloilta taaksepäin :eek: En tiedä mikä päähän pisto tuo oli, kaksi kertaa sen teki ja toisella sain onnex kiinni, mutta toisella sit kopsautti päänsäkin oveen.. Sängyssä kun harjoiteltu seisomista, ni kai oletti että lattiallekin voi heittäytyä kuten sängyssä :ashamed:
No mutta viestin sanoma on se, että HIEMAN ollaan edetty viime viikosta ja täytyy kai todeta että HILJAA HYVÄÄ TULEE :D
Mites teillä muilla??
Mainitsit BOOGIE, että teillä lähdettiin konttaamaan vasta 11kk iässä, meillä näin tapahtu 1vuotispäivän jälkeen vasta!
 
kisu: Meillä pojan kävely on vauhdikkaampaa (juoksee melkein) iltaa kohti, samoin tasapaino on parempi illalla. Aamulla herättyään on aika tönkköä menoa.

Ja joo, kyllä meillä lattialla leikitään ja autojen kanssa paljonkin mutta ongelma on se et menee semmosella aitajuoksijatyylillä (peppukiitoa kai, sitäkin oli hetken aikaa) eikä siis konttaa. Mistään tunneleista tms. ei mene konttaamalla vaan tällä omalla tyylillään. Eli konttaaminenhan kehittää liikkumistä todella monipuolisesti ja sen korvaaminen on hieman työlästä :/ Meillä mikään muu kuin tuo kävely ei ole tullut itsekseen, istumaannousukin opeteltiin. Seisomaan on punkenut sylissä jne. jo 5 kk iästä mutta mahallaan ei ole koskaan viihtynyt (paitsi nyt ihan hiljakkoin) eikä sen takia lähtenyt sitten ryömimäänkään tai konttaamaan.
 
Meillä muuten Luppis sama homma että illalla kävely onnistuu parhaiten. Niin joo, olinkin unohtanut että konttauksen voi hoitaa monella tyyllä B) (meillä on ollut kaksi puhdasta konttaria) Voisiko muuten ajatella että lapsen kanssa harjoittelisi konttaamista myöhemmin kun lapsi olisi "yhteistyökykyisemmässä iässä" eli esim. 2v jälkeen kun paremmin ymmärtää käskyjä, vai onko tärkeää että konttaamista tehdään juuri pienenä? Isomman kanssa voisi kontallaan leikkiä vaikka eläinleikkejä =)

Onpas teillä Kisu tullut paljon edistystä, kuullostaa kyllä siltä että ihan kohta teillä kävellään =) aika hurjaa tietysti tuo heittäytyminen, toivottavasti oppii pian ettei lattialla kannata sellaista harrastaa.

Mites teillä Yeb lapsen motorinen kehitys meni (antoiko kävelyttää, kävelikö kärryillä tms.)? Mäkin toivoisin että meillä vain yks kaunis päivä lähdettäisiin kävelemään ilman sen kummampaa harjoittelua, mutta ei siltä kyllä näytä. Mä olen nyt yrittänyt kävelyttää kakkosta yhdellä sormella mahdollisimman paljon ja houkutellut kävelemään itsenäisesti mun luo aina kun mahdollista. Mutta en tiedä miten toista voisi rohkaista, kun selvästi jo aika hyvin kuitenkin osaa :'(
 
Yeb
Minnamammma, meidän neiti alkoi kävellä taaperokärryllä ja kävelyautollaan vasta sen jälkeen kun oppi kävelemään :kieh: Eli niistä ei harjoituksissa ollut apua.. Kävelyttäminen onnistui hyvin harvoin, 95%:sesti tyttö vaan veti jalat löysäksi eikä kävellyt mihinkään. Myöskään yhdellä sormella kävelyttäminen ei koskaan onnistunut. Ainoa harjoitus mitä kävelyyn siis oikeastaan otti, oli sohvia ja sohvapöytää pitkin kävely.

Mutta kuulostaa kyllä oikeesti siltä ettei teillä montaa viikkoa ainakaan mene ennenkuin kävelee :heart:
 
Tänään meillä ei olla suostuttu kävelemään vielä kertaakaan itsenäisesti. Sormesta kyllä kiinni pitäen mennään.. tänään on ollut muutenkin tosi kiukkuinen neiti |O Ja vielä kun itse sain flunssan, eikä olo ole paras mahdollinen, niin toi jatkuva komentelu yms.ottaa kyllä myös voimille :snotty:
YEB mainitsi, että heillä tyttö veti jalat löysäx kun olisi kävelyttänyt. Meilläkin tätä tapahtuu varsinkin silloin, jos joku muu kuin äiti tai isä kävelyttää tai sit jos on liikaa "yleisöä". Mutta siis kutakuinkin kotioloissa onnistuu ihan hyvin.
MINNAMAMMA, meilläkin kun saisi tytölle rohkeutta kävelyyn, sillä selvästikin taito on suht hyvin hallussa, mutta ei vaan luota itseensä tarpeeksi. Olis kiva joku päivä huomata, että tyttö tulla tepsuttais ihan itse äitin luo, ilman että olisi tarvinnut edes pyytää/houkutella.
No, mutta lisään tähän vielä meille kaikille niin tutun sanan, eli kyllä ne KOHTA :LOL:
 
En nyt ihan kaikkia viestejä lukenut, mutta kerron silti tilanteestamme. Meidän tyttö täyttää ensi viikolla 2 v. Hän otti ensimmäiset askeleet 1 v 3 kk iässä ja kulki kokonaan kävelemällä 1v5kk iässä.

1,5 v neuvolassa oli lääkäri kirjoittanut koneelle, että "kävelee, mutta todella omituisen näköisesti". Tämä tuli ilmi vasta tällä viikolla, kun olimme 2 v neuvolassa, lääkäri ei siis ollut sanonut meille asiasta mitään, eikä kirjoittanut havaintoaan neuvolakorttiin. Lääkäri ehdotti seurantaa (vasta) 3 v iässä. Kun kerroin tästä esim. äidilleni ja kaverilleni, he sanoivat kiinnittäneensä huomiota tyttömme kävelytyyliin, mutta eivät olleen kehdanneet sanoa asiasta. Itse (ja mieheni) olen ollut jotenkin sokea asialle, katsonut vaan, että tuossa se taapertaa menemään. Oma silmä on jotenkin niin tottunut, etten ole kiinnittänyt asiaan liiemmin huomiota.

Mutta äitini selittäessä mitä hän on huomannut, näen sen itsekin: oikealla jalalla tyttö astuu normaalisti eteenpäin, vasen jalka astuu hieman sivulle/tekee pienen kaaren. Huomasin myös, että tyttö ei pääse yhtä nopeasti eteenpäin kuin ikätoverinsa (jotka ovat siis tosin kävelleet 4-7 kk pidempään), ja kiivetessä pääsee kiipeämään esim. pihalla olevan "keinumopon" päälle, jos kiipeää oikea jalka edellä, mutta jos yrittää kiivetä vasen jalka edellä, niin ei pääsekään (ainakaan niin helposti).

Nyt saimme lähetteen fys. terapiaan, ja asiaa aletaan selvittää. Muuten tyttö on ihan normaalisti kehittynyt. Onko muilla ollut tällaista?
 
Kirsikka83: Ei ole kokemusta vastaavasta. Konttasiko normaalisti? Meillä kun oli peppukiitäjä, selän virheasennon takia jumpattiin ja jalkoja tarkkaili fyster erityisesti koska peppukiisi toispuoleisesti ja haluttiin varmistua että toispuoleisuudesta päästään eroon. Myös vauva-ajan refluksihuutojen takia jouduttiin aikanaan lasta "oikomaan" kun oli niin kaarella mutta siitäkin selvittiin. Kiipeäminen ja muutama muukin asia meillä vielä vähän jätättää konttaamattomuuden takia ja samoin niissä näkyy myös toispuoleisuutta mutta kun on ohjeet saanut ja vähän osaa lasta tarkkailla niin niitä saada koko ajan oiottua ts. toispuoleisuus vähenee.

Tänään ja eilen konttasi meidän poika oma-aloitteisesti noin viisi "askelta". :heart:
 
Paranemisia Kisulle, meillä on joo tää kakkonen kyllä sairastanut monen lapsen edestä :'( En ymmärrä mikä siinäkin oli/on. Tietty ykkönen tuo enemmän pöpöjä kotiin jo silloin kun toinen on pieni vauva, mutta kyllä kakkonen on infektiot tooosi helposti sitten saanutkin. Ykkönen kanssa sairasti lievää flunssaa lähes koko 1v talvensa ja korvatulehduksia oli useita (ei putkitettu), mutta kakkonen on sairastanut paljon rajummin ja pienempänä. Meillä kyllä varmaan allergiataipumus selittää osittain sairastelua.

Kirsikka83 Ei meilläkään ole ollut vastaavaa, aika jännä että neuvolalääkäri ei mitään 1,5v neuvolassa sanonut ja nytkään ei sitten mitään selitystä. Ilmeisesti lääkäri ajatteli että olisi jotain harmitonta ja korjaantuvaa kun haluaa seurata vielä asiaa. Mutta jos asia vaivaa teitä niin ainahan voi mennä yksityiselle lasten neurologille/fysiatrille. Teillä ei varmaankaan ole tämä nyt kummallisen kävelyn takana, mutta kerronpa kuitenkin että mun kummisedällä on toinen jalka pidempi kuin toinen ja hänen kävelyään jos pukisi sanoiksi niin sen tekisi juuri noin. MUTTA jos teillä olisi tästä kyse niin luulisi neuvolalääkärin sen huomanneen ja siitä teille maininneen (kasvu myötä tuollainen kyllä saattaisi korjautuakkin???).

Meillä ei edelleenkään kävellä ilman tukea, kävely tuetta tuntuu jo tosi vakaalta, ja pääsee tosiaan useamman metrin matkoja. Kakkonen on kyllä hassu kun tosiaan periaatteessa pääsee pitkänkin matkan tuetta kävelemään, mutta (välillä, ei aina) kun näkee että isi tai äiti on kiinniotto etäisyydelle niin antaa itsensä kaatua viimeisen metrin, tyyliin puu kaatuuuuu! :LOL: Ilman kiinniottajaa ei siis kyllä vahingossakaan kaadu, eikä silloin jos kiinniottaja kävelee edellä (sehän voisi olla ettei häntä saataisikaan kiinni sillä kertaa).

Voi kun tää oppis jo VIHDOIN kävelemään. Jotenkin mulla alkaa olla -maailma on niin epäoikeudenmukainen- ajatuksia kun k a i k i l l a muilla jo samanikäiset kävelee. Ja pikku juttuhan tää sinänsä on jos oikeisiin ongelmiin vertaa (ja korjaantuvakin siis toivottavasti). Katsoiko kukaan taannoista Dr Philiä, jossa oli kuurosokeat kolmoset :'( Tuollaisten ongelmien edessä tietysti viivästynyt kävelemäänlähtö vaikuttaa melko mitättömältä murheelta :snotty:
 
Voi ahdistus, olin tänään avoimessa päiväkodissa :headwall: tosi kivaa kun puolta pienemmätkin kävelee :'( Muutoin meillä on tehty seisomaharjoituksia ja kävely vaikuttaa jo aika vakaalta, mutta vieläkään ei kävellä 100% Mulla kyllä tulee aina näin ahdistuneena mileen onko meidän neidillä kaikki hyvin, vai olisiko jotain poikkeavaa kumminkin kun tosiaan sekä puhe että kävely niin paljon isosiskoa jäljessä.

Mites Kisu teillä menee, joko olette parantuneet?
 
Meillä on nyt 1v1kk meitin poika ja oppi vasta vähänaika sitten konttaamaan, vieläkään ei ihan pelkästään konttaa vaan välillä edelleen ryömitään.
On oppinut istumaan ja itse nousemaan istuma-asentoon, seisoo tukea vasten varpaillaan. Ei ota yhtään askelia.
Meillä on lähete fysioterapiaan, tuon varvastamisen takia.

Itseasiassa en nyt vielä osaa olla huolissani asiasta ja en tiedä, onko edes syytä huoleen. Eniten vaan olen kyllästynyt jatkuviin kyselyihin: joko kävelee.
Toisaalta harmittaa, kun ystävien nuoremmat lapset jo kävelee ja se tietysti tuo leikkimiseen uusia ulottuvuuksia, joihin meitin poika ei sitten pääse mukaan, kun ei kävele.
 
Meidän poika 1v2kk ei myöskään kävele vielä. Ryömimään oppi 8kk ja konttamaan vasta vuoden täytettyään. Nousee kyllä pystyyn tukea vasten ja kävelee tukia pitkin joten saapa nähdä milloin lähtee siten kävelemään ilmna mitään.

Fysioterapiassa ollaan käyty 10kk saakka. Alunperin jouduttiin sinne pikku-herran käsien käytön takia, mutta siellä sitten terapeutit alkoivat vaahdota tuosta konttamaan lähtemisestä ja sitten alettiin tekemään erilaisia harjoituksia sen edistämiseksi. Nyt siis konttaamalla juntataan eteenpäin ja äiti kyllä kovasti odottelee kävelyä..ei tarvitsis kannella niin paljoa :)

Eiköhän nämä meitin pikkuiset jokainen aikanaan nousen jaloilleen ja lähde liikkeelle kahden jalan voimin. Jokainen omaa tahtiaan.
Aurinkoista kevättä ja ensiaskeleita odotellessa... :heart:
 
MINNAMAMMA: Myös me käytiin eilen avoimessa päiväkodissa ja olin tällä kertaa tyytyväinen siihen, että neiti viihtyi siellä hyvin, koska ei ollut niin paha hälinä kuin yleensä. Tuolloin meidän neiti hermostuu pienestäkin asiasta ja muutenkin tuntuu olevan vähän ujoutta enemmän kuin tota sosiaalisuutta. Joo, kyllä mäkin haikeana katselin kun siellä pienemmätkin taaperot käveli ettei mitään, ilman horjumisia jne. Meidän likka sentäs jonkin verran taaperokärryllä meni, mutta näkihän sen varmasti kaikki, ettei oikein hallitse jalkojaan vielä.. Ei pitäs kyl ajatella mitä muut ajattelee, mutta näin se vaan on. Meillä ei huomattavaa edistymistä ole kävelyyn nyt tullut, mutta välillä tyttö jopa itse nousee seisomaan ja ottaa ne muutamat askeleet, ennenkuin pyllähtää. Aina ei siis tarvitse olla enää pyytämässä kävelyyn lähtöä. Mutta konttaamalla siis pääasiassa mennään.
Flunssatkin yms.pöpöt on toistaiseksi saatu taltutettua, joten siinä ainakin tapahtunut positiivinen kehitys :LOL:
Niin ja ensi viikollahan meillä on 1v6kk neuvola, jännittää kyllä hirveästi mitä täti sanoo!!
 
Meidän poika 1v1kk ja konttaa ja nousee polvilleen, mutta ei seisomaan asti. Jos häntä kävelyttää, on jalat kyllä vielä niin spagettia että tuskin vielä aikoihin nouseekaan seisomaan saati alkaa kävelemään.

Olenkin alkanut miettiä, että voisiko kestovaipoilla olla yhteyttä hitaampaan kehitykseen? Onko teillä kenellekään kestot käytössä lapsilla? Meillä Bumgeniukset ja mietin, että pitäisi varmaan enemmän pitää poikaa ilman vaippaa, jos vaikka helpottaisi liikkumista...Tosin poika on myös rauhallinen tapaus, joten voihan johtua pelkästään temperamentistakin. En kyllä millään haluaisi alkaa kertakäyttövaippoja lapsellani käyttämään :/
 
Meillä poika lähti kävelemään sinä päivänä kun täytty 1v 4kk. Silloin siis nousi oma-aloitteisesti seisomaan ja käveli minusta poispäin. Nyt on kulunut kuukausi ja yhtäjaksoista kävelyä tulee kymmenisen metriä. Kengät jalassa ei suostu kävelemään muutoin kuin taluttaessa. Olin huolissani, mutta neuvolassa ei sanottu asiasta mitään, joten en ottanut sitä puheeksikaan. Nyt on helpottavaa kun näkee pojan kävelevän, mutta minuakin harmitti "kyllä se siitä kohta lähtee" -tyyliset kommentit. Nimittäin meidän pojalla kehitys on koko ajan tapahtunut niin että viikkotolkulla junnataan paikoillaan. Epäilen, että hän on aina tyytyväinen uuteen taitoon eikä heti kiinnosta ruveta seuraavaa kokeilemaan... Tietysti se mukava puoli tässä hitaassa kävelemään lähdössä on ollut että kertaakaan ei ole itseään satuttanut ja nykyäänkin uskaltaa antaa pojan leikkiä viereisessä huoneessa parikin minuuttia yksikseen (nyt jotkut varmasti kauhistelevat).
 
Minnamamma, kuulostaa tutulta tuo tunne, kun puolet pienemmät kävelee mennen tullen. Kun syksyllä käytiin muskarissa, meidän poika vain makasi selällää tai istui, kun ei suostunut olemaan vatsallaan. Muut kirmasivat sitten helposti päälle...Ikää siis silloin 8-11 kk. On ollut hankalaa noissa avoimissa, kun on pitänyt olla vieressä katsomassa, ettei muut kävele päälle.

verkkis, mä kans joskus aikoinaan mietin tota kestovaippajuttua, kun poika ei suostunut olemaan mahallaan pienenä ollenkaan. Pidinkin usien ilman vaippaa mahallaan. Vaikka en usko että se kovaa menijää estäisi se paksu vaippa. Mutta kun ollaan ilman vaippaa, eine jalat harita ihan niin paljoa

Inkie, meillä fysiossa ei annettu mitään jumppaohjeita, vaikka siellä käytiin kontrollissa. Oli sen koulukunnan terapeutti, joka sanoi että älä jumppaa mitenkään, kyllä se sieltöä tulee. Nyt loppui ne käynnit, kun poika nousee seisomaan ja kävelee vähän tukea pitkin ja käsistä talutettuna. Mutta on se liikuttavan näköistä, kun työntelee kärryään jalat harallaan :heart: :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Boogie:
verkkis, mä kans joskus aikoinaan mietin tota kestovaippajuttua, kun poika ei suostunut olemaan mahallaan pienenä ollenkaan. Pidinkin usien ilman vaippaa mahallaan. Vaikka en usko että se kovaa menijää estäisi se paksu vaippa. Mutta kun ollaan ilman vaippaa, eine jalat harita ihan niin paljoa
Mä ajattelin lähinnä tota etuosaa, kun on tarrat ja se on niin jäykkä se vaipan yläosa siitä edestä. Ainakin juuri kääntymisiä ja istumaannousuja ajattelin, että jospa se hidastaa? En tiedä, alkaa vaan mietityttää, kun sekä mieheni että minä olemme molemmat tuon ikäisinä jo kävelleet...
 
Yeb
Verkkis, meillä aloitettiin kestojen käyttö oikeastaan vasta tuossa vuoden ikäisenä. En usko sen vaikuttavan kävelyyn, ovathan ihmiset kautta aikain olleet ties millaiset pattingit pöksyissä :) Myös meillä me vanhemmat lähdimme ihan ajoissa kävelemään, minä 10-kuisena ja mies vissiin 1v 1kk iässä..

Meillä jäi oikeastaan kaikki tuollaiset harrasteet, ensin sen takia, että tyttö vierasti 4-kuisesta 1½-vuotiaaksi ja jossain vaiheessa se oli niin pahana, että kaikki muskaritunnit meni vaan huutaessa :ashamed: Sitten myöhemmin ei tosiaan tehnyt mieli mennä katsomaan kun muut kävelevät ja olemaan siellä sitten ihmeteltävänä. Aloitettiin jumppaharrastus kun tyttö oli juuri oppinut kävelemään 1v 6kk iässä. Alussa sai kyllä tosiaan vahtia ettei jää toisten jalkoihin, kuten Boogie mainitsi.

Threepwood löysi tästä myös jotain positiivista: minäkin kyllä nautin siitä ettei tarvitse olla silmiä selässä ja voin antaa tytön touhuilla itsekseen vaikka toisessa huoneessa :) Ei ole itseään satuttanut kun on jo sen verran järkeä päässä ettei kolahtele. Se huono puoli tässä myöhäisyydessä on myös, että mun on ainakaan tosi vaikea saada tuollaista jo vähän uhmakasta tottelemaan ulkona! En tiedä miten saisi toisen pitämään kädestä kiinni ja menemään sinne minne minä haluaisin :ashamed:
 
Onpa huojentavaa lukea tätä pinoa ja todeta ettei ole yksin tämän huolen kanssa. =) Tosin meillä tyttö vasta täyttää 1 vuotta parin päivän päästä mutta liikkuu vielä tiukasti konttaamalla. Kaikki on tullut viiveellä: oppi istumaan tuetta vasta 8,5 kk iässä ja kuukautta myöhemmin ryömimään. Tällä hetkellä tyttö seisoo jonkun verran tuen kanssa eikä enää varvasta (sitä jatkui pitkään), mutta ei itse nouse seisomaan. Jossain vaiheessa yritti kyllä mutta sitten se jäi. Sama on toistunut muitakin taitoja opetellessa. Vähän aikaa näyttää tapahtuvan jotain mutta sitten asia jää pitkäksi aikaa "hautumaan". Käytiin pari kertaa fysioterapeutillakin neuvolan lähetteellä: kaikki on kuulemma kunnossa, valmiudet olemassa eikä kehitystä voi kiirehtiä. Mitään sen kummempia jumppaohjeita ei saatu.

Huolettaa kovasti että entä jos tyttö ei opi kunnolla kävelemään ennen kuin menee syksyllä puolitoistavuotiaana hoitoon. Pelkään että hän jää ihan muiden jalkoihin. Tyttö on muutenkin vähän sellainen ujompi tarkkailija. Jos vaan talous antaisi myöten, jäisin kyllä pitemmäksi aikaa kotiin, mutta jo nyt ollaan aika tiukilla.

Mä olen sinnikkäästi käynyt muskarissa vaikka se välillä otti koville kun näki miten nuoremmat oppi kävelemään ja meillä edetään vaan lattiatasossa. Tyttö kuitenkin tykkää kovasti muskarista ja jäädään muuten ihan sosiaaliseen paitsioon päivisin. Mutta perhekahvilaan en välillä jaksanut mennä kun tuntui että kaikki energia meni tytön suojaamiseen muilta lapsosilta jotka suurin piirtein konttasivat ja kävelivät tytön päältä. Nyt olen miettinyt, että josko taas poikettaisiin sinnekin.

Muta tsemppiä vaan muille näiden huolien kanssa painiville! =)
 
Ajattelinpa minäkin kirjoittaa, sillä aika vastaavanlaisessa tilanteessa ollaan.

Meillä poika, joka muutaman päivän päästä 1v 3kk, eikä todellakaan omin avuin kävele! Ryömimään lähti samana päivänä kuin täytti 8 kk, ilman tukea osasi tosin istua jo 6kk iässä. Konttamaan oppi n. 9 kk iässä, mutta ikää oli varmasti yli 10 kk, kunnes todella alkoi konttaamaan. Tuohon asti meni aina ryömien joka paikkaan, pari "askelta" saattoi ottaa konttaamalla, mutta sitten vaihtoi heti ryömimiseen.

Tukea vasten oppi nousemaan seisomaan varmaan n. 10-11kk iässä ja tukea vasten oppi kävelemään samantien. Siihen on sitten kehitys tyssännytkin.. Nyt pojottaa hurjaa vauhtia tukea vasten, osaa kiipeillä joka paikkaan, mutta ei vaan ota askeleita ilman tukea. Ilman tukea osaa seisoa hienosti, kunnes itse huomaa todella seisovansa ilman tukea ja lysähtää samantien maahan. Eli ns. vahingossa ilman tukea osaa seisoa todella hyvin, mutta kun tiedostaa sen, että seisoo ilman tukea, niin johan loppuu se seisominen.

Luonteeltaan meidän poika ei todellakaan ole ujo tai arka, joten ei uskoisi senkään olevan syynä tuohon kävelemättömyyteen. Nyt on ehkä pientä edistystä havaittu, sillä pari viikkoa sitten oppi kävelemään sellaisen työnnettävän autonsa kanssa. Aiemmin ei siis ollut edes tajunnut, että sen kanssa pääsisi edes kävelemään saatikka sitten osannut tehdä sitä.

Poika aloitti perhepäivähoido kaksi kuukautta sitten ja hyvin on menossa pysynyt mukana, vaikka ei vielä osaakaan kävellä. Alkaa vaan ahdistaa, kun joka puolelta satelee kysymyksiä ja ihmettelyjä, että "eikä teillä VIELÄKÄÄN osata kävellä". Itse en ole muuten asiasta stressannut, mutta olisihan se kiva, kun tuo poika joskus oppisi kävelemään. Varsinkin silloin tulee aina mieleen nämä liikkumisasiat, kun kuulee toisten kertovan, että heidän lapsensa oppi jo 9 kk iässä kävelemään.. Väistämättä sitä sitten alkaa ajatella, että onkohan minun rakkaani jotenkin "jälkeenjäänyt", kun ei vieläkään juurikaan edes yritä kävellä ilman tukea.

Muuten poika on oikein hyvin menossa mukana ja sanoja tulee jo todella paljon. Varsinkin viime aikoina on ollut huima tahti uusien sanojen oppimisessa, mutta liikkumisessa ei sitten olla edetty lainkaan. Tosin on tässä se hyvä puoli, että ainakaan nopea liikkumaan oppiminen ei ole vaikuttanut meidän yöuniin tai muihinkaan uniin. Poika on koko elämänsä nukkunut kuin unelma ja edelleen vetelee sen 16-17 h unia /vrk.

Mutta kaipa se joskus oppii kävelemäänkin. =) :heart:
 
Kaikkille pienempien lasten äideille lohdutukseksi sanottakoon että kävelemään lähtö voi tapahtua tosi yhtäkkiä ja riippumatta siitä miten kauan lapsi on kontannut tai kävellyt tukia pitkin. Kun itse googlailin asiaa kakkosen ollessa vähän reilun vuoden mun mielestä aika monet jotka eivät kävelleet siinä 1v kieppeillä lähtivät kävelemään 1v3-1v4kk iässä. Kävelemään lähtemisen keskiarvoikä on 1v2kk, ja kävelemään lähdön ns. normaalirajat ovat 8kk-18kk, mutta aina on niitä jotka lähtevät aiemmin tai myöhemmin.

Mä en uskalla vielä tähän nyt muuta kirjoittaa kuin että miellä kävellään jo tosi paljon :heart: ja ihan houkuttelematta ;) Vielä ei kakkonen kuitenkaan nouse tuetta seisomaan, mutta toivottavasti kehitys nyt jatkuu näinkin vauhdikkaasti ja meillä käveltäisiin ihan kokonaan jo pian.

Meilläkin kisu on tällä viikolla se 18kk neuvola ja 18kk tuli eilen täyteen (taisi kakkonen tajuta että kävelyn aloittamisen parasta ennen päivämäärä oli sitten siinä :LOL: )
 
Hienoa MINNAMAMMA että teillä on kävely lähtenyt käyntiin :D Meilläkin on nyt viikonlopun aikana kävelty jonkin verran ja paljon myös pyytämättäkin, mutta pääasiassa vieläkin kontaten! Olen yrittänyt tyttöselle sanoa, että neuvola lähestyy ja täti siellä katsoo miten hienosti sitä kävellään -tiedä sit tajuaako mun höpötyksistä mitään, mutta jos tajuaa ni hyvä on :LOL:
Tänään taas avoimessa päiväkodissa käytiin ja vaikka siellä myös konttas, niin paljon käveli minun sormesta kiinni pitäen ja muutaman kerran itsekin muutaman askeleen otti. Ja kun tähän saakka on neiti ollut hieman arka suuressa lapsihälinässä, niin tänään olin oikein positiiivisesti yllättynyt, miten hyvin hän tuli muiden kanssa toimeen!
Kirjoitahan MINNAMAMMA teidän neuvolakäynnistänne sitten, meillä se on edessä torstaina, joten voin sitten kertoa kuulumiset!
 
Meillä on neuvola huomenna, kirjoittelen sitten mitä sanottiin! Meillä edelleen melkein kävellään, kun tuo oppisi vielä ylös nousemaan tuetta niin kävelisi varmaan kokonaan, mutta kun se ei edes harjoittele sitä :headwall:
 
Meillä oli 1,5v neuvola tänään ja piikkikin saatiin, se meni ihan ok, mutta kakkonen kitisi aika paljon lääkärissä mitä ei yleensä tee :( Kakkonen taisi olla ihan rätti kun heräsi liian aikaisin aamulla (seiskalta, huoh) ja sitten tietty piti siskona kanssa kilpailla kaikesta mahdollisesta kuten äidin sylistä, pyörivästä tuolista yms. Onneksi isosisko ymmärtää pikkuista ja antaa senkin kokeilla ;)

Lääkärissä meni muuten ihan hyvin. Lääkäri oli sitä mieltä että käveleehän tuo, ja niin se kyllä lauantain jälkeen on tehnytkin, välillä tulee vielä konttausta ja kädet ovat ylöspäin (kuin pidätetyllä ) ja ulkona lumihangessa ei oikein vielä suju (sulalla maalla kyllä ). Nyt kun kakkonen vain alkaisi nousta tuetta ylös. Lääkäri oli sitä mieltä että kehitys jatkuu tässä kävelyn suhtee nyt varmaan vauhdikkaasti ja kyllä se ylösnousukin siletä tulee. Niin ja lääkäri meinasi että kakkosen sairastelu on varmaan aika merkittävä tekijä kävelemään lähdön myöhäisessä ajankohdassa. No, katsotaan ja toivotaan että lääkäri oli oikeassa.

Mulla olisi vielä aika fysioterapeutille parin viikon kuluttua (oli sen takia jos kakkonen ei vielä silloinkaan kävele ) ja nyt olen vähän epävarma pitäisikö aika perua?!? Katson varmaan hommaa ensi viikkoon ja päätän sitten mutta voisin kyllä mennä sinne fyssarille jos ei edelleenkään osaa silloin tuetta nousta pystyyn.

Anyway olen kyllä tosi onnellinen että kakkonen kävelee jo näin paljon (ja selvästi mielellään), mutta ei meillä ihan niin ole käynyt kuten joillakin muilla, joilla lapsi on myöhemmin lähtenyt kävelemään, että siis kävelisi heti 100%, vaan kyllä sitä kävelyä ihan selvästi harjoitellaan, ja konttaustakin on vielä mukana. Mutta vauhdilla on kävely lauantain jälkeen mennyt eteenpäin, päivä päivältä on taitavamoi ja kävelee yhä enemmän. Tänään osaa jo pyöriä paikallaan (ts. kävellä pienen pientä ympyrää ) :heart: :heart:

Neuvolalääkärissä meille kyllä tuli sitten toinen huoli: isosiskolla on kuukauden verran ollut kova patti kaulan alaosassa ja neuvolalääkäri oli sitä mieltä että kannattaa mennä heti ultraamaan (yksityiselle, kunnallisen kautta kestää liian kauan) :'( Onneksi sain tällä iltapäivälle heti ajan. Tod. näk. kova patti on vaaraton, mutta pitää silti hetimiten tarkistaa. Vaikka patti tosiaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä on ihan viaton niin kyllä silti tulee kauhukuvat mieleen että mitä jos meidän 4,5v esikoisella olisikin jotain vakavaa :'( :'( Uskomatonta että lasten kanssa saa kyllä kokoajan olla jostakin huolissaan.
 

Yhteistyössä