Useamman synnytyksen kokeneet vastatkaa, please....

Lisääkö usean lapsen synnytys erilaisia riskejä? Minulla takana kolme normaalia synnytystä, joista eka lähtenyt vesien menolla itse, kaksi seuraavaa käynnistetty ja olleet kivuliaita, mutta nopeita, kaikissa istukka irronnut hyvin, kipuihin olen saanut kohdunkaulanpuudutuksen ja ilokaasua. Kasvaako vauvan koko, kun takana monta raskautta, minulla 3280, 3285 ja 3700, millaista painoa veikkaisit seuraavalle? Lisääntyykö riski siihen että istukka ei irtoa itse? Entä istukan repeäminen? Lyheneekö synnytysaika, entä onko vastaavasti kivuliaampi? Olen 34, normaalipainoinen, matala verenpaine, kohtuullinen kunto, ei perussairauksia ja kova miettimään ja tiedän ettei voi etukäteen synnytyksiä ennustaa , mutta olisi silti kiva kuulla, millaisella kaavalla teillä on sujunut ja onko tullut yllätyksiä jo useamman lapsen jälkeen??? :flower: Kiitos =)
 
Meillä on viisi lasta ja niinkuin jo itsekin kirjoitit, eipä niitä synnytyksiä ole voinut mitenkään etukäteen suunnitella. Vain yksi synnytys on käynnistynyt ihan "itsestään", muissa on sitten tarvittu apuja. Lapset ovat olleet kaikki suht isoja (3850g, 3815g, 3880g, 4380g, 3914g). Sellainen olo on jäänyt, että kyllä hankalimpia synnytyksiä ovat olleet ensimmäinen ja tämä viides. Kaikkein helpoin on ollut kolmosen synnytys: olin vedessä avautumisen ajan ja kun tuli aika ponnistaa, en uskaltanutkaan tulla altaasta pois. Niin poika syntyi veteen. Tässä synnytyksessä ei käytetty mitään lääkkeitä kipuun (tämä synnytys oli myös kaikkein nopein, mitä on ollut). Vesi tuntui niin hyvältä. Kuopuksen synnytyksessä vaikeutta toi vauvan väärä tarjonta. Tyttö syntyi otsa edellä, kasvot ylöspäin (ponnistaminen vei kauan ja kun leikkaussalia alettiin varaamaan, sain jostain supervoimat ja sain punnerrettua tytön ulos.
Tosin imukuppia siinä tarvittiin).

Itsekin ensimmäisen jälkeen halusin uskoa siihen, että synnytykset nopeutuisivat ja helpottuisivat, mitä useammin synnyttää. Nyt voi sitten varmaan sanoa, ettei se todellakaan mene niin. Jokainen synnytys on ihan oma tapahtumansa. Kivunlievityksistä tehokkain on ollut mielestäni spinaali tässä viidennessä synnytyksessä. Spinaalin huono puoli oli se, että se vei minulta pois sen ponnistamisen tarpeen. Spinaalin vei kivut niin hyvin pois, ettei imukuppisynnytys tehnyt kovinkaan kipeää.

Vesisynnytys oli kyllä kaikkein miellyttävin (vaikka kipuja oli enemmän kuin spinaalin kanssa). Synnytys oli nopea ja sitä kun yksin siellä "loiskutteli", tuli se tunne että itse on jotenkin pystyy hallitsemaan tapahtumia. Ei kalvoja puhkottu, kaikki tapahtui ihan omaan tahtiinsa. Nelosta tehdessä olin niin kamalassa flunssassa, että pelkkä ajatus vedestä sai kylmät väreet aikaan. Viidennen lapsen sydämen sykettä piti seurata tarkkaan ja niiden piuhojen kanssa ei voinut vedessä polskia...

Oletko nyt raskaana vai harkitsetko raskautta? Älä murehdi etukäteen. Itse olen yrittänyt aina mennä avoimin mielin synnyttämään, ettei vain sitten tule siitä pettynyt olo, jos asiat ei menekään niinkuin olisin itse suunnitellut. Eräs tuttavani sanoin kuudennen synnytyksensä jälkeen, että oli todella helppo juttu! Hänellä oli spinaalipuudutus ja sanoi nauraneensa ponnistusvaiheessa...
 
Minä odotan nyt viidettä siis neljä synnytystä takana. Ja minä olen kyllä sitä mieltä että synnytykset tavallaan helpottuvat ja nopeutuvat kerta kerralta tosin kolmosen synnytys oli tunnin nopeampi kuin nelosen mutta kolmosen ja nelosen välissä olikin melkein kuusi vuotta väliä joten lienee vaikutusta asiaan.
Ponnistusvaiheessa ainakin ilmeisesti on jotain apua aiemmista synnytyksistä esikoista ponnistin reilun tunniin kakkosta 10 minuttia ja nuorimmat on tulleet parrilla ponnistuksella
Mitä tuohon vauvan koon kasvamiseen tulee niin ei pidä meillä paikkaansa eka 3200g toka 2820g kolmas 3430g ja neljäs 3090g eli ei mitään jättiläisiä.
Minulla kaikki synnytykset ovat alkaneet itsestään supistuksilla ja menneet suunnilleen saman kaavan mukaan. Mitään yllätyksiä ei matkassa ole ollut
Itse en oikein jaksa/halua uskoa että useampaan synnytykseen liittyisi mitään isompia riskejä jos muuten on perusterve ja kroppa on palautunut edellisestä synnytyksestä kunnolla ennen seuraavaa raskautta. Tietty synnytyksessä ja raskaudessa ei koskaan tiedä miten käy mutta ei sitä tiedä ensimmäistä lastaankaan odottavan kohdalta
 
mä taasen voisin sanoa että vaikeimmat synnytykset on ollut numerot 4 ja 5.. synnytyksiä siis yhteensä 5. lasten painot taas on mennyt toisin päin,eka 4020g,toinen,3915g,kolmas 4110g,neljäs 3898g ja viides 3850g..kolmannessa synnytksessä istukka meinasi jäädä kiinni just ennen kun lähettiin viemään leikkuriin niin irtosi,neljännessä sitten jäi kiinni ja siis käsinirrotus sitten ja tämä viides synnytys päätyi hätäsektioon sitten,syyt olivat vauvan uhkaava hapenpuute,istukan osittainen irtoaminen ja vauvan väärä tarjonta..joskin lääkäri sitten sanoi että jos normaalisti olisi synnyttänyt niin istukka oltaisiin jouduttu irrottamaan että oli sitten kunnolla kiinni taas niistä kohdin mistä ei irti..meidän vauva luku on nyt täynnä,pelko kuitenkin jäänyt että entäs jos kaikki ei seuraavan kerran menekään enään "hyvin" ja lääkärit on myös sitä mieltä että ei kannata riskiä enään ottaa..
 
Mulla on neljä synnytystä takanapäin. Ensimmäinen synnytys alkoi supistuksilla, rv 40+0. Koko touhu kesti 4,5h. Kipulääkettä en kerennyt saamaan. Paitsi ilokaasua koitin muutaman henkäyksen. Vauva oli syntyessään 3820g ja 51cm. Synnytys meni hyvin.

Toinen synnytys alkoi myös supistuksilla, rv 41+0. Synnytys kesti 2,5h. Kipulääkettä en kerennyt saamaan. Vauva oli syntyessään 4150g ja 52cm. Synnytys meni hyvin.

Kolmas synnytys alkoi taas supisteluilla, rv 40+1. Synnytys kesti 2h9min. Kipulääkettä en taaskaan kerennyt saamaan. Vauva oli syntyessään 4550g ja 54cm. Isosta koosta huolimatta synnytys meni hyvin. Ponnistamista tietty riitti.

Neljäs synnytys alkoi niin, että ensin tuli muutama napakka pikku supistus. Sitten tuli ihan kamalan kamala supistus ja sitten tuli vähän lapsivettä. Synnytys kesti 1h36min. Juuri kerettiin sairaalan ovesta sisään, kun vauva syntyi siihen aulaan parilla ponnistuksella. Kipulääkkeistä ei siis taaskaan tietoakaan. Vauva oli syntyessään 3740g ja 49cm. Vauva syntyi rv 40+3. Synnytyksestä jäi nopeudesta huolimatta vain hyvät muistot.

Mulla on esikoisen synnytys ollut "kamalin". Varsinkin ponnistusvaihe oli yhtä tuskaa. Viimeisin synnytys oli heti lapsiveden lirahduksen jälkeen tosi kivulias. Varmaan tuo nopeus teki sen kivun tuntumisen heti alkuun niin kauheana. Mutta hyvät muistot on joka synnytyksestä jäänyt.



 
kaikista vastauksista, toivottavasti tulee vielä lisää. En ole vielä raskaana haaveilen kovasti, mutta tuo synnytyspelko kaihertaaa mieltä, pitäisikö sitä kuitenkin rohkaista itsensä. Pelkään, että harmittaa jos ei anna mahdollisuutta, niin lapsirakkaita kuitenkin olemme. =)
 
Mitenköhän tämän lyhyesti kirjottaisi..
No eka lapsi syntyi rv 39+3, painoi 3440g. Synnytys käynnistyi supistuksilla. eteni hyvin ja kesti noin 10h kaikkineen. Ponnistusvaihe 13min.
Ihana synnytys kaikkineen.

Toinen syntyi rv 39+6, painoa 4620g. Supistuksilla alkoi ja noin 10h kesti sekin. Ponnistusvaihe nopea, 2min. Ei mitään erityistä. Helppo synnytys.

Kolmas syntyi rv 39+2. painoa 3960g. Kesto noin 8h. Ponnistusvaihe 2min. Sattui, kun kätilö jostin ihme syystä pyöritti lapsen päätä, kun oli pää vain ulkona, sanoi imevänsä hengitystiet. Vauvan solisluu murtui , josta ei onneksi haittaa. Helppo synnytys muuten.

Neljäs syntyi rv 41+0, synnytyksen kesto 1h52min. Ponnistusvaihe 1mihn, painoa vauvalla 4360g. Helppo synnytys, joskin supistukset kivuliaammat kuin edellisten kohdalla,

Viides syntyi rv 40+0, painoa 4100g ja ponnistusvaihe 1min. Ihana ja helppo synnytys. Supistukset ei paljoa tuntuneet, kesto kaikkineen 1h 9min.
Istukat on irronneet helposti aina.
Kseto on lyhentynyt radikaalisisti, mutta kuten sanottua, viides synnytys oli lähes kivuton.
 
Minulla on takana 3 synnytystä. Ensimmäinnen synnytys kesti pisimpään (n.13t), seuraavat aina hieman vähemmän. Mulla muksut ovat syntyneet viikoilla 40+6, 40+5, 40+1. Painoa mukuloilla syntyessään n.3800g, 4200g, 3900g, tässä järjestyksessä. Mulla ekassa synnytyksessä istukan irtoaminen kesti noin 50min, tokassa ja kolmannessa istukka irrotettiin nukutuksessa, kun ei tunnin odottamisen jälkeen irronnut. En usko että tuo istukka asia liittyy ainakaan mulla ikään, vaan mulla taitaa olla asiaan vaan taipumusta.
 
B-7
Ööh miten tässä nyt lyhyesti vastaisi B)
Mulla 6 synnytystä takana,seiskaa oottelen loppuvuodeksi tulevaksi :heart:
Vauvan koosta mulla ensin kasvoi kolmanteen asti syntymäpainot ja sitten ollut kevyessä laskusuunnassa eli:3180g,3680g,4055g,3820g,3780g ja 3700g.
Synnytyksen kestosta on kyllä nopeutunut kolmannesta alkaen eli kestot:12h/ponnistus 20min,18h /ponnistus 15min,3,5h/p n 3 min,1,5h/p 1min,55min/p muutaman kerran ponnistin ja n1h/pari ponnistusta.
Synnytys käynnistynyt 3 ekaa itsestään,3 seuraava käynnistettiin mikä minkäkin syyn vuoksi.
Istukka on irronnut hyvin jokaisesta paitsi kolmannen kohdalla jäi jotain kohtuun ja 2 vkoa synnytyksestä kovat vatsakivut ja vuoto->kaavinta!
Kuudes synnytys oli niin kivuton,kahteen viim supistukseen saakka,että jos kotona olis niillä alkanut,kotiin olis syntynyt,sillä en tosiaan uskonut että niillä nipistyksillä syntyy :LOL:
Kuudes synnytys ollut tähän asti myös ainut jossa hieman mutkaa ja pelästystä matkassa.Kalvot puhkaistiin laitoksella ja lapsivesi oli tumman vihreää.Sitten katosivat sydänäänet.Tovin kätilö niitä etsi ja käsi miestä soittamaan hälytysnappia,nyt mennään leikkuriin!Mutta onneksi löytyivät.Vauvan syke kuitenkin huiteli yli 200 krt/min ja yhä leikkuri uhka päällä ellei syke tasaannu.Vauva kuitenkin syntyi niin nopeaa että ei jouduttu leikkaamaan.Napanuora(lähes metrinen)2 krt kaulanympärillä mutta hyväkuntoisena.

Kyllä mua myös jännittää mahdolliset verenvuodot(jotka monisynnyttäjillä ilm yleisiä ) Ja muut ongelmat synnytyksessä,kun tähän asti on kaikki kuitenkin sujunut hyvin.Jännitystä lisää sekin että viime ultrassa rv 12+ todettiin istukan olevan kohdunsisäsuun päällä.Sanoivat että yleensä nousee mutta silti jännitän,joutuuko sitä sitten leikkuriin ekaa kertaa.Ja se se vasta jännittääkin.Toipilasaika ja varsinkin koko leikkaus :ashamed:
Mutta toivottavasti istukka nousee.
Ja kaikki menee ylipäätään hyvin tälläkin,viimeisellä kerralla :heart:

Onnea sulle yritykseen!Ja huolet pois,murehditaan vasta kun murehdittavaa on :whistle:
Petite-te ja bebe rv18+
 
Mulla on 4 synnytystä takana ja ensimmäinen kesti 24 h, josta ponnitusta 1,5 h (lapsi 3800g), toinen 5,5 h, josta ponnistusta 20 min (lapsi 4000g), kolmas 11,5 h, josta ponnistusta 1 h 20 min (lapsi 4550g) ja neljäs 12,5 h, josta ponnistusta 10 min (lapsi syntyi ennenaikaisena 4 viikkoa ja painoi 3100g). Eli vaihtelevuutta on ollut. Neljäs synnytys oli mielestäni helpoin ja kivuttomin ja toki saattoi johtua siitä että lapsi oli niin pieni edellisiin verrattuna. Vaikka nuorimmainen syntyikin etuajassa reippaasti, muut ovat syntyneet 41+viikoilla.
Minun mielestäni edelliset synnytykset eivät välttämättä kerro mitään tulevista. Synnytysten kestot ovat olleet minun kohdallani melko vaihtelevia, on ollut yksi melko lyhyt ja muut melko pitkiä. Istukat ovat lähteneet hyvin irti mutta kolmosen kanssa vuosin verta pari litraa. Kätilön mielestä vuoto johtui lapsen suuresta koosta.
 
mulla eka synnytys oli 8h lapsi n.3400 g rv 39 (epiduraali)vesien menolla,

toinen 4,5h lapsi n.3300 rv40+2 (ei kivun lievitystä sairaalassa n.2h) suppareilla,

kolmas 2,5 h käynnistettiin oksitoni tipalla (epiduraali osin epä onnistu) rv 40+3

neljäs n.13h lapsi n.3300 rv 40+1 käynisty suppareilla vauhditettiin oksitosiinilla ja ebiduraali pumppu

istuka irronneet aina hyvin mitään jälki oireita synnytyksestä ei ollu ja jostain syystä tuntu heti neljännen synnytyksen jälkeen että se oli helpoin johtuiskohan siittä että tiesi mitä tuleman pitää.... vaikka vauva sitten olikin hapetus arvojen takia teholla tarkkailussa mutta synnytyksessä tie mitä tulee tapahtuun.....
no ois sitä voinu tietty leikkuriinkin joutua mutta siihenkin ali tajuisesti varautunut olin kätilön kanssa siittäkin puhuttiin
 

Yhteistyössä