UPEAA! Nyt ekasta sairauslomapäivästä ei makseta palkkaa kenellekään!

  • Viestiketjun aloittaja ihanaa!!!!
  • Ensimmäinen viesti
ihanaa!!!!
Mun mielestä todella hyvä uudistus, koska ihmiset ovat jatkuvasti pois työpaikoilta. Nyt tulee ryhtiliike. Musta on hyvä, että myös työntekijä joutuu kantamaan vastuun, jos on sairas.

"Ensimmäinen sairauspäivä on palkaton

Sairauspäivien korvaustasoa alennetaan niin, että ensimmäinen päivä on vastaisuudessa palkaton. Päiviltä 2-9 maksetaan 80 prosenttia palkasta. Tämän jälkeen Kela vastaa korvauksista.

Tämä vastaa hyvin pitkälti Ruotsin mallia. Vaikutus yksikkötyökustannuksiin on 1,3 prosenttia."
 
vierailija
Jokavuotisen parin päivän flunssan sairastaminen palkattomana on pikkiriikkisen helpompaa jos kuukausipalkka on esim. 3000€ kuin 1700€.

Ai niin mut eihän kukaan niin vähän tienaa..
 
vierailija
En minä ainakaan ole ikinä ollut pois töistä jos en ole ollut sairas. Ei vaikuta poissaolooni, olen pois jos olen sairas koska en kykene tekemään raskasta työtä sairaana. Pienessä palkassa toki tuntuu, silti hyväksyn tämän koska jotain on tehtävä. Paljon ongelmallisempi on tuo palkanalennus muina sairaspäivinä.
Huomaa että on traditionaalisia arvoja ajava hallitus, naisten 3 vuoden kotonaoloon ei edes ajatella puuttua...
 
vierailija
Mun mielestä todella hyvä uudistus, koska ihmiset ovat jatkuvasti pois työpaikoilta. Nyt tulee ryhtiliike. Musta on hyvä, että myös työntekijä joutuu kantamaan vastuun, jos on sairas.

"Ensimmäinen sairauspäivä on palkaton

Sairauspäivien korvaustasoa alennetaan niin, että ensimmäinen päivä on vastaisuudessa palkaton. Päiviltä 2-9 maksetaan 80 prosenttia palkasta. Tämän jälkeen Kela vastaa korvauksista.

Tämä vastaa hyvin pitkälti Ruotsin mallia. Vaikutus yksikkötyökustannuksiin on 1,3 prosenttia."
Ensimmäisen sairauspävän karenssi johtaa samaan kuin Ruotsissakin eli porukka pitää lomaa koko ilmoitusajan, koska joutuu itse maksamaan ekan sl-päivän.
 
ap......
Jatkossa sun työkaveri tulee työpaikalle a. Sairaana ja tartuttaa sinutkin tai b. on vähän pidempään saikella ja ottaa ekasta päivästä hyvityksiä sairauden loppupäässä "palkallisina lomina".

Hölmö.
Empä usko, että tulevat sairaana työpaikalle, koska eivät varmana edes ole sairaita.
Itselläni on ainakin kokemus, ettei työ työterveyslääkärit anna kunnolla lomaa, joten en usko että jos ei ole oikeasti sairas, saisi loppupäässä ylimääräisiä lomapäiviä.

On vaan niin helppo jäädä kotiin, kun ei tartte 3 ekaan päivään käydä lääkärillä, mutta onneksi se nyt muuttuu, kun työntekijä joutuu kantamaan myös vastuuta.
 
2v. sitten viimeksi
Mun mielestä todella hyvä uudistus, koska ihmiset ovat jatkuvasti pois työpaikoilta. Nyt tulee ryhtiliike. Musta on hyvä, että myös työntekijä joutuu kantamaan vastuun, jos on sairas.

"Ensimmäinen sairauspäivä on palkaton

Sairauspäivien korvaustasoa alennetaan niin, että ensimmäinen päivä on vastaisuudessa palkaton. Päiviltä 2-9 maksetaan 80 prosenttia palkasta. Tämän jälkeen Kela vastaa korvauksista.

Tämä vastaa hyvin pitkälti Ruotsin mallia. Vaikutus yksikkötyökustannuksiin on 1,3 prosenttia."
Näin olisi pitänyt olla aina! Jotain järkeä lintsailuun.
 
Empä usko, että tulevat sairaana työpaikalle, koska eivät varmana edes ole sairaita.
Itselläni on ainakin kokemus, ettei työ työterveyslääkärit anna kunnolla lomaa, joten en usko että jos ei ole oikeasti sairas, saisi loppupäässä ylimääräisiä lomapäiviä.

On vaan niin helppo jäädä kotiin, kun ei tartte 3 ekaan päivään käydä lääkärillä, mutta onneksi se nyt muuttuu, kun työntekijä joutuu kantamaan myös vastuuta.
Ei kosketa minua ainakaan a) En lintsaa töistä. Voin mennää lääkäriin heti ensimmäisenä sairauslomapäivänä jos työnantaja niin vaatii b)Jos tämä uudistus toteutuu, niin tulen töihin niin kauan kuin tolpillanin pysyn... tässä kohtaa joku 38 kuumetta ei vielä estä tolpillaan pysymistä. Ei vaan ole varaa palkattomiin.
 
vierailija
Ensimmäinen sairauspäivä työntekijän vastuulle? Minä samoin kuin monet tuttavani teemme sairaana töitä kotoa käsin vaikka olemme sairauslomalla. Käytöntö lienee ihan yleinen, mikäli työ ei vaadi työpaikalla olemista. Tämä taitaa jatkossa loppua, mikä on sitten työnantajan harmi.
 
343434343
Ei kosketa minua ainakaan a) En lintsaa töistä. Voin mennää lääkäriin heti ensimmäisenä sairauslomapäivänä jos työnantaja niin vaatii b)Jos tämä uudistus toteutuu, niin tulen töihin niin kauan kuin tolpillanin pysyn... tässä kohtaa joku 38 kuumetta ei vielä estä tolpillaan pysymistä. Ei vaan ole varaa palkattomiin.
Meillä jatkuvasti ihmiset ovat pois töistä, koska lapset ovat kipeänä. On tosi vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat jatkuvasti pois töistä.
Mikäli sinä et lintsaa töistä, niin tosi hyvä, mutta veikkaan että todella monet eivät oikeasti ole kipeitä tai lapset.

Mikäli sulla ei ole varaa palkattomiin päiviin, niin sun talous ei ole kunnossa, vaan kuluja on liikaa. Pienennä niitä.
 
3454234
Ensimmäinen sairauspäivä työntekijän vastuulle? Minä samoin kuin monet tuttavani teemme sairaana töitä kotoa käsin vaikka olemme sairauslomalla. Käytöntö lienee ihan yleinen, mikäli työ ei vaadi työpaikalla olemista. Tämä taitaa jatkossa loppua, mikä on sitten työnantajan harmi.
Mitä harmia tästä on työnantajalle? Et varmaan voi väittää, että olet tehnyt 100% teholla töitä sairaana? Vain siinä tapauksessa on harmia, että on liikaa töitä, eikä työntekijöitä. Suomessa yleensä näin ei ole.
 
Aivan sama. Poissa olen vain syystä ehkä kerran vuodessa tai kaksi jos huonosti käy. Vain silleen kipeänä etten kykene töihin. Todistus tarvitaan aina heti joten sekään 3pv omallailmolla ei ole kuiskuttelemassa. Ehkä mulla on se kerta tai kaksi mahdollista olla palkattomalla se eka päivä.
 
vierailija
Tarkoitat, että sairaus sit paranet yhdessä päivässä ja sit pidetään sit lomaa kunnolla 2 muuta päivää? Ei kai terveenä työterveyslääkäri anna lomaa.
:D ei sitä saikkea nyt niin vaikea ole saada.

Pointti kuitenkin oli että keppi tuskin tulee saamaan pahimpia lusmuja jatkossakaan töihin turhilta saikeilta, päinvastoin kun niitä alkaa vituttamaan koko systeemi.

Ne pienipalkkaiset tulee töihin sairaanakin ja tartuttaa kaikki muut (huomioi etenkin hoitoala missä työntekijän sairaus voi olla iso riski potilaalle) ja osa saa sitten jälkitauteja mistä tulee entistä pitempi saikkuputki.

Jos me halutaan vähentää s-poissaoloja niin työolojen parannus ja työssäjaksamisen edistäminen voisi kenties toimia... Mutta ei, keppiä vaan. Esim. sinne lastenhoitoalalle tulee keppiä oikein kunnolla! Ryhmät suurenee, työmäärä kasvaa, lomista otettiin siivu pois ja sairausloman ehtoja heikennetään. Mä vähän kehtaan veikata että tuon pienipalkkaisen naisalan sairauspoissaolot tulee kasvamaan reippaasti. Raskas työ, pieni palkka, ei varaa jäädä s-lomalle, stressi ja jatkuva altistuminen infektioille tulee vaatimaan veronsa pitkässä juoksussa. Ei ihminen sitä vuosikymmeniä millään kestä.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Meillä jatkuvasti ihmiset ovat pois töistä, koska lapset ovat kipeänä. On tosi vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat jatkuvasti pois töistä.
Mikäli sinä et lintsaa töistä, niin tosi hyvä, mutta veikkaan että todella monet eivät oikeasti ole kipeitä tai lapset.

Mikäli sulla ei ole varaa palkattomiin päiviin, niin sun talous ei ole kunnossa, vaan kuluja on liikaa. Pienennä niitä.
No ei se kyllä olekkaan, mutta ei oikein ole enää mistä nipistää. Tähän asti on pärjätty ihan ok mutta jos flunssakaudella vaikka parina peräkkäisenä kuukautena tulee noita palkattomia, niin lirissä ollaan.

Mit tulee lintsaamiseen, niin eikö siihen riittisi vain sairauslomatodistus kaikista poissaoloista? Meillä niitä ei vaadita, mutta ei haittaa vaikka vaadittaisiinkin.

Muutenkin korpeaa koko systeemi. Sain vähän aikaa sitten palkankorotyksen ja lopputulema on se(veroprosentin ph maksujen noustua)että rahaa jää VÄHEMMÄN käteen. Helpommalla varmaan pääsisi kun heittäytyisi yhteiskunna elätiksi.
 
vierailija
Mitä harmia tästä on työnantajalle? Et varmaan voi väittää, että olet tehnyt 100% teholla töitä sairaana? Vain siinä tapauksessa on harmia, että on liikaa töitä, eikä työntekijöitä. Suomessa yleensä näin ei ole.
Deadlinet? Työn delegointi toiselle työntekijälle?vaikka homman pitäisi olla huomenna valmis. Asiakkaan tyytyväisyys takuu. Nyt en saisi tuosta palkkaa ja kaikki kärsivät?
 
vierailija
Jos tuo tulee, niin aion olla sairaana töissä, vaikka en saisi tehtyä mitään (fyysisesti kevyt toimistotyö) . Nykyisinkään en mielelläni käy työterveydessä. Jatkossa ei tarviitsisi ainakaan pienempien sairauksien vuoksi mennäkään, kun menisin mieluummin töihin.
 
vierailija
En minä ainakaan ole ikinä ollut pois töistä jos en ole ollut sairas. Ei vaikuta poissaolooni, olen pois jos olen sairas koska en kykene tekemään raskasta työtä sairaana. Pienessä palkassa toki tuntuu, silti hyväksyn tämän koska jotain on tehtävä. Paljon ongelmallisempi on tuo palkanalennus muina sairaspäivinä.
Huomaa että on traditionaalisia arvoja ajava hallitus, naisten 3 vuoden kotonaoloon ei edes ajatella puuttua...
Mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseella? Oletko sitä mieltä, että yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi, jos lapset olisivat päivähoidossa, eikä kotona? Et taida oikein tietää, mistä puhut, jos näin on. Tiedätkö, että yksi päivähoitolapsi maksaa kunnalle kuukaudessa n. 1000e (tämän vuoden lukuja minulla ei ole, joten korjatkoon, joka tietää paremmin). Eli vuodessa n. 12 000e. Vanhempi saa lapsen hoidosta n. 200 e kuukaudessa eli n.1200e. Laskeskeleppas siitä iltasi ratoksi, kumpi tulee yhteiskunnalle edullisemmaksi lapsen kotihoito vai päivähoito.
 
vierailija
Meillä jatkuvasti ihmiset ovat pois töistä, koska lapset ovat kipeänä. On tosi vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat jatkuvasti pois töistä.
Mikäli sinä et lintsaa töistä, niin tosi hyvä, mutta veikkaan että todella monet eivät oikeasti ole kipeitä tai lapset.

Mikäli sulla ei ole varaa palkattomiin päiviin, niin sun talous ei ole kunnossa, vaan kuluja on liikaa. Pienennä niitä.
Uudistus ei koske lapsen sairauden vuoksi tulevia poissaoloja.

Olen joskus joutunut olemaan palkattomana pois lapsen vuoksi. Kyllä yksikin päivän puuttuminen näkyy isosti palkkapussissa, vaikka talous on kunnossa.
 
Uudistus ei koske lapsen sairauden vuoksi tulevia poissaoloja.

Olen joskus joutunut olemaan palkattomana pois lapsen vuoksi. Kyllä yksikin päivän puuttuminen näkyy isosti palkkapussissa, vaikka talous on kunnossa.
Jos näin on, niin huokaisen helpotuksesta. Itse en ole kuin 1-2 kertaa vuodessa kipeä, mutta nuo muksut jotka eivät vielä kauaa ole olleet päiväkodissa ja joiden vastustuskyky on mitä on...
 

Yhteistyössä