Upporikas - rutiköyhä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Miehellä on ollut viime aikoina haasteita rahan kanssa. Meillä on periaatteessa omat rahat, mutta yhteinen säästötili ja taloustili. Säästötilillä on noin 20 000€ ja sitä on säästetty vuosien varrella, sillä tarkoitus on saada siitä alkukassa asuntoon. Nyt kun miehellä on erinäisten syiden takia ollut rahan kanssa vaikeuksia loppuvuoden/alkuvuoden aikana, niin hän oli ottanut yhteisestä tilistä rahaa 10000€ ja lyönyt sen vetoa "varmaan kohteeseen" olympialaisissa. Voittokerroin oli 2,05 ja mies "voitti" 20500€. Hän palautti sen luvatta lainatun kymppitonnin kyllä tilille ja en varmasti ikinä olisi edes huomannut mitään, mutta hänpä itse kävi leveilemään ns. helpolla rahalla.

Mies väittää kivenkovaan, että jos häviö olisi osunut kohdalle, kyllä hän sen olisi ajan kanssa maksanut takaisin. Ja nyt ongelmaa ei hänen mukaansa tietenkään ole, koska yhteinen tili näyttää samaa saldoa kuin ennenkin. Mies maksoi ne parin tonnin velkarästinsä ja nyt ylimääräistä rahaa selvästi on. Meidän perheessä tuo summa on tosiaankin iso. Nyt riitaa tuli siitä, kun mun mielestä tuosta voitosta osa kuuluu minulle. Vaikka sen miten päin kääntäisi, niin myös minun rahoillani on lyöty vetoa, vaikkakin se on tehty salaa. Minulla on ollut riski olemassa, vaikka tiedostamatta.

Mä olen nyt kahta tuhatta euroa pyytänyt. Miehelle jäisi siis reilusti enemmän ja velatkin on kuitattu. Mutta ei. Mä saan kuulemma lyödä itse vetoa ja kantaa vastuun seurauksista. Koska helppohan se on nyt hänen niin sanoa. En mä nyt urheilua seuraamattomana tietenkään lähde pelaamaan mitään kymppitonnia. En vaikka seuraisinkin.

Eikö mulle tiedostamattomanakin riskin ottajana kuulu teidän mielestä jotain? Vai olenko mä vain ahne, kuten mies suutuspäissään väittää?
 
vierailija
Miehesi on pihi, salaa asioita tekevä mulkku.
Tyhjennä tililtä puolet rahoista+yhteisestä vedonlyönnistä tulleesta summasta oma osuutesi, eli puolet, talleta rahat omalle tilillesi ja kerro miehellesi, että veikkasit väärää hevosta ja tästä eteenpäin pidetään säästötilit erillisinä.
Problem solved :)
 
vierailija
Tyhjennä tili kokonaan ja avaa uusi säästötili, jonne siirrät kaikki vanhan tilin rahat. Uudelta tililtä miehen ei ole mahdollista riskeerata sinun rahojasi mihinkään uhkapeliin. Et siis anna miehelle pääsyä tilille yksin.
 
vierailija
Tyhjennä tili kokonaan ja avaa uusi säästötili, jonne siirrät kaikki vanhan tilin rahat. Uudelta tililtä miehen ei ole mahdollista riskeerata sinun rahojasi mihinkään uhkapeliin. Et siis anna miehelle pääsyä tilille yksin.
No en mä voi koko summaa mihinkään siirtää. Se olisi varastamista. Ja mitä hyötyä on siirtää puolet itselle, kun tarkoitus on ostaa yhteinen asunto? En mä epäile miehen pelaavan rahoja, ei tässä siitä ole kyse. Mä en edes tiennyt että se on kiinnostunut pelaamisesta ennen tätä. Enkä usko että se onkaan.
 
Jos teillä on yhteinen säästötili asunnon hankkimista varten, niin miksi ihmeessä mies ei laita "varmoja ja helppoja" voittorahoja sinne? Niin minä tekisin koska säästötavoitehan olisi heti huomattavasti lähempänä.

Mutta toisaalta, onko teillä yhteistä asuntosäästötiliä jos mies pitää sitä omana pelikassanaan?
 
No en mä voi koko summaa mihinkään siirtää. Se olisi varastamista. Ja mitä hyötyä on siirtää puolet itselle, kun tarkoitus on ostaa yhteinen asunto? En mä epäile miehen pelaavan rahoja, ei tässä siitä ole kyse. Mä en edes tiennyt että se on kiinnostunut pelaamisesta ennen tätä. Enkä usko että se onkaan.
Miksi sinun pitäisi epäillä? Juurihan hän niin teki.
 
vierailija
No justhan sulle selitettiin kädestä pitäen koko homma.
Puolet säästöistä+puolet pelaamalla saadusta voitosta omalle tilillesi. Säästäkään eri tileille sitä asuntorahaa yhtä paljon.
Ellei miehesi säsätä voitostaan yhtään, niin miksi sinäkään tekisit niin?
Yhteisistä rahoista pelattu ja aivan kuten miehesi sanoi sinulle, sinä voit sanoa hänelle, että häviön tullessa olisimme tottakai yhdessä hävinneetkin, eikä sinun olisi rakas tarvinnut maksaa sille tilille mitään takaisin :)
 
vierailija
Mies pelasi omilla rahoilla, koska otti yhteiseltä tililtä 10 000€ eli oman osuuden. En ymmärrä, minkä voittorahojen perään sä nyt oikein itket?
Luepa uudelleen kirjoittamasi teksti. YHTEISELTÄ TILILTÄ.
Yhteisellä tilillä ei ole kummankaan omaa rahaa, vaan ne ovat YHTEISIÄ.
Tyhmyyttä vaimolta on luottaa mieheensä noin paljon, ettei asettanut ehtoa, että yhteiseltä tililtä rahaa saa nostaa vain molempien allekirjoituksella.
Jos minä sijoitan yhteisiä rahoja esimerkiksi osakkeisiin, niin asetan ne rahat häviämiselle alttiiksi. Tarvitsen vaimoni luvan yhteisten rahojen käyttämiseen, muuten sijoitan ne YHTEISET rahat salaa ja sitä kutsutaan meilläpäin huijaukseksi.
YHTEISISTÄ rahoista päätetään yhdessä, eikä kummallakaan ole oikeutta ottaa niitä omaan käyttöönsä ilman toisen lupaa.
Eikä missään nimessä niin typerään käyttöön kuin vedolyöntiin.
Mies ei oikein osaa yhteiselämän pelisääntöjä.
Pihi otus kaikenkaikkiaan. Muutamasta tonnista vielä kehtaa vinkua vaimolleen kun hävetä pitäisi silmät päästään ja rukoilla anteeksi tekoaan.
Eipä kyllä vaimokaan täysillä kulje kun tuollaisen teon anteeksi antaa silmää räpäyttämättä.
 
vierailija
Kymppitonnin vedonlyönti 20 tuhannen pääomasta ei kuulosta muutoinkaan kovinkaan terveeltä toimintamallilta.
Mies on valmis uhraamaan yhteisistä rahoista puolet vedonlyöntiin.
Kas kun ei lotonnut koko rahalla tai pelannut pitkävetoa.
Jos mun muijani tekisi tuollaisen tempun (onneksi olemme köyhiä), niin tilanteen korjaamiseen ei kyllä riittäisi puolet saadusta voitosta.
Saisi olla nöyrää naista pitkän aikaa, enkä usko että tuollaista temppua pystyisi koskaan unohtamaan.
Kuka kerran keksitään, sitä aina syytetään.
Niin se vaan menee.
 
vierailija
Yhteisellä tilillä ei ole kummankaan omaa rahaa, vaan ne ovat YHTEISIÄ.
Tyhmyyttä vaimolta on luottaa mieheensä noin paljon, ettei asettanut ehtoa, että yhteiseltä tililtä rahaa saa nostaa vain molempien allekirjoituksella.
Kuinka monella pariskunnalla on moinen ehto? Epäilen että prosentilla tai kahdella. Monellako on yhteinen tili? Veikkaan että ehkä puolella pariskunnista.
 
vierailija
Niin kerran. Mutta ei tässä ongelma ole se että pelkäisin tämän tapahtuvan toisen kerran. Tuskin käy. Ei se ole tämän pointti, vaan se mitä mun rahoilla on tehty ja mistä hän ei mitään halua mulle antaa.
Tässä se vaaran paikka juuri piilee. Miehesi sai "helpot rahat". Koska kohde oli hänen mukaansa varma ja panostamalla paljon, hän voitti paljon. Juuri se on koukuttavaa. Tuo ilmainen kymppitonni todellakin houkuttelee (ja vahvasti) tekemään saman tempun uudestaan kun rahat on käytetty. Sillä toisella kerralla ei kuitenkaan välttämättä ole enää onni myötä. Sitten on vähän toinen ääni kellossa, kun mies onkin yhtäkkiä hassannut kymppitonnin mitättömään paperilappuun. Kaikista pahimmassa tapauksessa yrittää "päästä nollille" ja pelaa sen toisenkin kymppitonnin sieltä yhteiseltä tililtä ja mahdollisesti häviää senkin.
 
vierailija
Tässä se vaaran paikka juuri piilee. Miehesi sai "helpot rahat". Koska kohde oli hänen mukaansa varma ja panostamalla paljon, hän voitti paljon. Juuri se on koukuttavaa. Tuo ilmainen kymppitonni todellakin houkuttelee (ja vahvasti) tekemään saman tempun uudestaan kun rahat on käytetty. Sillä toisella kerralla ei kuitenkaan välttämättä ole enää onni myötä. Sitten on vähän toinen ääni kellossa, kun mies onkin yhtäkkiä hassannut kymppitonnin mitättömään paperilappuun. Kaikista pahimmassa tapauksessa yrittää "päästä nollille" ja pelaa sen toisenkin kymppitonnin sieltä yhteiseltä tililtä ja mahdollisesti häviää senkin.
Näin tässä pidemmän ajan myötä käy.
 
Kuinka monella pariskunnalla on moinen ehto? Epäilen että prosentilla tai kahdella. Monellako on yhteinen tili? Veikkaan että ehkä puolella pariskunnista.
Aika monella pariskunnalla pelaa semmoinen asia kuin luottamus.
Jos on tarkoitus ostaa yhteinen asunto niin 20t on jo summa millä paikkakunnasta ja asuintoiveista riippuen voi jo alkaa pankissa lainaneuvottelut ja alkaa katselemaan sitä asuntoa.
Ja siinä tilanteessa toinen pistää puolet säästösummasta vedonlyöntiin!
Kyllä mä tossa tilanteessa puolisolta kysyisin, että onko sinulla aikomusta ostaa yhteistä asuntoa.
Ja jos on niin miksi voittorahat eivät sitten näy asuntosäästötilillä?
 
Laittaisin nopeasti oman osani säästötilin rahoista turvaan omalle säästötilille. Todennäköisesti kohta miehellä alkaa kuumottaa "helppo" raha ja sitten säästöt onkin nopeasti menneet kankkulan kaivoon.
 

Yhteistyössä