Uskaltaako Hädensaa käyttää?

Vitsauksien vitsaus is back, eli peräpukama. Uskaltaako raskaus/imetysaikana käyttää Hädensa-peräpuikkoa? Pakkausselosteessa epämääräinen teksti, jossa käsketään konsultoimaan lääkäriä.....
 
Hädensan valmisteyhteenvedossa (se, mistä lääkärit ohjeet kattoo) sanotaan, että
"4.6 Raskaus ja imetys

Valmistetta ei ole tutkittu raskaana oleville naisille tehdyissä kliinisissä tutkimuksissa. Yli kolmenkymmenen vuoden kliinisen käytön aikana valmisteella ei ole kuitenkaan kuvattu olevan teratogeenisiä, mutageenisiä eikä karsinogeenisiä haittavaikutuksia."

Eli tulkitsisin ton niin, että vaikka sitä ei ole erityisesti tutkittu raskaana oleville, ei siitä pitäisi olla haittaa. Siksi pakkausselosteessa kehotetaan kysymään lääkäriltä, että vastuu olisi lääkärillä eikä lääkefirmalla.
 
händensa voidetta olen käyttänyt raskauden aikana lääkärin suosituksesta viimeksi ja nyt tällä kertaa käytin juuriki tuota Scheriproct voidetta ja puikkoja mutta viikkoja mulla oli jo kasassa yli 30.. suosittelen kuitenkin kysymään lääkäriltä, tai ainakin terkkarin hoitajalta.. kyllä ne sieltä osaa katsoa..
 
Hädensaa minäkin olen käyttänyt peräpukamiin. Sitä neuvoivat käyttämään sekä apteekista että neuvolasta. Scheriprocteja kokeilin myös, mutta minulla tuo Hädensa ehkä tehosi paremmin.

Piipa rv 35+0
 

Yhteistyössä