Uskaltaisitko ottaa lainaa ulkomaanmatkaan?

  • Viestiketjun aloittaja elämä ahdistaa
  • Ensimmäinen viesti
elämä ahdistaa
Olen siis 26v opiskelija. Avomies on mutta lapsia ei vielä. En ole kertaakaan elämässäni poistunut suomen rajojen sisäpuolelta, jollei paria haaparannanreissua lasketa.

Ja se tympii. Haluan matkustella, niin kauan kuin muistan olen haaveillut matkustamisesta. Tukehdun kateuteen aina kun joku näyttää lomakuviaan tai kertoo juttuja siitä ja tuosta reissusta. Pillahdan itkuun aina kun joku kysyy missä olen käynyt ja joudun toteamaan että en missään. Kusisin hunajaa jos pääsisin edes johonkin turistirysä-aurinkorannalle mitä muut matkustelijat aina dissaa miten sietämättömiä lomakohteita ne on.

Mutta koskaan ei ole ollut varaa eikä aikaa matkustaa. 19-vuotiaana valmistuin kuvallisen ilmaisun perustutkinnosta, olin 3 vuotta työttömänä työnhakijana tehden satunnaista keikkaa siivoushommissa elättäen toiveita oman alan töistä joita ei koskaan löytynyt. Työkkärin kursseja ja harjoitteluita jne. 22-vuotiaana menin aikuislukioon että olisi edes jotain muuta kuin jatkuvaa työttömyyttä, työharjotteiluita ja välillä pieniä hanttihomma-pätkiä. Siitä sitten yliopistoon ja putosin taas opintotuelle työmarkkinatuen sijaan. Välillä olen saanut raavittua muutamia satasia säästöön, sitten on tullut yllättäviä menoja johon ne on pitänyt upottaa.

Vuosi vuodelta kituuttaminen ja lyhyen elämän hukkaaminen v*tuttaa enemmän ja enemmän. Olen aina ollut tarkka taloudesta ja kammonnut velkaa ruton lailla. Nyt mietin enemmän kuin koskaan että nostaisin opintolainaa niin ronskisti kuin mahdollista ja toteuttaisin edes jonkin unelman; ottaisin äkkilähdön JONNEKIN.

Mielipiteitä?
 
..
Säästäisin edes vuoden lomaa varten, en uskaltaisi sinuna lähteä kokonaan lainalla. Halvinkin matka kaikkineen (äkkilähtö 350€, passi, passikuvat, matkavakuutus, matkalla kuluvat rahat) on lähellä tonnia.

Tosin tiedän monia, jotka matkustelevat ihan kesätyörahoilla eli ihmettelen vähän sitä, että et ole missään vaiheessa onnistunut saamaan edes kohtuullisesti palkattua kesätyötä, ainoastaan siivouspätkiä? Jotenkin tuntuu, että sinun pitäisi hakeutua alalle, jolla työllisyys on varma. Esim. hoitoala. Jostain se nyt kiikastaa, että et ole työtä saanut, joku ei vakuuta työnantajia, et menesty haastatteluissa paikoista, joihin on kilpailua.
 
...........
No en ottaisi lainaa tuollaisessa tilanteessa, kun ei tulevista tuloista ole varmuutta.

Pakettimatkoissa ei muuten ole mitään vikaa, vaikka niiden arvostelu onkin pinnallisen muodikasta. Itse olen joskus ollut pakettimatkoilla useimmiten ilman pakettia. Ihan ok kummatkin vaihtoehdot.
 
En ottais erikseen lainaa lomaa varten, mutta opintolainaa voisin ottaa sen verran enemmän, että pääsisin lomalle. Kesälläkö ajattelit lähteä? Sinne on vielä sen verran aikaa, että ehdit varmaan säästämäänkin osan rahoista.
 
"vieras"
En ottaisi lainaa tuossa tilanteessa tuosta syystä. Säästäisin vähitellen ja menisin vasta sitten, kun rahat on koossa, meni siihen sitten vuosi tai kymmenen. Elämä on sellaista, että tulojen mukaan on mitoitettava menot.
 
töhin
Itse köyhänä opiskelijana hommasin itselleni kesätyöpaikkoja ulkomailta ja rahoitin reissaamista niin.
Ja lähdin vaihtoon halpaan maahan, jossa Suomen opintotuella eleli herroiksi.

Bussilla ja halpalennoilla pääsee perille pienellä rahalla ja asua voi opiskelija-asuntolassa.
 
"Eee"
Mitä alaa opiskelet?

Itse en ole nyt töissä ollessa ikinä ehtinyt lomamatkailla niin paljon kuin opiskellessa matkustelin yliopiston ja harrastukseni juttuihin liittyen, vaikka rahaa ei silloin niin ollutkaan... Oi niitä aikoja! Olin vaihto-opiskelijana, ulkomaantyöharjoittelussa, excuryhmässä, harrastekerhon excuilla, vapaaehtoistyössä useita kertoja ja vaikka mitä. Jos haluaa kovasti lähteä, niin vain mielikuvitus asettaa rajat!
 
[QUOTE="Eee";27948712]Mitä alaa opiskelet?

Itse en ole nyt töissä ollessa ikinä ehtinyt lomamatkailla niin paljon kuin opiskellessa matkustelin yliopiston ja harrastukseni juttuihin liittyen, vaikka rahaa ei silloin niin ollutkaan... Oi niitä aikoja! Olin vaihto-opiskelijana, ulkomaantyöharjoittelussa, excuryhmässä, harrastekerhon excuilla, vapaaehtoistyössä useita kertoja ja vaikka mitä. Jos haluaa kovasti lähteä, niin vain mielikuvitus asettaa rajat![/QUOTE]

Tuo vapaaehtoistyö ulkomailla voisi muuten olla hyvä vaihtoehto, koska niihin pääsee todella halvalla. Ja pääsee sitten kerralla vähän pidemmälle reissulle.
 
"vieras"
Jos opiskelet viimeisiä hetkiä teknillisessä korkeakoulussa (ei ammattikorkea) tai yliopistossa kauppatieteitä, lääketiedettä tai oikeustiedettä, uskaltaisin ottaa matkustamiseen lainaa. Eli alasi on oltava oikeasti rahakas ja työllisyystilanne oikeasti hyvä.

Jos otat lainaa epävarmana tulevaisuudestasi (huonosti palkatulla ja/ tai huonon työllisyystilanteen omaavalla alalla), saatat joutua pulaan.
 
Mä olen ottanut matkan osamaksulla. Aina ei rahat ole riittänyt, mutta matkustaminen on mulle todella tärkeää. Ja mä olen tosi huono säästämään. Jos matkustaminen on sun unelma ja tiedät että voit maksaa sen pois, niin miksi ei :)
 
Kyllä mä varmaan toteuttaisin unelmani ja lähtisin jollekin matkalle. Nykyään saa tosi halvalla muutaman päivän kaupunkilomia esim. johonkin etelä-Eurooppaan. Matkan avulla sit taas jatkaa puurtaa arkea eteenpäin! :)
 
Ymmärrän sinua, ap. Itse rakastan matkustamista ja aina, kun se ei syystä tai toisesta ole ollut mahdollista, on ollut aika tyytymätön olo. Itsekin varmasti tuollaisessa tilanteessa miettisin keinoja lähteä. MUTTA lainaa en ehkä kuitenkaan ottaisi - korkeintaan ihan VÄHÄN opintolainaa. Mutta hirveää velkataakkaa ei kannata hankkia.

Sen sijaan koeta matkustaa mahdollisimman halvalla! Jos et tosiaan ole matkustanut koskaan ennen minnekään, niin vaihtoehtojahan matkakohteille on paljon. Koeta säästää jonkin verran (ei tarvi mitään vuotta säästää - puoli vuotta riittää ihan hyvin) ja sitten lisäksi pienellä määrällä opintolainaa pääset hyvin alkuun.

Suosi halpoja maita, halpalentoyhtiöitä ja yritä matkustaa lomasesongin ulkopuolella. Halpa ja kiva matkailumaa on Saksa - esim. Pohjois- tai Itä-Saksa, samoin Itäinen Eurooppa. Jos asut Helsingin seudulla, pääset halvalla laivalla Viroon, siitä voit jatkaa bussilla Latviaan ja Liettuaan.

Majoitu hostellissa, B&B:ssa, Guesthouse-tyyppisissä pienissä majapaikoissa, yms. Etsi itse sekä lennot että majoitus netistä - usein huoneen voi varata ihan sähköpostilla suoraan.

Ja sitten toki äkkilähdöistä voi löytää aika halvallakin.

Ja Tukholmaan pääsee vaikka ilmaiseksi (Viking clubin jäsenenä), jos et ole siellä käynyt - ihan kiva kaupunki sekin on ;)

Kannattaa lähteä matkalle, jos mieli tekee.
 
"vieras"
Jos tuloja ei ole ollut tähän mennessä, niin, että olisi voinut säästää eikä varmuutta tulevistakaan tuloista niin lainan ottaminen matkustamista varten on kyllä typerintä mitä ajatella voi. Aurinkomatkoilla on esim. aurinkosäästötili, johon voit itse päättää paljonko matkasta etukäteen säästät ja sitten saat pienen alennuksen matkan hinnasta.

Oikeasti, jos ei ole varaa säästää niin miten ihmeessä on varaa jälkikäteen maksella matkaa?
 
"..."
Opinolaina on oikeasti edullista lainaa ja takaisinmaksuehdot joustavat. Itseäni jopa kaduttaa, ettei tullut aikanaan nostettua maksimeja. Jos opiskelet alalla, jossa kohtuu varmasti tulet työllistymään valmistuttuasi, ottaisin ehdottomasti lainaa matkustelua vartean. Jos taas jotain epävarmaa alaa, miettisin kaksi kertaa, mutta ehkä kuitenkin nostaisin koska kyse on pitkäaikaisesta haaveesta.
 
Sinuna katselisin työpaikkoja ulkomailta, vaikka mihin maihin voi päästä kun joskus nuorempana katselin ( etenkin lasten vahtimista, hotellissa työskentelyä, hedelmien poimintaa jne) ja matkat halpalennolla tai bussilla jne. En nyt muista sitä nettisivua missä noita työpaikkoja oli hyvin ja vaikutti muutenkin hyvältä sivulta, mutta googlellahan se löytyy. Saattoi olla että oli joku nuorille suunnaatu juttu Euresin kautta tms.
 
"Vieras"
En todellakaan ottaisi lainaa. Säästäisin rahat. Jos säästäminen ei onnistu niin sitten on turha ulkomaanmatkoista edes haaveilla.
Mä en ymmärrä ajatusta, et ostetaan, haalitaan ja hankitaan vaikka ei ole varaa.
 
sintt1
Jos useamman vuoden aikana ei ole säästöön jäänyt matkarahoja, niin millä ihmeellä aloittaja kuvittelee lainan maksavan takaisin. Kannattaa varmaan keskittyä opiskelemaan ja työnhakuun. Matkustaminen on paljon mukavampaa sitten kun siihen on oikeasti rahaa. Kyllä sitä ehtii ulkomaille. Ei matkan takia kannata sössiä omaa taloutta.
 
entinen budjettimatkaaja
En yleensä kannusta ottaa ottamaan lainaa matkustelua varten, mutta toisaalta opiskelija on tiukemmilla kuin kukaan ja toisaalta lapsettomalla opiskelijalla on usein mahdollisuuksia lähteä edullisesti reissuun paljon paremmin kuin työssäkäyvällä. Saati työssäkäyvällä lapsiperheellä. Mutta ei se välttämättä lainaa vaadi.

Kuten muutkin ovat sanoneet, ota selvää mahdollisuuksista lähteä ulkomaille opiskelijavaihtoon tai ulkomaille töihin. Yliopistoissa on yleensä järjestöjäkin, jotka välittävät työpaikkoja. En tiedä kuinka helppoa niitä on saada, mutta kannattaa kokeilla. Lisäksi nuo kiltojen ja muiden reissut, aktiivisuus niissä kannattaa.

Lisäksi yksin on helppo matkustaa halvalla. Jos ei ole väliä mihin menet ja itse reissaaminen on tärkeintä, tee kuten usein opiskelijat tekevät: Budjettimatkoja. Kyttää esim. Ryanairilta ja muilta halpoja lentotarjouksia, sitten varaat ne mitä halvimmalla saat, minne ne sitten sattuvat olemaankin. (Nämä kannattaa yleensä varata hyvissä ajoin.) Esim. Ryanairilla matkalaukusta pitää muistaakseni maksaa, joten jos selviät pelkillä käsimatkatavaroilla, saatat säästää siinäkin.

Kohteesta varaat itse suoraan majoituksen. Esim. Keski-Euroopassa on usein halpoja hostelleja, myös sellaisia, joissa isommasta huoneesta maksetaan vain yhdestä sängystä. Ei maksa paljon mitään, tosin niissä pitää usein olla omat lakanat tai makuupussi, joka voi olla ongelma tuon matkatavaroissa säästämisen kanssa joillakin lentoyhtiöillä. Tällaisella reissulla rinkka on hyvä olla, koska saatat joutua kävelemään, mutta hyvällä vedettävällä laukullakin pärjää. Toki julkinen liikennekin on usein edullista, mutta siinäkin hyvä laukku helpottaa. Itse tykkään kävellä ja käyttää julkista, sillä siinä näkee kaupunkia ja paikallista elämää kivasti.

Mutta muutamassa jutussa älä säästä:
- Matkavakuutus: Jos jotain sattuu, ilman sitä saatat olla pulassa (EU:n sisällä tosin kannattaa hankkia Eurooppalainen sairaanhoitokortti, vastaava kuin Kela-kortti mutta toimii EU-maissa. Saa Kelasta, ei muistaakseni mitään, mutta en uskaltaisi luottaa siihen täysin, eikä se tietty kata esim. matkoja kotiin, jos tapahtuisi jotain vakavaa)
- Mahdolliset rokotukset
- Hyvät kengät kävellä
- Hyvä laukkukin kannattaa olla

Mukavaa matkaa
 
"vieras"
Itse kävin opintolainalla yhden kahden viikon reissun Italiassa ja yhden viikon reissun Dublinissa. Lisäksi kävin niillä rahoilla kesäisin festareilla jne. Itseasiassa opintolaina kului mulla kaikkea muuta kuin opiskeluihin.

Eikä kaduta kyllä pätkääkään, kerrankos tässä eletään. Ja milloin muuten matkustelu on niin hulvatonta kuin nuorena ja perheettömänä?? Siitä pitää ottaa ilo irti! :)
 
entinen budjettimatkaaja
Ai niin: Koska budjettimatkailussa voi tulla jotain yllättäviä menoja, pitää sielläkin olla budjetissa vähän varaa yllätyksiä varten. Rahattomana ulkomailla voi tulla orpo olo. Visa kannattaa hankkia. Ei sen vuoksi, että voisi elää yli varojensa, vaan yllättävien tilanteiden varalle ja siksi, ettei tarvitse kantaa käteistä paljoa. (Nykyään kai VisaElectron toimii jo hyvin ulkomailla, mutta silti itse ottaisin mieluummin oikean luottokortin varmuuden vuoksi.)

Tuntuu, että olet elänyt ahdistavaa arkea sen verran pitkään, että minä kannustaisin lähtemään jonnekin ja piristymään. Yleensä en tosiaan kannusta ketään tuhlailemaan, mutta sun tilanteessasi pieni ja edullinen reissukin voisi saada ajatukset pois kiertämästä samaa rataa. Jos olet noin kauan elänyt noin tiukilla, ehkä kerran ei ole niin vaarallista, kunhan jatkat taas samalla tavalla. Tosin mieluummin silti sinuna yrittäisin saada rahat säästöön matkalle, jotta arki kotona ei ole vielä raskaampi palatessa.
 

Yhteistyössä