Uimarengas vyötäröllä, hyi helvetti vieköön

Nyt on puhuttava suu puhtaaksi.

Viinilasivartalo, niin. Ei omena, ei päärynä, vaan viinilasi. Kaikki läski vyötäröllä, ja toden totta; näky katukuvassa on karmea. Mikä teitä naisia vaivaa? Eikö teillä ole peilejä? 20 vuodessa nuorten naisten ruumiinrakenne on muuttunut huomattavasti. Vyötäröitä ei enää ole, kaikki ovat tynnyreitä ja tikkujalkoja, pullohartioita. Mahassa on sitä ylimääräistä ja tuubitopit, lantiofarkut tai kaksi kokoa liian tiukat "mä ostan tän koska mä aion laihtua kesäksi"- minihameet ja muut alaosat ovat nähtävillä lähes jokaisella vastaantulijalla.

WHO:n pääjohtaja tiedotti viime viikolla, että nälänhätää suuremmaksi ravitsemukselliseksi vitsaukseksi on nousemassa maailmalla kaloripitoisen, niukkaravinteisen ravinnon ylensyönti köyhissä väestöryhmissä. Tällaisia alueita on Pohjois-Amerikassa ja latinalainen Amerikka jo lähes kokonaan. Väestöryhmien väliset, sosioekonomiset erot ovat korostuneet myös Euroopassa, ja Britanniasta on tutkimustulosta: köyhimmät väestöryhmät syövät rasvaista, kaloripitoista ruokaa joka täyttää mahan, lihottaa mutta ei sisällä juuri mitään ravinteita.

Olemme äitejä, ja nyt on aika toimia! Lopettakaa se pullamössön, pizzojen ja limujen tunkeminen lapsillenne, ja tehkää oikeaa, ravitsevaa ruokaa. Ihan totta. 20-30-vuotiaat naiset ovat uskomattoman rumia rakenteeltaan, uimarenkaineen. Teinipojat ovat ylipainoisia, ja varusmiehiä lähetetään kotiin enenevässä määrin, koska he eivät yksinkertaisesti jaksa juosta metriäkään. On raportoitu viime vuosina jopa sellaisista nuorista varusmieheistä, joilla ei ole käytännössä lihasmassaa lainkaan; he eivät jaksa edes rinkkaa kantaa. He ovat hinteliä, osteoporoottisia ja aneemisia (miehet!!!), ja ymmärrettävästi he eivät voi osallistua varusmiespalvelukseen. En nyt ole mikään armeijafriikki, kunhan kuvaan tällä miestenkin huonoa kuntoa.

Tästä voi syyttää vanhempiemme ikäluokkaa, joilla ei ehkä 70-luvulla ravitsemustietous ollut parhaassa terässään. Mutta meillä on! Ei jatketa tätä enää.

Istuin eilen nuorimmaiseni kanssa Tampereen koskenrannan jäätelöbaarissa ja katselin ohikulkevia ihmisiä. Hyi helvetti, miksi nuoret eivät enää huolehdi itsestään?? Miksi joka ikisellä teinitytöllä, parikymppisellä, nuorellä äidillä, lapsettomalla, kolmikymppisellä, lyhyellä, pitkällä, tummalla ja vaalealla naisella on se törkeä uimarengas, joka löllyy vyötäröllä, kertyy sisäelinten ympärille ja vaarantaa terveyden aivan todellakin? Reisiin ja takapuoleen kertyvä rasva on huomattavasti turvallisempaa!

Kauheaa on, jos ajatellaan läskin olevan normi. Sitä on kaikkien vyötäröllä, miksei siis minullakin voi olla? Toisena ääripäänä on niitä harvoja kukkakeppinaisia, joilla silmät ovat kuopissaan ja polvet kolisevat loukkua kävelyn tahtiin. Kohtuutta ei ole missään, ei ainakaan suomalaisten naisten syömisessä ja vatsankasvattamisessa.

 
Musta sä puhut ihan asiaakin, mutta on sitten olemassa kyllä se ihan normaalikokoinenkin väestö. Ite -15kg pudottaneena voin todeta että se pelastusrengas on ja pysyy mutta onpa olo kevyempi ja energisempi. Tuo ruuanlaitto eritoten on se, mitä mä peesaan, nykyään tuntuu sekin olevan katoavaa kauneutta.

Tässäkin kohtaa voi sanoa että se ärähtää johon kalikka kalahtaa.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja kuitenkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Onhan se totta, että Suomessa ollaan keskimääräisesti lihavempia, kuin ennen.
Mutta afrikassa miesmarkkinoilla menis hyvin - kun eiks lihavuus ole siellä vaurauden merkki???
On. Paitsi nykyisin, koska huono rasva on halpaa.

Minusta se ei ole hälyttävää, että ihmiset ovat pulleampia, kuin ennen, vaan nimenomaan se, että se pulleus on melkein pelkästään siinä vatsan kohdalla. Mikä noin keskimäärin taas viittais suolten väliseen rasvaan.

mutta keskimäärin on taas keskimäärin.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mitäs sä sit teit siellä jäätelöbaarissa lapses kanssa?? Ravitsevaa ja terveellistä??
Itseasiassa kermajäätelössä käytetty rasva on parempaa, kuin kasvisrasvajäätelössä. kyllähän kaikkea voi syödä, kun ei mene ihan yli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja moikka:
voisitko ap laittaa kuvan itsestäsi jotta näemme miltä meidän tulisi näyttää???
Tuo iva on surullista. Laihduta, jotta elät pidempään ja voit paremmin. Itse olen sikäli onnellisessa asemassa, että geneettisesti olen melko hyvin ylipainolta suojassa. Vatsalihakseni näkyvät, mutta muuten olen sellainen kuivan kesän orava; ei tissejä eikä persettä. Liikun erittäin paljon, pyöräilen töihin, mökille, kuljetan lapsia plkupyörällä ja niin edelleen. En todellakaan nostele mitään penkistä enkä maksa kuntosaleista. Talvella maksan uimahallista, koska se on minulle mieleistä liikuntaa, eikä talvella ole mahdollisuutta pyöräillä niin paljoa.


Läski on vaan rumaa, säälittävää ja tekee ihmiset sairaiksi. Etenkin tämä uusi, nuorten naisten elintasovyötärölihavuus on hyvin surkeaa ja vaarallista.

Sinä, jonka nikki alkaa C-kirjaimella, ole iloinen jos kuulut siihen vähemmistöön, jolla ei ole läskiä vyötäröllä. Meitä ei montaa ole. En jaksa nyt sun kitinöihisi reagoida sen kummemmin, ehkä tahdot että tehdään jokin kilpailu paljonko nousee penkistä tai paljonko rautaa sitä ja tätä. Aivan sama, pidä vaan huolta itsestäsi, niin minäkin pidän. Ei ole syytä kommentoida tähän ketjuun ja kiukutella. Paitsi jos tosiaan olet kovin ylipainoinen ja siksi katkeroitunut. Toivon siis, että onnistut pääsemään eroon läskeistäsi. Uskoisin, että mielialasikin siitä paranee.
 
tossuliini
Ite olen pudottanut vajaa 13 kg mutta omistan löllerön tossa mahan kohdalla, ei voi mitään. Vaikka miten päin yritän sitä pois saada se vaan on ja pysyy. Huomenna meinasin käydä hakemassa ananaskapseleita jos vaikka rupeais jotain tapahtumaan. Yritys on kova saada lisää kiloja pois ihan terveydenkin kannalta.
 

Yhteistyössä