Unihalvaus

Onko kenelläkään kokemusta unihalvauksesta?

Läheisenii siitä kertoi, koska netistä lukemansa perusteella itsellään epäili tuota olevan. Ko. läheinen meinasi, että oli helpottunut, kun lukemansa perusteella se on ihan yleistä.

Itse en ollut koskaan kuullut unihalvauksesta mitään. Tietenkin kävin googlettamassa ja löysinkin jotain tietoa, mutta haluaisin mielelläni kuulla kokemuksia aiheesta...
 
Mulla on niitä selvästi enemmän sillon kun olen tosi stressantunu. Muutenkin joskus, mutta etenki sillon. Ihan kauheita. :(
Kuin eläisi tässä maailmassa painajaismaisilla asioilla höystettynä ja halvaantuneena.
 
"vieras"
Mulle tuli niitä yhdessä vaiheessa kun olin todella stressaantunut ja ahdistunut. Löysin sit tietoa unihalvauksesta ja vaikka sen jälkeen tiesin, mistä on kyse, pelkäsin mennä nukkumaan. Ne tuli aina kun nukuin selälläni, niin menin nukkumaan kyljelleni ja kääriydyin peittoihin ja tyynyihin niin etten niin helposti kääntyis yöllä selälleni :D

Wikipediassa oli noita unihalvauksen "oireita", ja ainakin nää muistan hyvin kokeneeni

Yleisimmät

Valoharhat
Pelko

Yleisiä

Olennon läsnäolon aistiminen (usein pahansuopa)
Painetta tai painoa vartalon päällä (usein rinnalla)
Kuolemanpelko
Sydän pumppaa nopeaa tahtia ja sen tuntee koko kehossa

Melko yleisiä

Ääniharhat (usein askelia, epäselvää puhetta tai sysäyksittäistä melua)
Näköharhoja kuten ihmisiä tai varjoja liikkumassa huoneessa (tämä liittyy melko usein tunteeseen pahan läsnäolosta)

Harvinaisia

Jatkuvasti voimistuva korkea ääni
Erilaiset voimakkaatkin kivut (esimerkiksi kivuliasta säkenöintiä koko kehossa)
 
Niin ja yleisin tuollainen on joku huutava hahmo joka on ympärillä ja syystä tai toisesta pelkään kuollakseni sitä, voi olla esim kirveen kanssa siinä ja tulla istumaan päälleni niin että tunnen sen selkeästi. Sydämeni hakkaa tuhatta ja sataa. Joskus hänellä oli kuollut lapseni kädessään. Joskus tulee kuristamaan ja ainakin kerran muistan, että lääkärit olivat aloittamassa leikkausta kun makasin siinä pystymättä huutamaan. Pääsivät viiltämään kahdesti kunnes pääsin ko tilasta. Tunsin voimakkaan kivun. En kauhean tarkasti muista menneitä tuollasia, mutta jotain ainakin.
 
Itsekin vältän nukkumistä selällään, koska sillon tulee painajaisia. Painajaiset kuitenkin tuntuvat olevan ihan eri asia, ku unihalvaus...

En tiiä, onko sit selällään nukkuminen pahasta (vai onko huono patja tai tyyny tai silleen)

Itse liitän nuo kaikki "unihalvauksen oireet" ihan normaaliin elämään, jos sattuu olemaan tavallista herkempi ihminen. Tai siis näin haluan ajatella. Mutta kun on kyseessä hyvin läheinen ihminen, niin huolestuttaa, miksi hänellä on tällaisia oireita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;26444400:
joskus tuota oli. yhtäkkiä huomaa että on säkkipimeetä eikä sormenpäätäkään voi liikuttaa, ääntä ei tule. sitten alko tippuminen jonnekkin pimeeseen. tässä kohdassa alko kauhee ponnistelu että pääsi takasin oikeeseen maailmaan.

joskus kävi mielesä että tippuis vaan ja kattois mitä tippumisen jälkeen olis tarjolla.

viimesimmästä kerrasta taitaa olla yli 20 v[/QUOTE

Säkkipimeys on se mitä mä pelkään vieläkin! Ja painajaisissa en saanut ääntä kuuluviin enkä pystynyt liikkua. Ja unissa on kauheesti hirveitä juttuja, esim. just tuo putoaminen.
Mutta onko tuo unihalvaus -juttu sitten taas jotain sellasta, että kaikelle pitää keksiä joku diagnoosi...?
En tiiä, kun siihen on liitetty joku demonikin mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin vältän nukkumistä selällään, koska sillon tulee painajaisia. Painajaiset kuitenkin tuntuvat olevan ihan eri asia, ku unihalvaus...

En tiiä, onko sit selällään nukkuminen pahasta (vai onko huono patja tai tyyny tai silleen)

Itse liitän nuo kaikki "unihalvauksen oireet" ihan normaaliin elämään, jos sattuu olemaan tavallista herkempi ihminen. Tai siis näin haluan ajatella. Mutta kun on kyseessä hyvin läheinen ihminen, niin huolestuttaa, miksi hänellä on tällaisia oireita.
Itse olen myös havainnut, että painajaisia tulee selällään nukkuessa. Aina jos havahdun jostain tosi pahasta unesta, olen kääntynyt selälleni. Mistähän mahtaa johtua monen? Patjoja ja tyynyjä on vuosien varrella ollut useita, mutta selällään nukkuminen ei silti tule kyseeseen.
 
Niin, ei se voi pelkistä patjoistä olla kiinni. Joku siinä vaan on, että se on ihan yleistä, että selällään nähdään painajaisia. Jospa se on niin avuton asento... Tiiä tuota.

Jos vaikka nukkuu mahallaan, kädet tyynyt alla, näkee taas toisenlaisia unia.
Kädet puutuu ja se tulee myös uniin.

Ja kaikki ihme asennot tulee uniin, jalka puutuu, niin unissa se saattaa merkitä vaikka, että sua ammutaan jalkaan. Jne jne jne...

Unet ja ihmiset on ihmeellisiä :)
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Omat unihalvaukseni ovat tiloja joissa en saa silmiäni auki enkä pysty liikuttamaan kehoa. Mitään näkö- tai kuuloharhoja en koe. Ainoastaan kamala kehon hallitsemattomuuden tunne.
 

Yhteistyössä