Ultrassa rv 16 vauvan päälakimitta liian suuri, apua

Tai no gyne ei ollut huolissaan, kun meni kuitenkin juuri yläkäyrälle tuo mitta. Reisiluun mitta vastasi taas viikkoja 16. Päälakimitta vastasi viikkoja 17. Kaiken kukkuraksi minulla oli ovulaatio kp 16 tai 17 ovistikkujen mukaan joten siitä laskettuna menee pään mitta yli viikon edellä. Olen ihan kauhean huolissani. Tiedän, että yksi mittaus ei kerro tarkkaa tulosta, mutta rakenneultraankin vielä kuukausi aikaa. Gyne sanoi, että ei ehkä saanut ihan tarkkaa mittaa, mutta jotenkin tuntui, että halusi vain rauhoitella minua. Päänympärysmittaa ei katsottu, ainoastaan päälakimitta.

Tuo päälakimitta rv 16+0 oli siis tarkalleen 38,3 ja reisiluun mitta 22,6. Mistään en ole löytänyt mittataulukkoja vaikka kuinka googletin. Käytiin tällaisessa väliultrassa yksityisellä, koska isä ei ollut mukana np-ultrassa, eikä ehkä pääse rakenneultraan. Tuolloin np-ultrassa ei mielestäni mitattu päätä tai ei ainakaan neuvolakorttiin siitä merkintää laitettu. Pääperämitta vastasi silloin yhtä päivää isompaa. Tiedän, että voihan muuten vaan tulla isopäinen lapsi tai tuo mitta ei ehkä ollut ihan tarkka, mutta huolettaa ihan kauheasti silti.

Onko kenelläkään ollut näin että pään kasvu menee n. viikon edellä ja se on huomattu jo rakenneultrassa tai aikaisemmin?

Minulla on naiseksi aika iso pää, mutta tuolla miehellä ihan normaali. Isommilla lapsilla (eri suhteesta) ihan normaalit päät olleet syntyessään ja rakenneultrassa.
 
Hei! En ole ammati-ihminen, mutta sanoisin, että älä ole huolissasi.

Minulla oli aikoinaan vastaava tilanne, jolloin lääkäri sanoi, että vauvan pää ei välttämättä ole symmetrisen pyöreä, jolloin esim tuo lakimitta saattaa olla isompi kuin esim. sitten päänympäryksen antama viikkomäärä.

Oletko käynyt Siki potilaana - Raskauskalenteri - Aydin Tekay - Tervetuloa sivustolla. Sinne kun laittaa tuon sinun viikkomääräsi, ja katsoo kohdan "tietoja sikiöstä" tällä viikolla. Siellä 17. rv lakimitan vaihteluväliksi annetaan 35-42mm ja reisiluun 21-27mm. Niihin kun vertaa vauvasi mittoja, niin ihan normaaleina menee.
 

Yhteistyössä