Usassa epiduraali tehokkaampi

  • Viestiketjun aloittaja Moderni nainen
  • Ensimmäinen viesti
Moderni nainen
Miksi suomalaisnaisia kidutetaan synnytyksissä lääkäreiden ja kätilöiden toimesta? Tiesittekö kanssasisaret, että esim. Yhdysvalloissa epiduraalia käytetään paljon tehokkaampina annoksina kuin Suomessa? Suomessa ajatellaan, että kipu kuuluu luonnollisena osana synnytykseen. Annoksissa säästellään.
Itse olen menossa ekaa lasta synnyttämään, ja haluan ehdottomasti kaiken lääketieteellisen avun. Pistän jalat ristiin, jos kunnon epiduraalia ei tipu!
Jos miehet synnyttäis, synnytykset olisivat kivuttomia, sanokaa minun sanoneen. Ei keskusteltais mistään typeristä "kipu kuuluu synnytykseen" -horinoista, vaan ois käytössä tehokkaat dropit.
 
mammammaa
Mulla oli koko ajan kipupumppu kädessä kiinni, mutta enpä minä hoksannut lisää pyytää. Toisen epiduraalinkin olis kuulemma saanut, vaa ei kukaan kertonut. Son paljo itestä kiinni, että osaa vaatia.
 
Mulla
Mulla otettiin ilokaasukin pois, koska kuulemma liika kipulääkitys heikentää supistuksia tjt. sinne päin. Äh, eikä se epiduraalikaan toiminu.. Kätilöt tosiaan ihailee niitä, jotka haluaa pärjätä mahdollisimman vähin lääkityksin. Itse en kyllä kuulu niihin masokisteihin :kieh:
 
mammammaa
Enpäs ole tuota kuullut, että epiduraaliin voi kuolla, itse kyllä helposti ajattelen, että kuolema olis tullut ilman sitä. Oli sen verran pitkä homma käynnistyksen kanssa tuo alatiesynnytys.
 
HEH
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 20:32 kangasajuruoho kirjoitti:
Jaaps...
Mä en huoli epiduraalia, kun siihen voi jopa kuolla. Enkä mä tiedä, olisiko halvaantuminen sen mukavampaa.
Kipu on tilapäinen, pelkästään sitä paetakseni en henkeäni uhraa.
Ei millään pahalla, mutta tuo menee mun mielestä jo sarjaan, että autolla ajaessa voi ajaa kolarin ja tien vieressä kävellessä voi jäädä auton alle jne... Esim. sektion takia kuolee tilastollisesti 2 äitiä Suomessa vuosittain, mikähän mahtaa olla epiduraalin prosentti. Oikeesti, kun jopa siihen synnytykseen ilman kipulääkkeitä voi kuolla, niin mä en ainakaan jaksa pelätä ihan kaikkea. Koska melkein kaikessa VOI sattua jotain vakavaa.. :\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 20:51 heh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 20:32 kangasajuruoho kirjoitti:
Jaaps...
Mä en huoli epiduraalia, kun siihen voi jopa kuolla. Enkä mä tiedä, olisiko halvaantuminen sen mukavampaa.
Kipu on tilapäinen, pelkästään sitä paetakseni en henkeäni uhraa.
Ei millään pahalla, mutta tuo menee mun mielestä jo sarjaan, että autolla ajaessa voi ajaa kolarin ja tien vieressä kävellessä voi jäädä auton alle jne... Esim. sektion takia kuolee tilastollisesti 2 äitiä Suomessa vuosittain, mikähän mahtaa olla epiduraalin prosentti. Oikeesti, kun jopa siihen synnytykseen ilman kipulääkkeitä voi kuolla, niin mä en ainakaan jaksa pelätä ihan kaikkea. Koska melkein kaikessa VOI sattua jotain vakavaa.. :\|
No höh. Miksi mun pitäisi ottaa epiduraali, kun en halua?
Mä en tietoisesti ota riskiä, vain kivunlievityksen takia.
 
HEH

No höh. Miksi mun pitäisi ottaa epiduraali, kun en halua?
Mä en tietoisesti ota riskiä, vain kivunlievityksen takia.
[/quote]

Pakkohan ei oo kun kuolla, eikä kirjoitukseni tarkotus edes ollut saada sinua muuttamaan mieltäsi! Tommoset kirjotukset vaan saa niin helposti lietsottua muillekkin tässä tapauksessa melkoisen turhaa pelkoa... Kun siis useimmiten epiduraali on kuitenkin ihan hyvä juttu :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 22:48 heh kirjoitti:
No höh. Miksi mun pitäisi ottaa epiduraali, kun en halua?
Mä en tietoisesti ota riskiä, vain kivunlievityksen takia.
Pakkohan ei oo kun kuolla, eikä kirjoitukseni tarkotus edes ollut saada sinua muuttamaan mieltäsi! Tommoset kirjotukset vaan saa niin helposti lietsottua muillekkin tässä tapauksessa melkoisen turhaa pelkoa... Kun siis useimmiten epiduraali on kuitenkin ihan hyvä juttu :)

[/quote]

O.K. =)
Ja mistäs sitä tietää, muutaman viikon sisällä mullakin seuraava koitos edessä... ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 20:23 Mulla kirjoitti:
Mulla otettiin ilokaasukin pois, koska kuulemma liika kipulääkitys heikentää supistuksia tjt. sinne päin. Äh, eikä se epiduraalikaan toiminu.. Kätilöt tosiaan ihailee niitä, jotka haluaa pärjätä mahdollisimman vähin lääkityksin. Itse en kyllä kuulu niihin masokisteihin :kieh:
No tuota... kuulonkohan niihin masokisteihin sitten...? Omalla kohdalla epiduraali hidasti synnytyksen etenemistä, minkä koin negatiivisena asiana. Lisäannos ei toiminut, joten seuraavall kerralla kyllä mietin, että otanko vai enkö.
Luultavasti otan kuitenkin, kun ne kivut on kieltämättä niin h...tilliset, että ihan mikä tahansa kuulostaa hyvältä ;)
 
oletko muuten tullut ajatelleeksi että kaikille epiduraalista ei ole hyötyä. omasta mielestäni kyseinen puudutus on aivan ylimainostettu juttu ja samalla unohdetaan että muitakin kivunlievitys tapoja on.
itse sain epiduraalin ensimmäisessä synnytyksessä. puudutus vaikutti tois puoleisesti eli ei tosiaankaan vienyt kaikkea kipua pois, samalla synnytys hidastui ja jouduttiin laittamaan tippaan jotta supistukset saataisiin kovenemaan. no kipu koveni kans. synnytyksen jälkeen kärsin kaksi päivää tajuttoman kovasta päänsärystä joka ilmeisesti johtui epiduraalista.
tämän kokemuksen jälkeen vannoin etten kyseistä puudutusta ota. kaksi muuta synnytinkin ilman sitä ( en tosin ilman kivunlievitystä) ja toden näköisesti myös seuraavan.
 
Vieras: Oliko ne seuraavat synnytykset helpompia? Mullakaan epiduraali ei tehonnut(toispuoleisesti vähän-lisättiinkin sitten) ja ne oli ihan tajuttoman kipeitä ne tipan avulla lisätyt supparit... Siks mietinkin, että oisko nyt seuraavalla kerralla oikeesti helpompaa, jos ois ilman? Ja huh, oli muuten huikeen vaikeeta koittaa olla paikallaan, kun tipalla lisätään oksitosiinia ja pitäs olla paikallaan,että saadaan epiduraali laitettua... :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 07:50 vieras kirjoitti:
oletko muuten tullut ajatelleeksi että kaikille epiduraalista ei ole hyötyä. omasta mielestäni kyseinen puudutus on aivan ylimainostettu juttu ja samalla unohdetaan että muitakin kivunlievitys tapoja on.
itse sain epiduraalin ensimmäisessä synnytyksessä. puudutus vaikutti tois puoleisesti eli ei tosiaankaan vienyt kaikkea kipua pois, samalla synnytys hidastui ja jouduttiin laittamaan tippaan jotta supistukset saataisiin kovenemaan. no kipu koveni kans. synnytyksen jälkeen kärsin kaksi päivää tajuttoman kovasta päänsärystä joka ilmeisesti johtui epiduraalista.
tämän kokemuksen jälkeen vannoin etten kyseistä puudutusta ota. kaksi muuta synnytinkin ilman sitä ( en tosin ilman kivunlievitystä) ja toden näköisesti myös seuraavan.
Eri ihmisillä onnistuu eri lailla ja samoin eri synnytyksissä. Eli ei voi sanoa, että minulla ei tehonnut epiduraali, joten ei tehoa sinullakaan. Yksi repeää synnytyksessä pahoin, toinen synnyttää 5 kg jötiköitä ilman sen kummempaa. Ei ole yksin omista asenteista tai fyysisestä kunnosta kiinni (jos nyt ei ole aivan ääripään ihmisiä; harva meistä on). keskimäärin epiduraali on hyvä ja turvallinen. Keskimäärin ja tilastollisesti. Yksittäisen potilaan kohdalla ei kukaan voi ennustaa tilannetta, ainoastaan esittää perustellun arvion.
 
Krisse-80
Eipä se epiduraalikaan aina auta, jos ei oo osunut pisto kohdalleen. Mulla ei auttanut, vaikka kaks kertaa lääkäri pisti sen selkään ja toisella kertaa piti mennä kohdalleen. No, ei mennyt silloinkaan. Silti ihan ok synnytys oli, mutta sattuihan se aika lailla. Että ei ois auttanut, vaikka ois ollut kuinka tuhti annos puudutetta.

Ei mun mielestä pidä odottaa automaattisesti, että synnytys ois kivuton. Mutta toki on hyvä, jos kivnlievitykset osuu nappiin, kuten usein kai osuvat. Itselleni ei jäänyt silti mitään "hampaan koloon" synnytyksestä, vaikka meni aika kipeenä ollessa se homma. Vähä toki mietityttää, että jos tuohon viä uudestaan ryhtyy joskus, niin meneekö taas samaan tapaan... :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 17:10 Krisse-80 kirjoitti:
Ei mun mielestä pidä odottaa automaattisesti, että synnytys ois kivuton. Mutta toki on hyvä, jos kivnlievitykset osuu nappiin, kuten usein kai osuvat.
Niinpä. Monesti kuulee listaa mitä kukakin aikoo ottaa. Itsekin huusin jo melkein ovella epiduraalia, mutta en sitä saanut.
 
Krisse-80
Mulle taas ois tarjottu kaikki mahdollinen, mut petidiiniä en siinä vaihees huolinut, ilokaasu ja epiduraali ei auttaneet ja kohdunkaulanpuudutusta ku ois alettu laittaan, ni olikin ponnistamisen aika... Kaikkeahan siä voi tulla eteen, et ei tosiaan pidä kuvitella, miten asiat etenee.
 
mulla oli pitkä ja vaikea ja kipeä synnytys. Sain kaikki mahdolliset ropit mitä sairaalsta löytyi.
tämän vuoksi omat supistukset heikkeni ja jouduttiin alittamaan oksitosiini tippa täysille. Ponnistusvaiheessa ei omia suppareita juuri enää ollut ja ponnistus vaihe piteni 45 minuuttiin. Vauvan sydänäänet tämän vuoksi nousi ja tuli rytmihäiriöitä. Onneksi osasin ponnistaa ilman supistuksiakin ja vauva tuli terveenä maailmaan. On siinä syy miksi ne ei laita epiduraalia ennen kuin kohdunkaula on tarpeeksi auki.
Jotta epiduraali vaikuttaa tasaisesti pitää kylkeä kääntää puolentunnin välein.

lisäksi vauvan pitää olla erinomaisessa kunnossa että puudutuksia voidaan yleensä laittaa. Jos vauvan sydänäänissä on poikkeavaa niin puudutuksia ei laiteta että vauva syntyisi terveenä.

 
Nyt meni hermot

lisäksi vauvan pitää olla erinomaisessa kunnossa että puudutuksia voidaan yleensä laittaa. Jos vauvan sydänäänissä on poikkeavaa niin puudutuksia ei laiteta että vauva syntyisi terveenä.


[/quote]

Höpö höpö! Täyttä soopaa väität. Olen lääketieteen asiantuntija, ja tiedän, ettei puudutuksille ole mitään vauvasta johtuvia esteitä. Kyllä ne esteet ovat kätiöiden pikku päissä. Miten muka perustelet sen, että oikein hätätilanteessa tehdään sektio? Pistetäänhän siinäkin puudutus tai jopa nukutus.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 22:44 Nyt meni hermot kirjoitti:
lisäksi vauvan pitää olla erinomaisessa kunnossa että puudutuksia voidaan yleensä laittaa. Jos vauvan sydänäänissä on poikkeavaa niin puudutuksia ei laiteta että vauva syntyisi terveenä.
Höpö höpö! Täyttä soopaa väität. Olen lääketieteen asiantuntija, ja tiedän, ettei puudutuksille ole mitään vauvasta johtuvia esteitä. Kyllä ne esteet ovat kätiöiden pikku päissä. Miten muka perustelet sen, että oikein hätätilanteessa tehdään sektio? Pistetäänhän siinäkin puudutus tai jopa nukutus.

[/quote]

No minä en ole mikään asiantuntija, mutta ihan järjellä ajateltuna sektiossa on se ero, että vauva otetaan heti pois, synnytys taas saattaa kestää (ja usein kestääkin) tunteja.

Ja että todellako ruvetaan epiduraaleja laittamaan jos vauvan sydänäänissä on poikkeavaa? Vauvan sydänäänissä poikkeavaa ei käsittääkseni ole mikään ihan pikku juttu. Kyllä siinä todellinen asiantuntija alkaa ennemminkin valmistella leikkausta. Itseltäni lähti ilokaasu siinä vaiheessa pois kun siitä oli selvästi vauvaan vaikutusta.
 


[/quote]

No minä en ole mikään asiantuntija, mutta ihan järjellä ajateltuna sektiossa on se ero, että vauva otetaan heti pois, synnytys taas saattaa kestää (ja usein kestääkin) tunteja.

Ja että todellako ruvetaan epiduraaleja laittamaan jos vauvan sydänäänissä on poikkeavaa? Vauvan sydänäänissä poikkeavaa ei käsittääkseni ole mikään ihan pikku juttu. Kyllä siinä todellinen asiantuntija alkaa ennemminkin valmistella leikkausta. Itseltäni lähti ilokaasu siinä vaiheessa pois kun siitä oli selvästi vauvaan vaikutusta.
[/quote]

Ei varmasti heti epiduraalia, koska sitten täytyy seurata tilannetta.

Mutta epiduraali ei vaikuta vauvaan, sillä se ei kulkeudu mitään reittiä vauvaan (on siellä selkärankakanavassa epiduraalitilassa, ei siis mene verenkiertoon ja istukkaan). Kun äiti ei ole kivulias, niin hän hengittelee paremmin ja sikiökin hapettuu paremmin.
 
[/quote]

Ei varmasti heti epiduraalia, koska sitten täytyy seurata tilannetta.

Mutta epiduraali ei vaikuta vauvaan, sillä se ei kulkeudu mitään reittiä vauvaan (on siellä selkärankakanavassa epiduraalitilassa, ei siis mene verenkiertoon ja istukkaan). Kun äiti ei ole kivulias, niin hän hengittelee paremmin ja sikiökin hapettuu paremmin.
[/quote]

Kommenttini koskikin tekstiä:

"lisäksi vauvan pitää olla erinomaisessa kunnossa että puudutuksia voidaan yleensä laittaa. Jos vauvan sydänäänissä on poikkeavaa niin puudutuksia ei laiteta että vauva syntyisi terveenä."

Joka jonkun mielestä oli ihan höpön pöpöä... Ei siis epiduraalia yleensä, sen vaikutusta vauvaan tai äitiin. Hyvä asiahan tuo epiduraali on jos se auttaa/jos se voidaan laittaa!!!

 
Täällä yksi epiduraalin puolesta puhuja. Mulla käynnistettiin ensimmäinen synnytys ja supistukset huitelivat käyrien ylälaidoilla eli olivat todella kipeitä. Kipu loppui tyystin saatuani epiduraalin, mutta supistukset jatkuivat ihan normaalisti.
Toista mennessäni synnyttämään pyysin epiduraalin, mutta ei kuulemma enää keritty laittamaan. Laittoivat sitten kohdunkaulapuudutteen, joka lopetti supistukset. Siinä sit yritin synnyttää ilman supistuksia ja onnistuin.
 

Yhteistyössä