Tyttöäni haukutaan "läskiballerinaksi". Harrastaa siis balettia ja on vähän pyöreä. Muita tanssijoiden äitejä?

  • Viestiketjun aloittaja yrittäisin kannustaa
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Sama homma on esim. telinevoimistelussa ja taitoluistelussa. Ihan pienistä lapsista valitaan ne joilla on valmius fysiikkansa puolesta edetä lajissa. He siirtyvät kilparyhmiin ja muut sitten jatkavat harrasteryhmissä.
 
"vieras"
Meidän 10v ballerina on 135 cm pitkä ja painaa 26 kg, erään balettitunnin jälkeen hän sanoi että hän on liian paksu mahasta. Tuntui kyl pahalta, on sellanen luuviulu mutta toisaan syönnin jäkeen maha pömpöttää (mitä muutakaan se voi tehdä: jos luttanaan ilmapalloon puhallat ilmaa niin pullistuuhan se!) ja nyt oli sit muut tytöt huomauttaneet asiasta :( Puhuttiin tytön kans ja nuo puheet on onneksi jääneet siihen, eikä vaikuttanu syömisiinkään.

Onhan lapset eri rakenteisia, mutta onneksi täällä opettaja suvaitsee erimuotoiset ja -paksuiset ballerinat -ja on siellä pari poikaakin.
 
dfggdf
[QUOTE="vieras";27700604]Meidän 10v ballerina on 135 cm pitkä ja painaa 26 kg, erään balettitunnin jälkeen hän sanoi että hän on liian paksu mahasta. Tuntui kyl pahalta, on sellanen luuviulu mutta toisaan syönnin jäkeen maha pömpöttää (mitä muutakaan se voi tehdä: jos luttanaan ilmapalloon puhallat ilmaa niin pullistuuhan se!) ja nyt oli sit muut tytöt huomauttaneet asiasta :( Puhuttiin tytön kans ja nuo puheet on onneksi jääneet siihen, eikä vaikuttanu syömisiinkään.

Onhan lapset eri rakenteisia, mutta onneksi täällä opettaja suvaitsee erimuotoiset ja -paksuiset ballerinat -ja on siellä pari poikaakin.[/QUOTE]

Pojat kyllä sopii balettiin, mutta ei tonnikeijut.
 
"Helinä-Keiju"
Lapseni on tanssinut balettia 4v. Hän menestyy lajissa. Tyttö on sopusuhtainen... aika pitkät raajat. Opetajan ohje tanssijoille on, että syökää oikeaa ruokaa. Heillä on ihana opettaja, jolla on vuosikymmenten kokemus opettamisesta. En näe balettia vielä lapseni ikäisillä ulkonäköpaineisena.

Tosiasia on, että voidakseen siirtyä kärkitossuihin, pitää nilkkojen kestää rasitus...mitä painavampi tanssija, sen kovemmille nilkat yms. joutuvat. Ammattilaisia tulee harvoista... mutta heidän baletin alkutaival on jossain kuljettava...niiden ei niin lahjkkaiden joukossa. Ammattilaisella pitää olla kaiken kohdillaan, nivelten liikkuvuus, sisältä päin tuleva säteily, karisma jne.

Minä olen näitä "balettiäitejä" jotka noudattavat opettajan ohjeita... lisäharkat silloin ja silloin...onnistuu, pukuja pitäisi tehdä...milloin ja montako? ... mahdollistan lapsen tanssimisen. Minä en kuitenkaan yritä saada lastani enemmän esille, opettaja päättää mihin lapseni lahjat riittävät... sooloihin ovat tähän mennessä jo riittäneet.

Ehkä sen tiukasti pullukan lapsen äidin kannattaa miettiä, että onko laji oikeasti lapsellesi sopiva? Baletti on kyllä muutakin kuin ulkonäkö... lapseni balettikoulussa on hyvin monen kokoisia baletintanssijoita. Ei minunkaan lapseni laula kuorossa, vaikka se voisi olla mukavaa, kun tuo sävelessä pysyminen ei ole kovin sujuvaa.
 
urheilijan äiti
Meillä tokaluokkalainen käy baletissa noin löllöilylajina kerran viikossa. On piirinmestari kahdessa lajissa ja erittäin liikunnallinen tietysti. Eli lihasta löytyy, ei mitään ylipainoa, vaan on aivan selkeästi hiihtäjä, leveät hartiat ja jaloista taas näkee että niillä pääsee todellakin juoksemaan kovaa. Ja näkyypä tuolla habaakin olevan olkavarressa ;) Täysin normaalipainoinen silti, 30kg ja 130cm about.
Muuten on menn tosi loistavasti, opettaja ollut aivan ihana jne, mutta yksi tyttö oli kerran sanonut, että miten "Iida" voi harrastaa balettia, kun sillä on noin läskit jalat ja kädet. Tytär kertoi vastanneensa, että en nyt kyllä niitä läskiksi kutsuisi kun niiden avulla hän pääsee menemään aika kovaa :D Kuitenkin, tuo vähän järkytti, että noin pienenä on jo tuollaista ulkonäkökeskeisyyttä. Onneksi tuo ei ole tyttärellä päälajina, uskomatonta, että 7-8-vuotiaillakin se on jo tuollaista.
 
"vieras"
Olen itse tanssinut n. 15 vuotta, omat lapseni kokeilivat puoli vuotta. Voi olla, että jossain vaiheessa jatkavat, mutta kokeillaan nyt vähän eri lajeja. Suosittelen hakeutumaan toiseen tanssikouluun. On olemassa myös niitä kouluja, joissa kaikki saavat olla juuri sellaisia kuin ovat. Kaikki pääsevät myös esiintymään.

Omia lapsiani en veisi kouluun, jossa ilmapiiri ap:n kuvaama. Tiedän jo nyt alle kouluikäisistä lapsista, ettei esim. lonkkien aukikierto ole riittävä ammattilaiseksi. Hyviksi harrastajiksi heillä on mahdollisuus ja siitäkin voi todella nauttia kuten itsekin tein. En siis suoralta kädeltä torppaisi koko harrastusta.
 
"vieras"
Varvastossuilla tanssimisesta vielä. Todistin omina harrastevuosinani, että pyöreäkin lapsi/nuori voi tanssia varvastossuilla melko hyvin. Kanssani samoilla tunneilla kävi parikin tyttöjä, joita voi sanoa reilusti pyöreiksi. Eipä kyllä koskaan kukaan heidän painostaan kommentoinut. Ei suoraan eikä selän takana.
 
"jaa"
Alkuperäinen kirjoittaja urheilijan äiti;28664022:
Meillä tokaluokkalainen käy baletissa noin löllöilylajina kerran viikossa. On piirinmestari kahdessa lajissa ja erittäin liikunnallinen tietysti. Eli lihasta löytyy, ei mitään ylipainoa, vaan on aivan selkeästi hiihtäjä, leveät hartiat ja jaloista taas näkee että niillä pääsee todellakin juoksemaan kovaa. Ja näkyypä tuolla habaakin olevan olkavarressa ;) Täysin normaalipainoinen silti, 30kg ja 130cm about.
Muuten on menn tosi loistavasti, opettaja ollut aivan ihana jne, mutta yksi tyttö oli kerran sanonut, että miten "Iida" voi harrastaa balettia, kun sillä on noin läskit jalat ja kädet. Tytär kertoi vastanneensa, että en nyt kyllä niitä läskiksi kutsuisi kun niiden avulla hän pääsee menemään aika kovaa :D Kuitenkin, tuo vähän järkytti, että noin pienenä on jo tuollaista ulkonäkökeskeisyyttä. Onneksi tuo ei ole tyttärellä päälajina, uskomatonta, että 7-8-vuotiaillakin se on jo tuollaista.
Oleko nyt ihan varma, että se on lihasmassaa? Meilläurheilullinen tyttö (kaupungin kisoissa 15 parhaan joukossa) on tuon pituinen ja painaa 25kg ja aika lihaksikashan hän on, koska kuitenkin urheilua harrastaa ja kisoissakin menestyy.
 
jazztanssinharrastaja
Inhottavaa kuulla, että tyttöä kiusataan mokoman pienen asian takia, jolle ei vaan mahda mitään. Mielestäni liian monessa tanssi/voimistelu lajissa on pakko olla paras, voittaa kaikki kilpailut, ja olla langan laiha, jotta voi harrastaa ilman että muut alkavat kiusata.
Erityisesti baletin pitäisi olla paljon rennonpaa, ja hauskempaa, sitähän harrastuksen pitää ollakin. Eikö harrastusten pitäisi piristää.
Koita siirtää tyttö johonkin enenpi harrastelija lajiin, ja unohda nuo täydellisyydentavoittelijat.
 
Tiina-tanssija
Ai vielä ylipainoinen ballerina. Anna mun kaikki kestää ja mihin tämä maailma on menossa.
Juuri tuollaisilla kommenteilla voi latistaa lapsen innon. Oletko aikuinen kirjoittaja ?
Mutta ihanaa että ap:n lapsi on kaikesta huolimatta innostunut ja yrittää. Monet lopettavat pariin kertaan. Eihän se haittaa vaikka hänestä ei ballerinaa tulekkaan, mutta se on minusta jo suuri saavutus kun on jaksanut mota vuotta harrastaa vaikeuksista huolimatta. Siitä on helppo siirtyä johonkin sopivampaan tanssi-tai voimistelulajiin. Tärkeintä, että innostus jatkuu ja hyvä itsetunto säilyy toisten pilkasta huolimatta. Minusta vetäjissäkin on vika, ellei annata koskaan kokeilla mitään rooleja ja jätetään syrjään.
 
kahden tytpyn mama
Mun tyttö harrastaa balettia erikoiskoulutusryhmässä ja on laiha, lihaksikas, notkea, osittain luonnostaa ja osittain treenamisen ansiosta, ei millään pahalla, mutta baletissa ei voi edistyä jos on pulska, se on kylmä totuus. Mun toinen tyttö on ihan toista maata, ei niin notkea ja langanlaiha, hänä harrastaa show ja nykytanssia ja on siinä hyvä... Kaikessa ei voi olla aina paras, kaikkeen ei vaan rahkeet riitä kaikilla. Mun balleriina ei tasna ole yhtä hyvä show tanssissa kun mun toinen muru on.
 
Mä kattelisin lapselleni vastaavassa tilanteessa toisen lajin. Tanssiharrastuksiakin on monia,pitääkö se olla juuri baletti?

Mua ärsyttää monien liikuntaharrastusten tyyli kun jo alaluokkalaisten pitää käydä monissa harkoissa viikottain ja homma on totista puurtamista. Onneksi lapsemme ovat valinneet soittoharrastuksen.siinä sas kukin edetä sitä tahtia ja niin pitkälle kuin resurssit ja kiinnostus riittää.
 
"Lilli"
Jos baletissa aikoo päästä eteenpäin, pitää olla siro ja pitkäraajainen ruumiinrakenne. Ei luonnostaan rotevasta ja pitkäselkäisestä saa kaunista balleriinaa millään laihdutuskuureilla, ikävä kyllä.
 
vierailija
baletti ja taitoluistelu ovat tosi ulkonäkö keskeisiä lajeja. Itselläon kokemusta omien lasten kautta taitoluistelusta ja on ihan törkeää että 4 vuotiaiden vanhemmille sanotaan että"edistyneimpien ryhmään ei pääse jos ei tule harjoituksiin 2x/viikko ja vielä jumppa päälle ja sen lisäksi harjoittele kotona", lisäksi vähän pyöreämmän äidille sanottiin että ei kannata edes yrittää edistyneempien ryhmään, koska ulkomuodosta kuulemma huomaa ettei ole luistelijaksi... Tuolla on se systeemi että luistelukoulussa voi olla max. 2 vuotta, jos siinä ajassa ei pääse edistyneempien ryhmään on harrastus lopetettava, niiin ja kypärää ei saa enää käyttää edistyneempien ryhmässä, se kuulemma haittaa liikkeiden tekoa...
Onpa nyt kamalaa 2 kertaa viikossa. Itse harrastan cheerleadingia ja harjoittelemme neljästi viikossa ja omatoimisena pitää tehdä vähintään 6km juoksulenkki
 
vierailija
tuntuu olevan niin että nykyään ei lapset saa harrastaa yhtään mitään ihan harrastemielessä.
Ei sillä harrastaessa pitäisi olla niin väliä onko ruumiinrakenne sopiva tai onko ainesta ammattilaiseksi vai ei. Kun lasten pitäisi saada harrastaa niin että tulee liikuntaa ja on kivaa. Oli se harrastus sitten jääkiekko, baletti tai pesäpallo
 
Balettitanssija
Itse harrastan balettia ja olen itsekkin ehkä vähän pyöreä muodoltani kuin muut ryhmäläiset, koittakaa jaksaa! Baletissa ei tarvitse olla laiha, voi olla todella hyvä ilman langanlaihaa. Minun mielestä on todella ällöttävää katsoa niitä järkyttävän laihoja tyttöjä.
 
tuntuu olevan niin että nykyään ei lapset saa harrastaa yhtään mitään ihan harrastemielessä.
Ei sillä harrastaessa pitäisi olla niin väliä onko ruumiinrakenne sopiva tai onko ainesta ammattilaiseksi vai ei. Kun lasten pitäisi saada harrastaa niin että tulee liikuntaa ja on kivaa. Oli se harrastus sitten jääkiekko, baletti tai pesäpallo
Samaa mieltä. Baletti nyt on muutenkin niitä lajeja, joita en suosittelisi kenellekään, mutta kaikesta harrastamisesta on kyllä viety ilo. Moni haluaisi ihan vain esim pelata ryhmässä, mutta jo 5-vuotiaille harrastaminen tarkoittaa kauhean tiukkaa ja tavoitteellista treenaamista neljä kertaa viikossa, pää punaisena huutavan valmentajan johdolla.
 
vierailija
Samaa mieltä. Baletti nyt on muutenkin niitä lajeja, joita en suosittelisi kenellekään, mutta kaikesta harrastamisesta on kyllä viety ilo. Moni haluaisi ihan vain esim pelata ryhmässä, mutta jo 5-vuotiaille harrastaminen tarkoittaa kauhean tiukkaa ja tavoitteellista treenaamista neljä kertaa viikossa, pää punaisena huutavan valmentajan johdolla.
Minusta taas balettia voi suositella ihan kaikille. Myös voimistelua, taitoluistelua, jääkiekkoa jne voi vaan harrastaa. Toki monessa lajissa lahjakkaat poimitaan kilparyhmiin. Tämä asia, ehkä suututtaakin muiden lasten vanhemmat. Mutta harrastamaan pystyy kyllä.
 
Minusta taas balettia voi suositella ihan kaikille. Myös voimistelua, taitoluistelua, jääkiekkoa jne voi vaan harrastaa. Toki monessa lajissa lahjakkaat poimitaan kilparyhmiin. Tämä asia, ehkä suututtaakin muiden lasten vanhemmat. Mutta harrastamaan pystyy kyllä.
Jääkiekko sopii kaikille, sen sijaan baletti ja taitoluistelupiirit ovat niin täynnä syömishäiriöisiä tyyppejä, että kannattaa nuorten pysyä kaukana.
 
vierailija
Tyttöni ei ole kohdannut mitään tuollaista. Hän aloitti 6-vuotiaana ja lopetti 13-vuotiaana. Hän oli peräti neljässä eri koulussa ja kaikissa oli asiallista ja tasapuolista. Ei mitään ongelmia. (vaikka lapseni ei ole hoikka ja ei superhyvä)

(neljässä koulussa siksi, että aloitti yhdessä, jossa hänen ryhmäänsä opettanut siirtyi toiseen balettikouluun opettamaan ja lapseni siirtyi sinne myös kuten moni muukin. Se toinen balettikoulu sitten lopetti ja lapseni meni kolmanteen. Kolmannen sijainti osoittautui hankalaksi, joten lapsi siirtyi neljänteen kouluun.)
 

Yhteistyössä