Useimmat perhepäivähoitajat

Sillä kai ne sinne puistoon meneekin, että näkee muita hoitotätejä. Ja siinä kun tahtoo jäädä sitten lapsetkin vahtimatta, kun on muuta kiirettä. Usein ovat puistossa samaan aikaan olleet äidit saaneet kysellä, että kenenköhän lapsi tämä on, kun putosi liukumäestä ja itkee... eikä kukaan tule katsomaan tai muuta vastaavaa. Silloin on mielestäni hoitaja väärällä alalla. Toki varmasti löytyy hyviäkin, mutta kyllä ne harvassa ovat omien kokemusteni perusteella.
 
just
Leikittekö itse aina lastenne kanssa pihalla.. Vai voitteko jutella ja puhua joskus jopa puhelimeenkin?? Perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa.. Ja mä ainakin teen välillä muutakin kun touhuan lasten kanssa..

Kiitoksia meidän mahtavan ihanalle hoitajalle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 15:31 just kirjoitti:
Leikittekö itse aina lastenne kanssa pihalla.. Vai voitteko jutella ja puhua joskus jopa puhelimeenkin?? Perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa.. Ja mä ainakin teen välillä muutakin kun touhuan lasten kanssa..

Kiitoksia meidän mahtavan ihanalle hoitajalle.
juttelen toki muidenkin äitien kanssa, mutta ensisijaisesti pidän lapsia silmällä kokoajan, enkä "unohda" heitä kun juttelen muiden kanssa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:35 mie kirjoitti:
Just tämän takia minua hieman hirvittää laittaa lapsiani hoitoon. Esikoiseni on hieman arka ja ujo, eikä oikein osaa pitää puoliaan toisten lasten seurassa niin kuka häntä siellä puollustaa jos hoitajat ei sitä tee.

Muakin alkuu hirvitti viedä hoitoon n. 1,5v tyttö (on yksityisellä pph:lla) mutta hyvin lähti. Hän oli alkuun kanssa ujo eikä osannut puoliaan pitää. Se muuttui nopeasti. ;)

Itse olen hoitovapaan aikana ollut tytön kanssa tässä lähellä puistossa jossa samaan aikaan oli kunnallisia pph:jia. Ja nämä neljä rouvaa tosiaan keskittyivät painonpudotukseen sun muihin tehokkaammin kuin lasten vahtimiseen. :/ Muutaman kerran sanoinkin, että tuolla joku on kohta mennyt aidan yli tms. Siitähän tuli vain kiukkuisia katseita... :whistle:

Se ihmetyttää, kun joku kirjoitti että hoitaja ei juuri mitään tee lasten kanssa, muuta siis kuin kävelee. Ei askarrella ym. Eikö pph:llakin oli VASU niinkuin päiväkodeissakin? Meidän tytön hoitajalla on kaikki pieniä lapsia, joten siksi eivät paljon askartele. (hoitaja tekisi sitten neljä kertaa saman homman. :whistle: ). He istuttivat ohraa pääsiäisenä ja olivat tehneet äitienpäiväkortin. Muuten he ulkoilevat sään salliessa 2krt/pv, ja sisällä leikkivät erilaisia laululeikkejä ym. Onko meillä sitten vaan käynyt hyvä tuuri hoitopaikan kanssa?
 
just
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 15:33 Sähköjänis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 15:31 just kirjoitti:
Leikittekö itse aina lastenne kanssa pihalla.. Vai voitteko jutella ja puhua joskus jopa puhelimeenkin?? Perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa.. Ja mä ainakin teen välillä muutakin kun touhuan lasten kanssa..

Kiitoksia meidän mahtavan ihanalle hoitajalle.
juttelen toki muidenkin äitien kanssa, mutta ensisijaisesti pidän lapsia silmällä kokoajan, enkä "unohda" heitä kun juttelen muiden kanssa.
Varmaan suurin osa pph:stakin tekee juuri näi. Sit on tietenkin se pieni osa jotka ovat väärällä alalla. Mutta oikeesti mun mielestä tää on ala missä saadaan liian vähän arvostusta. Tekevät kuitenkin tärkeetä työtä ja muutama mätämuna pilaa kaikkien maineen. Jos tiedätte paikan missä lapset oikeesti jäävät hoitamatta niin sitten vaan ilmoitusta tekemään niin saadaan kitkettyä huonot pois. Mutta täytyy myös aina muistaa että me äidit ollaan välillä liiankin suojelevia varsinkin jos se oma lapsi on vasta aloittanut hoidon....
 
Minullakin kokemusta myös sellaisesta perhepäivähoitajasta, jonka luona lapset eivät askarrelleet ollenkaan vaan korkeintaan piirsivät mustekynällä mainosten taakse. Ulkoilu hoitui niin, että pph istu parvekkeella tupakalla lapsia vahtien.
 
Olen nähnyt paljon huonoja perhepäivähoitajia.Useimmilla ei ole koulutusta ja tehdään pph:n hommaa kun muutakaan ei keksitä.
Hyvä pph on AIDOSTI kiinnostunut lapsista;ei joka kerta tarvitse askarrella tms,mutta olen kuullut miten rumasti jotkut puhuu lapsille!!

Ulkoilu on myös sellainen juttu,mikä on mielestäni tärkeää.Eräällä pph:lla oli niin monta pientä lasta (50-v hoitaja),ettei hän jaksanut pukea lapsia ulos.Samaisella hoitajalla oli lapsia ylipaikoilla,koska hän sai heistä "extraa"....haukkui pihalla hoitolapset- ja vanhemmat jne.

Juu,että en todellakaan omiani pph:lle laita,ryhmäpph tai päiväkoti parempi vaihtoehto.
 
Eiköhän mätämunia ole niin päiväkodissa kuin perhepäivähoitajissakin.

Ja minä en sillä palkalla alkaisin niin raskaaseen työhön. Ajatelkaa nyt koko elämä nostelua ja kantamista ja pukemista. Ei mikään ole niin raskasta ja missään ei niin huonoa palkkaa saa.
 
No joo kyllä kai alalla kuin alalla on mätäpaiseita?
meidänkin valitettavasti :ashamed:
mutta meitä hyviäkin on joten ei yleistetä joohan?

Mitä tulee askarteluihin pph:lle ei makseta ainakaan meillä tarvikemaksuja niin jää jokaisen omaksi kustannettavaksi joten luulen että jotkut eivät kustanna mitään ekstraa kun palkkaus on mitä on vaikka se ei saa olla syy nykuisillä tiimarin hinnoilla.

Teille joilla on pph:lla lapsi keskustelkaa,jutelkaa, vaatikaa omalta hoitajalta LAADUKASTA hoitoa! te maksatte siitä.

ja TE jotka näette epäkohtia soittakaa alueen perhepäivähoidon ohjaalle löytyy puhelinluettelosta numero tai kaupungin/kunnan vaihteeseen soitto saatte numeron. Jo lapsien edun tähden!!

Niin asialle tulee tehtyä jotain ei tämä palsta ole oikea paikka keskusteluun vaan täällä mollataan meitä jotka teemme työmme huolella ja kunnolla.
 
Yhtä asiaa mä en ymmärrä näissä valituskirjoituksissa; ettekö te ihmiset käy tutustumassa ja ota selvää etukäteen kenelle lapsenne tyrkkäätte hoitoon? Itse ainakin olen haastatellut sekä pph:ia että tarhantätejä ja käynyt tutustumassa hoitopaikkaan ennen kuin olen lapseni hoitoon laittanut. Olen myös jutellut jo ko. hoitopaikassa olevien lasten vanhempien kanssa, mitä mieltä he ovat hoitopaikasta. Kokemusta on sekä yksityiseltä että kunnalliselta puolelta ja kaikki kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia. Kyllä sen astii paikanpäällä hoitajasta/hoitajista ja ennen kaikkea lapsista, millaisesta hoitopaikasta on kyse.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 17:05 vieras kirjoitti:
Yhtä asiaa mä en ymmärrä näissä valituskirjoituksissa; ettekö te ihmiset käy tutustumassa ja ota selvää etukäteen kenelle lapsenne tyrkkäätte hoitoon? Itse ainakin olen haastatellut sekä pph:ia että tarhantätejä ja käynyt tutustumassa hoitopaikkaan ennen kuin olen lapseni hoitoon laittanut. Olen myös jutellut jo ko. hoitopaikassa olevien lasten vanhempien kanssa, mitä mieltä he ovat hoitopaikasta. Kokemusta on sekä yksityiseltä että kunnalliselta puolelta ja kaikki kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia. Kyllä sen astii paikanpäällä hoitajasta/hoitajista ja ennen kaikkea lapsista, millaisesta hoitopaikasta on kyse.
Mitä jos työt alkaa, eikä enää ehdi saada muuta, vaikka kuva ei niin ruusuinen olekaan? Mistä tietää, että seuraava annettu olisi parempi, kun ei tunne ketään uudelta paikkakunnalta? Kaikki ei ole syntyneet kultalusikka suussa ja maleksi samalla paikkakunnalla koko ikää, toiset muuttavat työn perässä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 17:05 vieras kirjoitti:
Yhtä asiaa mä en ymmärrä näissä valituskirjoituksissa; ettekö te ihmiset käy tutustumassa ja ota selvää etukäteen kenelle lapsenne tyrkkäätte hoitoon? Itse ainakin olen haastatellut sekä pph:ia että tarhantätejä ja käynyt tutustumassa hoitopaikkaan ennen kuin olen lapseni hoitoon laittanut. Olen myös jutellut jo ko. hoitopaikassa olevien lasten vanhempien kanssa, mitä mieltä he ovat hoitopaikasta. Kokemusta on sekä yksityiseltä että kunnalliselta puolelta ja kaikki kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia. Kyllä sen astii paikanpäällä hoitajasta/hoitajista ja ennen kaikkea lapsista, millaisesta hoitopaikasta on kyse.
Kyllähän sitä voi esittää kuinka mukavaa tahansa,valitettavasti.
Tuskin vanhemmat antaisivat lapsiaan muuten huonolle pph:lle,itse olen samalla pihalla ollut pph hoitajien kanssa ja varmasti nähnyt sellaista mitä vanhemmat ei...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:30 Aaban kirjoitti:
näyttävät esim. leikkipuistossa ollessaan seisoskelevan/mieluummin tietenkin istuvan porukalla juoruamassa. Hoitolapset puiston toisessa päässä saavat touhuta omiaan kenenkään valvomatta. Hirvittää. :eek:
Juu, mä olen kotiäiti ja teen samoin :D Vaikkei se ehkä siltä näytä niin kyllä me välillä vilkuillaan missä lapset menee.. Että rauhoituhan sinä vain!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 17:10 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:30 Aaban kirjoitti:
näyttävät esim. leikkipuistossa ollessaan seisoskelevan/mieluummin tietenkin istuvan porukalla juoruamassa. Hoitolapset puiston toisessa päässä saavat touhuta omiaan kenenkään valvomatta. Hirvittää. :eek:
Juu, mä olen kotiäiti ja teen samoin :D Vaikkei se ehkä siltä näytä niin kyllä me välillä vilkuillaan missä lapset menee.. Että rauhoituhan sinä vain!
No se onkin varmaan monesta äidistä lohduttavaa tietää, että kyllä hänenkin lastaan joskus "vilkuillaan".
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 17:05 vieras kirjoitti:
Yhtä asiaa mä en ymmärrä näissä valituskirjoituksissa; ettekö te ihmiset käy tutustumassa ja ota selvää etukäteen kenelle lapsenne tyrkkäätte hoitoon? Itse ainakin olen haastatellut sekä pph:ia että tarhantätejä ja käynyt tutustumassa hoitopaikkaan ennen kuin olen lapseni hoitoon laittanut. Olen myös jutellut jo ko. hoitopaikassa olevien lasten vanhempien kanssa, mitä mieltä he ovat hoitopaikasta. Kokemusta on sekä yksityiseltä että kunnalliselta puolelta ja kaikki kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia. Kyllä sen astii paikanpäällä hoitajasta/hoitajista ja ennen kaikkea lapsista, millaisesta hoitopaikasta on kyse.
Apua, ei ois pitäny lukea... Olin jo varma, että syksyllä menisin töihin, heti kun saan hoitopaikan... :ashamed:

Mutta en mä voi kysellä millasia tätejä on, kun en mä tunne täältä ketään! Eli mun lapset joutuu sille, jota alkuasukkaat tietää vältellä. Epistä!!!!! \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 17:44 juuei kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 17:05 vieras kirjoitti:
Yhtä asiaa mä en ymmärrä näissä valituskirjoituksissa; ettekö te ihmiset käy tutustumassa ja ota selvää etukäteen kenelle lapsenne tyrkkäätte hoitoon? Itse ainakin olen haastatellut sekä pph:ia että tarhantätejä ja käynyt tutustumassa hoitopaikkaan ennen kuin olen lapseni hoitoon laittanut. Olen myös jutellut jo ko. hoitopaikassa olevien lasten vanhempien kanssa, mitä mieltä he ovat hoitopaikasta. Kokemusta on sekä yksityiseltä että kunnalliselta puolelta ja kaikki kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia. Kyllä sen astii paikanpäällä hoitajasta/hoitajista ja ennen kaikkea lapsista, millaisesta hoitopaikasta on kyse.
Apua, ei ois pitäny lukea... Olin jo varma, että syksyllä menisin töihin, heti kun saan hoitopaikan... :ashamed:

Mutta en mä voi kysellä millasia tätejä on, kun en mä tunne täältä ketään! Eli mun lapset joutuu sille, jota alkuasukkaat tietää vältellä. Epistä!!!!! \|O
Näin se menee. Sama homma, mutta oma esikoinen meni paljon pienempänä hoitoon. Ei tiennyt mistään mitään. Valitettavasti on tosi heikoilla, kun ei ole paikkakunnalta lähtöisin. Jotkut saa asua samalla seudulla ikänsä, ja ovat ikään kuin kultalusikka suussa syntyneitä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:39 tuttemui kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:35 mie kirjoitti:
Just tämän takia minua hieman hirvittää laittaa lapsiani hoitoon. Esikoiseni on hieman arka ja ujo, eikä oikein osaa pitää puoliaan toisten lasten seurassa niin kuka häntä siellä puollustaa jos hoitajat ei sitä tee.
Ei kukaan :whistle: :(
Kokeneen lastentarhanopettajan suusta: "Omiani en hoitoon laittaisi! Päiväkotielämään sopeutuvat kuitenkin parhaiten ne kaikkein pienimmät - kun eivät ole muuhun oppineet" :(

Tää oli niinkuin lohdutukseksi, kun mietin hoitopaikkaa omalle kaksivuotiaalleni!
Voihan tuon ajatella niinkin, että pienet tosiaan oppivat parheiten toimimaan ryhmässä, ottamaan muut huomioon, odottamaan vuoroaan jne. Jos on esim. ollut sen ekat 3 vuotta äidin kanssa kaksin kotona, voi olla vaikeaa tottua uuden laiseen meininkiin. Siis siihen, ettei kaikki voi mennä aina oman mielen mukaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:30 Aaban kirjoitti:
näyttävät esim. leikkipuistossa ollessaan seisoskelevan/mieluummin tietenkin istuvan porukalla juoruamassa. Hoitolapset puiston toisessa päässä saavat touhuta omiaan kenenkään valvomatta. Hirvittää. :eek:
Ja samaten kun pph:t tulevat perhekerhoihin, niin istuvat vaan siellä ja puhuvat koko ajan muiden äitien kanssa, eivätkää yhtään seuraa mitä hoitolaiset tekevät, nämä sitten riehuvat miten sattuu ja nakkelevat toisia lapsia leluilla.. Nämä kerhot taitaa olla pph:lle hengähdystauko.. Eivät toki kaikki ole tällaisia, mutta meidän kerhossa on parikin tällaista... Ja muuten, mitä ihmettä pph tekee PERHEkerhossa????
 
Meillä on tainnut käydä sitten tosi hyvä tuuri pph:n suhteen! Pph tosin asuu kerrostalossa mutta ei haittaa minua, aamupäivisin ulkoilevat, useimmiten leikkipuistossa johon menee kävelytie/polku suoraan pph:n pihalta, matkaan100m. Puistossa muitakin hoitajia lapsineen (ja äitejä lapsineen). Sekä "meidän" pph että muut hoitajat vaikka juttelevat toki myös keskenään, vahtivat kyllä lapsia ja puuttuvat kiistoihin/itkuhin ym. ja auttavat ja leikkivät lasten kanssa.
Välillä pph menee kyllä lasten kanssa kauppaankin (mitä joku "kauhisteli")miksipäs ei menisi?

iltapäivisin ovat pph:n kerrostalon pihassa jossa hiekkalaatikko ja keinut sekä "kiipeilykiviä" (=pieniä joissa kiipeily ei ainakaan minun silmään ole vaarallista, omat menevät "hurjempiinkin" paikkoihin kanssani).

Välillä askarrellaan, lauletaan ja joka päivä luetaan ainakin päiväunisatu. Jos on kauhea rankkasade, ovat iltapäivällä sisällä, tekevät palapelejä, pelaavat ym. Mutta pienemmissä sateissakin leikkivät pihalla.

Tietysti, ei kukaan voi olla 100% varma mitä tapahtuu jossain missä ei itse ole näkemässä (esim pph:n luona tässää tilanteessa) mutta pph:n kertoma, lapsien kertoma ja lapsien tyytyväisyys ym kyllä kertovat aika paljon...


Tiedän kyllä täältä omastakin kaupungista niitä pph:ta jotka eivät ole yhtä ihania kuin tämä meidän lapsia hoitava....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 17:05 vieras kirjoitti:
Yhtä asiaa mä en ymmärrä näissä valituskirjoituksissa; ettekö te ihmiset käy tutustumassa ja ota selvää etukäteen kenelle lapsenne tyrkkäätte hoitoon? Itse ainakin olen haastatellut sekä pph:ia että tarhantätejä ja käynyt tutustumassa hoitopaikkaan ennen kuin olen lapseni hoitoon laittanut. Olen myös jutellut jo ko. hoitopaikassa olevien lasten vanhempien kanssa, mitä mieltä he ovat hoitopaikasta. Kokemusta on sekä yksityiseltä että kunnalliselta puolelta ja kaikki kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia. Kyllä sen astii paikanpäällä hoitajasta/hoitajista ja ennen kaikkea lapsista, millaisesta hoitopaikasta on kyse.
minä tarvin hoitopaikkaa vasta 5 kk päästä ja oon jo hakenut,mutta mulle sanottiinettä tarhat täys ja joku pph sitten määrätään millle mahtuu,että se siitä itse valitsemisesta ja tutustumisesta :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:30 Aaban kirjoitti:
näyttävät esim. leikkipuistossa ollessaan seisoskelevan/mieluummin tietenkin istuvan porukalla juoruamassa. Hoitolapset puiston toisessa päässä saavat touhuta omiaan kenenkään valvomatta. Hirvittää. :eek:
mietipä itseäsi hoitajana. Olet lähes koko päivän vain lasten seurassa, siispä on varmasti mukavaa jutella myös aikuisten kanssa, jos siihen on kerran mahdollisuus. Antaa lasten leikkiä, eikös hoitajan tehtävä ole katsoa, ettei lapsille tapahdu mitään. En minä ainakaan hoitajana leikkisi ja konttaisi puistossa lasten perässä, johan lapset minuun hermostuisivat :whistle:
 
PPH
Pakko puuttua tähän yleistykseen :wave: tiedän että näitäkin hoitajia riittää jotka tekevät tätä työtä vain siksi että muuta ei ole tarjolla mutta tuntuu pahalta kun tästäkin ketjusta moni töitä aloittava äiti on saanut huonon kuvan perhepäivähoitajista :( itse toimin PPH:na ja tunnen ettei tätä työtä arvosteta ja varmasti osa syynä ovat nämä "huonot" hoitajat joita sattuu olemaan...

Itse asun maalla eikä meillä ole mahdollisuuttakaan mennä leikkipuistoon,joskus se harmittaa kun en nää muita hoitajia ollenkaan enkä voi heiltä esim.kysyä mielipidettä jostain asiasta mikä mieltä kaivertaa,olemassa on myös ohjaaja mutta se ei ole sama asia kuin samaa työtä tekevä...
Jokainen työssä käyvä ihminen varmasti keskustelee työ asioista muitten työntekijöiden kanssa??

Minä ulkoilen lasten kanssa kaksi kertaa päivässä,jos sää sallii,muuten tehdään sisällä jotain kivaa.
Askarteluista myös sen verran,niinkuin joku jo tuolla kirjoittikin että me emme saa erillistä askartelu rahaa,mikä mielestäni pitäisi olla oikeus koska onhan päiväkodeissakin ilmainen materiaali,mutta meidän pitää kustantaa nämä materiaalit itse,mutta tässäkin asiassa pitää olla kekseliäs niinkuin itse olen oppinut olemaan :)

Toivottavasti nämä töihin paluuta miettivät äidit ei nyt ihan säikähtäneet tätä ketjua vaan uskaltavat palata töihin jos sitä haluavat koska meihin perhepäivähoitajiinkin mahtuu paljon hyviä hoitajia mukaan B)
 

Yhteistyössä