Ultra varhain, ei vielä alkiota, eikä sykettä?

Kävin eilen ultrassa, ja mulla viikkoja oli eilen 6+1. Ruskuaispussi ja kohtuontelo näkyy, mutta ei alkiota eikä sykettä. Lääkäri vakuutti sen olevan kovin yleistä tässä vaiheessa, varsinkin tällaisissa pitkissä kuukautiskierroissa kuten mulla oli 34-36 päivää.

Mä mietin päätäni puhki että voisiko se olla edes mahdollista että hedelmöitys on tapahtunut myöhemmin, sillä sänkytouhujakin oli vain tiettyyn päivään asti (en muista päivää)... olen kuitenkin suht rauhallinen asian suhteen, tietty pikkupaniikki on että tuulimuna on kyseessä. Tahtoisin kuulla muiden kokemuksia näistä varhaisista ultrista, millä viikoilla olette käyneet ja onko syke näkynyt, ja jos ei ole, niin onko se näkynyt jälkeenpäin??

Suunnitelmaksi lääkärin kanssa pistettiin, että ottivat multa verikokeen samalla eilen josta katsotaan hcg-arvo, ja huomenna otetaan se uudestaan ja katsotaan onko noussut. Sitten ehkä mahd. uudelleen ultraan. Tää on ehkä kulunut aihe jo ja aijonkin katsella tolla haulla muita ketjuja, mutta halusin perustaa ihan oman henk. koht. ja saada mielipiteitä tilanteestani :)
 
Viimeksi muokattu:
Saako kysyä, et miksi olet mennyt noin aikaisin? Mulle annettiin ohjeeksi, et aikasintaan 7+0 ultrataan, sitten jo jotain näkyykin...voi siis näkyä jo aiemmin 6+ viikoilla, mutta ei aina. sen takia ultraan ei edes otettu ennen 7+0...Ja itse kävin 7+2, jolloin sykekin jo näkyi...
 
Tässäpä mun tarinaa vuosien takaa. kävin ultrassa 6+0 ja kohdussa ei näkynyt juurikaan mitään. Lääkäri epäili, olenko raskaana laisinkaan ja otettiin hcg joka oli vaivaiset 100. Epäili, että on kemiallinen tai jotain. No, uusi ultra sitten viikon päähän. Silloin näkyi ruskuaispussi ja kaikki muu, mutta ei sikiötä eikä sykettä. Epäily tuulimunasta. Noh, neljän päivän päästä taas. Näkyi riisinjyvän mallinen sikiö, mutta ei sykettä. Lähete keskussairaalaan. Tuulimuna alkoi vahvistua, kun oli sentään jo 8 viikko menossa. Minä epäluuloisena voimakkaiden oireiden kanssa menin sitten puolentoistaviikon kuluttua kaavintaan. Vuotoa ei edelleenkään ollut ja ultrattiin tietysti ennen kaavintaa. Mitäs löytyikään :) Vahva syke ja sikiö, joka ei vastannut ollenkaan viikkoja, vaan oli pari viikkoa nuorempi. Mulla kierto oli mitä sattuu. Olin enemmän kuin onnellinen :) Nyt meidän "tuulimuna" on pioan 10 vuotias pojanvesseli, jonka alkumatka piti kyllä äitiä vähän liiankin jännityksissä :)

Onnea matkaan ja toivottavasti siellä masussa on kaikki kohdillaan :)
 
Saako kysyä, et miksi olet mennyt noin aikaisin? Mulle annettiin ohjeeksi, et aikasintaan 7+0 ultrataan, sitten jo jotain näkyykin...voi siis näkyä jo aiemmin 6+ viikoilla, mutta ei aina. sen takia ultraan ei edes otettu ennen 7+0...Ja itse kävin 7+2, jolloin sykekin jo näkyi...
Menin vatsanväänteiden takia päivystykseen, jossa oli aika alkeellisen tuntuinen lääkäri ja lähetti mut sitten eteenpäin.
 
Muita kokemuksia? Mua lähinnä ahdistaa vähän se, ettei koko alkiota näkynyt... Muodostuuko se alkio jotenkin siitä ruskuaispussista tms?

Lääkäri paineli vatsaakin ultratessa ja koitti kattoa verenvirtauksia muttei saanut mitään näkyviin. Laitteen uutuudesta en ole varma. Kuvassa näkyi selvä pussukka, jonka reunassa sisällä pieni pallo, ja myös keskellä pieni pallo. Tiiä sitten mitä ne oli.

Toivon todellakin että se alkion muodostumisen "nopeus" on yksilöllistä.
 
Mie änkesin rv 6+3 varhaisultraan, kun kärsivällisyys loppui. Oli pakko saada tietää onko siellä mitään ja onko oikeassa paikassa, jos jotain siellä on. Miulla siis 2 KU:ta takana. Siellä köllötteli kaksi pikkuista
sykkeet näkyi molemmilta ja kokoa toisella 6mm ja toisella 7,5mm. Nämä tosin saivat alkunsa IVF:stä, joten hedelmöittymisen ajankohta on varma.

Spontaanisti alkunsa saaneissa raskauksissa voi olla hyvin vaikea määrittää tarkka hedelmöittymisen ajankohta, joten sulla on kyllä toivoa, et sieltä alkio vielä löytyy.
 
Voisin vielä lisätä näiden kommenttien jatkoksi, että varmasti asia riippuu myös terveyskeskuksen välineistä. Itse kävin pienen paikkakunnan ultrassa, jossa jopa lääkäri totesi laitteiden olevan aika antiikkiset.

Kuvassa (rv 7) näkyi vain kohtu ja jostakin se lääkäri sitten nappasi yhden sydämmensykkeen. Tämän lisäksi epäili myös toista, mutta sanoi, että se saattoi olla myös sykkivä napanuora tms.

12+4 menin sitten nt-ultraan, jossa näkymät olivat tietysti aivan toiset ;) Ensinnäkin se tehtiin mahan päältä ja sieltä paljastui välittömästi vain yksi sikiö.
 
Heippa! Jos sulla on ollut oikein otollinen elinympäristö, niin siittiöt saattavat säilyä hedelmöityskykyisinä jopa 7 vrk, eli periaatteessa mahdollista, että hedelmöittyminen ois ollut viikon kuluttua siitä, kun ootte viimeks harrastaneet seksiä :) varsinkin siis, kun sinulla tuo kk-kiertokin on vähän normaalia pidempi eli oviskin on voinut olla myöhemmin. Kaikilla se kun ei kuitenkaan oo kierron puolivälissä. Älä siis vielä luovu toivosta:flower:
 
Viimeksi muokattu:
Mä menin esikoista odottaessani päivystykseen niukan vuodon takia rv6+4. Pääsin ultraan seuraavana päivänä, jolloin ultrassa näkyikin vain tyhjä pussi. Ja meidän tapauksessa hedelmöitymispäivämäärä eli myös raskausviikot tiedettiin tarkasti. Uusintaultrassa viikkoa myöhemmin eli 7+5 näkyi viikkoja vastaava alkio ja sydämen syke. En tiedä oliko laitteet sairaalassa sitten niin huonot vai mistä johtui, että alkiota ei viikkoa aiemmin näkynyt, mutta näin kävi.

Onnea matkaan!
 
Heips. Kerronpa mielesi lohdukkeeksi myös oman tarinani!

Ensinnäkin raskaustesti näytti negaa kp31 (normi kp30) tein uuden kp 36 ja se oli selvä plussa.
Käytimme raskauden avittajana Clomifen hormoonia jonka hoitoon kuuluu ensimmäinen ultra yksityisellä. Sain ajan rv 6+4 jossa näkyi tyhjä ruskuaispussi, mutta ei sykettä =(
Tottakai huoli oli suuri, nimittäin ovulaatiota tikuttaessa tiesin hedelmöittymisen ajankohdan aika tarkkaan.. No raskausoireet kuitenkin jatkuivat (lähinnä tissien arkuus, menkka jomotus) mutta menkkoja ei kuulunut.
Menin uudestaan ultraan rv 9+3 ja massusta löytyi pikkuinen vauvanalku joka vastasikin viikkoja 8+4 ! Laskettu aika siirrettiin ja pikkukakkosta odotetaan syntyväksi 28.10 :heart:

Ainoana selityksenä tälle on mieheni hitaasti uivat siittiöt, eli hedelmöitys on tapahtunut vasta päiviä ovulaation jälkeen. Tätä asiaa puolsi myös tuo että Raskaustesti näytti myöhemmin plussaa!

Ja jos joskus meille siunaantuu vielä lisää lapsia niin hakeudun ultraan vasta rv 7+ jälkeen..
Ihan älytöntä antaa aika 6+ viikolle kun ei ole ollekaan varmaa näkyykö mitään. Siinä sitte olla huolesta kankeana pitkät viikot =(

Tsemppiä, Toivotaan että pikkuinen on pysynyt sinullakin matkassa ja kevätvauva tulossa =)
 
Ihanaa, paljon kiitoksia teille. Kyllä mullakin vaan sellanen tunne jotenkin on, että se sinne ilmaantuu, että saattaa olla parista päivästä kiinni. Koskaan mulla kun ei mitään kummallisuuksia ole raskauksissa tapahtunut (vaikka kerta se olisi toki ensimmäinenkin). Toisaalta, kahden ekan raskauteni jälkeen mulle on tehty kaksi vatsanalueen, synnytyselinten leikkausta, joka myöskin mietityttää. Mutta katsellaan mitä tapahtuu, pe saan tietää jatkosta kun verikokeiden tulokset tulee.
 
Jos näkyy ruskuaispussi, raskaus ei ole tuulimuna, koska ruskuaispussi ja alkio kehittyvät samoista soluista. Ilman alkiota ei siis tuo ruskuaispussia tule. Jos ei ole ruskuaispussiakaan, niin silloin on tuulimuna.
Itse kävin ultrassa rv 6+5, mutta, olin laskenut viikot väärin, ja pitikin olla vasta 6+1. Ultrassa näkyi juurikin ruskuaispussi ja "jotain sen takana" Mutta sen tarkemmin gyne ei alkanut edes etsiä sykkeitä tms koska sanoi että hyvin usein se EI näy näillä viikoilla kuitenkaan (sinänsä harmitti, kun lystistä maksoi 113e ettei gyne "viitsinyt" 2 minuuttia kauempaa edes ultrata)

Sanoi kuitenkin, että oikein hyvältä alkuraskaudelta näyttää, ja 2 vkon päähän uusi ultra aika. Painotti, että tuo on oikein hyvä näkymä 6 viikolle.

Toivotaan että sykkeet näkyy jo ensikerralla, samassa veneessä ollaan :)
 
Jos näkyy ruskuaispussi, raskaus ei ole tuulimuna, koska ruskuaispussi ja alkio kehittyvät samoista soluista. Ilman alkiota ei siis tuo ruskuaispussia tule. Jos ei ole ruskuaispussiakaan, niin silloin on tuulimuna.
Itse kävin ultrassa rv 6+5, mutta, olin laskenut viikot väärin, ja pitikin olla vasta 6+1. Ultrassa näkyi juurikin ruskuaispussi ja "jotain sen takana" Mutta sen tarkemmin gyne ei alkanut edes etsiä sykkeitä tms koska sanoi että hyvin usein se EI näy näillä viikoilla kuitenkaan (sinänsä harmitti, kun lystistä maksoi 113e ettei gyne "viitsinyt" 2 minuuttia kauempaa edes ultrata)

Sanoi kuitenkin, että oikein hyvältä alkuraskaudelta näyttää, ja 2 vkon päähän uusi ultra aika. Painotti, että tuo on oikein hyvä näkymä 6 viikolle.

Toivotaan että sykkeet näkyy jo ensikerralla, samassa veneessä ollaan :)
Milloin sulla on seuraava ultra? Mistä tiedät että ei ole tuulimuna jos on ruskuaispussi? Ja MIKÄ se sitten on, jos alkiota ei ilmaannu? Vitsit, pitää mennä lukemaan tarkemmin tosta tuulimunasta...
 
Niin, ja mulla oli todella ihanan kiltti lääkäri. Se väänteli ja käänteli anturia ja paineli vatsaa ja koitti ikäänkuin kaikkensa että saisi jotain näkyviin. Katsoi myös verenvirtaukset jos siellä jotain jyskyttäisi mutta ei. Ultrasi varmaan yhteensä 15-20 min, tarkistaen samalla munasarjat.
 
tämä on lainattu suomi24.fi keskustelusta: (keinohedelmöitys - Keskenmeno - Äidit ja isät - Suomi24.fi)

" Ruskuaispussi kehittyy samasta alkiolevystä sikiön kanssa (ei siis trofoblasti- eli istukkasolukosta). Sen solut ovat peräisin ns. endodermaalisesta kantasolukosta, josta myös sikiön suolisto aikanaan kehittyy. Ruskuaispussin olemassaolo nähdään jo 13. päivänä hedelmöityksestä. Tällöin alkiota ei vielä pysty ultralla näkemään, koska se on vasta ohut solulevy kiinni ruskuaispussissa, mutta n. viikkoa myöhemmin alkiolevy on sulkeutunut ja se erottuu jo paremmin.

Katsopa esim.
Uudelleenohjausilmoitus

Itse olet valitettavasti saanut väärää tietoa, jos sinulle on väitetty että kyseessä on tuulimunaraskaus jos ruskuaispussi näkyi. Sellaisessa tilanteessa pitäisi toistaa ultra aikaisintaan muutamien päivien kuluttua. Sikiökaiun pitäisi tulla näkyviin viimeistään viikon sisällä. Jos kohdussa näkyvän raskaussäkin läpimitta on yli 30 mm eikä edes ruskuaispussia näy, on kyseessä tuulimuna, josta patologisessa tutkimuksessa EI löydy sikiöperäistä solukkoa, ei siis myöskää ruskuaispussin jäänteitä.

Mikäli ruskuaispussi näkyy, mutta sikiökaikua ei koskaan ilmaannu, on kyseessä varhainen "abortus inhibitus" eli hiljainen keskenmeno, jossa alkionkehitys on pysähtynyt hyvin alkuvaiheessa "


Minulla yksi tuulimuna takana jossa oli vain juuri tuo raskaussäkki, ei ruskuaispussia. Ja lääkäri vahvisti minulle nyt ultrassa että asia on juuri näin: tuulimuna raskaudessa EI tule ruskuaispussia.
 
Kätilötyön opintojeni kirjasta löysin tekstin:

"Jos sikiöpussi on tyhjä, vaginaalinen kaikututkimus on syytä toistaa 1-2 viikon kuluttua. Jos sikiöpussissa toistuvasti näkyy ruskuaispussi, mutta ei sikiökaikuja, on kyseessä ns. tuulimunaraskaus (ovum abortivum). Sikiön kehitys on näissä tapauksissa keskeytynyt niin varhaisessa vaiheessa, että kaikututkimuksella ei voida todeta sikiötä."

Aloittajan tilanteessa myöhempi hedelmöitys on hyvin mahdollinen, koita jaksaa vaan odottaa maltillisin mielin. Tule kertomaan kun saat verikokeista tietoa tuosta hcg:stä.
 
eli tuon tuulimuna tulkinnassa on näköjään useampi vaihtoehto?
Koska minulle lääkäri nimenomaan vakuutti, ettei tälläkertaa VOI ollla siitä kyse kun tuo ruskuaispussi näkyy? (ultrassa siis olin juurikin sen vuoksi et tarkistetaan onko normiraskaus, normipaikassa kun vähän paskaa mäihää ollu......)
 
Viimeksi muokattu:
Luotan itse omaan lähteeseeni, joka on siis kirja "Naistentaudit ja synnytykset" vuodelta 2008. Se on tarkoitettu ensisijaisesti lääketieteen opiskelijoiden oppikirjaksi ja yleislääkärin käsikirjastoon sekä synnytyksiin erikoistuville. Siihen ovat kirjoittaneet monet tunnetut suomalaiset alan lääkärit.

Rupesin tietoa etsimään, koska muistelin itsekin, että nimenomaan tuulimunassa tuo pussi kehittyy, mutta sen sisälle ei kehity elämää. Näin minulle on opetettu.
 
  • Tykkää
Reactions: Saraella

Yhteistyössä