Unettomuus imetysaikana?

  • Viestiketjun aloittaja Rättipoikkiväsynyt
  • Ensimmäinen viesti
Minna
Minullekin määrättiin Oxaminia työterveydessä (vastaavanlainen kuin Opamox) unettomuuteen. Ei vaikuttanut mitenkään. Sitten menin mielenterveyspalvelujen johtavan lääkärin luokse, joka sanoi, että Oxamin ei ole nukahtamislääke vaan enemmänkin rauhoittava. Ei suositellut niitä minulle, koska sanoi, että niihin jää nopeasti koukkuun. Otin välillä niitä päivällä jos tuntui, että käyn ihan ylikierroksilla.

Äiti sanoi, että Remeron aiheutti aluksi ihan järkyttävän väsymyksen seuraavaksi päiväksi (ei meinannut sängystä ylös päästä), mutta se hävisi, kun lääkettä oli vähän aikaa käyttänyt.

Ennen pystyin nukkumaan päivälläkin ihan mihin aikaan tahansa, mutta se ei vielä onnistu. Turha haaveillakaan päivä tirsoista. Voin maata sängyssä vaikka 2 tuntia väsyneenä, mutta unta on turha toivoa. Onneksi sentäs yöt menee jo ok.
 
Katariina
Otin eilen sen 15 mg mirtatsapiinia ja edelleen pyörin puoli kahteen asti ilman unta, vaikka niin hitosti väsytti. Sen jälkeen onneksi sain nukuttua 0,5-1 tunnin pätkissä puoli ysiin aamulla, siis
niin että sain aina suht nopsaan unen päästä uudestaan kiinni. Kelloa katsoin monta kertaa mutta unia ainakin näin, eikös se ole aina hyvä merkki :) ?

Mulla myös päiväväsymystä, mutta nukutuksi en saa päivällä sitäkään vähää. Oma äitini ehdotti, että ottaisin tenoxia vielä mirtsun kaveriksi, mutta en ole imetyksen takia uskaltanut. Ehkä sitten, kun imetys loppuu.

Soitin eilen jopa päivystykseen, kun sydän vaan hakkasi ja meinasin pyörtyä kauppareissulla. Siitä ei kyllä ollut mitään hyötyä, ei suostuneet ottamaan vastaan. "Tämä vaatii nyt syvempää paneutumista tämä sinun ongelmasi". Just, ihan kun en sitä tietäis! Yritin selittää, josko voisivat antaa mulle jotain rauhoittavaa just päiväajaksi, kun tulee noita sydänhakkauskohtauksia. Mutta ei. Pitää odottaa tiistaita ja sitä neuvolalääkäriaikaa.

Minna, auttoiko se remeron sun äidin uniin heti eka yönä, vai menikö jonkun aikaa? Mirtatsapiinista sanotaan et teho alkaa 1-2 viikon kuluessa, mutta kun kyseessä on masennuslääke niin ajattelin tuon tarkoittavan sitä mielialaan kohdistuvaa vaikutusta. Uneen vois ajatella vaikuttavan nopeammin.


Minullekin määrättiin Oxaminia työterveydessä (vastaavanlainen kuin Opamox) unettomuuteen. Ei vaikuttanut mitenkään. Sitten menin mielenterveyspalvelujen johtavan lääkärin luokse, joka sanoi, että Oxamin ei ole nukahtamislääke vaan enemmänkin rauhoittava. Ei suositellut niitä minulle, koska sanoi, että niihin jää nopeasti koukkuun. Otin välillä niitä päivällä jos tuntui, että käyn ihan ylikierroksilla.

Äiti sanoi, että Remeron aiheutti aluksi ihan järkyttävän väsymyksen seuraavaksi päiväksi (ei meinannut sängystä ylös päästä), mutta se hävisi, kun lääkettä oli vähän aikaa käyttänyt.

Ennen pystyin nukkumaan päivälläkin ihan mihin aikaan tahansa, mutta se ei vielä onnistu. Turha haaveillakaan päivä tirsoista. Voin maata sängyssä vaikka 2 tuntia väsyneenä, mutta unta on turha toivoa. Onneksi sentäs yöt menee jo ok.
 
Viimeksi muokattu:
Minna
Muistaakseni äitillä Remeron auttoi heti (söi kuitenkin sen 30 mg).

Minäkin olin jossain vaiheessa niin poikki, että tuntui, etten selviä enää seuraavasta yöstä (soitin sairaalan päivystykseen, mutta en ollut kiireellinen potilas). Neuvolalääkäri käski ottaa yhteyttä työterveyslääkäriin. Ja työterveyden mielestä asia piti hoitaa neuvolan kanssa. Loppujen lopuksi avun sain Varhaisen vuorovaikutuksen yksikön kautta (sain sinne lähetteen neuvolan kautta, VVY:n tehtävä on varmistaa, että äidin ja lapsen suhde säilyy hyvänä jos äidillä on jotain ongelmia kuten väsymystä).

Sinullakin voisi toimia Oxamin 15 mg rauhoittavana (tai puolikas). Ketipinoreitakin söin jossain vaiheessa kun ahdistus alkoi heti aamusta ja sydän hakkasi tuhatta ja sataa.

Varhaisen vuorovaikutuksen yksikkö kyllä pelasti minut. Onkohan kaupungissasi vastaavaa toimintaa (kysy neuvolalääkäriltä). Kävin siellä keskustelemassa kerran viikossa ja he myös hankkivat minulle lääkäri ajan ym. ym.
 
Sininen uni
Meillä on ens viikolla tytön 4 kk neuvola ja siellä ajattelin ottaa puheeksi imetyksen lopettamisen, ellei tämä lääke nyt ala sitä ennen toimia (sen kanssa voi imettää). Jännä, etteivät lääkärit meinaa määrätä mulle Opamoxia millään, vaikka sairaalassa se tuntui tehoavan kohtalaisesti, nukuin sellasia kolmen tunnin pätkiä sen avulla.

Muistankohan mä nyt ihan väärin?? Kun olen melko varma, että mulle lääkäri määräsi ensin Tenoxia, mutta vaihtoi sitten Opamoxiin, koska se oli imettävälle parempi vaihtoehto... vaikuttava-aine poistui nopeammin eikä imettämättä tarvinnut olla montaakaan tuntia (meillä kyllä tyttö nukkui tuossa vaiheesssa jo kuuden tunnin pätkän yöllä). Olin aika ahdistunut tuosta lääkeet&imetys yhtälöstä, mutta varmistettuani asioita teratolofisesta tietopalvelusta, uskailsin jatkaa imetystä lääkityksestä huolimatta. Laitan tuohon alle linkin ko. palveluun, josta näitä asioita voi tosiaan tiedustella.

Teratologinen tietopalvelu
 
Viimeksi muokattu:
Katariina
Viime yönä sain nukuttua jopa yhden 3 tunnin pätkän, ihanaa. Lisäksi 2+1 tuntia, ja parit vartin nokoset. Voi, alkaisipa se mirtatsapiini vaikuttaa... Unentuloon ei kyl tunnu olevan vaikutusta, kympiltä menin petiin ja kahden jälkeen torkahdin taas ekan kerran.

Julkisesta terveydenhuollosta on kyllä melkein enemmän haittaa kuin hyötyä. Tuo mun kokemus vahvisti asian taas kerran, vaikka neuvolapuoli ja kaikki vauvaan liittyvä ovatkin toimineet ihan ok. Yksityisellä asioin aina kun mahdollista, nyt viikonloppuna vaan ei semmoseen ollu mahdollista soittaa tai saada aikaa.

Väsymys on edelleen kova viime yön kohtalaisista unista huolimatta, eipä se iso univaje yhdessä yössä katoa tai kahdessakaan. Ja varmaan lääkkeen sivuvaikutuksillakin on osansa. Täytyy tosiaan pyytää neuvolasta myös sitä keskusteluapua, se varmaan rauhoittaisi jo itsessään. On kurjaa kaataa kaikki miehen niskaan.
 
Minna
Minulle lääkäri sekä terapeutti sanoi, että unettomuudesta toipuminen vie ainakin sen verran aikaa mitä unettomuutta on kestänyt.

Minulla töihin lähtö lähestyy. Toivottavasti siihen mennessä unet sujuu ja väsymys on tiessään. Olen vieläkin useimmiten tosi väsynyt. Olisi kiva ottaa tytön päiväunien aikaan tirsat, mutta kun ei se uni tule päivällä..

Suosittelen ehdottomasti jotain keskusteluapua! Minä kävin Varhaisen vuorovaikutuksen yksikössä sekä terapeutilla. Silloin kun unettomuus oli todella pahana, niin terapeutti saattoi soittaa aamulla ja kysyä, että miten yö meni. Oli helpottavaa, että en ollut unettomuuden kanssa yksin vaan minulla oli apu saatavilla. Se, että joku välitti siitä kuinka jaksan helpotti jo oloani.
 
Katariina
Eli parin kuukauden toipuminen olis edessä... Mies menee ens viikolla töihin kesälomalta, pelottaa jo mitä siitä tulee. Onneksi mulla nyt on noita lääkkeitä. Neuvolalääkäri antoi uuden Tenox-reseptin ja lisää mirtatsapiinia, ohjeisti ottamaan aluksi viikon yhdessä (tenox 10 mg + mirtatsapiinia 7,5 mg) ja sen jälkeen jatkamaan pelkällä mirtatsapiinilla + tenoxia tarvittaessa. Hän oli sitä mieltä, että voin ottaa molempia imetyksestä huolimatta. Kahtena iltana oon nyt ottanut noita ja ihan hyvin oon nukkunut, onneksi. Pätkittäistä uni toki on, mutta sentään neljän tunnin yhtenäisen unipätkän oon molempina öinä saanut.

Hurjaa, miten kauan unettomuudesta toipuminen vie. Itse oon ihan voipunut etenkin iltapäivisin, vaikka mitään kummempaa en oliskaan tehnyt. Iltaa kohti sitten valitettavasti piristyy. Jumitus voi toki olla lääkkeistäkin johtuvaa... Mutta nyt on tilanne sellanen, että on pakko saada nukuttua vaikka sitten lääkkeillä, kun ei muuten pysty. Yritän asennoitua nyt siten, että mietitään niitä riippuvuuksia yms. myöhemmin, kunhan saan itseni jonkinlaiseen kuntoon.

Minna, oletko saanut nyt nukuttua? Voihan olla, että töihin menokin parantaa unta? Elämään tulee väkisin se säännöllinen työrytmi ja päivään ihan eri tavalla virikkeitä kuin lapsen kanssa kotona ollessa. Ja aikuista seuraa :).
 
Sininen uni
Ihanaa kuulla, Katariina, että olen nukkunut edes hiukan paremmin! Toivottavasti pahin on nyt takana ja ole helpottaa pikkuhiljaa! Aikansa se toki vie, mutta kyllä se siitä :) Eikä todellakaan kannata huolehtia vielä mitään riippuvuuksia, minäkin niitä ihan suotta aikoinaan panikoin, tosi nopeasti kuitenkin pääsin kaikista lääkkeistä eroon.

Aivan mahtavalta paikalta kuulostaa tuo Varhaisen vuorovaikutuksen yksikkö, jossa Minna on asioinut. Meillä ei moista valitettavasti ollut tarjolla, mutta perheneuvolassa kävin keskustelemassa pari kertaa. Ja neovolan terveydenhoitajat ja lääkärit olivat kyllä myös varsin hyvin ajantasalla ja osasivat auttaa eteenpäin, kun omat voimat meinasivat tyystin loppua.

Kauniita unia!
 
Katariina
Kyllä tässä pikkuhiljaa alkaa uskoa, että unettomuus ei ehkä johdakaan kuolemaan ;) Viime yönäkin sain sen neljä tuntia unta putkeen, sen jälkeen heräilin kylläkin 45 minuutin välein, mutta sain välittömästi uudestaan unen päästä kiinni ja yhteensä unta tuli kyllä se n. 8 tuntia. Ihanaa, kun pääsee tytön ekaan muskariin edes suht voimissaan :)
 
Minna
Minulla unettomuus oli pahana n. 6 kk. Jossain vaiheessa söin 5 pilleriä ja uni tuli niillä 3-4 tunniksi ja se oli siinä. Ette voi uskoa, että olin epätoivoinen ja väsynyt! Nukuin korvatulpilla olohuoneessa, etten vaan herännyt lapsen ääniin, koska sen jälkeen uni ei enää tullut.
Nyt saatan ottaa puolikkaan Olanzapinin ja nukun koko yön! Ja jos herään yöllä, niin uni tulee uudestaan.
Silti nukkumaan käyminen aina vähän "jännittää", että tuleeko se uni varmasti ja kuinka nopeasti ym.

Jos minä olen tuosta karmeudesta selvinnyt, niin kyllä muutkin selviävät. Aikansa se vie, vaikka silloin luulinkin, että en nuku enää koskaan.
 
Katariina
Mullakin alkaa näköjään tulla jo pientä toleranssia noihin lääkkeisiin, eilen piti jo ottaa 15 mg tenox kun 10 mg ei enää unta tuonut. Sillä 15 mg:lla nukuinkin sitten n. viisi tuntia putkeen ennen ekaa heräämistä. Uni olis aamulla maittanut pidempäänkin, mutta pieni tyttö määräsi, että nyt noustaan ylös :)

Sama juttu täällä tuon nukkumaanmenon kanssa. Mitä lähemmäs ilta tulee, sitä enemmän alkaa ahdistaa. Entä jos uni ei tulekaan? Ja sitten sitä jää sängyssä kuulostelemaan, että tuleeko vai ei ja ennemmin vai myöhemmin kuin eilen. Älytöntä, mutta niin se ihmismieli vaan toimii :/

Meillläkin on sen verran pieni asunto, ettei vauvan itkua pääse "karkuun". Nukun tulpat korvissa, mutta kyllä niihin ääniin vaan aina havahtuu ja jää vahtaamaan, että herääkö se vai ei.

Täytyy vaan pitää mielessä, että tämä vaihe menee ohi. Viiden vuoden päästä me nukutaan varmasti jo ilman lääkkeitä :) !!
 
Katariina
Mullakin alkaa näköjään tulla jo pientä toleranssia noihin lääkkeisiin, eilen piti jo ottaa 15 mg tenox kun 10 mg ei enää unta tuonut.
Jaa, taitaa loppua mulla tenoxin syönti viimeistää huomenissa. Viime yönä piti ottaa jo 20 mg, ja sitä ylemmäs en kyllä annosta nosta :/ Voiko se toleranssi tosiaan kasvaa muutamassa päivässä? Toki en olis viikkoa kauempaa tenoxia putkeen syönytkään, mutta harmi, kun uni ei tunnu ilman sitä tulevan.

En silti aio masentua! Nyt tiedän kuitenkin, että muutaman mahdollisesti valvotun yön jälkeen voin taas ottaa lääkkeen, ja se auttaa. Jos jaksoin kuukausien unettomuusputken, niin eiköhän se muutama päivä tai vaikka kokonainen viikkokin mene :)
 
Viimeksi muokattu:
Minna
Minä söin tenoxia 20 mg ainakin 3 kk putkeen ja se riitti saamaan minut uneen. Enempää en tarvinnut. En voi uskoa, että toleranssi kasvaisi muutamassa päivässä. Minähän söin myös sitä Olanzapinia unta pitämään, jonka uskon vaikuttavan siihen, että sain koko yön nukuttua.

Olanzapin on kyllä minulle ollut mahtava lääke. Niin monilla yritettiin saada minua nukkumaan, mutta tuo vasta rauhoitti unen. Pahimmillaan kun heräsin yöllä, niin sydän hakkasi niin lujaa, että melkein paniikkikohtaus tuli. Se johtui ihan siitä pettymyksestä kun heräsin ja totesin, että ei ole mennyt kuin muutama tunti siitä kun nukahdin (vaikka 5 pilleriä otin). Se oli kyllä ihan kamalaa aikaa..
 
Minna
Se piti vielä kertoa, että jossain vaiheessa kun uni ei meinannut tulla edes nukahtamislääkkeellä, niin lääkäri sanoi, että jos käyn ihan ylikierroksilla (ja minä kävin, koska sydän hakkasi aina tuhatta ja sataa kun kävin sänkyyn, olin niin ahdistunut nukkumisesta), niin nukahtamislääkkeen teho ei riitä tuomaan unta. Eli pitää olla rentoutunut, jotta lääke vaikuttaa.

Viime yön nukuin ilman pillerin pilleriä koko yön kertaakaan heräämättä.
 
Katariina
Hienoa, että oot Minna pärjännyt ilman lääkkeitä ja vieläpä heräämättä! Mä en oo nukkunut kokonaista yötä putkeen varmaan 20 vuoteen :/ enkä uskalla sellasta ihmettä edes toivoa. Viime yönä otin 15 mg tenoxia, uni tuli lopulta mutta kyllä mulla teho on selvästi heikentynyt. Pidän nyt ainakin yhden tai kaksi yötä taukoa.

Mirtatsapiinista oon huomannut, että se tekee unista tosi "pitkiä" ja eläviä. Monta kertaa oon unien perusteella luullut nukkuneeni monta tuntia, mutta kun kelloa katsoo, niin onkin kulunut vasta tunti tai pari. Varsinaista nukkumisapua siitä lääkkeestä ei mulle kyllä ole muuten, kuin että nukahdan yöllä helpommin uudestaan. Ekaan nukahtamiseen illalla se ei tepsi. Kaippa mä kuitenki jatkan lääkkeen popsimista, kun se kuulemma kuitenkin parantaa unen laatua ja lisää syvää unta, tenoxhan toimii juuri päinvastoin.
 
myös uneton äiti
Olen seurannut tätä keskustelua ja päätin nyt kirjoittaa, koska kärsin aivan samasta vaivasta kuin Katariina ja Minna. Olen 6 viikkoisen vauvan äiti ja unettomuuteni alkoi jo synnytyslaitokselta. En nuku ilman lääkkeitä välttämättä lainkaan. Yöllä en imetä ja mieheni hoitaa lasta, jotta saisin edes hieman nukuttua.. tämäkään ei ole auttanut. Nukun korvatulppien kanssa eri huoneessa. Olen kokeillut vaikka mitä tässä kuuden viikon aikana: mirtatsapiinia (joka auttoi hieman, mutta ei auta nukahtamaan) se ei kuitenkaan sopinut minulle sivuvaikutustensa vuoksi. Lisäksi minulle on ollut käytössä Tenox 10mg, Stella 10mg, Atarax 2mg ja Triptyl 25mg, tietenkin jokainen eri aikaa. Tai siis ensin käytin Tenoxia mirtatsapiinin kanssa (se auttoi tuomaan unen n.4 tunniksi). Sitten kokeilin Ataraxia, joka ei minua auttanut. Nyt menossa Triptyl 25mg+joko Tenox 10mg tai Stella 10mg. Inhottaa tämä lääkkeiden käyttö, mutta ilman niitä en vain yksinkertaisesti nuku.. tämä on aivan tuskallisen kamala vaiva.
Eillen meinasi taju lähteä illalla ja luulin kuolevani totaaliunettomuuteeni. Illat pelottavat etukäteen kamalasti ja miettii vain että mitä jos uni ei tule. Pelkään myös jääväni lääkkeisiin koukkuun.. Imetän tällä hetkellä ja mietin imetyksen lopettamista, vaikka vauvani on niin pieni vielä. Luulen että tämä on osittain ainakin hormonaalista, tämä unettomuus. Sain lääkäriltä estrogeenilaastarin ja aloitan sen käytön tänään. Toivottavasti siitä on apua tähän unettomuuteen. Minulla on nimittäin selviä vaihdevuosioireita ja tuo unettomuushan on yksi niistä. Imettävillä äideilläkun estrogeenitaso on usein lähes vaihdevuositasolla. Näin minulle lääkäri kertoi. Kaikista käyttämistäni lääkkeistä olen varmistanut Teratologisesta tietopalvelusta, että niitä voi käyttää imettäessä. Onko kukaan kokeillut estrogeenia unettomuuteen imetysaikana? Onko se auttanut. Entä miten Katariina sinulla nyt on mennyt?
 
Katariina
Hei "myös uneton äiti", samassa veneessä tosiaan ollaan. Mä nukun vaihtelevasti sen mukaan, otanko illalla nukahtamislääkkeen vai en. Mirtatsapiinia syön nyt jatkuvasti, lääkäri määräsi 3 kk:n kuurin 7,5-15 mg iltaisin. Nukahtamislääkkeinä mulla on Tenox ja Imovane, joita oon vuorotellut toleranssin ehkäisyn toivossa.

Unettomuus helpotti hiukan, kun lääkäri käski ottaa Tenoxia viikon verran joka ilta tuon mirtatsapiinin rinnalla. Sen viikon nukuin normaalisti, voi mikä mahtava tunne! Mutta kun jätin Tenoxin pois, uni huononi taas. Se ei ole kadonnut kokonaan, mutta joudun ottamaan nukahtamislääkettä muutaman kerran viikossa. Lääkeyhdistelmällä nukun suht normaalisti, pelkällä mirtatsapiinilla ehkä 4-7 tuntia yössä 1/2-2 tunnin välein heräillen. Mirtasta on edelleen sen verran apua, että yleensä nukahdan nopeasti yöllä uudestaan enkä jää valvoskelemaan.

Pidän vuorotellen Tenox- ja Imovane-viikkoa (otan 2-3 iltana), jotta riippuvuutta ja toleranssia ei syntyisi niin helposti. En tosin tiedä, onko noiden lääkkeiden vuorottelulla mitään vaikutusta - vaikutusmekanismi kun on sama, vaikka eri lääkeaineita ovatkin.

Iltoja pelkään minäkin, sängyssä pyöriminen on kaameaa :/ Nukkumaanmeno jännittää, olin sitten ottanut nukahduslääkettä tai en. Kuitenkin ajattelen, että vaikken nukukaan niin lepäämällä silmät kiinni saa kerättyä edes vähän voimia... Siksi en viitsi nousta lukemaan kirjaa tms. Joskus tosin oon huomannut, että tuntien pyörimisen jälkeen kun käyn vessassa, niin uni tuleekin sänkyyn palattuani nopeasti.

"myös uneton äiti", saako noitten sinun kokeilemiesi lääkkeiden kanssa imettää? Olen myös pohtinut tuota hormonien vaikutusta, mutta en ole ottanut asiaa puheeksi neuvolassa ainakaan toistaiseksi. Kokeilen nyt, kuinka kauan nuo käytössä olevat lääkkeet auttaa. Tulethan kertomaan, onko estrogeenilaastarista hyötyä? Olen jo aikaisemmin miettinyt, että voisin sellaista kokeilla seuraavaksi, jos unettomuus jatkuu.

Voimia sinulle ja meille kaikille muillekin unettomille äideille!
 
myös uneton äiti
Hei!!

Olen nyt käyttänyt estradot-hormonilaastaria 5 päivää. Annos minulla on pienin mahdollinen. Apua siitä ei vielä ole ollut unettomuuteen, eikä myöskään muihin "vaihdevuosioireisiin", kuten kuumiin aaltoihin/hikoiluun. Vaikutuksen pitäisi näkyä kolmen viikon sisällä.. luulen, että hormoneilla on vaikutuksensa imetysaikaiseen unettomuuteen monilla, sillä silloinhan estrogeenitaso on alhainen ja vaihdevuosioireet mahdollisia. Itselläni on lääkäriaika ensi viikolla ja pyydän, että hormonitasoni mitataan ja mahdollisesti hormonilaastarin annosta suurennetaan. Olen kuitenkin huomannut laastarin vaikutuksen mielialaani. Olen kovasta väsymyksestä huolimatta iloisempi kuin ennen, ja muutos entiseen on todella huomattava. Mielialani eivät myöskään enää vaihtele niin suuresti. Toivottavasti saan avun myös unettomuuteen..
Käytän tällä hetkellä laastarin lisäksi Sepram 10mg aamuisin ja unilääkkeinä Stellaa 10mg sekä Tenoxia 10mg vuorotellen, myös niin kuin sinä Katariina. Niinä öinä, jolloin en ota unilääkkeitä, en nuku välttämättä lainkaan ja olo on sen mukainen. Noiden lääkkeiden kanssa saa imettää. Olen varmistanut asian Teratologisesta tietopalvelusta, myös estradot-laastarin osalta. Tulen kyllä kertomaan, että olenko saanut apua unettomuuteen tuosta hormonihoidosta vai en..
Terveyskeskuslääkäri ei tiennyt lainkaan, että unettomuus voisi liittyä imetykseen ja sitä kautta alhaiseen estrogeenitasoon. Sain kuulla asiasta neuvolastani. Kävin sitten yksityisellä gynekologilla, joka määräsi tuon estradot-laastarin ja kertoi, että alhainen estrogeenitaso voi joillakin imettävillä äideillä todella aiheuttaa unettomuuden.
Ajattelin myös että ehdotan lääkärille tuota olanzapinin aloitusta iltaisin, mikäli tämä unettomuuskierre ei pian katkea. Ei valvomalla yksinkertaisesti jaksa. En sitten tiedä saako tuon olanzapiinin kanssa imettää.. enkä imetystä haluaisi lopettaa, kun lapseni on vasta 7 viikon ikäinen..=(
Voimia myös sinulle ja palaan asiaan, kunhan huomaan onko laastarista apua vai ei.
 
Minna
Ajattelin, että en enää tarvitse Olanzapinia (nukahtamislääkettähän en ota ollenkaan) ja olin ottamatta sitä parina yönä, niin ihan pyörimiseksi meni. Olin hereillä lähes koko yön. Viime yöksi otin taan Olanzapinin ja nukuin hyvin kertaakaan heräämättä.

Ennen nukahdin melkeinpä heti kun menin sänkyyn. Nykyään saa pyöriä puolesta tunnista tuntiin ennen kuin uni tulee. En kuitenkaan halua ottaa nukahtamislääkettä, koska uni kumminkin tulee.

Vaikka joutuisin syömään Olanzapinia koko lopun ikäni, niin se ei minua haittaa. Lääkäri kirjoittikin niitä suoraan vuoden satsin.

Minut lääkäri määräsi hormonitesteihin (verikoe), mutta kaikki oli ihan ok. Otettiin samalla muitakin testejä, jos niistä olisi unettomuuden syy aiheutunut, mutta ei.

Minulla töihin lähtö vain lähestyy. Toivottavasti saan nukuttua, jotta kykenen töihin..
 
Sininen uni
Minulle neuvolalääkäri totesi aikanaan noista hormonitestauksista (kun siis itse epäilin kärsiväni estrogeenin puutteesta; kaikki oireet täsmäsivät), että imettäessä se vain on sellaista ja että siinä tilanteessa noista hormoonitesteistä ei ole mitään hyötyä eikä asialle voi mitään :O Kilpirauhasarvot ja mahdollinen b-vitamiinin puutos kyllä tarkistettiin... Että niin sitä vaan saa eri lääkäreiltä erilaisia vastauksia. Itse olen lähes 100% varma, että unettomuuteni johtui ainakin osittain juuri estrogeenin vähyydestä.
 
Katariina
Mulla on ollu taas vähän huonompi jakso :( Oon siis yrittäny noitten nukahduslääkkeitten kanssa pelata niin, että pidän ainakin kaks peräkkäistä päivää ilman lääkettä. No, nyt kävikin niin, että lääke ei sitten kolmantena päivänä tehonnutkaan. En uskaltanut seuraavana päivänä ottaa, kun ajattelin, ettei tehoa silloinkaan. Oon sitten nukkunut tunnin välein heräillen yöt... Eilen käytin tyttöä lääkärissä silmätulehduksen takia ja lääkäri kauhisteli, miten kamalalta näytän :/ Ja vielä kuvittelin, että edellisenä yönä olisin saanut monta tuntia unta, heräillen toki mutta kuitenkin...

Onko kukaan teistä kokeillut melatoniinia? Mä oon ottanut lyhytvaikutteista nyt mirtatsapiinin kanssa parina iltana, nukahduttaa ehkä piirun verran nopeemmin mutta heräily on silti jatkuvaa.

Viime yönä otin Imovanen, se toi unen kuudeksi tunniksi ja tänään on ollu kiva olo. Mulle vaan yleensä se nukahdus tulee lääkkeenkin kanssa vasta tunnin-parin päästä jostain syystä, ehkä liian myöhäisen iltapalan takia (?). Otan pillerin tänä iltanakin ja toivon että tehoaa. Saisi edes kaksi nukuttua yötä alle, sitten jaksaa taas valvoa... :/
 
Minna
Katariina; Näinköhän sinulle olisi apua Olanzapinista. Minulla on 5 mg pillereitä ja otan niitä nykyään enää vaan puolikkaan (alussa söin yhden 20 mg:n Tenoxin ja yhden 5 mg:n Olanzapinin). Laatikossa lukee, että on tarkoitettu unen laatua parantamaan. Olisi juuri sinunkin heräilyysi kenties sopiva lääke. Ketipinoreita minä söin myös jossain vaiheessa. Niiden olisi myös pitänyt parantaa unen laatua, mutta niistä en saanut apua.

Netistä luin, että jotkut ovat saaneet avun Ketipinoreista. Sitä kun ei tiedä, että mikä toimii kenelläkin.. Pitää vain kokeilla..
 
Katariina
On tässä varmaan kohta taas lääkäriin mentävä... Imovane ei taas enää viime yönä auttanut yhtään, vaikka vasta toka ilta kun otin ja sitä ennen viikko väliä. Sitä Opamoxia mietin myös edelleen, jos se auttaisi pitämään unen paremmin. Kun siellä sairaalassa nukuin sillä kuitenkin n. kolmen tunnin pätkiä putkeen. Tottuukohan siihen yhtä nopeasti kuin Tenoxiin?

Ensi yö on mentävä ilman lääkkeitä, koska perjantaina pitää jaksaa muskariin vauvan kanssa ja sitä edeltävänä yönä otan sitten Tenoxin. Toivottavasti se auttaisi edes vähän. Jos ei tehoja ole siinäkään, niin varaan ajan lääkäriin.

Onko täällä ketään, jolla unettomuus olisi helpottanut vauva-ajan jälkeen? Jos tietäisi, että tämä on väliaikaista, niin varmasti jaksaisi paremmin...
 
Minna
Katariina; Unettomuus helpottaa aivan varmasti jossakin vaiheessa. Juuri tänään terapeutin kanssa juttelin siitä, että kuinka jossakin vaiheessa olin aivan epätoivoinen unettomuuden takia enkä uskonut tilanteen paranevan ikinä. Ja nyt minulla menee jo suht hyvin (lapsi kohta vuoden).

Syötkö 20 mg Tenoxeja? Minähän söin niitä putkeen ainakin 3 kk ja sitä ennen Imovanea ym. ym. Taukoja en pitänyt ollenkaan.
 

Yhteistyössä