unettomuus

Hei!

Onko täällä muita äitejä jotka kärsivät unettomuudesta. Minä olen kärsinyt siitä lapsen syntymän jälkeen jaksoittaisesti. Lapseni syntyi keskosena ja oli tehohoidossa jne. joten alku oli rankkaa. Nyt unettomuus on taas palannut. illalla väsynennä menen nukkumaan mutta uni ei vaan tule millään, sitten lasken tunteja milloin vauva herää, eli herää yleensä jo kuudelta ylös niin lasken tunteja kuinka kauan aikaa vielä nukkua, joten niin sanotussa stressikierteessä olen.. Synnytyssairaalassa ollessani sain siellä välillä opamoxia 15mg unettomuuteen joita minulla on kotonakin. Muutamana yönä olen nyt joutunut sellaisen ottamaan, mutta en halua joutua kierteeseen että joudun niitä ottamaan joka ilta. Mitä te muut teette kun uni ei tule?? Masentunut en mielestäni ole..
 
huij
juu, sama täällä. alkoi sairaalassa j ajatkuu kotona.. uni ei vaan tule..taidan jännittää yövalvomisia tai jotain..outoa.. kai jotain alkustressiä?!?!? mitä teen??pyörin tuskastuneena ja paniikissa.. aika kamalaa. mulla myös unilääkkeitä mutten ole uskaltanut ottaa kun 1 iltana etten jäisi kuokkuun.. KAI se uni joskus tulee??eikai ikuisesti voi olla unettomana!!
 
Olen synnyttänyt toisen lapseni heinäkuussa. Unettomuudesta aloin kärsiä marraskuussa.... sain nuahtamislääkeitä ja aloin olla koukussa niihin. Kävin ammattitaitoisella homeopaatilla ja sain homeopaattisia rohtoja, siitä lähtien olen todellakin nukkunut!!!! Voin suositella!!!
 
Hei Äityli!

Ovatko homeopaattiset lääkkeet yrtteja tms? Aikaisempaa kokemusta minulla ei niistä ole. Ostin juuri luontaistuotekaupasta valeriaanaa joka pitäisi auttaa nukahtamaan, kun huomasin että opamoxin koukussa olen pian... Tiedätkö turun seudulla jotain ammattitaitoista homeopaattia?
 
juu
aivan sama homma täälläkin, lapsen syntymän jälkeen nukahtaminen on mennyt vaikeaksi. aina ennen olen voinut nukahtaa kelloon katsomatta niin päivisin ja öin. mut en enää. lääkkeitä ei ole...vielä ainakaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2007 klo 15:13 äippä kirjoitti:
Hei Äityli!

Ovatko homeopaattiset lääkkeet yrtteja tms? Aikaisempaa kokemusta minulla ei niistä ole. Ostin juuri luontaistuotekaupasta valeriaanaa joka pitäisi auttaa nukahtamaan, kun huomasin että opamoxin koukussa olen pian... Tiedätkö turun seudulla jotain ammattitaitoista homeopaattia?
Googleta sana homeopatia niin saat varmasti tarkempaa selvennystä asiaan... Turussa on ainakin lääkäripalvelu apila,(esim homeopaatti heidi..., katso netistä apilan sivulta) jota voin itse suositella. ammattitaitosta ja hyvää palvelua. Itse olen saanut apua sieltä juuri nukahtamis vaikeuksiin sekä ahdistukseen.
 
Hei muut unettomat äidit!

Ilmoittaudun joukkoonne. Unettomuuteni on ollut kausittaista ja ajoittain tosi hankalaa jo ennen vauvani (-06) syntymää. Myös odotusaikana kärsin tästä vaivasta, lääkkeeksi annettiin opamoxeja. Nyt tuo inhottava nukahtamisvaikeus on saanut lisäkseen vielä katkounisuuden, eli vaikka nukahtamislääkkeellä pääsisin uneen, sitä unta ei kestä kauaa vaan herään ja tuo tuntien laskeminen aamuherätykseen alkaa. Paljonko te muut huonot nukkujat nukutte yössä? Millaisia oireita teillä on jatkuvasta univajeesta? Käytättekö lääkkeitä? Mitä? Nyt ois se vertaistuki tarpeen. Syyllistän itseäni jo niistä nukahtamislääkkeistä aivan kauheasti, mutta kun en ilmankaan pärjää. Jos edes joku samassa tilanteessa oleva vois kertoa omista kokemuksistaan.
 
Hei!
Ihana kuulla että on kohtalotovereita. Mulla kans samanlaista unettomuutta ja joudun syömään zopinox nimistä unilääkettä. Tunnen kanssa syyllisyyttä ja yritän aika ajoin olla ilman. Sitten taas alkaa uneton jakso ja se on yhtä tuskaa. Yritin akupunktiota, ensin vaikutti että auttaa mutta toisen kerran jälkeen ei mitään vaikutusta. Pitäis kai olla kärsivällisempi...Nyt on aika vyöhyketerapeutille/homeopaatille. Toivottavasti auttaisi minuakin. Olin tosi masentunut vauvan syntymän jälkeen ja siitä tämä unettomuus sai alkunsa. Nyt kun vauva on vähän isompi (7 kk) en ole enää mielestäni masentunut mutta tämä unettomuus on jäänyt ns. päälle. Sitten kun on uneton alkaa muutkin vaivat, mm. niska-selkävaivat. No, toivottavasti toi homeopaatti antaa semmoiset tropit ja rentoutukset että ylikierroksilla käyvä mami rauhoittuu!
 
mappi
Tosi monilla unettomuus vauvan jälkeen liittyy alhaiseen estrogeenipitoisuuteen, eli vaivat on kun vaihdevuosissa. Mulla oli unettomuuden lisäksi paniikin tunteita, sydämentykytyksiä, hikoilua ja viimein tuli kunnon masennus.

Olo voi helpottua kun lopettaa imetyksen ja kun hormonitoiminta palautuu entiselle tasolle. Luontaistuotekaupasta saa mm. Valeriaanaa, joka auttaa nukahtamiseen. Mulle auttoi myös tuo homeopatia! Yrittäkäähän jaksaa......
 
oletko kokeillut vihreää teetä ja juustovoileipää illalla? ihan oikeasti. jostakin joskus luin että juustossa on jotakin univalmiutta lisäävää ainetta ja vihreä teehän on myös mm rauhoittava. Itse lisäksi teen sudokuja tai jotakin yhtä tylsää aivojumppaa sängyssä jos uni ei tahdo tulla.
itselläni toisin harvemmin on vaikeuksia nukahtaa mutta yöllä herään aika usein ja jos uni ei tahdo tulla käyn syömässä kunnon viipaleen juustoa.
sanotaan että illalla ei runsasta ateriaa mutta ei myöskään maha kurnien nukkumaan. ei liian rankkaa liikuntaa mutta pieni kävely pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.
 
Elokuvafriikki-äidille vielä...

Kovin oli meidän oireet samanlaisia. Mulla lääkkeenä Imovane annoksella puoli-puolitoista tablettia. Aina vaan tuokaan ei anna kuin 2-3 tunnin unen ja siksipä otan usein yöllä vielä puolikkaan, jolla saan ehkä hitusen lisäunta. Kapinoin hirmuisesti tuota syyllisyyden tunnetta vastaan, sillä syöväthän muutkin ihmiset sairauksiinsa lääkkeitä. Vain uni-ja nukahtamislääkkeiden käyttäjiä syyllistetään. Lääkkeiden väärinkäyttö on tietenkin asia erikseen. Luontaistuotteita olen kokeillut, unihygienian pitäisi olla kunnossa, mutta tuo vyöhyketerapia saattaisi olla kokeilemisen arvoista. Akupunktion perässä kun pitäisi matkustaa jo kauemmas...
Kiitos, että kirjoittelit omasta kohtalostasi. Helpottaa jo kauheasti, kun huomaa, ettei ole ongelmansa ihan yksin!
 
unilääkkeisiin voi kehittyä riippuvuus eli kuitenkin olisi pyrkiä käyttämään niitä vain tilapäisesti ja lyhyen aikaa. Ei tyyliin nappi tänään, huomenna tai kuukauden kuluttua jo kaksi. Tärkeämpää on selvittää unettomuuden syy ja pyrkiä poistamaan se syy tai lääkitsemään sitä muuten kuin unitableteilla. Esim masennusta kun ei ne unitabletit poista.
joskus tuntuu että unilääkkeisiin ja niiden käyttöön suhtaudutaan nykyään turhan kevyesti eikä mietitä että siinä ei ole se pysyvä ratkaisu vaan apukeino päästä oikeaan ratkaisuun.
 
Huomenta!

Vastaisin vain kahteen edelliseen niin, että minä olisi valmis juomaan ihan sama minkäväristä juomaa tai syömään vaikka kokonaisen juustotahkon, jos ne vaivaani auttaisi. Kokeiltu on laihoin tuloksin!
Homeopatia on kokeilematta.

Tuolta minua ennen kirjoittaneelta äidiltä olisin halunnut kysyä, minkä on lääkkeesi ja annos. Mielialapuolelta, lähinnä lievästä odotus-ja synnytysajan masennuksesta on lääkärin kans puhuttu ja ensi viikolla aloitettaneen varovainen lääkekokeilu. Taustoja on siis selvitelty ja toivon, että tuo arvailu lievästä masennuksesta oikein lääkittynä helpottaisi untani. Tosin en oikein täyttänyt heidän testinsä kriteerejä masentuneesta. Kommentoikaa.
 
juu
zoloftin rinnakkaislääke 50mg, 1tabu päivässä. vaikka syönkin pan.häiriön takia niin mieliala muuttui kyl heti huomattavasti paremmaksi =) itse teen kaikkeni että saan nyt elämäni "paremmaksi" sosiaalisista peloista...toivottavasti alkaisi nukkuakin paremmin vielä.
 
Zoloft 50mg, mielialalääke ei varsinainen unilääke. Kaapissa on odottamassa kärsimyskukkauutetta mut en ole uskaltanut ottaa kun imetän. Voiko sitä käyttää imetettäessä?

Mulle ei vihreä tee ja juusto auta- syön niitä jatkuvasti.<br><br>
 
Hippo75
Kuulostaapa tutulta...

Itse olen kärsinyt nukahtamisvaikeuksista jo ennen lasten syntymää (lapset -04 ja -06), ja nyt kuopuksen kanssa öiden rikkonaisuus ja tuntien laskeminen vei taas nukkumatin karkuteille.

Sain aikanaan työterveyslääkäriltä stressistä johtuneeseen unettomuuteen, Klotriptyl Mite -nimistä lääkettä, ja samaa sain pyytäessäni myös neuvolalääkäriltä kuopuksen syntymän jälkeen. Olen ottanut yhden tabletin tarvittaessa iltaisin n. tunti ennen oletettua nukkumaanmenoa. Kyseessä ei ole nukahtamislääke, vaan tietynlainen relaksantti. Lääkkeen vaikutusta en varsinaisesti edes huomaa, mutta sänkyyn mennessäni se auttaa rentoutumaan, enkä jää pyörimään ja odottamaan unta, vaan nukahdan melko pian.

Ko. valmistetta käytetään myös lievän masennuksen hoitoon (itse en ole masentunut millään lailla) moninkertaisena annoksena.

Itselläni ko. valmiste on toiminut erinomaisesti, enkä jäänyt millään lailla koukkuun, vaikka kuopuksen syntymän jälkeen söin tabletin illassa parin kuukauden ajan ennen kuin yöt tasaantuivat.

Voin suositella ko. valmistetta vaihtoehdoksi nukahtamislääkkeille (joita niitäkin tuli ennen lapsia syötyä).


:) :)
 
Katjuska71
Täällä yksi reilu kaksi vuotta univaikeuksista kärsivä :/ Alkoi viimeisimmän raskauden lopulla ja eipä ole vieläkään lähtenyt edes välillä pois. Eli herään vähintään joka tunti ja usein kieriskelen sängyssä aamuyöhön saakka, ennenkuin edes uni tulee. Siis syvää unta vailla ja energiaa ei ole mihinkään päivisin. Ja kun nukun, herään pienimpäänkin ääneen, että herkkyys on äärimmillään.

Olen kokeillut korvatulppia, ei apua. Unilääkkeitä en uskalla kokeilla, oon aika herkkä kaikille lääkkeille ja saan ikäviä sivuvaikutuksia. Olen kokeillut silkkiyöasua, kylmää makuuhuonetta, jättänyt teen, siis kaiken kofeiinipitoisen pois sekä makeat ym, vaan eipä mikään auta. Nyt kokeilen ottaa joka ilta diapamia, ei tunnu sekään tepsivän, tosin kolme yötä vasta kokeillut. Nää kaikki lääkärin ehdotuksia.

Työt alkaa ensi viikolla, paniikki, että miten sitten jaksan vielä sitä vastuuta, kun ei kotonakaan suju mikään normaalisti. Liikkumista ei jaksa aloittaa kunnolla, kun ei vaan energia riitä, olen yrittänyt välillä. Nyt olen viä alkanut sairastaa kunnolla, mm toistuva keuhkokuume. Lääkärini on sitä mieltä, että tämä unettomuus altistaa kaikelle. Hormoonit on heittäneet yli vuoden verran, ehkä tästä johtuen? Siis vuotoni kestää 15 vrk ja hormoonikokeissa todettiin, että munasolu ei irtoa, tässä syy monipäiväiseen vuotoon.

Välillä tuntuu, että mitä vaan ois valmis kokeileen, ettei tarvi kieriskellä yöllä, etenkin nyt, kun alkaa työhön paluu lähestyä. En jaksa oikeen ees miettiä mitään illalla ja yöllä yleensä, enkä jaksa ees nousta, niin väsy on, mutta ei vaan uni tule, usein tuntuu, että olen univalvetilassa, että ei oikein tiedä, onko ollut vähän horroksessa, kuitenkin tietää kaiken ympärillä tapahtuvan. Päivät kyllä stressaan kaikesta hölmöstä, ihan tyhmiä ajatuksia päässä, voiko sit vaan olla, että ei ne aivot sit pysähdy yöksikään. Kumma vaan, kun ei se diapami auta, lääkärin mukaan pitäisi juuri tässä tilanteessa auttaa, jos sitä on. :headwall:

Voimia teille kaikille asian kanssa painiskeleville, kannattaa kyl unilääkkeitä ottaa, jos pää vaan kestää, ettei mene tilanne näin pitkälle, kun mulla, että alkaa terveys kerta kaikkiaan pettää kunnolla. :hug:
 
Katjuskalle...

Minulle lääkäri kirjoitti mirtatsapiinia hyvin pienen annoksen eli 7,5mg unta tasaamaan ja vähentämään jatkuvaa heräilyä. Otan sen tunti ennen nukkumaan menoa ja todellakin sen väsyttävän vaikutuksen huomaa. Eli ko.lääkehän on mielialalääke,jota pienellä annostuksella käytetään univaikeuksissa. Jos annos olisi isompi, se piristäisi. Pienellä annoksella ei sivuoireita, eikä riippuvuutta. Tiedän todellakin, kuinka raskasta on jatkuva katkounisuus ja nukahtamisvaikeus. Kun yöt menee huonosti, sitä alkaa jo päivisinkin pelkäämään lähestyvää iltaa ja yötä. Toivon, että saat avun ongelmaasi.
 
joo
toi oln kyl totta.. alkaa jo aamulla miettimään ja pelkäämään et päivä menee nopeasti ja ilta koittaa ja etenkin se tuleva yö.. kamalaa. mutta joskus se unikin tulee. Itselleni määrätty opamoxia mutta en uskalla ottaakun imetän.. en vain uskalla. välillä nukun ja välillä en .päiväunia en pysty nukkumaan kun on muitakin lapsia!
 
Itse en käyttänyt unilääkkeitä tilanteessa, jossa uni kyllä tuli jos ei yhtenä yönä, niin seuraavana päivänä tai viimeistään seuraavana yönä jo silkasta väsymyksestä. Laitoin kaikki kellot yöksi piiloon, etten voisi nähdä kellonaikaa. Ei tarvitse stressaantua, että paljonko kello on tai kuinka vähän on tullut nukuttua. Kun stressi vähenee, niin unikin tulee paremmin ilman lääkkeitäkin. Minulle sopi myös vauvan nukuttaminen vieressä. Yötissit sujuivat näin helpommin.
 

Yhteistyössä