uhmasta...

Laitetaan nyt tällekin puolelle tämä...


Meidän tyttö nyt 2v3kk, ja uhma hänellä alkoi jo 1,5-vuotiaana. Nyt kuukauden verran on ollut ns. uhmatonta kautta, kunnes... Viimeinen viikko on ollut yhtä helvettiä. Mitään ei tehdä kun käsketään, tavarat lentää, lyödään, potkitaan yms.

Voiko uhma oikeasti palata takaisin noin nopeasti? Vai mikäköhän mättää? Ei ole tapahtunut mitään erikoista, tavallisuudesta poikkeavaa, joka selittäisi tuollaisen agressiivisen käytöksen.

Helppiä, uhmisten vanhemmat!
 
Meillä on 2,5v ja siinä 2v alkanu uhma on nyt ottanu uusia tuulia. Aivan mahdoton mukula ja riehunta alkaa het herättyä päättyen nukkumaanmenoon. Mikään ei kelpaa, nyt on kovasti vaihe että minä itte ja jos ei suju niin auttaa ei saa silti. Tosi pitkiä ja karseita raivareita vaikka katkenneesta banaanista jota ei saa korjattua....Ikinä ei tiedä koska ja mistä se raivari puhkeaa. Joka asiaan vastaus on EI ja nekään mieluset asiat ei kelpaa. Samaten meillä lyö, potkii, puree jne ja tavara lentää. Tohon ollaan puututtu lujasti että ketään ei satuteta ja leluja ei viskota. Raivota saa mutta se ei saa rikkoa ja tuhota ketään/mitään. Todella koettelee hermoja ja jaksamista mut kestettävä se on tuokin vaihe. Vkonloppuna vaunulla poitsu veti het aamusta niin railakkaita ja pitkiä raivareita että naapuritkin tuli jo kysymään onko joku hätä(se sattu olemaan se katkennu banaani)...Tilanteet tulevat niin puskista että enää ei tahdo auttaa edes ennaltaehkäisy ja hämäys. Samalla kun pidetään kuria niin annetaan paljon rakkautta+positiivista palautetta aina kun sujuu ja muksu on kunnolla. Sanoitusta tarvitaan edelleen eli selittämistä tilanteista kun lasta suuttuttaa ja kiukuttaa jne ja miten ollaan vaikka kuinka raivostuttaisi.
 
Mites syömiset, nukkumiset ja tv:n katselu?
Meillä nimittäin olen huomannut, että uhmakohtaukset tulee rajuimpina, jos verensokeri on liian alhaalla, on liian väsynyt tai annettu katsoa liian paljon tv:tä (vaikka oliskin ihan jotain "kesyjä" ohjelmia eli tyyliin Nalle-puh tai vastaavat).

Voisko siis olla että teillä on vaikka unien tai ruoan tarve lapsella muuttunut ja pitäis muokata päivärytmiä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Mites syömiset, nukkumiset ja tv:n katselu?
Meillä nimittäin olen huomannut, että uhmakohtaukset tulee rajuimpina, jos verensokeri on liian alhaalla, on liian väsynyt tai annettu katsoa liian paljon tv:tä (vaikka oliskin ihan jotain "kesyjä" ohjelmia eli tyyliin Nalle-puh tai vastaavat).

Voisko siis olla että teillä on vaikka unien tai ruoan tarve lapsella muuttunut ja pitäis muokata päivärytmiä?
Meillä ei tunnu vaikuttavan, vaikkei kattois ollenkaan töllöä tai luettas kun lällykirjoja niin silti uhmaa ja raivoaa. Nukkunu tää ei oo koskaan kyllikseen ja sekään ei oo siis muuttunu asia. Rutiinit ovat tutut ja samat aina. Osiltaan tuo verensokerijuttu on varmasti totta, osittain voi kyl silmänräpäyksessä hurjistua vaikka ois syönytkin säännöllisesti.Päikkäreitä nukkuu tunnin ja ne on pakko saada että jaksaa iltaan saakka. Silti ei yöunet ole lisääntyneet vaikka päikkärit muokkautuneet.
 
Meillä tosiaan syöminen on nyt ongelma, varsinkin lounas ei oikein maistu... Mutta uhmaa kyllä heti syötyäänkin. Unet on hyvät, nukkumaan mennään klo 20, herää klo 7, 2h päikkärit. Vähän helpottaisi jos olisi koko päivän pihalla, mutta nyt helteillä se on ongelmallista kun tyttö on punapää ja palaa helposti.:(

Myöskään tuo uhmaaminen ei ole pelkästään fyysistä, saattaa sanoa kaikesta tyyliin "ei oo banaania." Johon minä että kyllä on. "No eilen ei ollut." Ja itku alkakoon... Neiti on verbaalisesti lahjakas, ja käyttöön on tullut myös "äiti ei anna jätskiä, tyhmä äiti. Äiti on kakkapää."... Ja jos kysyy että mennäänkö puistoon, saa taatusti vastauksen "ei", johon minä tietty että eipä sitten. Vastaus, "äiti ei anna mennä puistoon, byääh..."

Pikkusisko se vasta tyhmä onkin, vie kaikki (vauva)lelut, joilla esikoinen ei ole vuoteen kylläkään leikkinyt, siskolle kun ostetaan jotain tyyliin vaatetta, "äiti miksi ei koskaan mulle"... Pikkusisko nyt 9kk. Taitaa olla esikoinen nyt vasta tajunnut että tuohan on tullut jäädäkseen...:D

Vielä lisää kokemuksia uhmaajista kaipailisin.:)
 

Yhteistyössä